Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Nieuwe Weetjes, persberichten
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door janus » 22 mar 2019, 15:50

We zien dan wel ....
Je zit hier al maanden allerlei oplossingen en ideeën te lanceren en nu zeg je plots (als je daadwerkelijk iets kan doen "we zien wel" )
Ben je ziek misschien, moeten we ons zorgen gaan maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 22 mar 2019, 16:14

Budgettaire techno angst?

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 22 mar 2019, 16:57

Ik zal nog eens "trachten" duidelijk te herhalen wat ik voordien op dit forum al schreef :

Als ik met mijn spaarcenten tot het einde van "mijn tijden" de klassieke aansluiting kan blijven betalen ( en als het niet echt de spuigaten gaat uilopen ) , dan blijft het bij mijn "concept" op papier. De prijs ervan is trouwens al geen 120.000 Euro , maar gezakt onder de 100.000 Euro, puur omdat de prijs van de batterijen gehalveerd is.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 mar 2019, 19:09

^¨ Heeft al lang geen uitstaans meer met het de titel van het onderwerp ...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Norman
junior lid

Bericht door Norman » 22 mar 2019, 23:26

Christiaan schreef:
22 mar 2019, 00:03
bruma schreef:
21 mar 2019, 19:44
Capaciteitstarief (per gezin of EAN) versus de berichtgeving van vandaag dat beste kosten te zwaar doorwegen voor alleen staande ouders.
Niet alleen voor alleenstaande ouders , ook voor gepensioneerden ...

Berichtje van Eneco aan mijn adres :

Vanaf 17/06/2019 gelden de volgende prijzen:
Dagtarief: 12,85 €cent/kWh
Nachttarief: 10,30 €cent/kWh
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 20,00
......
Zoals je kan merken, kunnen er verschillen zijn ten opzichte van je huidige tarieven. Je huidige tarieven zijn:
Voor elektriciteit: Vaste vergoeding van 20,00 €/jaar, prijs per kWh dagtarief van 8,80 €cent/kWh, nachttarief van 6,88 €cent/kWh.

Miserie , miserie ....
Ik ben nog niet lang op dit forum maar zie dat u er wel uitspringt wat betreft wild om zich heen schoppen, maar nu zie ik dat u er in slaagt zowat de duurste tarieven te betalen in een markt van dalende prijzen.
Ter vergelijking zie hier wat ik zou betalen aan Essent bij evt verbruik.
Uw nieuwe tarieven voor Elektriciteit vanaf 01-05-2019:
Deze tarieven zijn momenteel onze goedkoopste tarieven voor een soortgelijk contract.
Elektriciteit (incl. 21% btw):
Uw energieprijs voor een enkelvoudige meter: 7.834 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: € 0.00/gestart contractjaar**
Uw energieprijs exclusief nacht: 5.704 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: € 0,00 €/gestart contractjaar**

Uw huidige tarieven voor Elektriciteit:
Uw energieprijs voor een enkelvoudige meter: 9.669 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: 0.00 €/gestart contractjaar
Uw energieprijs exclusief nacht: 8.659 eurocent/kWh
Vaste vergoeding: € 0,00 €/gestart contractjaar

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 mar 2019, 09:13

Christiaan schreef:Ik zal nog eens "trachten" duidelijk te herhalen wat ik voordien op dit forum al schreef :

Als ik met mijn spaarcenten tot het einde van "mijn tijden" de klassieke aansluiting kan blijven betalen ( en als het niet echt de spuigaten gaat uilopen ) , dan blijft het bij mijn "concept" op papier. De prijs ervan is trouwens al geen 120.000 Euro , maar gezakt onder de 100.000 Euro, puur omdat de prijs van de batterijen gehalveerd is.
Man man man. Hoe oud ben jij? Voor iemand die toch zeer complexe dingen komt vertellen hier vind ik je houding om maar af te wachten echt de waanzin voorbij. Je betaalt nu echt de hoofdprijs voor je elektriciteit door te blijven zitten bij Eneco. Je kunt letterlijk elke maand overstappen met een paar klikken op de website. Zo kun je elk jaar promoties volgen en consequent rond de meteropname veranderen. Mijnenergie.be. Daar je totaalverbruik van vorig jaar ingeven en de goedkoopste eruit pakken met promoties. Dan naam en ean nummer invullen klaar. Hoe simpel kan het zijn? En de pakweg 150-200 euro die je uitspaart gebruik je om je leven wat vrolijker te maken. Amai Seg.

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 23 mar 2019, 17:28

ErikDD schreef:
21 mar 2019, 18:14
De VREG doet een poging om de werkelijke kosten op een voor hen logische manier te verdelen over de netgebruikers.
Naar mijn mening worden de kosten helemaal niet logisch verdeeld. Als ik een warmtepomp heb en mijn buur en gasketel, we verbruiken jaarlijks 5000 kWh:

kost aardgas: +- 0,06 €/kWh (100% FOSSIEL)
kost elektriciteit (ecopower): +-0,25 €/kWh (100% HERNIEUWBAAR)

Ruimte zat dus voor de VREG om gebruikers van 100% hernieuwbare energie te ontzien en ALLE kosten ten gevolge van de energietransitie volgens het principe "De vervuiler betaald" te verdelen.

Eigenaars van PV-panelen prosumententarief of wat dan ook laten betalen is ridicuul, alle daarmee gepaard gaande kosten zouden naar de gebruikers van fossiele brandstoffen moeten gaan, dat lijkt me eerder een logische verdeling.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 mar 2019, 18:34

Lenny schreef:
23 mar 2019, 17:28
ErikDD schreef:
21 mar 2019, 18:14
De VREG doet een poging om de werkelijke kosten op een voor hen logische manier te verdelen over de netgebruikers.
Naar mijn mening worden de kosten helemaal niet logisch verdeeld. Als ik een warmtepomp heb en mijn buur en gasketel, we verbruiken jaarlijks 5000 kWh:

kost aardgas: +- 0,06 €/kWh (100% FOSSIEL)
kost elektriciteit (ecopower): +-0,25 €/kWh (100% HERNIEUWBAAR)

Ruimte zat dus voor de VREG om gebruikers van 100% hernieuwbare energie te ontzien en ALLE kosten ten gevolge van de energietransitie volgens het principe "De vervuiler betaald" te verdelen.
....
De VREG houdt zich blijkbaar alleen maar bezig met de prijs die de producenten aanrekenen. Die producenten hoeven eigelijk zich niets aan te trekken van hoe de consument zijn energie verbruikt. Het zijn de DNB's die een korting moeten geven als je ecologisch verwarmt met een warmtepomp of zonnepanelen hebt. Dat is per wet te bepalen in de vorm van een "tax shift" : de vervuiler betaalt , en de opbrengst gaat naar de bezitter van een warmtepomp. Dat zou pas "logisch" zijn. En uiteraard ook "eerlijk" , en niet dat iedere consument betaalt voor de GSC's van de eigenaars die ontzaglijke velden aan zonnepanelen hebben liggen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 23 mar 2019, 18:47

Lenny schreef:

Eigenaars van PV-panelen prosumententarief of wat dan ook laten betalen is ridicuul, alle daarmee gepaard gaande kosten zouden naar de gebruikers van fossiele brandstoffen moeten gaan, dat lijkt me eerder een logische verdeling.
Denk jij echt dat ze zouden durven om de 95 gezinnen op 100 een tax in de maag schuiven voor die enkele warmtepompeigenaars ?
Het partij die dat ga doen verliest de volgende verkiezingen en dan doen ze niet graag ;-)

7 op de 10 Vlaamse gezinnen verwarmen in 2017 hoofdzakelijk met aardgas. Bijna 2 op de 10 woningen worden verwarmd met stookolie. In minder dan 1 op de 10 woningen vormen elektriciteit of hout de hoofdverwarming.
Deze cijfers blijven stabiel tegenover 2013.
Van de aardgasgebruikers met een individuele installatie voor centrale verwarming (CV) bezit drie vierde een condensatieketel. Bij de stookoliegebruikers met een individuele CV-installatie is dat minder dan de helft, 4 op de 10 hebben een condensatieketel.
2019-03-23.png
https://www.statistiekvlaanderen.be/ver ... jze-woning
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 mar 2019, 19:29

YveST3 schreef:
23 mar 2019, 18:47
Lenny schreef:

Denk jij echt dat ze zouden durven om de 95 gezinnen op 100 een tax in de maag schuiven voor die enkele warmtepompeigenaars ?
Het partij die dat ga doen verliest de volgende verkiezingen en dan doen ze niet graag ;-)
....
De partijen die ons nog steeds voor de GSC's zonnepaneel velden en de WKK bijdragen hebben doen opdraaien zitten nu niet bepaald in de oppositie. :-)

Als ik me korrekt heb laten informeren kost een warmtepomp nog steeds 2000 kWh extra aan electriciteitsverbruik bovenop het klassiek verbruik per jaar. Dit is voor velen een niet meer te dragen kost. Als de energietransitie moet lukken, zal de warmtepomp er moeten komen voor 100 % van de bevolking tegen 2050. Dat zal echter niet lukken als dit financieel voor de gemiddelde burger niet haalbaar is.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 mar 2019, 20:19

Klopt niet. De VREG kan niet kiezen welke kosten op welke energie verrekend moet worden.
Het is de Vlaamse regering die beslist heeft dat de REG-premies, GSC-kosten, straatverlichting,... via de distributiekosten elektriciteit verrekend moeten worden en niet via de gasfactuur.
De helft van de kosten die de VREG op de stroomfactuur moet afrekenen zijn 'exogene' kosten, dus opgelegd door de (r)overheid en daar kan noch de netbeheerder, noch de stroomproducent, noch de stroomleverancier en noch de VREG (die daar ook niet vrolijk van wordt) iets aan veranderen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 24 mar 2019, 10:04

Christiaan schreef:
23 mar 2019, 19:29
Als ik me korrekt heb laten informeren kost een warmtepomp nog steeds 2000 kWh extra aan electriciteitsverbruik bovenop het klassiek verbruik per jaar. Dit is voor velen een niet meer te dragen kost. Als de energietransitie moet lukken, zal de warmtepomp er moeten komen voor 100 % van de bevolking tegen 2050. Dat zal echter niet lukken als dit financieel voor de gemiddelde burger niet haalbaar is.
Dat je correct geïnformeerd bent weet ik niet maar 2000 kWh stroom aan 30 c€/kWh kost een € 600
Met een verbruik van 12.000 kWh aan gas kost je dat tegenwoordig iets van de € 683 bij Mega (goedkoopste vastcontract op mijnenergie.be) en 12.000 kWh verbruik is niet veel voor een volledig huis.
Tegen 2050 ( 30 jaar) zal je toch ook uw gasketel moeten vervangen dan zijn de kosten kif kif
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 mar 2019, 11:04

YveST3 schreef:
24 mar 2019, 10:04
Christiaan schreef:
23 mar 2019, 19:29
Dat je correct geïnformeerd bent weet ik niet maar 2000 kWh stroom aan 30 c€/kWh kost een € 600
Met een verbruik van 12.000 kWh aan gas kost je dat tegenwoordig iets van de € 683 bij Mega (goedkoopste vastcontract op mijnenergie.be) en 12.000 kWh verbruik is niet veel voor een volledig huis.
Tegen 2050 ( 30 jaar) zal je toch ook uw gasketel moeten vervangen dan zijn de kosten kif kif
Zal van de grootte van het huis afhangen en van de isolatie ervan. Een warmtepomp met een COP=4 ( als die al gehaald wordt ) die 2000 kWh per jaar verbruikt , genereert 8000 kWh aan warmte. Als het gasverbruik 12000 kWh is , zou dat met een warmtepomp 12000/4 = 3000 Kwh aan electriciteit bedragen , dus aan 30 c€/kWh een jaarlijkse kost van € 900

( we zijn hier wel flink ^¨ bezig )
Laatst gewijzigd door Christiaan op 24 mar 2019, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 24 mar 2019, 11:15

Verwarming is bij mijn weten nog nooit gratis geweest, noch op hout, bruinkool, steenkool, mazout of gas
Het ontgaat me dan ook volledig waarom deze van een warmtepomp dat wel zou moeten zijn.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 mar 2019, 11:23

Koidream schreef:
24 mar 2019, 11:15
...
Het ontgaat me dan ook volledig waarom deze van een warmtepomp dat wel zou moeten zijn.
Niet gratis maar integendeel wel duurder dan al de rest, tenzij men de warmtepomp eigenaars een prijsdaling per kWh gaat toekennen ( en dat tegen 2050 of liefst nog daarvoor om de waterpomp te promoten als middel om de C02 uitstoot ook al tegen 2030 te beperken) .

Plaats reactie