bidirectioneel laden

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11735
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

bidirectioneel laden

Bericht door janus » 22 mar 2019, 08:30

Is dit dan de oplossing?
https://nos.nl/artikel/2277087-nieuwe-l ... -auto.html

De laadpaal moet dan wel bij je thuis staan, anders heeft het niet veel zin.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: bidirectioneel laden

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 09:49

Dat is gewoon het V2G systeem.
Voor thuis geldt dan het V2H systeem.

Het heeft overigens wel overal zin, om het net te stabiliseren.
Dus niet alleen thuis.

Engie NL heeft zo al enige tijd een bidirectionele laadpaal op de parking van zijn Amsterdamse hoofdkwartier staan als back up voor het gebouw.
https://www.fullychargedshow.co.uk/engi ... le-to-grid

En dat is nog maar het begin van vele "grid" communicerende toepassingen.
In de UK zijn ze nu zelfs al met een netwerk van een 100-tal elektrische boilers (op PV en windenergie) aan het
experimenteren. De boilers werken "reverse" (de opwarming begint bovenaan) zodat je alleen (in te stellen) de hoeveelheid
water moet opwarmen die je echt nodig hebt en de rest van je reservoir dient o.a. als een batterij. Alle boilers zijn "in the cloud" met elkaar
verbonden en communiceren met elkaar. Lokaal veel PV energie, dan halen ze daar hun energie. In het noorden van het land te veel wind of in
het zuiden veel zon, dan zal het net zijn energie van daar naar de "waterbatterijen" exporteren.
https://mixergy.co.uk/

Gebruikersavatar
Praeter
Senior lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 dec 2012, 10:13
Installatie Land: Maak keuze

Re: bidirectioneel laden

Bericht door Praeter » 22 mar 2019, 10:06

Als je 's nachts de stroom van je auto gebruikt, hoe moet je dan 's morgens rijden?
Want de batterij is niet opgeladen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: bidirectioneel laden

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 10:21

Hoeveel stroom gebruik jij 's nachts dan? Eén kwh?
Wat maakt dat uit op een batterij van +60 kWh?
Je weet ook hoe ver je die volgende morgen moet gaan rijden.
Dan stel je dat gewoon in als minimale reserve in je voertuig die niet over het grid mag verdeeld worden.
Zoveel heb je trouwens niet nodig om het net stabiel te houden. Eneco had daarvoor al een project op stapel staan. Maar blijkbaar
is de overheid (?) daar nog niet klaar voor. Op een thuisbatterij van 13 kWh zou maar max. 3 kWh "gereserveerd" zijn voor uitwisseling met het grid. De rest bleef ter beschikking van de eigen woning. Als dat met een batterij met zo'n relatief beperkte capaciteit moet lukken zal dat met een 6 x grotere capaciteit al helemaal geen probleem geven.
Als je alles goed geregeld hebt moet je EV ook nog maar de capaciteit hebben om de verplaatsing in één richting af te leggen. Voor de terugweg (+ eventuele reserve voor 's nachts) laadt het dan op locatie (bv. parking bedrijfsterrein) bij.

In de (nabije) toekomst zal men toch heel anders moeten leren denken om met energie om te gaan.
De meeste mensen zitten spijtig genoeg nog altijd vastgeroest in een verleden dat best niet te veel mag veranderen. ;-)

japio
Master lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: bidirectioneel laden

Bericht door japio » 25 mar 2019, 10:47

Dat batterij van een auto is hier te delicaat voor (lichtgewicht, hoge vermogens kunnen opnemen/ afgeven). Een auto moet/ kan >300.000km mee (taxi of Tesla >500.000km) en binnen de gebruiksperiode wil je geen degradatie van 15 tot 20% oplopen want dat tast de restwaarde van de auto ongenadig hard aan.
Een stationaire batterij mag zwaar zijn, hoeft geen vermogens van 100kW te absorberen en voldoet ook met een degradatie van >20% nog jaren.
Ik prefereer een huisbatterij van 10kW en een auto met 50kW boven een auto waar 10 van de 60kW voor andere doeleinden wordt ingezet.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2596
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: bidirectioneel laden

Bericht door bruma » 25 mar 2019, 11:08

japio schreef:
25 mar 2019, 10:47
Dat batterij van een auto is hier te delicaat voor (lichtgewicht, hoge vermogens kunnen opnemen/ afgeven). Een auto moet/ kan >300.000km mee (taxi of Tesla >500.000km) en binnen de gebruiksperiode wil je geen degradatie van 15 tot 20% oplopen want dat tast de restwaarde van de auto ongenadig hard aan.
Een stationaire batterij mag zwaar zijn, hoeft geen vermogens van 100kW te absorberen en voldoet ook met een degradatie van >20% nog jaren.
Ik prefereer een huisbatterij van 10kW en een auto met 50kW boven een auto waar 10 van de 60kW voor andere doeleinden wordt ingezet.
Om te beginnen energie staat in kWh heeft te maken met hoeveel eli je in een accu krijgt of hoeveel je verbruikt hebt
vermogen, wat ogenblikkeliljk geleverd/verbruikt kan worden staat in kW
de batterijen van een auto te delicaat? Voor een motor van 150kW met een accu van 64kWh? Wat wens jij nog meer in huis, waal haal jij uw 150kW aan verbruikers, de meesten onder ons hebben maar een aansluiting van 9kW2 of 22kW.
De levensduur van accu's wordt bepaald in aantal cycli, en zoals je vermeld hebt zal bij uitzonderlijk gebruik <5% en >95% dit wel correct zijn.
Indien je het gebruik beperkt tot 10-90%SOC verdubbel je in veel gevallen al het aantal cycli
Indien je het gebruik beperkt tot 20-80% ver driedubbel je meestal al het aantal cycli.
Details moet je natuurlijk in de spec's van de acculeverancier gaan zoeken, bovenstaande zijn richtlijnen
O ja, je moet wel binnen de temp spe's blijven anders is de accu meteen om zeep, maar dat geldt ook bij het rijden, vandaar de laadschema's in de wagen, die via het protocal uitgewisseld worden met de buitenwereld (AC & DC laden)

japio
Master lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: bidirectioneel laden

Bericht door japio » 25 mar 2019, 12:53

Mijn telefoon kende de kWh's nog niet, ik heb ze handmatig toegevoegd.

20/80 geeft bij een 64kWh batterij een bruikbare capaciteit van 51kWh, haal daar nog 5kWh vanaf voor netstabilisering en vraag jezelf dan eens hardop af waarom je gedurende 300.000km permanent 100kg niet bruikbare batterij mee zou slepen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2596
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: bidirectioneel laden

Bericht door bruma » 25 mar 2019, 13:09

Als je zo begint: waarom stap kun s morgens in de wagen van 1500kg om uzelf 80kg naar uw job te voeren?
En dan gaan we het niet hebben voor die uitzonderlijke keer dat je een brief naar de post brengt.
Of het nu een ICE is if een EV het dode gewicht is er.

japio
Master lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:14
Installatie Land: Nederland
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: bidirectioneel laden

Bericht door japio » 25 mar 2019, 23:17

Ik heb de waarom fase al enige tijd achter me dus mogelijk begrijp ik om die reden de vraagstelling niet.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie