Afval en meer

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Afval en meer

Bericht door m2ts » 08 mar 2019, 11:05

Janus, ik ken je niet, maar afgaande op je vorige posts had ik deze niet zien aankomen. Het klinkt een beetje als een papa die tegen zijn zoontje/dochtertje zegt "Hmm, dat is een goeie vraag, maar jij bent nog veel te klein om dat allemaal te snappen.". Met dat verschil dat ik toch al volwassen ben :-).

Ik heb zaken opgezocht (eurostat en wikipedia+bronnen onderaan dat artikel) en ik wijs op mogelijke na- én voordelen. Het enige wat jij kan opbrengen is "Deze materie is te complex om dat in 10 zinnen uit te leggen" en "Ik heb 10 jaar in het afval gewerkt, bij ons was dat algemeen bekent ".

Sorry, niet onder de indruk. Ik zou wél onder de indruk zijn mocht je de discussie aangaan op de Talk-pagina van het Wikipedia-artikel en/of daar nieuwe feiten aandragen (inclusief bron, uiteraard).

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 08 mar 2019, 13:45

peace
Of ik stuur Trumpie!
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 mar 2019, 18:44

Ik weet niet waar die 3€ vandaan komt.
Is dat vergeleken met het ophaalsystemen in de VS of met die in BE of NL, waar de vuilniswagen elk straatje inrijd.

Vandaar mijn reactie dat het wat complexer is dan alleen die zin dat het 3€ duurder is.

Zonder alle studies te kennen waar die 3€ vandaan komt is de Wiki bron (in mijn ogen) even onbetrouwbaar als mijn info die we er op het bedrijf en klanten hoorden en ik ook niet(meer) kan onderbouwen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 mar 2019, 20:10

Toevallig krijg ik vandaag een schrijven in de bus van mijn voormalig departement in Frankrijk.
De huis aan huis vuilafhaling wordt er tussen 2019 en 2020 afgeschaft. Iedere bewoner krijgt een electronische pas op naam voor de collectieve verzamelpunten die het afval bij inworp zullen wegen en factureren aan de eigenaar van de pas.
Betreft een initiatief van de vereniging van gemeenten om de verhoging van de nationale afvaltax met 50% tegen te gaan.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 09 mar 2019, 09:19

Bovenaan staat "The examples and perspective in this article deal primarily with the United States" en de bron heeft het over "Paper Recycling: Quality is Key to Long-Term Success", dus blijkbaar is die 3$ niet voor "Single-stream recycling" in zijn totaliteit en voor de US.

Om er toch wat meer over te weten heb ik dit filmpje bekeken en dan blijkt dat toch ook niet alles daarbij mag, dat je plastic flessen niet mag platduwen,... Uiteraard zijn er ook voordelen ah systeem, maar daar heb ik al op gewezen.

Toevallig las ik over de Retrolley: een trolley-systeem voor in het vliegtuig dat zorgt dat afval kan gesorteerd worden. Net daar had ik verwacht dat eerder voor "single stream" gekozen zou worden, maar blijkbaar is er voor dat sorteren toch een business case.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 mar 2019, 10:09

Mooi filmpje, de installatie is grotendeels met machines van mijn ex werkgever.
Let wel op het is alweer 8 jaar oud en de techniek is alweer verbetert in die tijd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie