Vreg wijst de terugdraaiende teller af, (decreet wel goedgekeurd).

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
de2leo
junior lid
Installatie Land: België

Re: Vreg wijst de terugdraaiende teller af

Bericht door de2leo » 26 mar 2019, 16:24

Ja maar ik ben wel veel overdag thuis daar ik op pensioen ben en dan ook wel mijn eigen stroom wil gebruiken, en niet hoef elke keer als de zon schijnt de stekker moet insteken en een speksteen radiator toch wel warmte afgeeft over een langere periode. Kan de slimme meter dit of moet ik daar voor iets anders voor bij installeren.

Norman
junior lid

Bericht door Norman » 26 mar 2019, 16:28

Wimvan schreef:
26 mar 2019, 10:16
Wat ik wel al goed begrepen heb, is dat met het invoeren van de digitale meter men staat te springen om over te stappen op een maandelijkse afrekening. Dit betekent evenveel als 'Gratis leveren van electriciteit tijdens de zomer' en in de winter evenveel betalen voor het gebruik van electriciteit als de niet-PV-eigenaar.
En wees gerust, dit komt er door.
De gedachte hierachter is dat de mensen dan in de zomer hun airco volle bak laten draaien met deuren en vensters open. Zodoende kan het klimaat wat afkoelen en behalen we toch nog de klimaatdoelstellingen. :-)

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 26 mar 2019, 16:36

de2leo schreef:
26 mar 2019, 16:24
Ja maar ik ben wel veel overdag thuis daar ik op pensioen ben en dan ook wel mijn eigen stroom wil gebruiken, en niet hoef elke keer als de zon schijnt de stekker moet insteken en een speksteen radiator toch wel warmte afgeeft over een langere periode. Kan de slimme meter dit of moet ik daar voor iets anders voor bij installeren.
Die slimme meter is feitelijk een domme digitale meter en die kan van zijn eigen niets meer dan wat je huidige analoge meter ook kan.
Wil je die meer laten doen dan dat zal je daar uitbreidingen (die nog ontwikkeld moeten worden) voor moeten bijkopen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 26 mar 2019, 17:21

de2leo schreef:
26 mar 2019, 16:24
Ik weet natuurlijk niet welke installatie jij hebt, wat ik wel weet is dat op de momenten dat je overschot aan energie hebt je in een seizoen zit waar je waarschijnlijk geen (spek)kachel nodig hebt.
Wil je het toch, dan is er zeker een bestaande sturing in de handel verkrijgbaar die je hier mee helpt.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

de2leo
junior lid

Bericht door de2leo » 26 mar 2019, 18:01

Heb een installatie van 3500 wp zuid gericht
en leg volgende maand er 2600 wp oostzuid gericht 120° bij.
Mijn echtgenote heeft het altijd koud dus verwarming staat veel en vroeg aan.

fieldmarshall
junior lid

Bericht door fieldmarshall » 26 mar 2019, 18:11

Ik denk dat er geen organisatie van wakker ligt dat je veel stroom verbruikt van je eigen panelen. Wel dat je eerst veel stroom injecteert om deze vervolgens terug af te nemen.

In het eerlijkste geval, wordt je vergoed voor de injectie (als leverancier) en betaal je de volle pot bij afname. De oude bidirectionele teller dus eigenlijk bijna.

Wat hiervoor het meest rendabele omslagpunt is, is koffiedik kijken (kleinere installaties waarschijnlijk), of de vraag naar stroom zou erg groot moeten zijn op momenten dat er veel zon is en dan kan je aan goede prijzen injecteren...

Zelf is er bij altijd iemand thuis (aan het werk). Dan kan de wasmachine overdag aan, de wagen (binnenkort) overdag aan de lader en de airco zal wel aanstaan op de dagen met de meeste zon. Ik hoop dus wel een vrij groot direct zelfverbruik te kunnen realiseren, en dus denk ik er toch nog steeds aan om in 2019 een installatie te zetten (ondanks de onzekerheid).

Maar ieders situatie is natuurlijk anders...

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 mar 2019, 18:17

Als je een overschot aan energie hebt en je wil het zelf verbruiken, dan is een 'energy diverter' een mogelijkheid (zoek op energy diverter, solar power diverter, pv excess energy,....). Zo kom je bv. terecht op een artikel van OpenEnergyMonitor. Zoiets klinkt simpel, maar lijkt me in de praktijk niet zo te zijn. Als je systeem niet goed werkt haalt jouw 'energy diverter' bij bewolking alsnog energie van het net en bij bewolking die voorbij is staat het misschien zo goed als uit.... De link heeft het bv. over een 'burst mode' met 'The power is switched on and off relatively frequently, the minimum ‘on’ or ‘off’ time may be only a few milliseconds.'

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 26 mar 2019, 18:37

DaanW schreef:
26 mar 2019, 12:08
:idea: Misschien moeten we allemaal eens met onze buren praten en kabels door de tuinen leggen met een energiemeter ertussen.
Ideeën zijn er om te realiseren niet om te verkondigen. ;-)
Toch niet als je er zelf iets aan wil hebben.
Over enkele weken zet ik dat systeem gewoon om in de praktijk. Wel niet tot bij de buren maar het systeem is identiek aan jouw "idee". $* :tu:
Laadpaal met KwH teller => bij zonnige dagen met overschot in productie EV aan de laadpaal. En bij installatie digitale meter laadpaal verbinden met digutale meterpoort en hupsa, stuurt die perfect mijn overschotten in de batterij van de EV. Tegen betaling. :mrgreen:
Dreidubbele winst: net ontlast, WW-vervoer zonder CO2 uitstoot en money in the pocket.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 mar 2019, 18:44

Koidream schreef:
26 mar 2019, 15:51
Het probleem stelt zich dat als je teveel aan energie produceert dit meestal in de periode is dat je je spekkachel liever niet opwarmt :roll:
Niet helemaal correct.
In de winter is het kouder bij open lucht dan bij bewolking.
Afgelopen februari was daat een perfect voorbeeld van. Open lucht en 20 kWh productie bij een buitentemperatuur van +3 tot minus 5°C.
Zwaar bewolkt met een productie van 1-5 kWh bij een buitentemperatuur van 9-12°C.
Ik heb daar wel nog geen digitale meter voor nodig. Mijn wijsvinger "stuurt" perfect mijn WP. ;-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 mar 2019, 20:57

Als zij dan toch discriminatie willen inbrengen, waarom hebben ze ons dan al die jaren al een prosumententarief laten betalen. Of beseffen ze niet dat ze hun eigen beleid in vraag aan het stellen zijn?

[email protected]

Bericht door [email protected] » 26 mar 2019, 21:20

YveST3 schreef:
25 mar 2019, 23:24
[email protected] schreef:
25 mar 2019, 18:28
Waarom geen onderscheid maken in mensen die nog GSC vergoeding krijgen?
Iedereen zonder GSC recht op terugdraaiende teller, diegene met GSC niet.
Eerlijker?
Dus voor jou mogen ze de regels niet veranderen tijdens de match maar voor de anderen wel ?
Had je vroeger je panelen geplaatst, in de veronderstelling dat je panelen hebt, had jij ook van die GSC kunnen profiteren. :roll:
nee hoor, de regels hoeven niet te veranderen voor mij.
maar ik had toen nog geen dak om panelen op te leggen.
ik heb wel de investering gedaan, zonder de GSC, zonder de subsidies, zonder de fiscale aftrek.
en het is alom bekend dat de GSC massa's geld gekost hebben en nog jaren gaan kosten.
dus mogen wij (die niet al die voordelen gehad hebben) toch ook nog iets van return hebben?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 mar 2019, 21:35

Hoezo geen voordelen?

1. U hebt een PV installatie kunnen plaatsen aan een fractie van de kostprijs van de early adopters (die door de rest toen nog bijna voor gek
werden uitgemaakt).
2. U wist bij plaatsing al veel beter wat U te wachten stond (het beleid was toen al tig keer gewijzigd) dan zij die in het beging het risico durfden aangaan.

En U trapt met uw ogen toe in de val die men tussen de prosumenten (en de have and have not) spant: verdeel en heers.
Wie denkt U dat "het is alom bekend" in de wereld gesgtuurd heeft? En U gelooft het nog ook.
Het is eveens "alom bekend" dat mensen die verwarmen op stookolie en gas, rijden op benzine en diesel, blablabla, meer CO2 uitstoten dan gezinnen die louter op (bijna) groene energie de boel draaiende houden. Het is ook "alom bekend" dat de werkelijke kosten daarvan NIET doorgerekend worden, etc, etc,.......
Daarom dat overheden en semi overheden als de VREG steeds met zo'n beleid wegkomen. De Vlaming is daarvoor een uitgelezen slachtoffer. "Zo lang ik een voordeeltje heb is het goed. De rest kan mij eigenlijk niet schelen".

[email protected]

Bericht door [email protected] » 26 mar 2019, 21:42

Een fractie van de kostprijs wil ik toch enigszins relativeren.
Ik heb immers GEEN garantie dat mijn investering er terug uitkomt zoals die van de 'early adopters'.
En neen, net zoals u heb ik toen ook de beslissing gemaakt op basis van de regelgeving die er toen was.
En door de kostprijs die inmiddels inderdaad lager was, kwam dat nog steeds voordelig uit.
Feit is wel dat de onbegrensde toekenning van de GSC destijds, ervoor zorgen dat we nog jarenlang opdraaien voor dat 'folieke'.
En als er dan toch een 'slimme' meter moet komen, vraag ik onderscheid tussen zij die GSC hebben, of zij die alles zelf hebben opgehoest.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 mar 2019, 21:53

Sinds wanneer moet iedere investering een risicoloze garantie krijgen?
Allee als volgens uw bronnen de GSC toekenning onbegrensd was kunnen we beter gaan slapen.
Met mensen die alles geloven wat ze "ergens gehoord hebben" als een feit gaan beschouwen en als het hun zo uitkomt dat in hun voordeel trachten uit te leggen kan je toch niet feitelijk discusiëren.
Van mij mag dat zo hoor. Mogen we als tegenprestatie dan ook vragen dat U alle voordelen dan opgeeft waar niet iedereen van kan genieten?

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 26 mar 2019, 22:37

We kunnen hier blijven discuteren tot we blauw zien hè.

Toen ik de investering deed begin 2014 was de netvergoeding van de creg net afgeschoten en was er nog geen sprake van de netvergoeding door de vreg.
Ik kreeg amper gsc’s maar in het begin was ik zelfs niet van plan om die überhaupt aan te vragen want mijn rendement was puur berekend op de uitgespaarde stroomkost.

Dat heeft helaas niet lang mogen duren. En nu blijf ik me dus zo lang mogelijk verzetten tegen elke wijziging in de regelgeving want elke wijziging heeft voor mij al een verlenging van de terugverdientijd met meerdere jaren betekend. Om nog maar te zwijgen van ooit “winst” te maken met mijn installatie.

Ik gun de mensen met royale gsc’s absoluut hun voordeel. Ik ben de stomme kloot geweest om op het verkeerde moment in pv te investeren. Maar dat wil niet zeggen dat ik me daar zomaar gelaten moet bij neerleggen!
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie