Afval en meer

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Joske_
lid
Installatie Land: België

Afval en meer

Bericht door Joske_ » 06 mar 2019, 11:05

ivob schreef:
04 mar 2019, 12:37
Je ruilt niets in voor je credits. Je betaalt er je CO2 taks mee verbonden aan je aankoop. En op is op.
Aan jou de keuze wat je er mee wenst te consumeren.
Eenvoudig voorbeeld:
Een vliegreis van x km vertegenwoordigd x klimaatcredits.
Een kg vlees y klimaatcredits.
Een m³ leidingwater z credits.
Een auto met uitstoot x het aantal credits per verplaatse km.
enz.
Zijn er ook manieren in dit systeem om extra credits te verzamelen?

Ik krijg minder vuilzakken omdat ik geen kinderen heb, dus zou daarvoor een compensatie mogen tegenover staan.

Dat heel systeem in Limburg is gewoon krom. Ieder huisgezin betaalt een vast bedrag per jaar. Dus of ge nu met 2, 4 of 6 er woont das gewoon 1 bedrag.
Ik heb veel minder afval dan een gezin met 4 personen, maar toch betaal ik evenveel...

:mrgreen: :mrgreen:

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 11:16

Het is maar een theoretische benadering van het probleem hè.
Ik maak me ook geen illusies dat zo iets daadwerkelijk er door komt, toch niet voordat het water iedereen letterlijk aan de lippen staat.
En dan zullen de ondoordachte maatregelen elkaar waarschijnlijk in sneltempo opvolgen.

Eerlijkheidshalve is het systeem van credits persoonsgebonden. (Zie ook je eigen opmerking ivm vuilniszakken). Je kan er uiteraard ook nog verder in finetunen.
En uiteraard zou het deel moeten uitmaken van een groter geheel.
Nu je het toch over kinderen hebt, ik zou ook het systeem van "kindergeld" afschaffen. Want met dat systeem heb je als overheid totaal geen
zicht waar dat geld voor gebruikt wordt. Ik zou dan als alternatief een systeem op poten zetten dat rechtstreeks de kinderen ten goede komt, ongeacht hun thuissituatie: vb. volstrekst gratis onderwijs, geneeskundige zorgen en jeugdwerking tot 18 jaar (of de dan geldende volwassen leeftijd). Gratis (door de overheid gesubsidieerde kinderopvang voor niet schoolplichtige kinderen tot max. twee kinderen* per gezin. Schoolplicht vanaf drie jaar. Enz. Maar de details zouden ons hier te ver van het onderwerp afleiden.
* aan te passen aan de bevolkingsgroei/-dichtheid

Er zijn wel meer kromme systemen. Je betaalt bv. ook provinciebelasting per woning en niet per persoon.
Iemand die zijn heel leven gewerkt heeft krijgt in verhouding ook minder pensioen dan iemand (met een identieke loopbaan en werk) wiens
partner niet actief geweest is op de arbeidsmarkt. Wat het een met het ander te maken heeft ontgaat me ook.
Trouwens hoe minder éénheden in een woonunit hoe meer belasting en onkosten je in verhouding hebt.
Nog veel werk aan de winkel dus. :D

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 mar 2019, 12:27

Het is inderdaad een theoretische benadering en een mooi principe. Maar de praktijk zal een stuk lastiger zijn: hoe kan je bv. afdwingen dat het niet verhandelbaar is? Stel dat je door je credits recht hebt op 3 vuilniszakken, dan zou je eentje kunnen doorgeven aan de buur (in ruil voor geld, melk,...) Als het enkel nationaal is, dan zullen velen over de grens shoppen,... Zie ook "Moeten we energie rantsoeneren?".

Maar zelfs als theoretisch principe is het handig om te bekijken: zo vallen andere zaken die we al jaren zo gewoon zijn, extra hard op.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 14:17

Het gaat helemaal niet over details als een aantal vuilniszakken inruilen voor een brik melk.
En het zal toch wel iedereen duidelijk zijn dan de enige werkzame oplossing mondiaal zal zijn of minstens van EU-niveau.
Zeker niet op het niveau van vuilniszakken binnen een bepaalde provincie.
Vandaar theorie. Werkelijkheid zal het, zoals ik herhaaldelijk aangaf, wellicht nooit worden. En wat daarvan het resultaat zal zijn is, voor wie
de moeite neemt zich terdege te informeren, is spijtig genoeg ook al duidelijk.
Alles is, als men wil, afdwingbaar. Ze hebben je tenslotte ook het prosumentenatief en wellicht de plaatsing van de digitale meter kunnen afdwingen.
Redelijk eenvoudig zelfs.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 06 mar 2019, 16:24

Ton_vanN schreef:
06 mar 2019, 10:09
In het verlengde van de discussie in deze thread, nog weer een nieuw verhaal, met 'nog meer mogelijkheden' voor de Belgische prosument:
Daar zullen ze dan toch dat Atrias project voor nodig hebben. En zoals we ondertussen weten is dàt één grote puinhoop die al een veelvoud van de geraamde kosten gekost heeft en wellicht nooit klaar zal geraken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 06 mar 2019, 16:35

Joske_ schreef:
06 mar 2019, 11:05
Ik krijg minder vuilzakken omdat ik geen kinderen heb, dus zou daarvoor een compensatie mogen tegenover staan.
Ik weet niet of je je factuur van Limburg.net al eens tegoei bekeken hebt, maar je KRIJGT die zakken niet, je MOET die betalen op basis van het aantal gedomicilieerden op het adres.

Er staat een vast bedrag op de factuur + x-aantal rollen aan y€

Het vast bedrag is dus voor iedereen hetzelfde maar het aantal rollen is afhankelijk van het aantal inwoners in huis.
Joske_ schreef:
06 mar 2019, 11:05
Dat heel systeem in Limburg is gewoon krom. Ieder huisgezin betaalt een vast bedrag per jaar. Dus of ge nu met 2, 4 of 6 er woont das gewoon 1 bedrag.
Ik heb veel minder afval dan een gezin met 4 personen, maar toch betaal ik evenveel...
Het systeem is inderdaad krom, maar niet zo krom als je hierboven beweert.

Het vast bedrag vind ik ergens wel logisch: die vuilkar kost evenveel, of die nu 10, 100 of 1000 zakken moet ophalen.

Maar de aantallen zakken die je verplicht moet aankopen vind ik persoonlijk met de haren getrokken want als relatief goede sorteerder heb ik hier nu toch wel ne stock van meer dan 10 rollen zakken op overschot.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 06 mar 2019, 16:46

bij ons zit in de prijs van de vuilzakken de belasting op huisvuil inbegrepen. dus ..hoe meer vuilzakken je buiten zet des te meer betaal je.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 17:28

Lijkt me niet meer dan logisch.
Hoe minder vuilzakken je gebruikt hoe minder je betaalt.
Er is dus een rechtstreeks verband tussen vervuiling en factuur.
Bij een vast recht is er dat niet.
Uiteraard bij de verplichte afname van x aantal zakken nog minder. Dat is helemaal van de pot gerukt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 17:38

lennie schreef:
06 mar 2019, 16:35
Het vast bedrag vind ik ergens wel logisch: die vuilkar kost evenveel, of die nu 10, 100 of 1000 zakken moet ophalen.
Ben ik niet helemaal mee eens.
Als iedereen heel weinig zakken zou buiten zetten met restafval zou die vuilkar veel minder moeten rondrijden en zouden ze veel minder
vuilkarren moeten hebben en minder personeel daarvoor moeten inzetten.
Een vast bedrag stimuleert ook afvalvermijding niet.
Logischer zou dus zijn om te factureren per unit (beter een bak dan een zak want die laatste voegt alleen nog maar meer wegwerpplastic troep toe aan de afvalberg) en de factuur laten oplopen per kg dat je in de unit steekt. Een lage kostprijs voor de die hard sorteerders en een steeds hogere factuur voor zij die niet willen leren.
Dat je voor die bak dan een eenmalige kost aanrekent (eventueel terug te betalen bij ongeschonden inleveren van de bak) is ook normaal. Niet dat je jaarlijks daarvoor terug een factuur stuurt. Dan is het gewoon een vaste belasting.
Denk dat ik met 2-3 zakken per jaar dus wel zou toekomen (de inhoud van 1 restafvalbak). Omgerekend betaal ik, als goede sorteerder, dus per opgehaalde zak restafval ongeveer 30 euro. Kan al tellen. Hoe meer keren per jaar je de bak laat ledigen hoe goedkoper het in verhouding wordt. Omgekeerde wereld dus.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 mar 2019, 18:29

ivob schreef:
06 mar 2019, 14:17
Het gaat helemaal niet over details als een aantal vuilniszakken inruilen voor een brik melk. En het zal toch wel iedereen duidelijk zijn dan de enige werkzame oplossing mondiaal zal zijn of minstens van EU-niveau. (...) Vandaar theorie. Werkelijkheid zal het, zoals ik herhaaldelijk aangaf, wellicht nooit worden.
Je schreef eerder "Ieder individu krijgt dan jaarlijks (afhankelijk van de totale jaarlijkse max. CO2 afdruk die men wenst te bekomen) CO2 credits die hij/zij naar believen kan inzetten. En deze credits mogen uiteraard NIET verhandeld worden zoals economen nu voorstellen.". Met zo'n algemene CO2-credits zou een aparte markt kunnen opgezet worden, vandaar mijn detailvoorbeeld dat dit relatief eenvoudig te omzeilen zou zijn. Maar hoe dan ook: het is idd theorie en zou ons in dit topic teveel afleiden.

ivob Alles is, als men wil, afdwingbaar. Ze hebben je tenslotte ook het prosumentenatief en wellicht de plaatsing van de digitale meter kunnen afdwingen. Redelijk eenvoudig zelfs.[/quote schreef:
Klopt: sommige zaken zijn relatief eenvoudig afdwingbaar. Zelfs al is iemand tegen die twee zaken: het blijft bijna altijd goedkoper dan off grid te gaan. Voor andere zaken is de "als", "men" en "wil" in de zin "als men wil" nogal bepalend...

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 mar 2019, 18:43

Ben ik niet helemaal mee eens.
Als iedereen heel weinig zakken zou buiten zetten met restafval zou die vuilkar veel minder moeten rondrijden en zouden ze veel minder
vuilkarren moeten hebben en minder personeel daarvoor moeten inzetten.
We wijken wel erg af maar het is natuurlijk van de zotte dat in BE het afval nog bij je thuis wordt opgehaald en dat zelfs in verschillende vrachtwagens (vuil, gft, en de verpakkingsproducten)

Neem dan een voorbeeld aan Spanje waar je alles naar containers brengt aan het begin van de straat, en die worden regelmatig geleegd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 mar 2019, 18:46

Maar even afgesplitst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 mar 2019, 19:50

janus schreef:
06 mar 2019, 18:43
het is natuurlijk van de zotte dat in BE het afval nog bij je thuis wordt opgehaald en dat zelfs in verschillende vrachtwagens (vuil, gft, en de verpakkingsproducten). Neem dan een voorbeeld aan Spanje waar je alles naar containers brengt aan het begin van de straat, en die worden regelmatig geleegd.
Is er dan geen grotere kans op misbruik in Spanje? In BE merk je soms al rond glasbakken de nodige sluikstort of op een containerpark verkeerd gesorteerd afval (en daar is zelfs een toezichter). Hoe worden in Spanje de kosten geregeld? Via zakken, gewicht,...?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 mar 2019, 20:20

In Frankrijk stonden er ook overal containers verspreid. Eentje voor PMD (zonder enig toezicht op) en eentje voor "de rest". Kieperde je gewoon ongesorteerd je afval in.
Zat gewoon vervat in je algemene belastingen.
Vorig jaar het hele boeltje verkocht. De laatste vijf jaar kon je er de klimaatverandering aan den lijve ondervinden. Tussen juni en eind augustus was het er gewoon niet meer uit te houden. De laatste drie jaar vanaf eind juli al verbod op vullen van zwembaden. Activiteiten tussen 05:00 en 10:30 uur en tussen 21:00 en 23:00 uur. En daartussen je gedeisd houden. :td:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 mar 2019, 21:22

In het dorp naast ons hangen hier en daar camera's om de containers in de gaten te houden.
Maar inderdaad er wordt wel misbruik van gemaakt.

Om nog even verder te gaan, het sorteren van afval is zelfs niet rendabel, in Gb en de USA wordt alles samen weggegooid en in fabrieken gescheiden, dat is veel goedkoper en milieu vriendelijker.
Alleen kun je dat de mensen in BE niet meer uitleggen omdat de overheid ze al 30 jaar verteld dat alles gescheiden moet worden :-(
.

Plaats reactie