Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 09:32

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 15:01
Maar allé, om je een plezier te doen, stuur je stroom naar een electrolysetank voor water. Comprimeer de H2 en stuur deze naar een fuel cell. Kost wat geld, maar perfect milieuvriendelijk.
H2 gecomprimeerd opslaan is in Vlaanderen voor privé doeleinden (nog) niet toegelaten.
Dus ook al geen optie.
In Wallonië (waar men meer open staat voor de energietransitie) zijn er wel onderhandelingen voor een (nog zeer duur*) proefproject.
* Er zijn wel recent mogelijkheden ontdekt om met lagere temperaturen te werken zodat het dure iridium niet meer nodig is in de brandstofcel. Dat zou de prijs, op termijn, met 75% kunnen doen zakken.

blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 09:53

Hou jij rekening met wat de overheid je oplegt ?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 jan 2019, 12:20

WKK is volgens mij ook maar een "tijdelijke" tussenoplossing.
Dan gaat gewoon de gasprijs omhoog (wat ze verwachten) en zeker doordat Nederland de gaskraan dichtdraait in de toekomst.

De energie / bouwnormen worden ieder jaar strenger en gemeentes doen er soms een schepje bovenop.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 12:55

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 09:53
:roll:
Sorry ik wist niet dat ik aan het discussiëren was met een seriële wetsovertreder.
Met zo'n uitgangspunt stopt natuurlijke iedere zinnige discussie. :td:
Om te antwoorden: ja. In de mate van het mogelijke wel. En al heel zeker als de veiligheid van anderen er mee gemoeid is.
En je mag eigenlijk heel blij zijn dat mensen zoals ik zich tijdens hun beroepsbezigheden aan de regels opgelegd door de overheid (de wetten dus)
hielden. Je zou waarschijnlijk de eerste zijn om daartegen luidkeels te protesteren moest het anders geweest zijn.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 jan 2019, 13:37

DaRkMaN_FX schreef:
02 jan 2019, 12:20
Dan gaat gewoon de gasprijs omhoog (wat ze verwachten) en zeker doordat Nederland de gaskraan dichtdraait in de toekomst.

De energie / bouwnormen worden ieder jaar strenger en gemeentes doen er soms een schepje bovenop.
We zijn allemaal veel te individualistisch ingesteld. Iedereen zijn eigen PV-panelen, eigen mini-CV-ketel, eigen mini WP, zijn eigen SUV of monovolume om op vakantie te kunnen met de kinderen. ...
We zullen in de nabije toekomst 2020-2050 veel meer moeten inzetten op collectieve voorzieningen.
Om naar het werk te rijden heb ik maar een klein autoje nodig. Als het weer goed is kan het ook met de fiets of elektrische fiets als het wat verder is. Wanneer is die monovolume of SUV die meer dan 800 km kan rijden met één tankbeurt nodig? Hoe dikwijls doen we meer dan pakweg 400 km op 1 dag? Hoe dikwijls laden we dat volume tjok vol? Vakantie, containerpark, Ikea... Autodelen is de oplossing.
Als we onze straten of wijken zo zouden ontwerpen en organiseren dat we met pakweg 10 à 20 gezinnen de middelen bundelen in moderne technieken die mekaar aanvullen en ondersteunen. Dat is veel kosten efficiënter dan dat elke woning dat zelf moet voorzien. Een gemeenschappelijk warmtenet, zonneboilers en warmteopslag, modulerende WKK, warmtepompen, batterijopslag enz.
Een Wkk voor 20 woningen is efficiënter en kost gemiddeld veel minder dan een Wkk voor 1 woning. Hetzelfde geldt ook voor batterijopslag, warmte buffering, PV panelen ....
Ik geloof in een goede mix van energiebronnen die mekaar perfect aanvullen afhankelijk van de weersomstandigheden in combinatie met opslagmogelijkheden.
Ik geloof echt dat dit de toekomst is.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 13:48

Dat is een zeer goed theoretisch uitgangspunt.

Om het natuurlijk individualisme van de mens tegen te gaan hebben ze daar in het verleden iets op gevonden: een sturende overheid die maatregelen neemt die het individuele overstijgen (en zelfs uit noodzaak soms durft tegengaan) zodat het collectief er beter van wordt.

Maar in de praktijk merk ik nu vooral dat de dienstdoende overheid alleen nog aanstuurt op meer individualisme of individueel groepsgedrag (wij tegen zij) en dat door de schandelijk falende herverdeling van middelen mensen zich nog meer op op hun eigen gaan terugplooien. Je moet alleen dit forum, dat dan nog redelijk fatsoenlijk is en waar de meerderheid nuchter nadenkt en beleefd discussieert , er maar op nalezen.

Mij lijkt dat eerder de tijd van "verdeel en heers" de bovenhand aan het halen is dan "denk verder na dan uw eigen portefeuille en verbindt".
Als je al kijkt naar wat de belachelijke oorzaak is van jarenlange uit de hand lopende burenvetes hoe wil je dan dat men op kleine schaal gaat samenwerken in grote coöperatieven waar een groot financieel kostenplaatje aan de basis ligt?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 13:53

ivob schreef:
02 jan 2019, 12:55
blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 09:53
:roll:
Sorry ik wist niet dat ik aan het discussiëren was met een seriële wetsovertreder.
Met zo'n uitgangspunt stopt natuurlijke iedere zinnige discussie. :td:
Om te antwoorden: ja. In de mate van het mogelijke wel. En al heel zeker als de veiligheid van anderen er mee gemoeid is.
En je mag eigenlijk heel blij zijn dat mensen zoals ik zich tijdens hun beroepsbezigheden aan de regels opgelegd door de overheid (de wetten dus)
hielden. Je zou waarschijnlijk de eerste zijn om daartegen luidkeels te protesteren moest het anders geweest zijn.
Wat doe je dan met al die gastanks die sommigen in hun hof hebben staan ? Ook verbieden ?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 13:55

DaanW schreef:
02 jan 2019, 13:37
DaRkMaN_FX schreef:

We zijn allemaal veel te individualistisch ingesteld. Iedereen zijn eigen PV-panelen, eigen mini-CV-ketel, eigen mini WP, zijn eigen SUV of monovolume om op vakantie te kunnen met de kinderen. ...
We zullen in de nabije toekomst 2020-2050 veel meer moeten inzetten op collectieve voorzieningen.
Om naar het werk te rijden heb ik maar een klein autoje nodig. Als het weer goed is kan het ook met de fiets of elektrische fiets als het wat verder is. Wanneer is die monovolume of SUV die meer dan 800 km kan rijden met één tankbeurt nodig? Hoe dikwijls doen we meer dan pakweg 400 km op 1 dag? Hoe dikwijls laden we dat volume tjok vol? Vakantie, containerpark, Ikea... Autodelen is de oplossing.
Als we onze straten of wijken zo zouden ontwerpen en organiseren dat we met pakweg 10 à 20 gezinnen de middelen bundelen in moderne technieken die mekaar aanvullen en ondersteunen. Dat is veel kosten efficiënter dan dat elke woning dat zelf moet voorzien. Een gemeenschappelijk warmtenet, zonneboilers en warmteopslag, modulerende WKK, warmtepompen, batterijopslag enz.
Een Wkk voor 20 woningen is efficiënter en kost gemiddeld veel minder dan een Wkk voor 1 woning. Hetzelfde geldt ook voor batterijopslag, warmte buffering, PV panelen ....
Ik geloof in een goede mix van energiebronnen die mekaar perfect aanvullen afhankelijk van de weersomstandigheden in combinatie met opslagmogelijkheden.
Vraag : heb je al eens ooit geprobeerd je buren op één lijn te krijgen voor zo'n project ? Goede raad : probeer het eens met iets dat goedkoper is.

Tenzij je natuurlijk zoals de communisten alles gaat verplichten.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 13:56

ivob schreef:
02 jan 2019, 13:48
Dat is een zeer goed theoretisch uitgangspunt.

Om het natuurlijk individualisme van de mens tegen te gaan hebben ze daar in het verleden iets op gevonden: een sturende overheid die maatregelen neemt die het individuele overstijgen (en zelfs uit noodzaak soms durft tegengaan) zodat het collectief er beter van wordt.

Maar in de praktijk merk ik nu vooral dat de dienstdoende overheid alleen nog aanstuurt op meer individualisme of individueel groepsgedrag (wij tegen zij) en dat door de schandelijk falende herverdeling van middelen mensen zich nog meer op op hun eigen gaan terugplooien. Je moet alleen dit forum, dat dan nog redelijk fatsoenlijk is en waar de meerderheid nuchter nadenkt en beleefd discussieert , er maar op nalezen.

Mij lijkt dat eerder de tijd van "verdeel en heers" de bovenhand aan het halen is dan "denk verder na dan uw eigen portefeuille en verbindt".
Als je al kijkt naar wat de belachelijke oorzaak is van jarenlange uit de hand lopende burenvetes hoe wil je dan dat men op kleine schaal gaat samenwerken in grote coöperatieven waar een groot financieel kostenplaatje aan de basis ligt?
Ik durf eerder het tegenovergestelde beweren : we evolueren steeds meer naar een communistische staatsinstelling. Tenzij dat natuurlijk je droom is...dan kan ik me voorstellen dat je dat anders ziet.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 jan 2019, 14:47

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 13:55
DaanW schreef:
02 jan 2019, 13:37
DaRkMaN_FX schreef:

Vraag : heb je al eens ooit geprobeerd je buren op één lijn te krijgen voor zo'n project ? Goede raad : probeer het eens met iets dat goedkoper is.

Tenzij je natuurlijk zoals de communisten alles gaat verplichten.
Dit lukt voor sommige mensen zolang er geen "kink" in de kabel komt.
Het enigste waar ik het zou voorstellen zijn kangeroewoningen of huizen die aan elkaar zijn verbonden door familie enz.
Iets gezamenlijk op poten gezet krijgen is heel moeilijk omdat iedereen zijn eigen "graantje" wil meepikken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 19:52

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 13:53
Wat doe je dan met al die gastanks die sommigen in hun hof hebben staan ? Ook verbieden ?
Excuseer maar ik verbied niets.
Van mij mag je gerust in je garage of tuinhuis H2 aanmaken, comprimeren en opslaan.
De gevolgen zijn uiteraard ook voor uw rekening.

En je begint nu ineens appelen met peren te vergelijken. :roll:
Bovengrondse en ondergrondse gastanks zijn trouwens toegelaten als ze aan de gewestelijke reglementering voldoen en de veiligheidsafstanden voor plaatsing in acht nemen.
Laatst gewijzigd door ivob op 02 jan 2019, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 19:56

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 13:56
Ik durf eerder het tegenovergestelde beweren : we evolueren steeds meer naar een communistische staatsinstelling. Tenzij dat natuurlijk je droom is...dan kan ik me voorstellen dat je dat anders ziet.
Het is uw goed recht om het even wat te beweren of te geloven.
Ter info: fundamentalistische organisaties, van welk geloof of strekking ook, zijn voor mij eerder een nachtmerrie dan een droom.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 20 jan 2019, 15:03

Voor degenen die interesse getoond hebben in de PLC setup. Voor monofase netwerken werkt het prima. Ben nu bezig met de uitbreiding voor een 3f netwerk. De keuze voor mono, twee fasen of drie fasen waarop telkens een omvormer is aangesloten kan gemaakt worden door een 24V spanning aan te leggen aan aantal digitale ingangen van de PLC. Switch van aantal fasen gebeurt dan automatisch.

Uitgangen worden per 1000W, per 500W en per 100W aangestuurd en berekend per fase.
D.w.z. 6X1000W, 1X500W en 4X100W.

Andere combinaties zijn mogelijk maar die zal door de gebruiker zelf aangepast moeten worden in het programma op basis van zijn eigen eisen.

Verbruikers zijn vrij te kiezen.

Je kan het systeem ook anders inzetten : bijvoorbeeld extra panelen installeren en zorgen dat de slimme meter niets ziet.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 23 jan 2019, 16:42

ivob schreef:
23 dec 2018, 17:43
ErikDD schreef:
23 dec 2018, 11:24
Het kan dus nog altijd erger worden voor wie zonnepanelen en een warmtepomp heeft.
Als je je gewoon bij de situatie neerlegt en ze hun zin laat doen is dat inderdaad zo.

Dag Ivob,
Heb ff de moeite gedaan me hier aan te melden na het lezen van deze interessante discussie/uitleg.
En je te bestoken met een vraag :)

Ik heb sinds October 2018 (18X335 )lg paneeltjes op mijn dak, geschatte opbrengst rond de 6000.

Zoals iedereen is dit verbruik gebaseerd op jaaropbrengst/verbruik.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een zoemende warmtepomp in de wintermaanden.

Ik heb de paneeltjes ingetekend met als belofte dat de meter 15 jaar gaat terugdraaien.

Nu met de digitale meter is dit toch iets complexer.

Hoe kunnen we ons verbruik van de winter compenseren?
Zonnepaneeltjes renderen uiteraard meer in de andere maanden, wnr ik de warmte pomp niet zoveel nodig heb...

Bij voorraad dank op je antwoord.

Groetjes Jompy

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 jan 2019, 22:14

Jompy,
De kosten van de stroom zelf ga je nog steeds kunnen 'terugdraaien'.
Het zijn enkel de distributiekosten die niet meer gaan 'terugdraaien'.
Dat is dus nadelig voor warmtepompen.
Er is nog geen enkele rendabele oplossing om uw opbrengst in de zomer te gebruiken in de winter.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie