NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 14:59

Ik zie toch praktische bezwaren om met twee installaties de oude niet meer te laten terugdraaien na 15 jaar en de andere nog wel te laten terugdraaien.
Tenzij je een tweede netaansluiting met meter en EAN nummer zou 'krijgen' en dus uw binneninstallatie moet gaan ontdubbelen.
Maar dat lijkt me ook geen praktische en dus onrendabele oplossing.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 14 mar 2019, 15:05

@ivob

Ik deel volkomen je mening hoor! Ikzelf heb een aantal keren het verwijt doemdenker te zijn te horen gekregen terwijl ik net als jij een positieve boodschap vanwege de politiek of de pers pas geloof als ik de echte regelgeving zwart op wit op papier zie staan.

Toch in deze materie waar ons al veel te dikwijls een rad voor de ogen gedraaid is.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 15:09

Als diegene die een verpliching oplegt het voor de klant niet werkbaar kan maken om een onderscheid te maken (het waren toch "slimme" meters? :D )
tussen de afrekening van twee of meer installaties is het aan diegene die de nieuwe voorwaarden oplegt om tijdelijk het "nadeel" op zich te nemen.
Concreet: al diegenen die een bijkomende installatie geplaatst hebben voor datum x (uiterlijk de dag van publicagtie van het nieuwe decreet) genieten voor al hun installaties een termijn van 15 jaar te beginnen van de LAATST geplaatste installatie. Op datum van plaatsing waren ze immers in "tempore non suspecto". Als de DNB, VREG of wetgever zich daar niet in kan vinden is het aan hem om een meetbare situatie uit te werken. Het zijn zij die andere regels opleggen, niet de prosument!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 15:11

lennie schreef:
14 mar 2019, 15:05
@ivob

Ik deel volkomen je mening hoor! Ikzelf heb een aantal keren het verwijt doemdenker te zijn te horen gekregen terwijl ik net als jij een positieve boodschap vanwege de politiek of de pers pas geloof als ik de echte regelgeving zwart op wit op papier zie staan.

Toch in deze materie waar ons al veel te dikwijls een rad voor de ogen gedraaid is.
Geen probleem hoor. We gaan er geen semantische discussie van maken. Al echte problemen genoeg om over te discussiëren. ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 14 mar 2019, 15:59

In Nederland zorgt de terugleververgoeding ervoor dat een installatie binnen 7 jaar is terugverdiend.
Naar mijn weten werken ze in Nederland met de op en aftel functie (verbruik - opbrengst en krijg je alleen geld voor het gene je extra op het net zet (dus het gedeelte wat je meer op het net zet als je verbruikt)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 mar 2019, 16:04

Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 14 mar 2019, 17:02

Ik blijf er bij na die 15 jaar haalt ge geen voordeel meer uit bij u zonnepanelen.
Kijk nu maar eens wat de kosten zijn van elektriciteit:
Elektriciteitsprijs is 8,26 c€/kWh
Distributiekosten zijn ongeveer 12 c€/kWh
Netkosten zijn ongeveer 2c€/kWh
En federale bijdrage is 0,24c€/kWh

Als je dan na die 15 jaar een terugleververgoeding gaat krijgen, maak die bereking dan maar eens als je op wat je terugleverd ook de distributiekosten en netkosten en de federale bijdrage moet betalen dan hou je bijna niks over.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2019, 17:11

Dus jij denkt dat:
- Eenmaal een PV installatie is afbetaald de energie die je verbruikt evenveel of duurder gaat zijn dan zonder PV?
- De volgende jaren er niets meer gaat wijzigen in het energielandschap en dat o.a. de prijs van elektriciteit ongewijzigd gaat blijven?
- Technologische ontwikkelingen in de sector plots tot stilstand gaan komen?
- Zonnepanelen zijn dus louter een economisch gegeven en de andere factoren zijn verwaarloosbaar. 11 jaar voor.... als je nu nog panelen plaatst
overstijgt die overgangsperiode zelfs die 11 jaar. Daarna moet het misschien helemaal niet wegens niet meer relevant.

En welke cijfers moet ik gebruiken om die toekomstige vergelijking te maken?
De "glazen bol" begint hier een wijdverspreid voorwerp te worden. :-)

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 14 mar 2019, 17:24

In Duitsland werken ze toch al lang volgens dit principe, dus waarom zou het hier niet kunnen werken?

Voorbeeld ginder:
Je haalt van het net, je betaalt 0,30€/kWh
Je levert aan het net, je ontvangt 0,11€/kWh

Bij een groter eigengebruik, bespaar je je die 19 cent. Dat zou dan deels je investering in EV, batterijpakket, sturingen, ... kunnen verminderen.
Voordat dit natuurlijk echt rendabel wordt, moet ofwel de prijs omhoog, ofwel de kostprijs van de opslag etc. naar onder.

Voor combinatie PV + WP zie ik niet echt een korte termijn oplossing, als je tenminste niet meer van die 15j kan profiteren door reeds langere tijd eerste PV installatie.
Op termijn zal opslag toch de grootste issue worden, centraal of decentraal.
Opslag (stroom, water, waterstof, ...) is namelijk de enige werkbare combinatie met volatiele productiemethodes (PV, wind, ....).

danvos
lid

Bericht door danvos » 14 mar 2019, 19:47

En nu nog de praktische kant van de zaak.
Momenteel kan ik bij mijn ferrarismeter de schijf effectief zien terugdraaien en weet ik door het bijhouden van de meterstanden de juiste hoeveelheid kw/h die geïnjecteerd wordt.
Bij de digitale meter kun je de teruggave (injectie) niet zien en ben je totaal afhankelijk van de netbeheerder. :evil: :evil: :evil:
Vertrouwen is goed, controle is beter.Maar hoe kun je dat gaan controleren ? Heeft iemand een idee ?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 mar 2019, 20:11

danvos schreef:
14 mar 2019, 19:47
Momenteel kan ik bij mijn ferrarismeter de schijf effectief zien terugdraaien en weet ik door het bijhouden van de meterstanden de juiste hoeveelheid kw/h die geïnjecteerd wordt.
Bij de digitale meter kun je de teruggave (injectie) niet zien en ben je totaal afhankelijk van de netbeheerder. :evil: :evil: :evil:
Vertrouwen is goed, controle is beter.Maar hoe kun je dat gaan controleren ? Heeft iemand een idee ?
Diverse meterstanden kunnen op het scherm van de meter direct afgelezen worden. Je moet hooguit op een knopje drukken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 14 mar 2019, 20:13

danvos schreef:
Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
De digitale meter geeft je meer informatie over je energieverbruik. Net als vroeger kun je je verbruik
(afname) aflezen in dag‐ en nachtverbruik. Als er een lokale productie‐installatie (bijvoorbeeld
zonnepanelen) aanwezig is, dan meet de digitale meter de afname en de injectie afzonderlijk. Zo krijg je
meer inzicht in je energiehuishouding. Op het scherm van de digitale meter zal je ook de kwaliteit van de
energielevering kunnen bekijken: de ogenblikkelijke spanning kan je rechtstreeks aflezen. Verder kun je ook
zelf toestellen gaan aansluiten op de lokale gebruikerspoorten (P1‐poort en S1‐poort).

5
Hoe lees ik de gegevens van mijn digitale meter af?
Basisinformatie zoals bijvoorbeeld je meterstanden, lees je gewoon van het scherm af. Een eenvoudige
druk op de knop volstaat om die gegevens te tonen en door het scherm te scrollen. Maar je kan ook een
stapje verder gaan. We voorzien op elke digitale elektriciteitsmeter namelijk individuele gebruikerspoorten.
Die kun je koppelen aan allerlei handige en innovatieve toepassingen die de markt tegen dan zal aanbieden.
Zo wordt jouw verbruiksinformatie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas, rechtstreeks raadpleegbaar via
een app op je smartphone of een slimme thermostaat in de keuken. Als klant zit je zo ‐meer dan ooit‐ zélf
aan het stuur van je energieverbruik en ‐productie.

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 14 mar 2019, 21:16

11221 schreef:
14 mar 2019, 20:13
5
Basisinformatie zoals bijvoorbeeld je meterstanden, lees je gewoon van het scherm af. Een eenvoudige
druk op de knop volstaat om die gegevens te tonen en door het scherm te scrollen. Maar je kan ook een
stapje verder gaan. We voorzien op elke digitale elektriciteitsmeter namelijk individuele gebruikerspoorten.
Die kun je koppelen aan allerlei handige en innovatieve toepassingen die de markt tegen dan zal aanbieden.
Zo wordt jouw verbruiksinformatie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas, rechtstreeks raadpleegbaar via
een app op je smartphone of een slimme thermostaat in de keuken. Als klant zit je zo ‐meer dan ooit‐ zélf
Da krijg ik die van ons van ze leven nie uitgelegd !!!

Die jaagt mij linea recta de gordijnen in...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

danvos
lid

Bericht door danvos » 15 mar 2019, 08:34

11221 schreef:
danvos schreef:
Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
De digitale meter geeft je meer informatie over je energieverbruik. Net als vroeger kun je je verbruik
(afname) aflezen in dag‐ en nachtverbruik. Als er een lokale productie‐installatie (bijvoorbeeld
zonnepanelen) aanwezig is, dan meet de digitale meter de afname en de injectie afzonderlijk. Zo krijg je
meer inzicht in je energiehuishouding. Op het scherm van de digitale meter zal je ook de kwaliteit van de
energielevering kunnen bekijken: de ogenblikkelijke spanning kan je rechtstreeks aflezen. Verder kun je ook
zelf toestellen gaan aansluiten op de lokale gebruikerspoorten (P1‐poort en S1‐poort).

5
Zo wordt jouw verbruiksinformatie :-) , zowel voor elektriciteit als voor aardgas, rechtstreeks raadpleegbaar via
Eindelijk eens een duidelijke uitleg over die digitale meter. In naam van velen bedankt :D

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 15 mar 2019, 10:17

11221 schreef:
Maar dat zal ongetwijfeld wel wat mogen gaan kosten.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie