Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Nieuwe Weetjes, persberichten
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door Christiaan » 20 mar 2019, 00:10

bruma schreef:
04 jan 2019, 09:51
Probleem is dat de VREG geen onafhankelijk orgaan (meer) is.
......
Ik denk dat het stilaan eens tijd wordt voor een audit.
Raad van Bestuur van de VREG : https://www.vreg.be/nl/raad-van-bestuur

Hans Vanhoof is een N-VA politieker : https://kortenberg.n-va.be/wie-is-wie/hans-vanhoof
En dat het "die" Vanhoof is die sinds 2017 in de raad van bestuur zit, en geen naamgenoot is, kan je terugvinden op https://www.linkedin.com/in/hans-vanhoo ... bdomain=be

Denk er het uwe over .....

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 20 mar 2019, 09:44

Lenny schreef:
19 mar 2019, 15:33
Bas schreef:
18 feb 2019, 19:40
Lenny schreef:
03 jan 2019, 16:51
https://www.tijd.be/netto/energie/groei ... 83762.html

De VREG zal zich in de handen wrijven, doel bereikt?
Wat heeft de vreg hieraan?
Zie verklaring in post hieronder, afschrikken van toekomstige zonnepaneel-eigenaars want deze passen niet in het "Business-model" van de netbeheerders, waarvan de VREG dus de handpop blijkt.

bruma schreef:
04 jan 2019, 09:51
Probleem is dat de VREG geen onafhankelijk orgaan (meer) is.
Met al hun maatregelen lijken ze eerder op de touwtjespop van de DNB's, denk maar aan het prosumententarief, de digitale meter, de afschaffing van de terugdraaiende teller, capaciteitstarief, ....
Tot op heden heb ik nog geen enkele maatregel gezien die ook iets te betekenen heeft voor de energieproducent. Deze laatste moet wel opdraaien voor het piekverbruik, voor het verbruik tijdens overschotten met fosiele of nucleaire centrales, maar tot opheden zie ik geen voorstellen. Integendeel ze opperen immers om het tweevoudig tarief ook af te schaffen (lees de korting tijdens dalverbruik gaat de hoogte in).
Het lijkt me dat de VREG zich eerder beperkt tot VR, energie geschrapt, en dan komen we inderdaad uit tot een Virtuele Realiteitsorganisatie die ver weg staat van KLANTEN! Klanten zijn net diegene die hen betalen, spijtig dat de eleketriciteitsmarkt anno 2019 een tiranie geworden is. Consumentenbelang staat integenstelling tot de CREG niet in hun missie, visie of waarden enkel klanvriendelijkheid maar dat is totaal iets anders.
Ik denk dat het stilaan eens tijd wordt voor een audit.
Dus wat heeft de Vreg hieraan?

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 21 mar 2019, 16:56

Dus wat heeft de Vreg hieraan?
1) Een werkelijk onafhankelijke VREG -> niets
2) Een VREG die afhankelijk is van de netbeheerders -> de netbeheerders tevreden houden

Welke van de 2 opties is correct? -> tijd voor 'n audit!

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 21 mar 2019, 18:14

ze opperen immers om het tweevoudig tarief ook af te schaffen
Dit geldt enkel voor het deel distributietarief.
Over de stroomkosten zelf heeft de VREG niks te zeggen, want dat is niet hun bevoegdheid.

Digitale meter tarief , capaciteitstarief, prosumententarief, ... dat interesseert de netbeheerder niet: die wil gewoon zijn kosten vergoed zien en winst maken.

De VREG doet een poging om de werkelijke kosten op een voor hen logische manier te verdelen over de netgebruikers. Over de manier waarop kan over gediscussieerd worden. En dan is het bvb logisch dat prosumenten moeten meebetalen voor het netgebruik en dat er een capaciteitscomponent in de distributiekosten opgenomen wordt. Zo moeten de kosten bvb 'kostenreflectief' zijn.

Er zijn natuurlijk tegenstrijdige belangen: bvb. sociale factoren, tweede verblijven, aansluitingen voor liften,... die mee in de beslissingen meegenomen worden om een tarief te bepalen, maar voor iedereen goed doen is onmogelijk.

Je vindt het misschien vreemd dat ik de verdediging van de VREG opneem, maar die zijn toch wel voor rede vatbaar en niet de baarlijke duivel zelve.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 21 mar 2019, 18:59

ErikDD schreef:
21 mar 2019, 18:14
ze opperen immers om het tweevoudig tarief ook af te schaffen
Dit geldt enkel voor het deel distributietarief.
Over de stroomkosten zelf heeft de VREG niks te zeggen, want dat is niet hun bevoegdheid.

Digitale meter tarief , capaciteitstarief, prosumententarief, ... dat interesseert de netbeheerder niet: die wil gewoon zijn kosten vergoed zien en winst maken.

De VREG doet een poging om de werkelijke kosten op een voor hen logische manier te verdelen over de netgebruikers. Over de manier waarop kan over gediscussieerd worden. En dan is het bvb logisch dat prosumenten moeten meebetalen voor het netgebruik en dat er een capaciteitscomponent in de distributiekosten opgenomen wordt. Zo moeten de kosten bvb 'kostenreflectief' zijn.

Er zijn natuurlijk tegenstrijdige belangen: bvb. sociale factoren, tweede verblijven, aansluitingen voor liften,... die mee in de beslissingen meegenomen worden om een tarief te bepalen, maar voor iedereen goed doen is onmogelijk.

Je vindt het misschien vreemd dat ik de verdediging van de VREG opneem, maar die zijn toch wel voor rede vatbaar en niet de baarlijke duivel zelve.
:tu: $* :tu:

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 mar 2019, 19:44

Capaciteitstarief (per gezin of EAN) versus de berichtgeving van vandaag dat beste kosten te zwaar doorwegen voor alleen staande ouders.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 mar 2019, 00:03

bruma schreef:
21 mar 2019, 19:44
Capaciteitstarief (per gezin of EAN) versus de berichtgeving van vandaag dat beste kosten te zwaar doorwegen voor alleen staande ouders.
Niet alleen voor alleenstaande ouders , ook voor gepensioneerden ...

Berichtje van Eneco aan mijn adres :

Vanaf 17/06/2019 gelden de volgende prijzen:
Dagtarief: 12,85 €cent/kWh
Nachttarief: 10,30 €cent/kWh
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 20,00
......
Zoals je kan merken, kunnen er verschillen zijn ten opzichte van je huidige tarieven. Je huidige tarieven zijn:
Voor elektriciteit: Vaste vergoeding van 20,00 €/jaar, prijs per kWh dagtarief van 8,80 €cent/kWh, nachttarief van 6,88 €cent/kWh.

Miserie , miserie ....

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 22 mar 2019, 00:20

@Christiaan
In uw plaats zou ik nu van leverancier veranderen en een vast contract nemen voor een jaar of drie
Op mijnenergie.be bij Octa+ (goedkoopste momenteel voor mij toch) 3 jaar vast en 8,60 c€/kWh en 5,94 c€/kWh, vaste vergoeding van 50 € en -12 €/jaar voor betaling met domiciliëring en E-factuur
Uitrekenen is de boodschap ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 mar 2019, 03:29

Christiaan schreef:
22 mar 2019, 00:03
bruma schreef:

......
Zoals je kan merken, kunnen er verschillen zijn ten opzichte van je huidige tarieven. Je huidige tarieven zijn:
Voor elektriciteit: Vaste vergoeding van 20,00 €/jaar, prijs per kWh dagtarief van 8,80 €cent/kWh, nachttarief van 6,88 €cent/kWh.

Miserie , miserie ....
Dit gaat over de ENERGIEKOST en de vaste vergoeding voor de energieleverancier. Hier heeft de VREG totaal geen bevoegdheid over.
Zoals YveST3 schrijft dringend andere Energieleverancier zoeken. Doe de V-TEST van de VREG er is keuze genoeg.
https://vtest.vreg.be/ :arrow: Kijk zeker naar de Details>> achter elke leverancier. :!:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 mar 2019, 09:46

DaanW schreef:
22 mar 2019, 03:29
Christiaan schreef:
22 mar 2019, 00:03
bruma schreef:

......

Miserie , miserie ....
Dit gaat over de ENERGIEKOST en de vaste vergoeding voor de energieleverancier.
.....
Uiteraard !

Wat de VREG nu voor maart toont, namelijk :
Jaarlijkse vergoeding (vast) 40,00
Dagtarief 9,19
Nachttarief 6,65

klopt niet met wat Eneco hierboven schrijft, zelfs als ik bij die getallen nog eens 21 % bijtel.

Het gaat hier wel wat Eneco in juni gaat aanrekenen , en daar heeft de VREG wellicht het raden naar. Ik kan men ook niet voorstellen dat Eneco plotseling zoveel duurder zou worden dan al de anderen. Dit wringt hen de nek om , tenzij ze nu reeds weten dat de "anderen" ook flink hun prijs gaan laten stijgen. Wordt vervolgd , zeker ?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 10:06

Waarom zou je als gepensioneerde of alleenstaande benadeeld zijn tov de "anderen"?
Je gezinsstatus en energiecontract kies je tenslotte nog altijd zelf.
Sluit gewoon een energie contract af met een all in leverancier. Je factuur is glashelder en iedere kWh die je niet verbruikt doet je besparen, zelfs op de niet energie gerelateerde kosten. Je zit ook nooit in de onzekerheid wat je volgende factuurbedrag zal zijn gezien je ruimschoots op voorhand kennis krijgt van eventuele wijzigingen in de berekening. Je moet daar heus geen universitair diploma voor te hebben. Integendeel.

Gewoon de eigen energie wat meer in oplossingsgericht denken steken (en er naar handelen!) in plaats van te zitten jammeren over vermeende "miserie" en "angsten" zou al veel helpen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 mar 2019, 10:31

ivob schreef:
22 mar 2019, 10:06
Waarom zou je als gepensioneerde of alleenstaande benadeeld zijn tov de "anderen"?
....
De "anderen" zijn hier de andere energieleveranciers ....

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 mar 2019, 10:54

Que?
Behandelt jouw energieleverancier je, afhankelijk van je gezinsstatus, dan anders dan "andere" energieleveranciers?
Kies dan gewoon de energieleverancier die je beter behandelt en je miserie is over. :D
Mijn e-leverancier stuurt mij gewoon een afrekening volgens mijn verbruik, ongeacht mijn toestand van gezin of inkomen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 mar 2019, 12:42

Christiaan schreef:
22 mar 2019, 09:46
Uiteraard !
Wat de VREG nu voor maart toont, namelijk :
Jaarlijkse vergoeding (vast) 40,00
Dagtarief 9,19
Nachttarief 6,65

klopt niet met wat Eneco hierboven schrijft, zelfs als ik bij die getallen nog eens 21 % bijtel.

Het gaat hier wel wat Eneco in juni gaat aanrekenen , en daar heeft de VREG wellicht het raden naar. Ik kan men ook niet voorstellen dat Eneco plotseling zoveel duurder zou worden dan al de anderen. Dit wringt hen de nek om , tenzij ze nu reeds weten dat de "anderen" ook flink hun prijs gaan laten stijgen. Wordt vervolgd , zeker ?
Je moet wel alles lezen op de VREG-site. :!: Gaat het over hetzelfde soort contract? Alle prijzen moeten voor particulieren normaal inclusief BTW zijn.
Daar staat ook bij voor contracten die ingaan vanaf ...
Eneco is verplicht om bij stilzwijgende verlenging van het contract jou zijn nieuwe prijzen te laten weten.
:idea: Deze zijn in veel gevallen duurder dan de nieuwe contracten die normaal aangeboden worden. Omdat veel mensen nonchalant zijn en 'vergeten' om hun contract en prijs terug grondig te bestuderen en te vergelijken met anderen, is dit 'stilzwijgend verlengen' voor energieleveranciers de uitgelezen kans om hun winstmarge op te drijven. ;-)
Wie niets doet en gewoon zijn contract laat verder lopen komt meestal duurder uit dan wanneer ze een nieuw contract af sluiten met een andere of zelfs dezelfde leverancier.
Een verontwaardigd telefoontje naar de klantendienst van Eneco met je vaststelling van het grote prijsverschil kan er al voor zorgen dat je een beter voorstel krijgt.
En anders gewoon een nieuwe leverancier zoeken.
:idea: Misschien is de prijs die in jou voorstel staat wel de prijs inclusief "kosten voor groene stroom en kosten voor WKK" die bij de VREG apart opgegeven worden. Want die bedragen samen ook bijna 3 €c/kwh 9,19 + 3 = 12.19
Voor mensen met zonnepanelen die ongeveer evenveel stroom opwekken dan ze verbruiken is de vaste vergoeding meestal bepalend.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 mar 2019, 12:56

Ik verwacht binnenkort iemand die de tellerstanden zal komen opnemen ( of Eandis stuurt een kaartje ) en nadien verwacht ik de nieuwe afrekening. We zien dan wel ....

Plaats reactie