Vreg wijst de terugdraaiende teller af, (decreet wel goedgekeurd).

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Norman
junior lid
Installatie Land: België

Re: Vreg wijst de terugdraaiende teller af

Bericht door Norman » 26 mar 2019, 22:49

[email protected] schreef:
26 mar 2019, 21:42
Een fractie van de kostprijs wil ik toch enigszins relativeren.
Ik heb immers GEEN garantie dat mijn investering er terug uitkomt zoals die van de 'early adopters'.
En neen, net zoals u heb ik toen ook de beslissing gemaakt op basis van de regelgeving die er toen was.
En door de kostprijs die inmiddels inderdaad lager was, kwam dat nog steeds voordelig uit.
Feit is wel dat de onbegrensde toekenning van de GSC destijds, ervoor zorgen dat we nog jarenlang opdraaien voor dat 'folieke'.
En als er dan toch een 'slimme' meter moet komen, vraag ik onderscheid tussen zij die GSC hebben, of zij die alles zelf hebben opgehoest.
En die mensen van de Vreg rollen nu over de grond van het lachen als ze zien hoe de PV-eigenaars onder elkaar aan het ruzieën zijn. Tijdens hun vele verlengde weekends aan de Côte d'Azur op kosten van die Franse energiereus laten ze de champagne nog wat uitbundiger knallen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 mar 2019, 23:11

Feit is wel dat de onbegrensde toekenning van de GSC destijds, ervoor zorgen dat we nog jarenlang opdraaien voor dat 'folieke'.
En als er dan toch een 'slimme' meter moet komen, vraag ik onderscheid tussen zij die GSC hebben, of zij die alles zelf hebben opgehoest.
En waar zitten die GSC voor een heel grote deel, bij Fernand Huts en konsoorten, bij de energie leveranciers ... en een heel klein deel bij de prosumenten.
Als je een verschil maakt tussen prosumenten met of zonder GSC dan is er discriminatie en dat heeft de Vreg niet graag hé ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

stef71
lid

Bericht door stef71 » 27 mar 2019, 09:31

Ik heb immers GEEN garantie dat mijn investering er terug uitkomt zoals die van de 'early adopters'.
En neen, net zoals u heb ik toen ook de beslissing gemaakt op basis van de regelgeving die er toen was.
En door de kostprijs die inmiddels inderdaad lager was, kwam dat nog steeds voordelig uit.
Vergeet vooral niet dat er nogal wat zit tussen de 'early adopters' en U, Ik heb GSC's van het laaste stapeltje, berekend met het bandingsfactor principe wat effectief inhoud dat ik ongeveer eens per 3 a 4 jaar een certificaat kan verzilveren, U wilt mij nu dus op dezelfde hoop gooien als degene die meerdere certificaten per jaar kunnen verzilveren naar het vroegste principe, dank u maar daar wordt ik niet gelukkig van!
Aan de GSC's van het eerste uur hebben ze flink de vingers gebrand en inderdaad moeten we daar met z'n allen voor bloeden, er is zelfs geprobeerd om het ook bij niet paneelhouders te gaan halen, maar het geval blijft dat WIJ moeten bloeden voor HUN fout, maar het zou fijn zijn als u als paneel houder tenminste niet ook alles zo op een hoop schuift!

Praeter
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Praeter » 27 mar 2019, 09:39

Relativeren?
Ik betaalde in 2011 27.500€ voor mijn installatie die nu tussen de 7.000€ en 10.000€ zou kosten!
Toch een groot verschil, niet?

