NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door DaanW » 14 mar 2019, 12:56

JoG schreef:
14 mar 2019, 12:41
Ik ben eens benieuwd hoe de VREG zal reageren op het nieuwe voorstel. Ik kan me inbeelden dat ze daar niet echt happy mee zijn want hun bedoeling was net om (nog) meer geld op te halen bij de PV bezitters. Aangezien de klant nu zal kunnen kiezen tussen het bestaande systeem en de nieuwe tarief structuur van de VREG en er van uitgaande dat de consument meestal de goedkoopste optie zal kiezen gaan ze op die manier niet aan extra geld geraken de komende jaren…

Het zou me niet verwonderen dat ze jaar na jaar de prosumenten taks opdrijven om op die manier aan extra geld te geraken. Op dat gebied zullen ze wel inventief zijn…
De VREG heeft geen financiële belangen bij deze regeling. Ze kunnen hooguit wat gezichtsverlies lijden. Ik denk dat ook de DNB, die wel een groot financieël belang hebben, niet direct rouwig zijn om deze regeling. Het zal in ieder geval de weerstand tegen de plaatsing van de digitalemeter sterk verminderen, zodat de montage stukken vlotter kan verlopen voor de onderaannemers die de DM moeten komen plaatsen. Want als iedere PV eigenaar moeilijk doet om een afspraak te maken of de deur weigert te openen ;-) hebben ze wat aan hunne rekker...
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 13:29

Inderdaad, op Twitter (Fluvius, Febeg,...) lees ik enkel maar positieve berichten.
Ik ga ervan uit dat er ook voldoende overleg geweest is met de VREG, zodat die misschien wel wat gaan tegenstribbelen, maar zich bij het decreet zullen neerleggen.
Het definitieve decreet zal wel moeten afwijken van het door @DaanW geposte fragment, want daar is nog sprake van de distributiekosten die uitgezonderd worden van de compensatiemaatregel.

https://pers.fluvius.be/#
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 13:33

ErikDD schreef:
14 mar 2019, 13:29
Ik ga ervan uit dat er ook voldoende overleg geweest is met de VREG,
Waarom laat de VREG dan via de pers uitschijnen dat ze geen kennis hebben van de "teksten"?
Ik wil helemaal niet negatief doen en hoop dat het uiteindelijk ook uitdraait zoals men ons nu voorspiegelt.

Maar in de praktijk waren de politici niet de dwarsligger in dit verhaal maar is de VREG gaan dwarsliggen waarop de situatie
geblokkeerd zat omdat de politici, voor een keer, het prosumentenmodel bleven verdedigen.

Als er voldoende voorafgaand overleg geweest heb je normaal ook kennis van de teksten waarop de politici zich nu baseren om de pers te woord te staan.
Het kan uiteraard ook dat de pers de VREG verkeerd heeft weergegeven. In dat geval zou de VREG dat best zo snel mogelijk tegenspreken of minstens haar standpunt zelf naar buiten brengen. De onduidelijkheid duurt al lang genoeg. Nog meer onduidelijkheid (stilzwijgen is ook verwarring scheppen) is al helemaal niet gewenst.

Kijkend naar het verleden in dit dossier kan je veiligheidshalve maar best nergens meer van uit gaan of voor vanzelfsprekend nemen. :D

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 13:56

Als Fluvius tevreden is, dan is de VREG misschien ook wel tevreden :lol:
Want hier wordt toch altijd gezegd dat de VREG aan het handje loopt van de DNB? ;-)

En de VREG heeft ook een cadeuatje gekregen: het beheer van de digitale meter data komt niet in een aparte structuur maar ook bij Fluvius.
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 14:07

Nog even dit :

Zonstraal VZW
‏ @ZonstraalVZW
15 min15 minuten geleden

Enkel wie al een oude installatie in gebruik heeft en er een nieuwe wil bijplaatsen of juist heeft bijgeplaatst (voor warmtepomp of EV) heeft nu nog een probleem want slechts enkele jaren terugdraaiende teller. Kan daar nog iets voor gedaan worden?
1 antwoord 0 retweets 0 vind-ik-leuks

Lydia Peeters
‏ @Lydiapeeters
Als antwoord op @ZonstraalVZW @TomNijsen en

Nee, vanaf dat moment kunnen zij een terugleververgoeding krijgen, waar veel mensen al enige tijd naar vragen.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:21

ErikDD schreef:
14 mar 2019, 14:07
Nee, vanaf dat moment kunnen zij een terugleververgoeding krijgen, waar veel mensen al enige tijd naar vragen.
Welke "mensen" vragen nu "een terugleververgoeding" zonder de gevolgen daarvan in te kunnen calculeren? :roll:
Laatst gewijzigd door ivob op 14 mar 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 mar 2019, 14:26

Hoera terugleververgoeding :? :vraag:
Wat moeten we ons daar bij voorstellen?
Wie gaat die betalen? De DNB of de energieleverancier?
En aan welk tarief?

Een vergoeding van 3 à 6 cent per kWh injectie en 28 cent of meer per kWh afname!!!! Dat is nog geen goed plan :-( en al zeker niet voor mensen met warmtepomp.
Een installatie blijft een installatie en 15 jaar = 15 jaar en niet 3 jaar.
Iedereen verdient dezelfde rechten. Ook mensen die recent geïnvesteerd hebben in een extra PV installatie bijv. speciaal om WP verbruik te dekken, of wat dan ook.
Men mag hooguit de deur sluiten voor uitbreidingen die nu nog geplaatst worden, speciaal om die 15 jaar te verlengen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:37

Volmondig mee eens. :tu:
Volgens mij geeft de minister (en haar entourage) hiermee aan dat ze gewoon onvoldoende op de hoogte is van de situatie en zich tracht te verschuilen achter "de vele mensen".
Nu ja, ik kan me er wel iets bij voorsellen dat vele mensen iets vragen zonder te weten wat ze eigenlijk vragen en al op voorhand blij zijn met een dode mus.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 14:38

Men mag hooguit de deur sluiten voor uitbreidingen die nu nog geplaatst worden, speciaal om die 15 jaar te verlengen.
Of toch tenminste van voor 2016, want toen was het al aangekondigd dat de teller maar 15 jaar ging terugdraaien.

Welke "mensen" vragen nu "een terugleververgoeding"
Zij die (veel) meer opwekken dan verbruiken op jaarbasis.

Hoe groot die terugleververgoeding zal zijn is koffiedik kijken, maar op een of andere manier zal die vergeoeding toch voldoende moeten zijn om een nieuwe installatie rendabel te houden, anders is het weer gedaan met zonnepanelen plaatsen en tot nader order is dat nog altijd de bedoeling.

In Nederland zorgt de terugleververgoeding ervoor dat een installatie binnen 7 jaar is terugverdiend.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:40

ErikDD schreef:
14 mar 2019, 13:56
Als Fluvius tevreden is, dan is de VREG misschien ook wel tevreden :lol:
Als Fluvius tevreden is en de VREG dan wil ik toch eerst die "teksten" eens kunnen doornemen om als derde partij ook tevreden te zijn.
Gezien het verleden dat dit dossier met zich meedraagt is enige gezonde achterdocht wel op zijn plaats.
Kaarten op tafel dus.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 14:42

+1
Maar dat zal nog wel even duren voor de we goedgekeurde (en niet door de VREG aangevochten) tekst hebben.
www.zonstraal.be/vzw

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 14 mar 2019, 14:50

ivob schreef:
14 mar 2019, 14:40
Als Fluvius tevreden is en de VREG dan wil ik toch eerst die "teksten" eens kunnen doornemen om als derde partij ook tevreden te zijn.
Gezien het verleden dat dit dossier met zich meedraagt is enige gezonde achterdocht wel op zijn plaats.
Kaarten op tafel dus.
Tsjein. Toch nog wat doemdenken dus? :-)

Dat bedoel ik dus. Er is in dit verhaal al zoveel tegen en over “ons” gelogen dat ik heel voorzichtig ben om positief te zijn. It ain’t over till the fat lady sings!

Bovendien is deze “overwinning” in mijn ogen eerder een gevalletje van “minder verlies”.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:50

ErikDD schreef:
14 mar 2019, 14:38
Welke "mensen" vragen nu "een terugleververgoeding"
Zij die (veel) meer opwekken dan verbruiken op jaarbasis.
Nou daar ben ik bij en vraag dat, zonder de cijfers en de bedragen van die terugleververgoeding te kennen, alvast NIET.
En, om op het eigenlijke probleem terug te komen, iemand die met zijn eerste installatie al veel meer opwekt dan hij verbruikt zal op hetzelfde adres geen nieuwe installaties gaan plaatsen om nog meer te mogen terugleveren. En al zeker niet tot 2016. Want daar had hij geen enkel voordeel aan.
De praktijk zal eerder zijn, zoals enkele leden hier al aanhalen, dat je een bijkomende installatie hebt geplaatst om je verbruik in te dekken. Een verbruik dat eventueel na plaatsing van de eerste installatie gewijzigd is omdat men inging op de door de overheid gepromoote WP of EV.
Verschillende onafhankelijke installaties, wat betreft de startdatum van de overgangsmaatregel, over een en dezelfde kam scheren slaat dus nergens op.
De stelling van DaanW is de enige eerlijke. En niet moeilijk toepasbaar in de praktijk.
Als je een nieuwe installatie plaatste om bijkomend verbruik op een groene manier in te dekken heb je ook niets aan een terugleververgoeding. Dan heb je juist alle voordeel om de overgangsregeling zo lang mogelijk te gebruiken. Zeker in het geval van een WP. En al heel zeker niet als die terugleververgoeding niet in verhouding staat tot de latere kost van terugname. Deze mensen vallen dus feitelijk terug in de situatie zoals de VREG ze eerst heeft voorgesteld. Alleen omdat ze nog bijkomende investeringen in ecologische oplossingen hebben gedaan. :td:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 14:52

De VREG moet zich ook aan decreten en wetten houden. Dus als de Vlaamse regering dat in een decreet zet, dan moet de VREG dat volgen of naar een of andere rechtbant stappen om dat decreet te vernietigen. Vraag is of de VREG dat wel zal doen als voor de rest iedereen tevreden is.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 14:57

lennie schreef:
14 mar 2019, 14:50
Tsjein. Toch nog wat doemdenken dus? :-)
Nee eerder voorzichtigheid.
Ik probeer me gewoon in de plaats te stellen van diegenen die, zonder enige goede reden, uit de boot dreigen te vallen.
Terwijl dit zonder enige grote moeite eleganter kan opgelost worden.
En een belangengroep tot wat actie te bewegen voor het misschien te laat is in plaats van op basis van onvoldoende duidelijke gegevens te vroeg victorie te kraaien.
Doemdenken moet ik persoonlijk niet. Persoonlijk heb ik er geen enkel voordeel bij dat de feiten, zoals nu gekend, zo niet worden uitgevoerd of vertraging oplopen om het voordeel wat uit te breiden naar die groepen die er evenveel recht op hebben.
Als de teksten op tafel liggen moeten we tenminste niet meer speculeren over wat er al dan niet zou kunnen instaan en kunnen we onze discussies gericht voeren.
Als je een gezamenlijke strijd voert moet je doorgaan tot zo veel mogelijk leden van die groep er bij betrokken worden. Niet stoppen omdat je zelf tevreden bent. En al heel zeker niet omdat Fluvius en de VREG tevreden lijken. Lukt het niet, spijtig. Maar als je het niet probeert gaan ze het je niet op een presenteerblaadje komen aanbieden. Zeker niet als ze niet weten waar ze het eigenlijk over hebben.

Maar als het je blij maakt dat dit doemdenken is, mij niet gelaten hoor. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 14 mar 2019, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie