Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door m2ts » 31 dec 2018, 14:46

Interessante reacties. Het idee van (micro-)WKK vond ik supergoed gevonden. Een paar jaar terug heb ik daarom info opgezocht, maar vastgesteld dat het niet rendabel is voor een gezin. Vaak zit je met véél teveel warmte die verloren is, omdat je stroom nodig hebt. Maar ondertussen is dat misschien al beter te regelen?

Samenwerken op wijkniveau lijkt me ook wel iets, maar van de bestaande projecten (bv. Buurzame Stroom) horen we niet zoveel :-(.

En uiteraard het besparen van energie. Onze droogkast hebben we weggedaan en we doen terug alles op een droogrek. We gebruiken meer de fiets dan vroeger. Enz...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:47

blsq1970 schreef:
Misschien eens goed lezen wat ik schreef. De kosten voor het onderhoud van het netwerk worden verdeeld over voornamelijk de particulieren.
Als ik zelf bedruipend moet zijn kan ik afsluiten of bijvoorbeeld en 2A monofase aansluiting nemen om het minimum te betalen. Zal niet veel meer uitmaken.
Iets minder selectief lezen of de spelregels van de DNB kennen: al enkele jaren is de min aansluiting voor een woonhuis door de DNB's op 9,2kVA gesteld.
En als ik de voorgestelde tarief nog ergens voor de geest kan toveren, doet er eigenlijk niet toe of ze 100% correct is want nog maar een voorstel, dan betaal je voor een standaard aansluiting om en nabij de 500€/jaar zonder maar 1 kWh af te nemen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:48

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 14:41
Als ik zelf bedruipend moet zijn kan ik afsluiten of bijvoorbeeld en 2A monofase aansluiting nemen om het minimum te betalen. Zal niet veel meer uitmaken.
Die keuzes heb je inderdaad. Maar of het op termijn iets gaat uitmaken?
Als je zelfbedruipend wenst te zijn zal je toch zeer veel moeten investeren om niet te veel aan bewegingsvrijheid/comfort te moeten inboeten.
Als je aangesloten wenst te blijven aan het net aan een minimumcapaciteit blijft dat dan alleen maar duren als je een uitzondering op de regel blijft. Vanaf het ogenblik dat velen je gaan volgen gaan die minima even snel omhoog.

In beide gevallen blijft de vraag of het sop de kool waard is.

errata: Bruma had het nadeel op één van de keuzes al gegeven. Nog voor je deze in de praktijk kon toepassen. ;-)

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:54

bruma schreef:
31 dec 2018, 14:47
blsq1970 schreef:
Misschien eens goed lezen wat ik schreef. De kosten voor het onderhoud van het netwerk worden verdeeld over voornamelijk de particulieren.
Iets minder selectief lezen of de spelregels van de DNB kennen: al enkele jaren is de min aansluiting voor een woonhuis door de DNB's op 9,2kVA gesteld.
En als ik de voorgestelde tarief nog ergens voor de geest kan toveren, doet er eigenlijk niet toe of ze 100% correct is want nog maar een voorstel, dan betaal je voor een standaard aansluiting om en nabij de 500€/jaar zonder maar 1 kWh af te nemen.

Zelfbedruipend betekent in principe dat je ook volledig kan afsluiten nietwaar. Dus dan zie ik niet in wat men je nog kan aanrekenen. Dan kan men evenzeer de gemeentebelasting verhogen en het geld aan de DNB storten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:54

m2ts schreef:
31 dec 2018, 14:46
Interessante reacties. Het idee van (micro-)WKK vond ik supergoed gevonden.
Maar een WKK moet zijn energie ook ergens vandaan halen.
Met de voor de hand liggende gevolgen.

Alternatieven genoeg. Theorieën zat. ;-)
Alleen is nog steeds niet in de praktijk aangetoond dat deze voordeliger en handiger zijn dan de huidige situatie.

Zoals dat Solenco geval. Theoretisch een superidee. Werkt zelfs in de praktijk. Sterker, je kan het vanaf 2019 al laten installeren.
Zou volgens de eerste marketing berichten een 50.000 € kosten. Blijkt in de praktijk eerder 80.000 € te zijn en voor "believers" ipv praktisch ingestelde mensen.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:55

ivob schreef:
31 dec 2018, 14:54
m2ts schreef:
Interessante reacties. Het idee van (micro-)WKK vond ik supergoed gevonden.
Maar een WKK moet zijn energie ook ergens vandaan halen.
Met de voor de hand liggende gevolgen.

Alternatieven genoeg. Theorieën zat. ;-)
Alleen is nog steeds niet in de praktijk aangetoond dat deze voordeliger en handiger zijn dan de huidige situatie.

Zoals dat Solenco geval. Theoretisch een superidee. Werkt zelfs in de praktijk. Sterker, je kan het vanaf 2019 al laten installeren.
Zou volgens de eerste marketing berichten een 50.000 € kosten. Blijkt in de praktijk eerder 80.000 € te zijn en voor "believers" ipv praktisch ingestelde mensen.
Je kan nog altijd je zonnebloempitten persen en omvormen tot biodiesel tree*

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:56

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 14:54
Dan kan men evenzeer de gemeentebelasting verhogen en het geld aan de DNB storten.
Denk het niet. Daar is het probleem omstreeks 2008 juist mee begonnen. ;-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:56

Zoek eerst eens op wat zelfbedruipend wil zeggen in de woonwetgeving aub.

En je snapt niet dat DNB's geld geven aan de gemeenten via de in de DNB vervatte intercommunales.

Laatst gewijzigd door bruma op 31 dec 2018, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:59

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 14:55
Ik heb me eens verdiept in deze, reeds door jou op dit forum aangevoerde, stelling.
1. Ik bezit waarschijnlijk niet genoeg grond om genoeg zonnebloemen te telen die genoeg bruikbare biodiesel zouden opleveren.
2. Moest punt 1 vervallen, Ik ga me niet toeleggen om mijn beschikbare grond te verknoeien met zo'n monocultuur. Dat verstoort nl. de biodiversiteit van het geheel en zal dus eerder contraproductief werken.
3. Het dieselpad had ik reeds verlaten in februari van dit jaar.
4. Ik heb al eenvoudiger en goedkopere alternatieven gevonden.

De uitwerking van dit alternatief laat ik dus beter aan anderen over met meer kennis van zaken.
Laatst gewijzigd door ivob op 31 dec 2018, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 15:00

bruma schreef:
31 dec 2018, 14:56
Zoek eerst eens op wat zelfbestuivend wil zeggen in de woonwetgeving aub.

En je snapt niet dat DNB's geld geven aan de gemeenten via de in de DNB vervatte intercommunales.

Waarom dacht je dat ik die opmerking maakte over de gemeentebelasting.

Bij zelfbestuiving vind ik vooral vanalles terug over bloemen en bijen ;-)

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 15:01

ivob schreef:
31 dec 2018, 14:59
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 14:55
Ik heb me eens verdiept in deze, reeds door jou op dit forum aangevoerde, stelling.
1. Ik bezit niet genoeg grond om genoeg zonnebloemen te telen die genoeg bruikbare biodiesel zouden opleveren.
2. Het dieselpad had ik reeds verlaten in februari van dit jaar.
3. Ik heb al eenvoudiger en goedkopere alternatieven gevonden.
Ja Ivob, was ook maar om te lachen hé.

Maar allé, om je een plezier te doen, stuur je stroom naar een electrolysetank voor water. Comprimeer de H2 en stuur deze naar een fuel cell. Kost wat geld, maar perfect milieuvriendelijk.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 15:06

Inderdaad, dat is het nu net.
Kost geld, veel moeite en kennis om het veilig, als de regelgeving het al toestaat, te doen.
Waarom zou ik moeilijk gaan doen als het nu al goedkoper, eenvoudiger en milieuvriendelijker is?
Mij doe je met zulke alternatieven in elk geval geen plezier. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 31 dec 2018, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 15:08

ivob schreef:
31 dec 2018, 15:06
Inderdaad, dat is het nu net.
Kost geld en moeite.
Waarom zou ik moeilijk gaan doen als het nu al goedkoper en milieuvriendelijker is?
Mee akkoord iedereen kiest voor die oplossing die hem het beste uitkomt. Ik ga ook voor de simpelste oplossing voor zolang het mij uitkomt : vernietigen. Die PLC was in mijn geval toch volledig gratis en voor de rest een aantal uren privé terwijl ik toch maar naar buiten naar het slecht weer zit te staren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 15:14

Inderdaad. Iedereen besteedt zijn tijd naar eigen goeddunken en volgens de persoonlijke inzichten.

Gezien ik zelf geen enkel voordeel haal uit het "vernietigen" zal ik dat inderdaad anders aanpakken.
En in plaats van naar buiten te zitten staren zal ik eens beginnen met naar buiten te gaan en nog wat houtblokjes gaan klieven voor de volgende jaren. :-). Ondertussen, het weer is er terug uitermate geschikt voor, de thermostaat van de WP een graadje hoger zetten.

Tot over een paar uur. :tu:

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 15:35

m2ts schreef:
Interessante reacties. Het idee van (micro-)WKK vond ik supergoed gevonden. Een paar jaar terug heb ik daarom info opgezocht, maar vastgesteld dat het niet rendabel is voor een gezin. Vaak zit je met véél teveel warmte die verloren is, omdat je stroom nodig hebt. Maar ondertussen is dat misschien al beter te regelen?

Samenwerken op wijkniveau lijkt me ook wel iets, maar van de bestaande projecten (bv. Buurzame Stroom) horen we niet zoveel :-(.

En uiteraard het besparen van energie. Onze droogkast hebben we weggedaan en we doen terug alles op een droogrek. We gebruiken meer de fiets dan vroeger. Enz...
Ik denk dat je jezelf vooral blind staart op de te grote WKK's. In feite is een WKK niet meer als een generator waarvan de koelwarmte en uitlaatgaswarmte gerecupereerd wordt. Je kan het dus ook anders aanpakken : een aantal kleine generatoren, die samen voldoende stroom leveren om bijvoorbeeld de zware verbruikers te voeden. De eerste dient bijvoorbeeld om je basisverbruik van verlichting, verwarming, koelkast etc. te dekken. De tweede wordt bijvoorbeeld bijgeschakeld wanneer je je kookvuur aanzet of je boiler in gang schiet en die draait dan alleen sporadisch en afhankelijk van de belasting. De aanschafwaarde is wat duurder, maar je bespaart veel op verbruik en mogelijk ook op onderhoudskosten.

Probleem blijft wel de zomer omdat je dan geen warmte nodig hebt. Dus in de zomer heb je geen warmterecuperatie en wordt de elektriciteit vooral 's avonds duur (maar ca. 30% rendement) Dus een volledig eiland kan alleen maar met een batterij. Afhankelijk van de combinaties die je maakt kan je de omvang van je batterijsysteem wel beperken.

En als we dan toch een aansluiting moeten nemen (of betalen) zoals Bruma zegt, dan kan je net zo goed voor die kleine tekorten het net gebruiken.

Plaats reactie