Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lenny
lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jul 2015, 16:46
Installatie Land: België

Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door Lenny » 03 jan 2019, 16:51

https://www.tijd.be/netto/energie/groei ... 83762.html

De VREG zal zich in de handen wrijven, doel bereikt?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 1375
Lid geworden op: 21 dec 2012, 03:48
Installatie Land: België

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door DaanW » 04 jan 2019, 06:30

Hopelijk gaan alle actoren en zeker de VREG beseffen dat er nog zeer veel werk aan de winkel is. :? :shock:
België en Vlaanderen moeten tegen 2020 wel proberen hun hernieuwbare energie doelstellingen te halen. En daarvoor moet nog heel wat extra productiecapaciteit bijgeplaatst worden.
Hoog tijd dus om voor duidelijkheid en zekerheid te zorgen Met garanties dat het voor de PV-eigenaar de eerste jaren, ook zonder extra investeringen, zeker niet nadeliger zal zijn. ;-)
Die garantie kan de VREG nu niet geven en dat weten ze zeer goed. De VREG moet een overgangsperiode voorzien tot minstens 2022, 2023 of 2024.
Behoud, als de digitale meter geplaatst wordt, tijdelijk het principe 'terugdraaiende teller' met een prosumententarief als vrije optie. Men kan met de software de telwerken perfect verrekenen alsof het een terugdraaiende teller is.
Wie denkt zijn voordeel te doen met de mogelijkheden van de digitale teller en dito tarieven kan op vrijwillige basis overstappen naar de nieuwe berekeningswijze en tarieven.
Netto productie-overschot, op jaarbasis, moet verhandeld (verkocht) kunnen worden aan een correcte prijs.

:arrow: Ze mogen de afrekening volgens de digitale meter (injectie en afname apart) pas verplichten vanaf het moment dat alle prosumenten (min. 90%) over een digitale meter beschikken EN als alle onduidelijkheden over nettarieven (waaronder ook het capaciteitstarief) en energietarieven (dynamische tarieven, stroomprijs afname, injectievergoedingen, salderingsmogelijkheden,... ), heffingen en bijdragen op bruto of netto afname, enz. uitgeklaard en duidelijk zijn voor iedereen.
Er moet dus nog zeer veel beslist en besproken worden.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 3801
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Mechelen en Montpellier.

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 09:30

Ik vrees dat er in heel 2019 niet veel meer beslist zal kunnen worden.
Het zal een jaar worden (en hopelijk blijft het bij een jaar) waar we het best in zijn: overheid van op zijn beloop latende zaken.
En dan is het plots 2020. :td:

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door bruma » 04 jan 2019, 09:51

Probleem is dat de VREG geen onafhankelijk orgaan (meer) is.
Met al hun maatregelen lijken ze eerder op de touwtjespop van de DNB's, denk maar aan het prosumententarief, de digitale meter, de afschaffing van de terugdraaiende teller, capaciteitstarief, ....
Tot op heden heb ik nog geen enkele maatregel gezien die ook iets te betekenen heeft voor de energieproducent. Deze laatste moet wel opdraaien voor het piekverbruik, voor het verbruik tijdens overschotten met fosiele of nucleaire centrales, maar tot opheden zie ik geen voorstellen. Integendeel ze opperen immers om het tweevoudig tarief ook af te schaffen (lees de korting tijdens dalverbruik gaat de hoogte in).
Het lijkt me dat de VREG zich eerder beperkt tot VR, energie geschrapt, en dan komen we inderdaad uit tot een Virtuele Realiteitsorganisatie die ver weg staat van KLANTEN! Klanten zijn net diegene die hen betalen, spijtig dat de eleketriciteitsmarkt anno 2019 een tiranie geworden is. Consumentenbelang staat integenstelling tot de CREG niet in hun missie, visie of waarden enkel klanvriendelijkheid maar dat is totaal iets anders.
Ik denk dat het stilaan eens tijd wordt voor een audit.

Plaats reactie