Als je nog wat lectuur nodig hebt:
https://www.infrax.be/~/media/website/f ... gemeen.pdf
Dat zijn inderdaad allemaal toepassingen, app's, koppelingen, .... die je zelf kan uitbreiden op je digitale meter, maar die je ook zelf zal mogen bekostigen. Op die manier kan je wel van je "digitale meter" een "slimme meter" maken.lennie schreef: ↑15 mar 2019, 10:17Maar dat zal ongetwijfeld wel wat mogen gaan kosten.11221 schreef: ↑14 mar 2019, 20:13 Die kun je koppelen aan allerlei handige en innovatieve toepassingen die de markt tegen dan zal aanbieden.
Zo wordt jouw verbruiksinformatie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas, rechtstreeks raadpleegbaar via
een app op je smartphone of een slimme thermostaat in de keuken. Als klant zit je zo ‐meer dan ooit‐ zélf
aan het stuur van je energieverbruik en ‐productie.
ErikDD schreef: ↑13 mar 2019, 22:13 Voor warmtepompen is het voor de periode na 1 januari 2021 nog even afwachten. Maar het kan wel meevallen als de ODV uit de stroomrekening verdwijnt (ook de VREG pleit daarvoor) en er een capaciteitstarief ingevoerd wordt waarbij de distributiekosten per verbruikte kWh een pak lager kunnen zijn dan nu omdat die dan grotendeels in het vaste tarief inbegrepen zijn.
Voor zonnepanelen: je hebt tot 31 december 2020 de tijd om 15 jaar virtueel terugdraaiende teller te claimen. Als je installatie dus zeker terugverdiend is binnen die 15 jaar (en dat moet toch in bijna alle gevallen mogelijk zijn), dan zijn er toch al heel wat onzekerheden opgelost en kan je toch al wat geruster een investering in zonnepanelen overwegen.
Nu nog even de officiële reactie van de VREG afwachten.
Distributiekosten zijn uitgezonderd van compensatie ? Wat is er dan veranderd ?ErikDD schreef: ↑14 mar 2019, 13:29 Inderdaad, op Twitter (Fluvius, Febeg,...) lees ik enkel maar positieve berichten.
Ik ga ervan uit dat er ook voldoende overleg geweest is met de VREG, zodat die misschien wel wat gaan tegenstribbelen, maar zich bij het decreet zullen neerleggen.
Het definitieve decreet zal wel moeten afwijken van het door @DaanW geposte fragment, want daar is nog sprake van de distributiekosten die uitgezonderd worden van de compensatiemaatregel.
https://pers.fluvius.be/#
indienstname eerste installatie, al dikwijls toegelicht hier.cecma59 schreef: ↑15 mar 2019, 20:57 Ik heb twee installaties (twee omvormers) die op éénzelfde teller staan.
De installaties werden op 18 maanden van elkaar gekeurd.
Weet iemand vanaf welke keuring de 15-jarige periode zal geteld worden?
Of is hier niet aan gedacht?![]()
Ik meen wel niet de enige te zijn in dergelijk geval.
en jouw verkeerd rekenmodel als eersteblsq1970 schreef: ↑13 mar 2019, 21:30Denk inderdaad dat ik eerst eens wil zien wat wel en niet verrekend zal worden. Alle verkeerde rekenmodellen die er al geponeerd zijn ten spijtGiolovin schreef: ↑13 mar 2019, 20:56Volgens mij klopt je uitleg niet.DaanW schreef: Je hebt recht op "de virtuele terugdraaiende teller met prosumenten tarief" dus geen nettariven op basis van gemeten afname.
Je kan steeds kiezen om over te stappen naar een afrekening volgens de werkelijk gemeten injectie en afname zoals de VREG voorselt.
Het systeem van de Vreg zal waarschijnlijk voordeliger zijn voor wie overdag meer thuis is en zijn opgewekte energie dan ook meteen verbruikt. Het huidige systeem is vooral interessant voor eigenaars van warmtepompen, die in de zomer doorgaans veel meer energie opwekken dan ze verbruiken aangezien de verwarming minder aanstaat. Wie wil, kan op elk moment overschakelen op het nieuwe tariefaanbod van de Vreg. Terugkeren naar het oude systeem kan dan wel niet meer.
Bron:http://m.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk![]()
Heb je dat gelezen met of zonder je bril ? Immers, een beetje boekhoudkundig rekenen in plus en min is je nog steeds niet gegeven zoveel was wel duidelijk. Niet dat het mij ook maar enigzins verwonderd. Vond het zelfs nog niet eens de moeite om jou en je kornuiten van het geitenwollen sokken legioen (nogmaals) terecht te wijzen.Bas schreef: ↑16 mar 2019, 11:16en jouw verkeerd rekenmodel als eersteblsq1970 schreef: ↑13 mar 2019, 21:30Denk inderdaad dat ik eerst eens wil zien wat wel en niet verrekend zal worden. Alle verkeerde rekenmodellen die er al geponeerd zijn ten spijtGiolovin schreef: ↑13 mar 2019, 20:56 Volgens mij klopt je uitleg niet.
Het systeem van de Vreg zal waarschijnlijk voordeliger zijn voor wie overdag meer thuis is en zijn opgewekte energie dan ook meteen verbruikt. Het huidige systeem is vooral interessant voor eigenaars van warmtepompen, die in de zomer doorgaans veel meer energie opwekken dan ze verbruiken aangezien de verwarming minder aanstaat. Wie wil, kan op elk moment overschakelen op het nieuwe tariefaanbod van de Vreg. Terugkeren naar het oude systeem kan dan wel niet meer.
Bron:http://m.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk![]()
![]()