Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door m2ts » 29 dec 2018, 21:44

bruma schreef:
29 dec 2018, 20:49
Buiten resistieve verbruikers die een constant vermogen afnemen heb je veel meer toestellen in huis die een flucturerend vermogen afnemen. En de kokale PV productie fluctueert zelfs nog meer zodat verbruik en afname bijna niet op elkaar af te stemmen is (zonder het principe terugdraaiend nog ooit uit te spreken, ook niet per kwartier). Einige mogelijkheid is een analoge regeling die een accu op of ontlaad zodat de stroom aan de teller 0 is.
Het zullen mogelijks de toekomstige modaliteiten van de DNBs ed. zijn die zoiets idd vereisen. Maar op zich wel vreemd: ik zie geen reden (milieu, het net,...) waarom verbruik en afname van een huishouden zó strikt (op de minuut) zou moeten geregeld zijn. Er komt voor dat huishouden een behoorlijke investering bij kijken, terwijl het eigenlijk weinig zoden aan de dijk zet. Als je zo'n investering van de huishoudens in een wijk zou combineren om op wijkniveau iets te doen, ipv huishoudelijk niveau, dan lijkt me dat meer de renderen. Ofte: het is eigenlijk aan de DNB's om de investering te doen...

Of zie ik dat verkeerd?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 dec 2018, 11:03

Nee je ziet dit niet verkeerd en of je het nu formuleert op die manier of verrekening per kwartier je komt altijd terug op het basisprincipe van de slimme, zeg maar domme bi-directionele, meter.
Je hebt maar 2 telewerken die altijd oplopen.
Indien je de exact opgewekte stroom niet exact verbruikt dan telt een van die meters vooruit.
Op t eind van een periode, wat die ook is, kan men een afrekening maken tussen beide.
Ofwel de meter van verbruik ofwel de meter van injectie.
Of het veel zouden aan de dijk brengt zal een berekening moeten uitmaken kWh en kosten baten, echter iedereen is wel al alert voor sluipverbruikers die op jaarbasis toch wel veel betekenen. En dan spreken we slechts over heel klein verbruik.

En dan mag je wel overproductie hebben die staat dan op t net met wat nu voorligt bij de DNB's een dure kost om die terug te halen.
En ja bij sommige dagen zal niet alles, misschien zelfs heel veel, toch nog op t net geduwd moeten worden.
Ogenblikkelijke situaties en avond (nacht) verschuiving zal maar kunnen op die momenten waarbij er weinig avond(nacht) verbruik is en afhankelijk van de PV installatie en de grootte van thuis powerbank.
Maar je kan tijdens de winter dit misschien ook gebruiken om tijdens goedkopere momenten op te laden en zo verbruik op duurdere tijdstippen te vermijden. Maar hier heb je nog een glazen bol nodig.

Momenteel is het zo dat een thuis powerbank redelijk duur is en een EV powerbank iets is alsof je de wagen er bijna gratis erbij krijgt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 30 dec 2018, 13:24

Er zijn idd maar weinig verbruikers die een constant vermogen opnemen, maar anderzijds zijn er wel verbruikers die steeds ongeveer eenzelfde patroon volgen. Is het slimme net van de toekomst slim genoeg om over zoiets te onderhandelen? Bv. een slimme, gevulde wasmachine die onderhandelt met "vanaf die prijs volg ik dit verbruikspatroon voor ongeveer die duur en ik wil dat mijn was zeker gedaan is tegen morgen 20 uur". Bij de factuur heb je dan je vaste kWh-prijs, maar krijg je voor die dag van dan tot dan een korting, omdat je je verbruik verschoven hebt.

Er zijn alvast heel wat hindernissen: vr die met PV kan er eigen opwek tussenkomen, zo'n slimme wasmachine zal niet goedkoop zijn, extra elektronica=extra zaken die defect kunnen gaan, slim net, slimme meter, complexere facturen, moeilijkere VREG-test om de goedkoopste leverancier te vinden,...

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 dec 2018, 15:07

@m2ts
Dat is de oplossing welke Eneco in AT en DE uitgerold heeft of aan het testen is en dit met een eigen module (box).
Let wel dat staat haaks op een oplossing met een digitale bi-directionele meter want in hun oplossing heb je voor die periode een terugdraaiende teller.
Je wasmachine heeft een verwarmweerstand van bv 2kW die constant verbruik vertoont maar ook een motor die een nogal variabel verbruik vertoont, dus als je eigen productie hebt zal die bi-directionele meter verbruik én injectie meten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 30 dec 2018, 15:31

Met een remweerstand zoals die bij een frequentieregelaar en motoren nogal eens gebruikt wordt, heb je een perfect constante verbruiker (perfecte ohmse weerstand). Als je er van verschillend vermogen hebt en je meet hoeveel vermogen je teveel produceert, kan je ze in/uitschakelen om je extra stroom op te maken zonder hem (vrijwel gratis) weg te schenken.
Met een PLC kan je gemakkelijk de opgewekte ampères aan de zonnepaneelzijde en aan de netzijde meten (via TI's met een 4-20mA uitgang) en wanneer je aantal A aan de zonnepaneelzijde hoger is weet je dat je aan het terugsteken bent op het net. Het aantal A dat aan de netzijde gemeten wordt is wat je aan het terugsteken bent.
Je berekent intern in je programma hoeveel vermogen dat is en afhankelijk van hoeveel vermogen je terugsteekt, schakel je respectievelijke remweerstanden in (of uit) om dat teveel vermogen te vernietigen.

Ondertussen loopt je zonnepaneelmeter en dienen ze je certificaten te betalen die je stroomverbruik per jaar dekken.

Veel goedkoper dan een batterij, waarvan je maximaal 2 dagen kan opslaan en waar je in de winter vrijwel niets aan hebt. Een batterij die na een 600 cyclussen bovendien zo goed als versleten en dus aan vervanging toe is.

Op termijn, gebruik je een WKK om in de winter deels als verwarming en deels als stroomproducent te dienen i.p.v. nu je mazout alleen als verwarming te gebruiken. Uiteraard evenzeer aangestuurd door dezelfde PLC als er teveel stroom van het net genomen wordt (bijvoorbeeld als je je wasmachine inschakelt, je droogkast gebruikt, je diepvries aanslaat etc).

Met een beetje geluk kan je zelfs in eilandwerking gaan.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 dec 2018, 15:50

Stroom vernietigen om certificaten op te strijken zondigt tegen de gedachten van van dit forum.
Niet iedereen heeft certificaten en het is eenvoudiger om in plaats van via de omweg van PV's je geld meteen in de fik te steken.
Nuttiger is om het geld van je PV's te gebruiken om de stroom aan te kopen wat je nodig hebt.

Batterijen met 600 cycli, oude techniek en niet gebruikt bij PV systemen, momenteel lopen de cycli van goede batterijen op tussen de 6000 en 10000 (80% ) met min garantie van 10j of zelfs op de cycli.

Ik wil (momenteel) geen batterijen die meerdere dagen me van stroom moeten voorzien, voorlopig is 24u de max en nee die zijn niet nutteloos in de winter: die zullen bij goedkoper tarief opladen en ontladen bij duurder tarief.

Het is enkel een denkpiste gezien de wetgever zijn ei nog moet leggen (en eventueel aanpassen)
Maar ik wil voorbereid zijn en de mogelijkheden op een rij hebben als t zover komt én mijn eigen stroom nuttig gebruiken (huis, vervoer, opslag, e.a. wat betaalbaar is)

En ja eiland werking is ook een mogelijkheid maar dan op een andere manier dan gebruikelijk uitgelegd hier op t forum.
Eerder wat in de US gebruikelijk is bij off-gridders met generatoren, eerst wachten op wetgeving en spelregels.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 30 dec 2018, 18:24

Sorry Bruma, maar wij moeten braafjes zijn terwijl de overheid ons langs alle kanten ligt te 'kloten' ?
Ik dacht verder dat dit forum de mening van iedereen respecteert.
Verder is het zo dat je zelf kan beslissen wat je met je stroom doet. Je kan je boiler activeren, je wasmachine, je warmtepomp,...wat je maar wil. Doel is je stroom op te maken en niet naar het net te sturen. Ik heb niet genoeg verbruikers en ben overdag te weinig thuis om dit te doen. Vandaar dat ik ervoor kies ze naar remweerstanden te sturen (of naar bitcoin miners).

Voor degenen die zouden twijfelen dat dit een mogelijkheid is : hierbij een foto van mijn testopstelling met een 100W lamp als voorlopige belasting om de stroom doorheen de rode geleider te meten. De twee blauwe dingen zijn de TI's met 4-20 mA uitgang.

Dit wordt dus later ook het brein van de rest van het systeem.

Afbeelding

Ik stel de schema's, gebruikte onderdelenlijst en programma gratis ter beschikking van zodra ik alles uitgetest en gefinaliseerd heb. Kosten zijn ca. € 500 voor alle onderdelen. Contacteer me via [email protected]

EricG
lid

Bericht door EricG » 31 dec 2018, 08:47

blsq1970 schreef:
30 dec 2018, 18:24

Ik stel de schema's, gebruikte onderdelenlijst en programma gratis ter beschikking van zodra ik alles uitgetest en gefinaliseerd heb. Kosten zijn ca. € 500 voor alle onderdelen.
Als ik het goed heb ga je voor 500 euro onkosten maken, gewoon om te vermijden dat je overschot op het net gaat. Dit omdat je er niets voor terugkrijgt. Je gaat dus nog meer verlies maken gewoon om dwars te liggen. Gebruik die stroom dan voor iets nuttigs of had minder panelen gelegd als je toch zoveel overschot hebt.

jef
Senior lid

Bericht door jef » 31 dec 2018, 09:09

ik volg met interesse; afstemmen van de vraag op het aanbod lijkt me een goede keuze !

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 09:56

EricG schreef:
31 dec 2018, 08:47
blsq1970 schreef:
30 dec 2018, 18:24

Ik stel de schema's, gebruikte onderdelenlijst en programma gratis ter beschikking van zodra ik alles uitgetest en gefinaliseerd heb. Kosten zijn ca. € 500 voor alle onderdelen.
Als ik het goed heb ga je voor 500 euro onkosten maken, gewoon om te vermijden dat je overschot op het net gaat. Dit omdat je er niets voor terugkrijgt. Je gaat dus nog meer verlies maken gewoon om dwars te liggen. Gebruik die stroom dan voor iets nuttigs of had minder panelen gelegd als je toch zoveel overschot hebt.
Klopt. Ik ga dwarsliggen. Vergeet vooral niet dat batterijen nog veel duurder zijn en je helemaal geen garantie geven dat je ze ooit terug zult verdienen. Integendeel zelfs.
Wat betreft dat overschot : vergeet niet dat we in de periode rond 2011 geadviseerd werden om zoveel panelen te leggen dat ze ons volledig jaarverbruik dekten. Dit met ondersteuning van de overheid. Nu moeten wij de prijs daarvoor betalen. No way.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 31 dec 2018, 10:21

Maar wat is nu eigenlijk het probleem met stroom weggeven. Ok, het is jammer maar meer toch niet. Het belangrijkste is volgens mij: meer uit je panelen halen in de winter. Als ik goedkoop meer panelen kan leggen om meer in de winter over te houden, interesseert me de zomeroverschot niet, laat staan dat ik er 500 eur aan ga uitgeven. Voor 500 eur heb ik minstens 2 extra LG340 panelen. Het punt is dat je alles wat je niet kunt produceren in de winter, zelf zal moeten aankopen, ofwel volle pot betalen ofwel enkel de distributiekosten.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 10:34

Je kan nooit voldoende panelen leggen om heel je winterverbruik te dekken. En zelfs dan nog : vergeet niet dat je opgewekt vermogen onmiddellijk verbruikt moet worden. Bijvoorbeeld : je hebt een zonnige winterdag, waardoor op het middaguur je 4000 W opwekt. Die moet je onmiddellijk verbruiken of je stuurt ze naar het net en dezelfde avond (of 's namiddags wanneer de zon niet meer schijnt) wanneer je ze er terug afhaalt betaal je de volle pot inclusief taksen en distributietarieven...
Dus zonder een fatsoenlijke batterij kom je nergens. Die batterijsystemen kosten handenvol geld en zijn in wezen onrendabel. Bovendien word je gevraagd om te investeren in plaats van de DNB's en dan spreken we niet meer over 500 € maar over 10, 15.000 of meer. Mij niet gezien.

Bovendien heb je met de PLC mogelijkheid om je stroom te gebruiken voor je wasmachine, boiler, zwembad, warmtepomp, ... wat je maar wil. Je moet het alleen doen op het moment dat je de overschot produceert. Met de PLC kan je het automatiseren zodat je er niet naar moet omzien.

In mijn geval blijven mijn elektriciteitskosten in de winter (inclusief taksen en distributiekosten) gedekt door mijn certificaten want die zullen ze verplicht moeten blijven betalen.
Laatst gewijzigd door blsq1970 op 31 dec 2018, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 31 dec 2018, 10:40

Wat jij wil doen met zelfbouwelektronica voor 500 eur, kun je gewoon bestellen bij Sma voor ongveeer dezelfde prijs: sunny home manager 2.0. Die stuurt ook apparaten aan type wasmachine (Siemens en bosch zijn compatibel, maar anders met een smart plug). Je geeft in hoeveel dat ding verbruikt (of sunny home manager meet het zelf) en vervolgens zet de SHM het toestel aan bij overschotten. Je kunt uiteraard een eindtijd instellen: dan moet mijn was klaar zijn. Wordt hier zo al ongeveer een half jaar gebruikt bij wijze van oefening tegen de tijd dat de Roverheid de vuile plannen voor de digitale meter ontvouwt.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 10:44

bartgo schreef:
31 dec 2018, 10:40
Wat jij wil doen met zelfbouwelektronica voor 500 eur, kun je gewoon bestellen bij Sma voor ongveeer dezelfde prijs: sunny home manager 2.0. Die stuurt ook apparaten aan type wasmachine (Siemens en bosch zijn compatibel, maar anders met een smart plug). Je geeft in hoeveel dat ding verbruikt (of sunny home manager meet het zelf) en vervolgens zet de SHM het toestel aan bij overschotten. Je kunt uiteraard een eindtijd instellen: dan moet mijn was klaar zijn. Wordt hier zo al ongeveer een half jaar gebruikt bij wijze van oefening tegen de tijd dat de Roverheid de vuile plannen voor de digitale meter ontvouwt.
Ik ken het SMA systeem niet maar wel PLC programmeren en dan doe ik wat ik wil (bovendien is dit allesbehalve hobby-elektronica). Komt in feite op hetzelfde neer als wat ik adviseer, dus wat is dan je punt eigenlijk ?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 31 dec 2018, 10:53

Mijn punt is dat het me worst zal wezen hoeveel stroom ik weggeef. Het enige getalletje dat mij interesseert (en dat mij zonder zorgen wordt aangereikt door de SHM) is Netafname: hoeveel moet ik instant bijkopen snachts en in de winter. Want dat zal ik vroeg of laat toch moeten betalen.

En mocht er stroom te veel zijn dan kunnen we in de zomer nog altijd eens met verlengkabels naar de buren werken voor hun droogkast en zwembadpomp. KWh teller ertussen en afrekenen tegen gunsttarief.

Plaats reactie