Petitie tegen straling digitale meter

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 apr 2019, 19:49

Op termijn zou er wel een bedrade digitale meter komen, maar ondertussen ...
De Vlaamse regering is zich alleszins wel bewust van deze mogelijke problematiek

http://www.beperkdestraling.org/
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Petitie tegen straling digitale meter

Bericht door jeroen beeckx » 10 apr 2019, 19:11

Lijkt mij toch logisch dat je de keuze moet hebben? Ik wil s’nachts geen straling in huis. Probleem is dat alle systemen zowel Sma als SolarEdge werken met draadloze systemen voor de aansturing van apparaten.

Mij lijkt dit een recht? Inpakken met een kooi van faraday lijkt me alvast een oplossing voor digitale meter met draadloze communicatie.

Wanneer een gebruiker van de digitale meter een utp poort gratis aanbied lijkt me dit toch geen probleem?
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 apr 2019, 20:13

Als ik het goed begrijp is de straling bovendien nog eens ultra laag qua golven. Zo raken ze echt overal door. Ik wil mijn toekomstige meter ook liefst inpakken.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 10 apr 2019, 22:57

Het is 'gewoon' een GSM-signaal.
De digitale elektriciteitsmeter heeft een moderne communicatiemodule. Die module is verbonden met het 4G-netwerk, waar ook smartphones gebruik van maken.
De digitale gasmeter communiceert met de digitale elektriciteitsmeter. Dat gebeurt draadloos
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter

Als je uw meter afschermt, dan zal de netbeheerder wel een alarm krijgen en staat die een van de volgende dagen aan uw deur om te zien wat er mis is veronderstel ik.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 12 apr 2019, 18:12

Ik vraag me af of mensen die deze petitie tekenen dan totaal geen wifi of GSM toestel of microgolfoven in huis hebben.
Bovendien stralen alle elektriciteitsleidingen in huis ook (laagfrekwent 50Hz + wat ze van op het net aangesloten apparaten oppikken van harmonischen en onregelmatige belastingen van geschakelde voedingen)

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 apr 2019, 18:28

Voorspelbaar?
Inderdaad voorspelbaar. Het was te denken dat de tegenstanders met zoiets zouden afkomen.
De kans is heel groot dat deze 'straling' in een bepaalde tijdspanne veel minder intensief is dan de wifi en het DECT toestel van de buurman.
Volgens mij gaat dat toestel enkel heel kortstondig 'zenden' op bepaalde tijdstippen of op aanvraag.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 apr 2019, 20:28

Als ik naar het gsm gebruik kijk van sommige mensen geloof ik niet dat er veel wakker liggen van de straling.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 apr 2019, 07:52

Alleszins heb ik zelf al enkele jaren geen dect meer in huis omdat dat inderdaad gelijk staat met het binnenhalen van een gsm mast in je huis. Dect is eigenlijk veel te sterk voor thuisgebruik.

De beacon pulsen waarmee een draadloos systeem zegt: ik ben hier en mijn naam is xxx. Dat wordt altijd uitgezonden om de 100ms. Dat is in je hoofd iets als: taktaktaktak... mijn wifi heb ik kunnen aanpassen naar 1000ms. Veel rustiger dus.

Maar alleszins: de digitale meter met communicatiemodule: als ik kan dan graag eentje zonder zender. Ik zal ze wel een lan kabel bezorgen.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 15 apr 2019, 12:47

Ten opzichte van GSM geven DECT en WiFi veel minder straling af.
GSM zit rond de 2 Watt, afhankelijk hoe dicht je bij een mast zit, hoe dichter bij de mast, hoe kleiner het zendvermogen van je GSM
Dect en WiFi zenden maar een paar miliwatt uit.

In tegenstelling tot waar vele mensen bang van zijn als er een GSM mast in hun buurt geinstalleerd wordt, vermindert dat net de straling voor mensen.
De meeste straling krijg je namelijk van je eigen GSM, en hoe verder je van een mast bent, hoe sterker je GSM zijn zendvermogen opdrijft om een
goede verbinding met de mast op te zetten.
Straling vermindert met het kwadraat van de afstand tot de stralingsbron, en je eigen GSM toestel is de dichtsbijzijnde stralingsbron, die op hoog vermogen uitzend wanneer er geen GSM mast in de buurt is.

densg
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door densg » 30 jun 2019, 22:57

Ik zie hier en in de pers dat die digitale meters via gsm gaan. Zodra ik in mijn kelder zit valt alle gsm signaal uit ... Dat gaat plezant worden de dag dat ze die digitale teller gaan installeren ...

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 01 jul 2019, 16:20

Dat is snel opgelost, een draadje van de meter naar buiten en klaar.

Een aantal jaren geleden, toen bellen van vast naar GSM nog een pak duurder was,
sloten veel bedrijven op die manier GSM boxen aan op hun telefooncentrale.

electronics
junior lid

Bericht door electronics » 31 jul 2019, 01:22

mabo schreef:
15 apr 2019, 12:47
Ten opzichte van GSM geven DECT en WiFi veel minder straling af.
GSM zit rond de 2 Watt, afhankelijk hoe dicht je bij een mast zit, hoe dichter bij de mast, hoe kleiner het zendvermogen van je GSM
Dect en WiFi zenden maar een paar miliwatt uit.

In tegenstelling tot waar vele mensen bang van zijn als er een GSM mast in hun buurt geinstalleerd wordt, vermindert dat net de straling voor mensen.
De meeste straling krijg je namelijk van je eigen GSM, en hoe verder je van een mast bent, hoe sterker je GSM zijn zendvermogen opdrijft om een
goede verbinding met de mast op te zetten.
Straling vermindert met het kwadraat van de afstand tot de stralingsbron, en je eigen GSM toestel is de dichtsbijzijnde stralingsbron, die op hoog vermogen uitzend wanneer er geen GSM mast in de buurt is.
De realiteit is toch wel iets meer genuanceerd :

DECT op 10 % van het standaard vermogen ( instelbaar ) is toch wat u bedoelt, maar er zijn heel weinig mensen die dit aanpassen naar veilig vermogen.
( bereik binnenshuis van maximaal 15 meter !!!! ) Blijkbaar wordt er in de handleiding hiervoor gewaarschuwd door sommige DECT fabricanten ( KANKER !!!! )
Waar haalt u het dat wifi maar enkele milliwatts uitzend ????????????
Mijn gebuur op 25 meter ( open bebouwing ) zendt wel wifi uit met minimum 3 WATT...!!!
Ik hoop dat ik in huis steeds onder de 0,5 watt blijf ... maar omdat ik daar niet zeker van ben staat ie 's nachts altijd UIT.
En om de wifi van de gebuur tegen te houden heb ik nog steeds metalen rolluiken, en metaal in de muren .

Er wordt de laatste 20 jaren toch veel te onvoorzichtig omgegaan met EMR..

Vanwege een ( blijkbaar ) zeer oude electronica rot...
groetjes aan iedereen

shreknel
lid

Bericht door shreknel » 31 jul 2019, 08:57

Waar haalt u het dat wifi maar enkele milliwatts uitzend ????????????
Mijn gebuur op 25 meter ( open bebouwing ) zendt wel wifi uit met minimum 3 WATT...!!!
Indien U hiervoor bewijs heeft, kan U dit melden aan het BIPT.

Toegelaten vermogen in 2.4GHz band is 100mW (https://www.ibpt.be/public/files/nl/217 ... 1.2_NL.pdf) en in 5GHz band 200mW ( https://www.ibpt.be/public/files/nl/21 ... 2.1_NL.pdf; indoor gebruik) en 1000mW (effectief gemiddeld maximum -3dB: 500mW https://www.ibpt.be/public/files/nl/217 ... 2.1_NL.pdf)

Ik hoop dat er geen radioamateurs bij U in de buurt wonen: maximum toegestaan vermogen ligt tussen 100W en 1.5kW (https://www.uba.be/nl/radioamateurisme/ ... -vermogens).
En om de wifi van de gebuur tegen te houden heb ik nog steeds metalen rolluiken, en metaal in de muren .
Enig systeem dat het signaal buiten reflecteert, zal dit ook doen met het signaal van binnen.
Het zou dus kunnen dat U uw vermogen binnenshuis doet toenemen wanneer uw eigen Wifi aanstaat (http://www.vias.org/wirelessnetw/wndw_04_07_03.html).
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

HvdW
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW » 31 jul 2019, 11:26

Niet zo gevoelig graag.

De wereld is vergeven van straling.
Radiosignalen, UV, allerlei frequenties.
En vergeet vooral die GSM masten niet die overal verspreid staan.
En wat dacht je van de WiFi in je huis en je mobiele telefoon?
Enneuh, die buitenaardse wezens?

Word wakker en leef niet in een droom.
Straling is overal en je kan je er niet aan onttrekken.
$*

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 31 jul 2019, 12:15

Als je een trans-Atlantische vlucht maakt, krijg je meer straling binnen dan alles op een gans jaar. En hier wordt dan gezaagd over de straling van 1 gsm module die af en toe connectie maakt, en dat is verwaarloosbaar t.o.v. Je eigen gsm die je 5 cm van je grijze massa houdt. Zeg dan gewoon dat je tegen de slimme meter bent. Dat is veel duidelijker en eerlijker.

Plaats reactie