Vreg wijst de terugdraaiende teller af, (decreet wel goedgekeurd).

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Vreg wijst de terugdraaiende teller af

Bericht door bartgo » 03 apr 2019, 23:05

Straf dat Spa groen en Vlaams blok zich onthouden hebben. Dat was vorige week in de commissie niet het geval dacht ik.

We weten alvast op welke partijen we niet moeten stemmen dan.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vreg wijst de terugdraaiende teller af

Bericht door Benny » 04 apr 2019, 10:58

ErikDD schreef:
03 apr 2019, 21:41
De Vlaamse regering heeft zojuist het amendement op het energiedecreet met vrije keuze van tariefdrager ( en bijhorend tarief van de VREG) goedgekeurd (N-VA, oVLD, CD&V). Groen en SP.a en Vlaams Belang hebben zich onthouden.
Bedankt voor de feedback Eric.
Het zal waarschijnlijk wel al ergens op dit forum staan..., maar kan je me de link naar dit goedgekeurde amendement nog eens bezorgen AUB? Thanks!
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Vreg wijst de terugdraaiende teller af, decreet wel goedgekeurd

Bericht door ErikDD » 04 apr 2019, 11:18

Hier de link http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1469269

Wat Groen en SP.a betreft waren ze zeker akkoord met het amendement, maar ze hadden nog wat bedenkingen omtrent de juridische 'grijze zone' rond de bevoegdheid over wie de tariefdrager mag bepalen. De juridische argumenten rond eventuele 'discriminatie' werden (mijns inziens correct) van tafel geveegd. Voor de rest nog wat opmerkingen over het al dan niet verplicht plaatsen van de digitale meter en rond een bekabelde versie voor hoog-sensitieve bewoners. Voor de rest: zelden zoveel eensgezindheid en tevredenheid gezien.

Behalve de VREG was iedereen tevreden met het nu goedgekeurde decreet, zowel wat betreft het invoeren van de digitale meter dat nu echt kan doorgaan en de zekerheid die er voor investeringen in zonnepanelen nu toch wel is.

Tussen haakjes, het is blijkbaar het Grondwettelijk Hof waar de VREG eventueel nog een rechtszaak zou kunnen starten tegen dit decreet.

Wie de plenaire vergadering nog eens wil bekijken of nalezen:
https://www.vlaamsparlement.be/plenaire ... ag/1315260
https://www.vlaamsparlement.be/plenaire ... g-volledig
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

JoG
lid

Bericht door JoG » 04 apr 2019, 13:15

ErikDD schreef:
04 apr 2019, 11:18

Tussen haakjes, het is blijkbaar het Grondwettelijk Hof waar de VREG eventueel nog een rechtszaak zou kunnen starten tegen dit decreet.

Hoeveel tijd heeft de VREG om een rechtszaak te starten bij het Grondwettelijk Hof ?

Gebruikersnaam
junior lid

Bericht door Gebruikersnaam » 04 apr 2019, 16:01

JoG schreef:
04 apr 2019, 13:15
ErikDD schreef:
04 apr 2019, 11:18

Hoeveel tijd heeft de VREG om een rechtszaak te starten bij het Grondwettelijk Hof ?
Ik vermoed tot dertig dagen na publicatie in het staatsblad. Maar van VREG zou ik geen beroep verwachten.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 apr 2019, 16:04

Als je de speeches in de plenaire beluistert dan krijg je de indruk dat iedereen heel hard wil proberen niemand tegen de kar te rijden. Dus ik vermoed ook dat er serieus wat politieke druk is om het zo te laten.

Ik blijf er echter bij dat de positie van de VREG voorzitter onhoudbaar is wegens belangenvermenging ivm EnergyVille, waar hij tests doet met de digitale meter en de bedrijfjes achter de slimme component van de meter hem sponsoren.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 apr 2019, 16:50

En enkel groen lijkt de VREG echt carrement te verdedigen. Compleet ongepast. Maar hij zegt het zelf: ik ken mensen van binnen de VREG. Groen is wat mij betreft een te mijden partij als we niet willen vervallen in een gemeenschap gestuurd door de eco religie (plus wellicht een pak vriendjespolitiek a la N-VA nu) ipv door min of meer democratie.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Re: Vreg wijst de terugdraaiende teller af, (decreet wel goedgekeurd).

Bericht door wwfje » 06 apr 2019, 16:27

Vriendjes politiek a la N-VA... Gij durft nogal uit uw nek L..len.
Bij mijn weten zijn pvv en cvp de koplopers, de Walen buiten beschouwing gelaten.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 apr 2019, 17:52

AUB geen politieke berichten posten, dat loopt altijd uit op ruzie!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 07 apr 2019, 22:06

bartgo schreef:
04 apr 2019, 16:50
En enkel groen lijkt de VREG echt carrement te verdedigen. Compleet ongepast. Maar hij zegt het zelf: ik ken mensen van binnen de VREG. Groen is wat mij betreft een te mijden partij als we niet willen vervallen in een gemeenschap gestuurd door de eco religie (plus wellicht een pak vriendjespolitiek a la N-VA nu) ipv door min of meer democratie.
Heel erg kort door de bocht...
van eco realisme tot eco religie???
De waarheid in het midden zeker?

De VREG heeft toch wel argumenten... tegen onze winkel maar toch...
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 08 apr 2019, 12:04

jeroen beeckx schreef:
07 apr 2019, 22:06
bartgo schreef:
04 apr 2019, 16:50
Heel erg kort door de bocht...
van eco realisme tot eco religie???
De waarheid in het midden zeker?

De VREG heeft toch wel argumenten... tegen onze winkel maar toch...
De VREG heeft zeker argumenten.
Hoewel ik ook tegen mijn winkel spreek moet iedereen op termijn naar een systeem met gedurende de dag variabele tarieven, afhankelijk van hoeveelheid beschikbare energie. (veel zon: goedkoper; veel wind: goedkoper enz...).
Hoe men dit zal rijmen met het aansporen tot gebruik warmtepompen (vooral gebruik tijdens dure periodes) is een ander paar mouwen...

Wanneer die tarieven er zijn zullen weinig mensen nog hun wasmachine, droogkast, vaatwas aanzetten tijdens piekverbruikmomenten.(6-9 en 18-20h).
Zodoende kan men enkele piekcentrales uitschakelen.

Niemand ziet het graag komen, maar we moeten er toch naartoe...

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 08 apr 2019, 14:27

Luc6580, ik deel je mening.
De digitale meter kan mee voor een gedragswijziging zorgen waardoor iedere netgebruiker mee kan profiteren van goedkope stroom op de momenten dat die beschikbaar is.
Dit is niet direct in het voordeel van de PV-eigenaar want dit betekend dat de 'vergoeding' die we kunnen krijgen voor stroom die we injecteren ook eerder aan de lage kant zal zijn.
:idea: Wie weet is het in de toekomst mogelijk via een coöperatieve van kleine PV-eigenaars zonnestroom te koop aan te beiden aan gewone verbruikers aan een interessant tarief voor zowel de verbruiker als de aanbieder.
Het zal vooral zaak zijn om de grote producenten (Engie, RWE/Essent/Innogiy, EDF-Luminus, Vattenfall(Nuon), Eneco....) toch onder druk te zetten om met voldoende interessante tariefformules op de markt te komen om mensen met zonnepanelen aan zich te kunnen binden.
Voor zij die zich elektrisch verwarmen, liefst met warmtepomp, zullen er voldoende aantrekkelijke formules moeten komen. In de winter zal stroom sowieso het duurst zijn, misschien zullen ze kunnen profiteren van speciale, voordelige nettarieven zoals nu het 'exclusief nacht'tarief' maar dan exclusief voor warmte pomp. Misschien zal men ook beslissen dat dit verlaagde tarief niet beschikbaar is op bepaalde piekmomenten.
Om de energietransitie te doen slagen zullen er nog heel wat veranderingen moeten gebeuren. Veranderingen die zonne-energie niet in een verdomhoekje duwt maar juist extra stimuleert. Ik begrijp ook niet dat kleinschalige WKK-projecten niet meer aandacht krijgen. Zij zorgen voor warmte en stroomproductie op momenten dat de vraag naar warmte en stroom het grootst is.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ford8210
junior lid

Bericht door ford8210 » 08 apr 2019, 23:01

Hallo Allemaal, wat denken jullie van deze,....? Zou het mogelijk zijn om, na de officiële aansluitingsmeter, een eigen "slimme " meter te zetten die je eigen stroomverbruik monitort, en in functie hiervan, de zonnepanelen uit of Inschakelt? Dan heb je als PV producent wel geen winst, maar je betaalt ook niet om uit het net te trekken :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 apr 2019, 23:23

Dat bestaat en wordt in Spanje frequent toegepast.
Er zijn zelfs omvormers die zichzelf uitschakelen/terugregelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 08 apr 2019, 23:40

ford8210 schreef:
08 apr 2019, 23:01
maar je betaalt ook niet om uit het net te trekken :-)
Dat verstaat ik niet goed, kan je is verduidelijken war je daarmee bedoeld ?
Hoe gaat je bvb uw tv laten spelen of verwarming laten draaien s'avonds als de zon weg is, van waar komt die stroom dan ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Plaats reactie