Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wally©
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Wally© » 24 jun 2019, 14:58

10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

Wally©
Master lid
Contacteer:

Re: Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Bericht door Wally© » 24 jun 2019, 15:02

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 jun 2019, 15:17

Ach, er zal veel geld mee gemoeid zijn voor de voorzitter van VREG die tegelijk directeur is van het Genkse onderzoekscentrum waar de digitale meter en accessoires getest worden, EnergyVille.

Dat gezegd zijnde zullen we dit op zijn Belgisch moeten oplossen: being unavailable as a Belgian is een spreekwoord in het buitenland. Dus dat gaan we moeten toepassen als er een afspraak gemaakt moet worden om de digitale meter te plaatsen. Wellicht uitstel, maar hoe langer dat ie wegblijft hoe beter.

caliber_1337
lid

Bericht door caliber_1337 » 24 jun 2019, 15:52

Je gaat toch geen mens wijsmaken dat ze dit doen wegens 'discriminatie' het volharden hierin wil toch wel stellen dat er een financieel voordeel richting de digitale meter voor de VREG aan de basis ligt. Waarom anders zoveel onrust stoken de geldmolen moet draaien.
Als je een vergelijk wil tussen terugdraaiende teller en digitale meter moet je ook een calculator van de VREG gebruiken. Lijkt mij 0,0 nog onafhankelijk te zijn noch objectief.
Lijkt mij dat ze sterk overtuigd hebben om die digitale meter nog lang buiten de deur te houden ! Ik zou zeggen leg nog snel zonnepanelen voor 2020 als je nog een oude meter hebt.

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 24 jun 2019, 15:52

De minister komt op radio1 om 16 uur...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 jun 2019, 16:42

caliber_1337 schreef:Ik zou zeggen leg nog snel zonnepanelen voor 2020 als je nog een oude meter hebt.
Precies dat zou ik niet doen want dan loop je extra in de kijker. Wie er nu legt heeft gegarandeerd een digitale meter aan zijn been. Nu is het stilzitten en wachten. En hopen dat de digitale meter nog lang wegblijft.

Intussen ook oefenen om het verbruik tijdens nacht en niet-zon momenten drastisch te verminderen. Dat kan perfect.

caliber_1337
lid

Bericht door caliber_1337 » 24 jun 2019, 16:54

bartgo schreef:
24 jun 2019, 16:42
caliber_1337 schreef:Ik zou zeggen leg nog snel zonnepanelen voor 2020 als je nog een oude meter hebt.
Precies dat zou ik niet doen want dan loop je extra in de kijker. Wie er nu legt heeft gegarandeerd een digitale meter aan zijn been. Nu is het stilzitten en wachten. En hopen dat de digitale meter nog lang wegblijft.

Intussen ook oefenen om het verbruik tijdens nacht en niet-zon momenten drastisch te verminderen. Dat kan perfect.

Hmm correct me if i'm wrong, maar volgens mij klopt uw redenering niet. Als je een oude enkelvoudige meter hebt, ga je bij een installatie van zonnepanelen toch geen verplichte nieuwe digitale meter aan uw broek hebben ?
Dit is alleen bij complete nieuwbouw als je nog geen elec. meter hebt. Er is de belofte geweest van Tommelein gedurende 15 jaar het terugdraaiende teller principe voor installaties voor 2020. Dus als je beschikt (idealiter) over een enkelvoudige meter non-digitaal kun je daarna ook stilzitten en wachten en hopen :-). Of zoals je zei 'being unavailable' :-)

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 24 jun 2019, 16:57

Naar warmere oorden tss pakweg oktober en februari is niet iedereen gegund...
En alles gaan aansturen is mij eerlijk gezegd te veel van het goede...
Die van ons jaagt mij de gordijnen in...
Trouwens...de toestellen die wij het meest gebruiken zijn gemiddeld nog geen 5 jaar oud...
Nog eens investeren in iot toestellen..? IK BEN TOCH NIE GEK !!! Dat mogen de volgende bewoners van mijn ‘kot’...

vidijo
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door vidijo » 24 jun 2019, 17:12

Helemaal te gek om los te lopen moet inderdaad voor sommige beslissers een vestzak operatie zijn? Maar was het niet zo dat tot voor de prosumenten taks er een garantie was op 20 jaar certificaten en 20 jaar terug draaiende meter? Of ben ik hierover aan het dromen ?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 jun 2019, 17:19

Certificaten 20 jaar inderdaad, voor wat betreft de terugdraaiende teller wordt altijd het getal 15 jaar genoemd. Dat zou de garantie bieden dat elke zonnepaneelbezitter sowieso zijn investering kan terugverdienen.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 24 jun 2019, 17:26

Vandaag uitleg gekregen ivm slimme meter van plaatser van meters.
Er zijn 7 functies uitleesbaar door op de toets te drukken.
Die persoon zei ook dat ze direct zo een meter bij zijn thuis mochten komen plaatsen want over een paar jaar gaan pc eigenaars betaald worden voor de stroom die zo het net zetten.
Hij wist ook te vertellen dat de maatschappij u ook van het net kan afsluiten vanop afstand als u u factuur niet betaald.
De verbinding zou werken over een zeer sterk 4g netwerk.
Hij wist ook te vertellen dat de watermaatschappij ook met digitale meters zouden beginnen werken en dat deze dan via dezelfde verbinding zouden werken.
Hij wist ook te vertellen dat de fusie tussen infrax en eandis zo snel moest gaan of dat anders alles in Suez hun handen kwam en dat we dan verloren waren om dat dan de Franse de macht hadden hier in Vlaanderen.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 jun 2019, 17:37

dyckie schreef:
24 jun 2019, 17:26
Hij wist ook te vertellen dat de fusie tussen infrax en eandis zo snel moest gaan of dat anders alles in Suez hun handen kwam en dat we dan verloren waren om dat dan de Franse de macht hadden hier in Vlaanderen.
Grappig, alsof we vandaag geen kolonie zouden zijn als het op energie aankomt (kolonie van het franse Engie). Dat is wellicht ook deel van de verklaring voor de move van de VREG n: de elite wil absoluut niet dat de pv-eigenaars voordeel doen, en dus onafhankelijker worden van hen.

warbisshop
junior lid

Bericht door warbisshop » 24 jun 2019, 17:43

Het was te denken eh. Eerst lokken met snoepjes en dan gezellig de duimschroeven erop. Heb enorm veel spijt dat ik 2 jaar geleden zonnepanelen heb gelegd.

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 24 jun 2019, 19:45

Wie hierdoor verrast is, weet gewoon nog niet hoe de politiek in elkaar zit.
Dit zat er gewoon aan te komen, de verkiezingen zijn immers voorbij, de postjes zijn binnen,
de kiezer niet meer van tel, en alle mooie beloften mogen in de vuilbak. :shock: :-( :mad:

Ofwel is de VREG een ondemocratische instelling, ofwel heeft de politiek ons nog maar eens liggen met hun valse beloften.
Als de VREG totaal onafhankelijk is, ondemocratisch dus, is het eigenlijk ook weeral de politiek die dit mogelijk gemaakt heeft.
Heeft het nog zin om volgende maal te gaan stemmen ?
Volgende stemronde ga ik ofwel niet stemmen, ofwel zal het een proteststem worden.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 24 jun 2019, 21:05

De VREG is een commercieel afhankelijk orgaan. De voorzitter Ronnie Belmans is ook Ceo van EnergyVille Electa, waar alle groten in de Belgische distributiewereld klant zijn (=de elite).

Hoewel ik de eerste ben om de politici kritisch te bekijken denk ik dat ons Lydia min of meer oprecht is.

Het is de VREG die de bevolking kort wil houden. Een terugdraaiende teller is nog veel te interessant. Doel is elektriciteit te stelen van de pv bezitter en duur door te verkopen aan hemzelf.

Los daarvan is het wel waar dat de terugdraaiende teller innovatie rond flexibele slimme oplossingen zoals die in Duitsland verkocht worden, tegenhoudt.

Dat dit met commercie te maken heeft wordt min of meer bevestigd door een tweet van een of ander commercieel orgaan dat open standaarden rond flexibele energievraag promoot:
https://twitter.com/flexibleenergy/stat ... 76064?s=21

Plaats reactie