NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door Bas » 17 mar 2019, 10:49

Wimvan schreef:
17 mar 2019, 10:09
Door het vele geschrijfsel van welles nietes ...
Hoe zit de vork nu op de steel ?
Digitale tellers krijgen nu een keuze van ofwel 15 jaar terugdraai of niet ? Wel
Van wanneer wordt die 15 jaar nu precies gerekend ? Vanaf de dag dat je eerste zonnepanelen er lagen, of vanaf de dag dat de meter geplaatst wordt ? Datum installatie zonnepanelen
Maw, indien je al 16 jaar zonnepanelen hebt en men plaatst een digimeter, dan heb je geen keuze ? Dan zul je sowieso tot 2021 volgens het tarief dat de Vreg heeft voorgesteld afgerekend worden. In 2021 wordt er een terugleververgoeding ingevoerd en dan zul je naar dat tarief moeten. Na 2035 (als alle 15j periodes verlopen zijn) zal iedereen met het systeem van terugleververgoeding zitten.
Blijkbaar zijn hierover 101 verschillende interpretaties te vinden, te lezen, helaas zal er slechts één correct zijn. De welke ?
Laatst gewijzigd door Bas op 17 mar 2019, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 mar 2019, 10:52

Vooreerst het is een voorstel wat op tafel ligt, nog niet in voege en zeker nog niet bindend.

Dan was er onzekerheid omtrent de datum en de 'spelregel' hieromtrent. Mocht het van de minister afhangen is 15j na keuringsverslag van eerste installatie (tweetantwoord minister)

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 17 mar 2019, 11:02

bruma schreef:
17 mar 2019, 10:52
Vooreerst het is een voorstel wat op tafel ligt, nog niet in voege en zeker nog niet bindend.

Dan was er onzekerheid omtrent de datum en de 'spelregel' hieromtrent. Mocht het van de minister afhangen is 15j na keuringsverslag van eerste installatie (tweetantwoord minister)
Wat moet er eigenlijk nog gebeuren om het definitief te maken? Juli 2019 komt nu wel heel kortbij.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 17 mar 2019, 11:27

Wat moet er eigenlijk nog gebeuren om het definitief te maken? Juli 2019 komt nu wel heel kortbij.
dinsdag as word het decreet in de energiecommissie besproken en gestemd, indien goedgekeurd moet het nog gestemd worden in Vlaams parlement.

Chriske1980
junior lid

Bericht door Chriske1980 » 17 mar 2019, 21:32

Ik heb ook nog een vraagje mijn afrekening is altijd in eind september begin oktober. Stel dat ze die digitale meter komen plaatsen in februari 2020 zit ik plots met verbruik terwijl dit anders meestal tegen de het einde van de zomer is weggewerkt. Gaan ze die verbruikte kwh dan ook aanrekenen? Ofzetten ze die meterstand over naar die digitale meter?

Ik heb dit terug gevonden op de site van fluvius:

Ik heb zonnepanelen.

Kan ik zelf beslissen wanneer de netbeheerder een digitale elektriciteitsmeter bij mij komt plaatsen?
Neen, je netbedrijf volgt een efficiënte planning om de metervervangingen bij bestaande prosumenten uit te voeren. Je netbedrijf laat minstens 2 maanden op voorhand weten wanneer de vervanging voor jou gepland staat. Als je sneller een digitale meter wil, kan je je netbedrijf laten weten dat je een digitale meter ‘op aanvraag’ wenst. Voor een digitale meter op aanvraag rekenen we kosten voor de plaatsing van de meter aan.

Wat gebeurt er met mijn opgebouwde productieoverschot als mijn klassieke elektriciteitsmeter wordt vervangen door een digitale meter?

Dat blijft van kracht. We bewaren het ‘eindsaldo’ van de klassieke meter en verrekenen dit met het ‘saldo’ op de digitale meter bij de eerstvolgende jaarafrekening. We blijven dus dezelfde werkwijze toepassen zoals nu ook al het geval is als we op ons initiatief een metervervanging uitvoeren.

