NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
11221
Senior lid
Installatie Land: België

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door 11221 » 15 mar 2019, 10:58

danvos schreef:
15 mar 2019, 08:34

Eindelijk eens een duidelijke uitleg over die digitale meter. In naam van velen bedankt :D
Als je nog wat lectuur nodig hebt:
https://www.infrax.be/~/media/website/f ... gemeen.pdf

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 15 mar 2019, 11:01

lennie schreef:
15 mar 2019, 10:17
11221 schreef:
14 mar 2019, 20:13
Die kun je koppelen aan allerlei handige en innovatieve toepassingen die de markt tegen dan zal aanbieden.
Zo wordt jouw verbruiksinformatie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas, rechtstreeks raadpleegbaar via
een app op je smartphone of een slimme thermostaat in de keuken. Als klant zit je zo ‐meer dan ooit‐ zélf
aan het stuur van je energieverbruik en ‐productie.
Maar dat zal ongetwijfeld wel wat mogen gaan kosten.
Dat zijn inderdaad allemaal toepassingen, app's, koppelingen, .... die je zelf kan uitbreiden op je digitale meter, maar die je ook zelf zal mogen bekostigen. Op die manier kan je wel van je "digitale meter" een "slimme meter" maken.
Want op zich is het gewoon een "domme digitale meter".

Festijn

Bericht door Festijn » 15 mar 2019, 14:18

Hallo,

Op de site van fluvius lees ik dit ivm dag en nachttarief.
Alle digitale meters registreren de energie namelijk standaard in twee tariefperiodes. Kies je voor een enkelvoudig uurtarief, dan tellen we de twee verbruiken bij elkaar op.

Wil dit zeggen dat eigenaars met een pv installatie en een enkelvoudig uurtarief toch nadeel zullen hebben met de nieuwe regeling?
Want bij de digitale meters gaan ze het terugdraaien simuleren. Gaat de digitale dagteller in negatief kunnen gaan? Of gaan ze deze op nul houden waardoor je waarschijnlijk toch nog moet betalen voor het verbruik op de nachtteller?

Grt
Festijn

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 mar 2019, 14:51

Volgens informatie op de site van Fluvius zal je voor 8 euro kunnen overstappen van enkelvoudig naar dag/nacht tarief als je een digitale meter hebt.
De digitale meter gaat nooit negatief draaien : zowel injectie als afname worden apart gemeten.
Administratief kan je wel gewoon negatief gaan, net als nu. De twee cijfertjes worden dan gewoon van mekaar afgetrokken.
In principe verandert er dus niets tov de Ferrarismeter
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 mar 2019, 19:27

ErikDD schreef:
13 mar 2019, 22:13
Voor warmtepompen is het voor de periode na 1 januari 2021 nog even afwachten. Maar het kan wel meevallen als de ODV uit de stroomrekening verdwijnt (ook de VREG pleit daarvoor) en er een capaciteitstarief ingevoerd wordt waarbij de distributiekosten per verbruikte kWh een pak lager kunnen zijn dan nu omdat die dan grotendeels in het vaste tarief inbegrepen zijn.

Voor zonnepanelen: je hebt tot 31 december 2020 de tijd om 15 jaar virtueel terugdraaiende teller te claimen. Als je installatie dus zeker terugverdiend is binnen die 15 jaar (en dat moet toch in bijna alle gevallen mogelijk zijn), dan zijn er toch al heel wat onzekerheden opgelost en kan je toch al wat geruster een investering in zonnepanelen overwegen.

Nu nog even de officiële reactie van de VREG afwachten.

Lees ik je goed ? Moet je het principe terug draaiende meter laten weten ? Dus het standard is het stomme systeem van de Vreg of zo ?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 mar 2019, 19:38

ErikDD schreef:
14 mar 2019, 13:29
Inderdaad, op Twitter (Fluvius, Febeg,...) lees ik enkel maar positieve berichten.
Ik ga ervan uit dat er ook voldoende overleg geweest is met de VREG, zodat die misschien wel wat gaan tegenstribbelen, maar zich bij het decreet zullen neerleggen.
Het definitieve decreet zal wel moeten afwijken van het door @DaanW geposte fragment, want daar is nog sprake van de distributiekosten die uitgezonderd worden van de compensatiemaatregel.

https://pers.fluvius.be/#
Distributiekosten zijn uitgezonderd van compensatie ? Wat is er dan veranderd ?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 mar 2019, 20:12

Dat nu ook de distributiekosten terugdraaien. Je betaalt dan nog wel het prosumententarief.
Het artikel dan DaanW aanhaalt is de oude versie. De nieuwe versie is nog niet beschikbaar.
www.zonstraal.be/vzw

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 15 mar 2019, 20:41

Bedankt allemaal voor jullie (verschillende)inzichten ivm een (mogelijkse)reset van de 15-jarige periode na het plaatsen van een bijkomende installatie. :-) Ondanks de Twitter berichten van onze nieuwste minister is het voor mij persoonlijk toch nog best afwachten tot het verschijnen van het decreet zelf....

Iets anders..., en even de advocaat van de duivel spelen...
Blijkbaar zijn velen van ons blij met dit nieuwe gegeven van 15-jaar behoud van terugdraaiende teller. Maar als achterdochtige toch nog even dieper over nagedacht: Nieuwe tariefstructuren zitten er aan te komen(zelfde moment als aflopen van recht tot behoud terugdraaiende teller). Stel, met een (stevig doorgerekend?)capaciteitstarief, die niet verrekend zal worden via een tellerstand, hoeft men het gewicht van de afrekening van tellerstanden niet te zwaar te nemen.
Als zonnepanelen bezitter betaal je dan nog steeds dit (relatief zwaar?)capaciteitstarief, en heeft het effect van de 15-jarige behoud van terugdraaiende teller een kleinere impact op onze rekening als wat wij NU denken. Dan hebben ze ons nog bij ons....
Aldus de advocaat van de duivel... :roll:

Jullie inzichten graag! :vraag:

Edit: Eric(en zijn reporter uit het artikel) was mij blijkbaar net iets te vlug af: viewtopic.php?p=261650#p261650
Een andere interpretatie dat deze reporter maakt dan ikzelf, maar denk dat het capaciteitstarief een grote invloed gaat hebben....
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

cecma59
lid

Twee installaties op één slimme teller

Bericht door cecma59 » 15 mar 2019, 20:57

Ik heb twee installaties (twee omvormers) die op éénzelfde teller staan.
De installaties werden op 18 maanden van elkaar gekeurd.
Weet iemand vanaf welke keuring de 15-jarige periode zal geteld worden?
Of is hier niet aan gedacht? :roll:
Ik meen wel niet de enige te zijn in dergelijk geval.

11221
Senior lid

Re: Twee installaties op één slimme teller

Bericht door 11221 » 15 mar 2019, 21:03

cecma59 schreef:
15 mar 2019, 20:57
Ik heb twee installaties (twee omvormers) die op éénzelfde teller staan.
De installaties werden op 18 maanden van elkaar gekeurd.
Weet iemand vanaf welke keuring de 15-jarige periode zal geteld worden?
Of is hier niet aan gedacht? :roll:
Ik meen wel niet de enige te zijn in dergelijk geval.
indienstname eerste installatie, al dikwijls toegelicht hier.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 mar 2019, 22:07

Capaciteitstarief, als dat er komt, zou (volgens oude voorstel VREG) ongeveer de helft bedragen van het prosumententarief dat dan ook ongeveer zou halveren. Min of meer mogelijk dus zonder al te grote impact voor de gemiddelde PV-installatie en aansluiting.
www.zonstraal.be/vzw

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 16 mar 2019, 11:16

blsq1970 schreef:
13 mar 2019, 21:30
Giolovin schreef:
13 mar 2019, 20:56
DaanW schreef: Je hebt recht op "de virtuele terugdraaiende teller met prosumenten tarief" dus geen nettariven op basis van gemeten afname.
Je kan steeds kiezen om over te stappen naar een afrekening volgens de werkelijk gemeten injectie en afname zoals de VREG voorselt.
Volgens mij klopt je uitleg niet.

Het systeem van de Vreg zal waarschijnlijk voordeliger zijn voor wie overdag meer thuis is en zijn opgewekte energie dan ook meteen verbruikt. Het huidige systeem is vooral interessant voor eigenaars van warmtepompen, die in de zomer doorgaans veel meer energie opwekken dan ze verbruiken aangezien de verwarming minder aanstaat. Wie wil, kan op elk moment overschakelen op het nieuwe tariefaanbod van de Vreg. Terugkeren naar het oude systeem kan dan wel niet meer.

Bron:http://m.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Denk inderdaad dat ik eerst eens wil zien wat wel en niet verrekend zal worden. Alle verkeerde rekenmodellen die er al geponeerd zijn ten spijt :lol:
en jouw verkeerd rekenmodel als eerste :lol:

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 16 mar 2019, 12:37

Bas schreef:
16 mar 2019, 11:16
blsq1970 schreef:
13 mar 2019, 21:30
Giolovin schreef:
13 mar 2019, 20:56
Volgens mij klopt je uitleg niet.

Het systeem van de Vreg zal waarschijnlijk voordeliger zijn voor wie overdag meer thuis is en zijn opgewekte energie dan ook meteen verbruikt. Het huidige systeem is vooral interessant voor eigenaars van warmtepompen, die in de zomer doorgaans veel meer energie opwekken dan ze verbruiken aangezien de verwarming minder aanstaat. Wie wil, kan op elk moment overschakelen op het nieuwe tariefaanbod van de Vreg. Terugkeren naar het oude systeem kan dan wel niet meer.

Bron:http://m.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Denk inderdaad dat ik eerst eens wil zien wat wel en niet verrekend zal worden. Alle verkeerde rekenmodellen die er al geponeerd zijn ten spijt :lol:
en jouw verkeerd rekenmodel als eerste :lol:
Heb je dat gelezen met of zonder je bril ? Immers, een beetje boekhoudkundig rekenen in plus en min is je nog steeds niet gegeven zoveel was wel duidelijk. Niet dat het mij ook maar enigzins verwonderd. Vond het zelfs nog niet eens de moeite om jou en je kornuiten van het geitenwollen sokken legioen (nogmaals) terecht te wijzen.

Voor het overige vallen jouw reacties onder het volgende gevleugelde gezegde : 'opinies zijn zoals reten, iedereen heeft er één en ze stinken allemaal'. Snuif maar eens goed zou ik zeggen :lol:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 16 mar 2019, 13:27

Ik stel voor dat we het hier wat netjes houden!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Wimvan
junior lid

Bericht door Wimvan » 17 mar 2019, 10:09

Door het vele geschrijfsel van welles nietes ...
Hoe zit de vork nu op de steel ?
Digitale tellers krijgen nu een keuze van ofwel 15 jaar terugdraai of niet ?
Van wanneer wordt die 15 jaar nu precies gerekend ? Vanaf de dag dat je eerste zonnepanelen er lagen, of vanaf de dag dat de meter geplaatst wordt ?
Maw, indien je al 16 jaar zonnepanelen hebt en men plaatst een digimeter, dan heb je geen keuze ?
Blijkbaar zijn hierover 101 verschillende interpretaties te vinden, te lezen, helaas zal er slechts één correct zijn. De welke ?

Plaats reactie