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Reppiepeppie » 27 mar 2019, 09:51

ivob schreef:
26 mar 2019, 18:37
DaanW schreef:
26 mar 2019, 12:08
:idea: Misschien moeten we allemaal eens met onze buren praten en kabels door de tuinen leggen met een energiemeter ertussen.
Ideeën zijn er om te realiseren niet om te verkondigen. ;-)
Toch niet als je er zelf iets aan wil hebben.
Over enkele weken zet ik dat systeem gewoon om in de praktijk. Wel niet tot bij de buren maar het systeem is identiek aan jouw "idee". $* :tu:
Laadpaal met KwH teller => bij zonnige dagen met overschot in productie EV aan de laadpaal. En bij installatie digitale meter laadpaal verbinden met digutale meterpoort en hupsa, stuurt die perfect mijn overschotten in de batterij van de EV. Tegen betaling. :mrgreen:
Dreidubbele winst: net ontlast, WW-vervoer zonder CO2 uitstoot en money in the pocket.
Dat zal dan natuurlijk de volgende stap worden: batterijen die de overschotten bufferen.

Maar jouw cunning plan werkt natuurlijk maar in 1 richting. opladen van de wagen. Savonds als de zon onder is zul je hoe je t draait of keert van het net moeten afnemen. Voor de Vreg dan liefst aan de volle pot.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 27 mar 2019, 10:13

Reppiepeppie schreef:
27 mar 2019, 09:51
Maar jouw cunning plan werkt natuurlijk maar in 1 richting. opladen van de wagen. Savonds als de zon onder is zul je hoe je t draait of keert van het net moeten afnemen. Voor de Vreg dan liefst aan de volle pot.
Met een wagen met batterij van 64 kWh kan je al het één en ander doen, laat ons zeggen dat je er 10 kWh aftapt s'avonds en de volgende morgen en dat je de dag nadien maar 50 km moet rijden heb je nog reserve voor de dag nadien
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mar 2019, 10:25

Ivo kan stroom aan zijn werkgever verkopen terwijl hij de batterij van de bedrijfswagen oplaadt en heeft zo een financiële buffer om evt buitensporigheden van de VREG te betalen. Fantastisch gezien. Bij mij zal het gewoon een kabel naar de buren worden

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 27 mar 2019, 10:30

bartgo schreef:
27 mar 2019, 10:25
Ivo kan stroom aan zijn werkgever verkopen terwijl hij de batterij van de bedrijfswagen oplaadt en heeft zo een financiële buffer om evt buitensporigheden van de VREG te betalen. Fantastisch gezien. Bij mij zal het gewoon een kabel naar de buren worden
Ja dit is idd een optie.
Elektrisch rijden is bij ons nog onbestaande.
NL is het benzine.
In BE kunnen we enkel diesels nemen met CO2 rond de 100-120...

Alsook dit opladen en doorsturen naar het bedrijf.
Wie betaald oplaadpunt?

Alsook. Overdag wagen opladen.
Nadien deze ontladen??? Kan dat deze als batterij gebruiken???

Maar dit zijn idd intressante pistes!
En hopelijk moeten we deze niet direct gebruiken!

Kabel naar de buur. Hoe begin je aan die berekening??

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mar 2019, 10:44

Ik kan enkel reageren op het deel kabel naar de buur: ik heb een aantal meet stopcontacten die eenvoudig aangeven hoeveel kWh je per dag verbruikt. Mijn slim stopcontact is een edimax 2101 omdat die samenwerkt met SMA maar er zijn vele andere.

Ik ben van plan om 0,20 eur per kWh voor te stellen. Ik heb ongeveer 2000kwh per jaar op overschot. Win win toch?

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 27 mar 2019, 10:58

bartgo schreef:
27 mar 2019, 10:44
Ik kan enkel reageren op het deel kabel naar de buur: ik heb een aantal meet stopcontacten die eenvoudig aangeven hoeveel kWh je per dag verbruikt. Mijn slim stopcontact is een edimax 2101 omdat die samenwerkt met SMA maar er zijn vele andere.

Ik ben van plan om 0,20 eur per kWh voor te stellen. Ik heb ongeveer 2000kwh per jaar op overschot. Win win toch?
Ja dat wel 🤣.
Mijn doel is nog 14 jaar verbruik zomer-winter te kunnen doen( terugdraaiend, 1 maal per jaar factuur, prosumenten betalen).
En binnen 10 jaar zitten de batterijen bij de chips bij wijze van spreken...
Dan mogen ze van mij doen wat ze willen!!

En dan gaan de mensen da nu zagen op zp eigenaars traantjes laten.( dat we profiteurs zijn, dat enkel rijke mensen het kunnen. Enzo)
Als zp eigenaars collectief hun stroom opslaan...
Dan beseffen ze pas hoeveel zp eigenaars het net sponserren...

jayceexxl
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door jayceexxl » 27 mar 2019, 11:20

Jompy schreef:
27 mar 2019, 10:58

Ja dat wel 🤣.
Mijn doel is nog 14 jaar verbruik zomer-winter te kunnen doen( terugdraaiend, 1 maal per jaar factuur, prosumenten betalen).
En binnen 10 jaar zitten de batterijen bij de chips bij wijze van spreken...
Dan mogen ze van mij doen wat ze willen!!

Ik zie ze tegen dan een "batterijtaks" invoeren peace

Patrick
Master lid

Bericht door Patrick » 27 mar 2019, 11:45

jayceexxl schreef:
27 mar 2019, 11:20

Ik zie ze tegen dan een "batterijtaks" invoeren peace
[/quote]

Daar mag je zeker van zijn.
De dag dat een betaalbaar werkend privatieve opslag op de markt komt valt het concept van distributienetbeheerder volledig in duigen.

De Vreg weet dat, de overheid weet dat en energieleveranciers weten dat.
Een zekere Prof R. van Energyville heeft dat eens haarfijn uitgelegd.
De 3 spelers hierboven hebben al plannen bedacht om dit af te blokken, daar hun hele financieel model enkel en alleen 'betaalbaar' is door ierdereen te laten betalen. Als 100.000 betalers zich afkoppelen moeten de opbrengsten van deze 100.000 betalers volledig doorgerekend worden aan de overschietende aangesloten. Enig idee hoe blij deze zullen zijn ?

Dit bewijst nog maar eens dat de energiefactuur geen energiefactuur is maar ordinaire belastingaanslag is.
Zonstraal lid 007

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 mar 2019, 12:04

Het komt er dus toch op aan om, nadat je alle subsidies hebt binnengehaald via je ean nummer, zo snel mogelijk af te koppelen. Zelfs als het nog wat duur zou zijn. Ik denk vooral aan een 64kwh elektrische auto met bidirectioneel laden. Dan kan er al heel veel denk ik.

Als je vroeg kunt afkoppelen n, nog voor er gedacht wordt aan belastingen, ben je weg uit de database van de vijand (de VREG en de DNB) en word je vergeten bij het invoeren van belastingen. Enfin, tenzij ze de nieuwe taksen invoeren op huisnummer.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 27 mar 2019, 12:14

bartgo schreef:
27 mar 2019, 12:04
Als je vroeg kunt afkoppelen n, nog voor er gedacht wordt aan belastingen, ben je weg uit de database van de vijand (de VREG en de DNB) en word je vergeten bij het invoeren van belastingen. Enfin, tenzij ze de nieuwe taksen invoeren op huisnummer.
Zou er niet te hard op rekenen, als ze je kunnen laten betalen hebben ze je zo gevonden hoor!

Patrick
Master lid

Bericht door Patrick » 27 mar 2019, 12:42

bartgo schreef:
27 mar 2019, 12:04
Ik denk vooral aan een 64kwh elektrische auto met bidirectioneel laden. Dan kan er al heel veel denk ik.
De oplossing zal niet van batterijen komen. Levenscyclus, grondstoffen, enz zullen het gebruik van batterijen als thuis opslag niet het gewenste resultaat bieden.
Waterstof daarin tegen, kan dat wel. Bedoeling is dan de aangemaakte waterstof lokaal te gebruiken voor elektriciteitproductie en/of warmte voor je verwarming.
Aardgas factuur valt weg en je elektriciteits factuur ook. Vraag is natuurlijk hoe overheden hierop zullen reageren, daar ze de inkomsten van al de taksen die via deze 2 energiedragers nodig hebben voor hun fiscale inkomsten.

Komende jaren zullen zeer boeiend worden op dat vlak, dat beloof ik.
Zonstraal lid 007

Plaats reactie