Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 13:24

DaanW schreef:
31 dec 2018, 12:06
Zijn er niet genoeg daken waar die panelen veel meer nut kunnen hebben en tegen een veel lagere prijs? Denk maar aan de 10-duizende sociale woningen.
Om nog maar te zwijgen van al hun openbare gebouwen*, scholen*, platte daken van warenhuizen, fabrieksgebouwen,...
Dat ze eens beginnen met de volledig elektrificatie van hun eigen aanbod aan openbaar vervoer.
* Meestal ook nog eens een toonbeeld van inefficiënte energieverslindende bouwwerken vol verloren ruimtes zonder enig nut.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 13:28

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:23
Mijn certificaten dekken gewoonweg mijn volle elektriciteitskost per jaar.
Euh? Waarom wil je dan gaan dwarsliggen en wil je je eigen overschot aan stroomproductie vernietigen?
Je volledige stroomkost wordt blijkbaar al gesubsidieerd door de overheid/gemeenschap.
En dan vind je nog dat je "te weinig" krijgt voor je overproductie?
Dit terwijl je volledige kost al terugbetaald wordt?
Wat wil je dan nog meer?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 13:35

blsq1970 schreef:
Dat ze er niet wakker van liggen als ik dit alleen doe : correct. Als er echter genoeg mensen hetzelfde zouden doen zou het een ander verhaal worden. Vandaar dat degenen die willen de plannen en programma gratis en voor niets krijgen.
Het zal juist omgekeerd zijn.
Als je een uitzondering bent en onder de radar kan blijven heb je kans op slagen.
Vanaf het ogenblik dat er meerdere eenzelfde weg volgen en het mainstream wordt ben je gezien.
Al vergeten dat PV ook ooit begonnen (en zelfs zo gepromoot) is als de eeuwig durende gratis stroomopwekker? ;-)
Tot een significant deel van de bevolking in dat verhaal meeging en het tij keerde. ;-)

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:42

ivob schreef:
31 dec 2018, 13:35
blsq1970 schreef:
Dat ze er niet wakker van liggen als ik dit alleen doe : correct. Als er echter genoeg mensen hetzelfde zouden doen zou het een ander verhaal worden. Vandaar dat degenen die willen de plannen en programma gratis en voor niets krijgen.
Het zal juist omgekeerd zijn.
Als je een uitzondering bent en onder de radar kan blijven heb je kans op slagen.
Vanaf het ogenblik dat er meerdere eenzelfde weg volgen en het mainstream wordt ben je gezien.
Al vergeten dat PV ook ooit begonnen (en zelfs zo gepromoot) is als de eeuwig durende gratis stroomopwekker? ;-)
Tot een significant deel van de bevolking in dat verhaal meeging en het tij keerde. ;-)
En leg me eens uit hoe ze dat gaan doen ? Ik heb toch het recht mijn stroom te verbruiken zeker.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:44

ivob schreef:
31 dec 2018, 13:28
blsq1970 schreef:
Mijn certificaten dekken gewoonweg mijn volle elektriciteitskost per jaar.
Euh? Waarom wil je dan gaan dwarsliggen en wil je je eigen overschot aan stroomproductie vernietigen?
Je volledige stroomkost wordt blijkbaar al gesubsidieerd door de overheid/gemeenschap.
En dan vind je nog dat je "te weinig" krijgt voor je overproductie?
Dit terwijl je volledige kost al terugbetaald wordt?
Wat wil je dan nog meer?
Klopt, exact. Zoals het de bedoeling was toen ik de investering deed in mijn zonnepanelen ;-)

Hun rekenmodel is er nu op gebaseerd dat wij met onze overschot hun netwerk gaan subsidiëren. Daardoor komen de niet-zonnepaneeleigenaars er goedkoop vanaf. Welnu, door hetgeen ik doe (en misschien nog een aantal anderen) komt hun volledig rekenmodel in de problemen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:14

blsq1970 schreef: En leg me eens uit hoe ze dat gaan doen ? Ik heb toch het recht mijn stroom te verbruiken zeker.
Wacht maar effen af.
Bestaat nu de verplichting niet om in groene energie te investeren voor nieuwbouw of bouwplichtige verbouwing?
Straks zal dit aangetrokken worden tot zelfbedruipend qua energie.
Dan komt het capaciteitstekort voor de gemeenschappelijke kosten.
En dan ... dan zal je beboet worden indien je nog bijkomende stroom nodig hebt (niet of onvoldiende zelfbedruipend)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:19

bruma schreef:
31 dec 2018, 14:14
blsq1970 schreef: En leg me eens uit hoe ze dat gaan doen ? Ik heb toch het recht mijn stroom te verbruiken zeker.
Wacht maar effen af.
Bestaat nu de verplichting niet om in groene energie te investeren voor nieuwbouw of bouwplichtige verbouwing?
En dan ... dan zal je beboet worden indien je nog bijkomende stroom nodig hebt (niet of onvoldiende zelfbedruipend)

Whatever, dan wordt het een WKK.

Maar bedenk eerst even wat je zegt en betrek de industrie erbij. Je kan nooit de industrie zelf bedruipend maken. Dus de industrie zal altijd afhankelijk zijn van elektriciteitscentrales. De prijs voor de energie die de industrie nodig heeft wordt kunstmatig laag gehouden bij wijze van subsidie en dit om die industrie hier te houden. Als alle particulieren zelfbedruipend moeten zijn wat gaat dan het gevolg zijn denk je ? Want laat ons duidelijk zijn, de distributietarieven worden volledig gesponsord door jouw en mij en men kan ons moeilijk verplichten iets te betalen dat je niet gebruikt...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:26

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:42
En leg me eens uit hoe ze dat gaan doen ? Ik heb toch het recht mijn stroom te verbruiken zeker.
Uiteraard hebt U het recht uw stroom te verbruiken.
Zoals U de plicht hebt de belastingen te betalen in het land/regio waar U op dat ogenblik verblijft.
Het zou mij vreemd overkomen en tegen alle historische tradities in zijn, dat belastingen niet meer geheven worden via de
gemakkelijkste weg en bij een groep die niet de middelen heeft om te betalen voor spitsvondigheden om er aan te ontsnappen.
Laatst gewijzigd door ivob op 31 dec 2018, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:27

Tuurlijk dat, het is evenzeer een Belgische traditie om er tegenin te gaan.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:34

Algemeen gesteld: verouderde tradities zijn er om verbroken te worden en hardleerse principes behoren meestal toe aan mensen
die maar éénmaal wensen na te denken.
Enerzijds de overheid verwijten dat ze niet toekomstgericht denken maar zelf wel willen vasthouden aan verouderde tradities en achterhaalde
principes getuigd niet van veel realiteitszin.
Als de overheid het niet wil en kan kan je beter beginnen bij jezelf om het tijd te keren. Het gaat uiteraard veel langer duren. Maar alles beter dan
niets doen. Een veel slimmer mens dan mijzelf zij eens: "hou eens je hand boven je hoofd en kijk dan wie eronder staat".
En het argument dat je op je eentje niets kan veranderen is ook niet meer van tel. Alles iedereen dat principe blijft aanhouden zal er al heel zeker niets veranderen. Maar dan moet je ook niet naar boven wijzen om de schuldigen te zoeken als het misloopt maar gewoon terug onder die opgeheven hand gaan kijken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 14:35

blsq1970 schreef:
bruma schreef:
Wacht maar effen af.

Maar bedenk eerst even wat je zegt en betrek de industrie erbij. Je kan nooit de industrie zelf bedruipend maken. Dus de industrie zal altijd afhankelijk zijn van elektriciteitscentrales. De prijs voor de energie die de industrie nodig heeft wordt kunstmatig laag gehouden bij wijze van subsidie en dit om die industrie hier te houden. Als alle particulieren zelfbedruipend moeten zijn wat gaat dan het gevolg zijn denk je ? Want laat ons duidelijk zijn, de distributietarieven worden volledig gesponsord door jouw en mij en men kan ons moeilijk verplichten iets te betalen dat je niet gebruikt...
Sinds wanneer bouwt de industrie nu een woonhuis of moeten ze aan bouwverplichtingen van woonhuizen voldoen? Niet erbij sleuren dus, andere regelgeving.

Gevolgen voor de particulier -> capaciteitstekort, je moet niks verbruiken om te 'mogen' betalen, stond geprogrammeerd voor 2019 en zal verschuiven naar 2020 of 2021.
Én de tarief is afgestemd op virtuele vermogens en niet wat jij als aansluiting hebt.
Vb tarief 15kVA of 20 kVA, met 400v 3f 20A of 400v 3f 25A val je telkens midden tussen tarieven en betaal je op de hoogste schijf.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:41

bruma schreef:
31 dec 2018, 14:35
blsq1970 schreef:
bruma schreef:

Wacht maar effen af.

Sinds wanneer bouwt de industrie nu een woonhuis of moeten ze aan bouwverplichtingen van woonhuizen voldoen? Niet erbij sleuren dus, andere regelgeving.

Gevolgen voor de particulier -> capaciteitstekort, je moet niks verbruiken om te 'mogen' betalen, stond geprogrammeerd voor 2019 en zal verschuiven naar 2020 of 2021.
Én de tarief is afgestemd op virtuele vermogens en niet wat jij als aansluiting hebt.
Vb tarief 15kVA of 20 kVA, met 400v 3f 20A of 400v 3f 25A val je telkens midden tussen tarieven en betaal je op de hoogste schijf.

Misschien eens goed lezen wat ik schreef. De kosten voor het onderhoud van het netwerk worden verdeeld over voornamelijk de particulieren.
Als ik zelf bedruipend moet zijn kan ik afsluiten of bijvoorbeeld en 2A monofase aansluiting nemen om het minimum te betalen. Zal niet veel meer uitmaken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 14:42

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:44
Klopt, exact. Zoals het de bedoeling was toen ik de investering deed in mijn zonnepanelen ;-)
Getuigt dan toch van een grote dosis naïviteit.
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Maar heb wel nooit geloofd dat het een eeuwig durend gegeven was.
Zelfs geen gegeven van middellange termijn. Daarom dat ik ook, na ingebruikname PV en plaatsing WP, onmiddellijk een alternatief in stelling heb
gebracht en nu al, voor de digitale meter een feit is, op zoek ben naar weer andere alternatieven.
Minder verbruiken kan bijna niet meer. Die mogelijkheden heb ik al uitgeput.

Mij verplaatsen is ook geen noodzaak meer maar een vrije tijdsbezigheid. Daar moet dus nog niet op bespaard worden maar als het zo ver is
ook geen enkel probleem. In een vingerknip opgelost.

De alternatieven waar ik nu naar op zoek ben zijn dan ook meer een hobby geworden dan absolute noodzaak. ;-)

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:43

ivob schreef:
31 dec 2018, 14:34
Algemeen gesteld: verouderde tradities zijn er om verbroken te worden en hardleerse principes behoren meestal toe aan mensen
die maar éénmaal wensen na te denken.
Enerzijds de overheid verwijten dat ze niet toekomstgericht denken maar zelf wel willen vasthouden aan verouderde tradities en achterhaalde
principes getuigd niet van veel realiteitszin.
Als de overheid het niet wil en kan kan je beter beginnen bij jezelf om het tijd te keren. Het gaat uiteraard veel langer duren. Maar alles beter dan
niets doen. Een veel slimmer mens dan mijzelf zij eens: "hou eens je hand boven je hoofd en kijk dan wie eronder staat".
En het argument dat je op je eentje niets kan veranderen is ook niet meer van tel. Alles iedereen dat principe blijft aanhouden zal er al heel zeker niets veranderen. Maar dan moet je ook niet naar boven wijzen om de schuldigen te zoeken als het misloopt maar gewoon terug onder die opgeheven hand gaan kijken.
Algemeen gesteld : beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 14:44

ivob schreef:
31 dec 2018, 14:42
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:44
Getuigt dan toch van een grote dosis naïviteit.
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Maar heb wel nooit geloofd dat het een eeuwig durend gegeven was.
Zelfs geen gegeven van middellange termijn. Daarom dat ik ook, na ingebruikname PV en plaatsing WP, onmiddellijk een alternatief in stelling heb
gebracht en nu al, voor de digitale meter een feit is, op zoek ben naar weer andere alternatieven.
Minder verbruiken kan bijna niet meer. Die mogelijkheden heb ik al uitgeput.

Mij verplaatsen is ook geen noodzaak meer maar een vrije tijdsbezigheid. Daar moet dus nog niet op bespaard worden maar als het zo ver is
ook geen enkel probleem. In een vingerknip opgelost.

De alternatieven waar ik nu naar op zoek ben zijn dan ook meer een hobby geworden dan absolute noodzaak. ;-)
tja daar verschillen we dan grondig van mening. Ik ben een man van mijn woord en verwacht dat ook van anderen. Zeker als ze me een contract voor de subsidiëring van zonnepanelen gaven. Daar door allerlei trukjes op terug komen is op zijn minst niet ernstig.

Maar nogmaals Ivob, je moet (vooral) niet doen wat ik doe. Ik laat iedereen de keuze. Overigens zijn er al een aantal die mij een mail gestuurd hebben ;-)
Laatst gewijzigd door blsq1970 op 31 dec 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie