NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wally©
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door Wally© » 19 mar 2019, 20:00

Decreet is goedgekeurd...zonder tegenstemmen...

De kuismadam had blijkbaar de 'pries' uitgetrokken...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 19 mar 2019, 23:48

Logisch: het amendement was door alle partijen ingediend.

De truuk die toegepast wordt is dat de Vlaamse regering het kVA van de omvormer als tariefdrager oplegt. De VREG mag nog wel het tarief bepalen (maar dat tarief bestaat al, dus dat verandert niet). Verder mag de prosument zelf kiezen uit de andere tarieven die de VREG aanbiedt (afname/injectie) en eventueel later het capaciteitstarief.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 24 mar 2019, 12:35

De overheden in België zijn al meermaals een bijzonder onbetrouwbare partner gebleken. De regelingen hebben mekaar in snel tempo opgevolgd. De vraag is maar wat er effectief gebeurt binnen dit en pakweg een jaar.

Gelet het prosumententarief van toepassing blijft, is het maar de vraag wat het opbrengt. In de zomer heb je er wellicht nog iets aan. Voor wat betreft je verbruik in de winter is het op het eerste zicht niet eens de moeite om erover te spreken.
Ik ga dus mijn PLC met remweerstanden installeren en bij het minste onraad wordt het actief gezet.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 24 mar 2019, 13:16

blsq1970 schreef:
24 mar 2019, 12:35
De overheden in België zijn al meermaals een bijzonder onbetrouwbare partner gebleken. De regelingen hebben mekaar in snel tempo opgevolgd. De vraag is maar wat er effectief gebeurt binnen dit en pakweg een jaar.

Gelet het prosumententarief van toepassing blijft, is het maar de vraag wat het opbrengt. In de zomer heb je er wellicht nog iets aan. Voor wat betreft je verbruik in de winter is het op het eerste zicht niet eens de moeite om erover te spreken.
Ik ga dus mijn PLC met remweerstanden installeren en bij het minste onraad wordt het actief gezet.
Welk nut hebben remweerstanden?
Kunnen die energie bufferen om op een ander moment nuttig te gebruiken?
Of verbruiken die gewoon energie zonder er verder iets nuttig mee te doen?
Met het prosumententarief 'koop' je het recht om alle stroom die je opwekt als de zon schijnt, te verbruiken op elk ander moment wanneer je PV-panelen niet genoeg stroom opwekken.
Ik zie niet in waarom je dan overtollige productie op goede dagen zou gaan 'verbruiken' met remweerstanden. Maar misschien ben ik daar te dom voor. :vraag:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 mar 2019, 13:29

Een remweerstand verbruikt alleen maar, het is dus gewoon energie vernietigen wat blsq1970 wil doen :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 25 mar 2019, 11:45

janus schreef:
24 mar 2019, 13:29
Een remweerstand verbruikt alleen maar, het is dus gewoon energie vernietigen wat blsq1970 wil doen :roll:
Hij weet duidelijk niet waar hij over spreekt, maar wil zich wel moeien in het gesprek...
Gelet het prosumententarief van toepassing blijft, is het maar de vraag wat het opbrengt.
Aangezien het prosumententarief al enige tijd van toepassing is, is het toch duidelijk wat het opbrengt? :roll:

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 30 mar 2019, 01:19

Bas schreef:
25 mar 2019, 11:45
janus schreef:
Hij weet duidelijk niet waar hij over spreekt, maar wil zich wel moeien in het gesprek...
Gelet het prosumententarief van toepassing blijft, is het maar de vraag wat het opbrengt.
Aangezien het prosumententarief al enige tijd van toepassing is, is het toch duidelijk wat het opbrengt? :roll:
Voor iemand die alleen kan optellen en niet kan optellen EN aftrekken blaas je wel gigantisch hoog van de toren.

Heb je het bericht overigens nog eens opnieuw gelezen en wel eens op -en afgetrokken zoals ik je heb aangegeven. Dan zou hetgeen ik hierboven zie misschien wel duidelijker zijn.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 30 mar 2019, 01:23

DaanW schreef:
24 mar 2019, 13:16
blsq1970 schreef:
24 mar 2019, 12:35

Welk nut hebben remweerstanden?
Kunnen die energie bufferen om op een ander moment nuttig te gebruiken?
Of verbruiken die gewoon energie zonder er verder iets nuttig mee te doen?
Met het prosumententarief 'koop' je het recht om alle stroom die je opwekt als de zon schijnt, te verbruiken op elk ander moment wanneer je PV-panelen niet genoeg stroom opwekken.
Ik zie niet in waarom je dan overtollige productie op goede dagen zou gaan 'verbruiken' met remweerstanden. Maar misschien ben ik daar te dom voor. :vraag:
De stroom die je in de zomer opspaart met een terugdraaiende meter heeft een waarde die ongeveer evenveel waard is als de kost van je prosumententarief. Dus is het maar de vraag wat je er in de winter aan 'verdiend' hebt. Maar daar moet je een beetje in plus en min gaan rekenen wat sommigen niet kunnen blijkbaar.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 mar 2019, 03:52

blsq1970 schreef:
30 mar 2019, 01:23
De stroom die je in de zomer opspaart met een terugdraaiende meter heeft een waarde die ongeveer evenveel waard is als de kost van je prosumententarief. Dus is het maar de vraag wat je er in de winter aan 'verdiend' hebt. Maar daar moet je een beetje in plus en min gaan rekenen wat sommigen niet kunnen blijkbaar.
:? :eek: Kan je dit eens verduidelijken? Want ik begrijp je niet. :vraag:
Als je in de zomer alle overtollige produktie 'vernietigd' met remweerstanden moet je in de winter wel alle kWh aankopen aan 100% van de prijs, tegenwoordig is dat tussen de 0,25 en 0,30€/kWh ;-)
Als je gewoon je teller laat terugdraaien, of de digitale meter alle injectie laat registreren, dan kan je die kWh in de winter verbruiken aan maximaal het nettarief, of volgens het nieuwe voorstel van decreet zelfs 'gratis' in ruil voor het forfaitaire prosumententarief. Idem als nu met de terugdraaiende teller.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 31 mar 2019, 14:13

blsq1970 schreef:
30 mar 2019, 01:19
Bas schreef:
25 mar 2019, 11:45
janus schreef:
Voor iemand die alleen kan optellen en niet kan optellen EN aftrekken blaas je wel gigantisch hoog van de toren.

Heb je het bericht overigens nog eens opnieuw gelezen en wel eens op -en afgetrokken zoals ik je heb aangegeven. Dan zou hetgeen ik hierboven zie misschien wel duidelijker zijn.
Ik denk dat niemand hier snapt wat je bedoelt. Leg het aub nog eens uit voor ons simpele zielen :lol:

Plaats reactie