Chriske1980
junior lid

Bericht door Chriske1980 » 17 mar 2019, 21:42

Maar ik zal op dat moment geen overschot hebben maar een tekort!

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 18 mar 2019, 07:30

Er gebeurt net hetzelfde als nu:
Als DNB klant vraag je zelf om de meter te wijzigen dan ben je opgebouwde reserves kwijt.
De DNB beslist en wijzigt de meter, de huidige reserves worden meegenomen naar de afrekening.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 18 mar 2019, 08:31

Chriske1980 schreef:
17 mar 2019, 21:32

Wat gebeurt er met mijn opgebouwde productieoverschot als mijn klassieke elektriciteitsmeter wordt vervangen door een digitale meter?

Dat blijft van kracht. We bewaren het ‘eindsaldo’ van de klassieke meter en verrekenen dit met het ‘saldo’ op de digitale meter bij de eerstvolgende jaarafrekening. We blijven dus dezelfde werkwijze toepassen zoals nu ook al het geval is als we op ons initiatief een metervervanging uitvoeren.
Hier staat toch letterlijk wat er gebeurd. Wat is uw vraag dan?

RikN

Bericht door RikN » 18 mar 2019, 09:14

Ik heb sinds 2008 zonnepanelen liggen (ingebruikname 21/11/2008) en geniet dus nog van een groenestroomcertificaat van 450 €.
Ik lees nu her en der dat men tot 15 jaar na 1ste ingebruikname gebruik kan maken van de terugdraaiende teller.
Destijds heb ik erop aangedrongen bij Iverlek (netbeheerder) een overeenkomst te ondertekenen voor de aankoop van groene stroomcertificaten, uiteindelijk hebben ze daarin toegestemd. In deze overeenkomst verklaart de netbeheerder om me gedurende 20 jaar per groenestroomcertificaat 450 € te betalen.
Nu blijkt dat men dit maar 15 jaar gaat doen.

Wat is de waarde van die overeenkomst met de netbeheerder? Is dat allemaal verloren moeite geweest om zo'n overeenkomst af te sluiten?

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 18 mar 2019, 09:18

Je gooit 2 dingen door mekaar.

De opkoop van gsc gedurende 20 jaar blijft behouden. Daar dient je groene stroom teller voor.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 18 mar 2019, 09:19

Een al of niet terugdraaiende meter heeft toch niets met je gsc te maken :?:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2019, 10:18

Nog niet. :D
(voor alle duidelijkheid een "grapje").

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2019, 10:23

RikN schreef:
18 mar 2019, 09:14
Wat is de waarde van die overeenkomst met de netbeheerder? Is dat allemaal verloren moeite geweest om zo'n overeenkomst af te sluiten?
Die overeenkomst blijft gewoon wat ze is. (zie vorige opmerkingen).
In jouw geval:
1. Je hebt nog recht op GSC tot 20/11/2028
2. Je hebt (volgens de laatst bekende plannen en interpretaties van de bevoegde energieminster) vanaf plaatsing datum digitale meter (en de eerst daarop volgende meteropname in 2020?) nog een beperkt recht (tot 20/11/2023) op de keuze tussen de bestaande situatie (wat betreft saldering van je energieconsumptie/eigen opgewekt vermogen met prosumentenvergoeding) en de mogelijke nieuwe regeling (hiervoor reeds omstandig aangehaald). Hiervoor had je ook geen persoonlijke schriftelijke overeenkomst met wie dan ook.

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 19 mar 2019, 13:01

Het nieuwe decreet wordt vandaag om 14H in het Vlaams parlement besproken...secu gestemd...
Livestream :
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... 9936#video
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 19 mar 2019, 19:03

Jammer dat de video blijkbaar niet de ganse vergadering, inclusief de stemming, dekt.
Wat was eigenlijk het resultaat?
En binnen welke termijn komen dergelijke zaken dan voor het parlement ter stemming?
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Plaats reactie