Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 10:57

Net mijn punt : je voornaamste verbruik in een normaal gezin met werkende ouders is 's avonds. Je zonnepanelen wekken overdag op (en dan nog voornamelijk in de zomer). Dus je verliest altijd en meer dan je denkt.

PS : vergeet niet dat ik erbij geschreven heb dat het mijn bedoeling is om op termijn een WKK te gaan gebruiken en in eiland te gaan. Dan mag je spanning niet te hoog stijgen en moet je wel zorgen dat je een 'verbruiker' hebt van hetgeen teveel is geproduceerd door je panelen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 dec 2018, 11:13

In eiland mode gaan zonder batterij, ik kijk alvast uit naar de technische oplossing.

Stroom opstoken, dan tijdens de zomermaanden, kan voor een 10kWp PV systeem wel oplopen tot boven de 50kWh dus toch een serieuze remweerstand nodig.

In de PV gunstige dagen heb je geen PLC nodig om ogenblikkelijk te verbruiken, je produceert immers toch véél teveel.

Inderdaad er zal een kosten baten gemaakt moeten worden naar diverse oplossingen en PV's bijleggen, indien er voldoende plaats is zou wel eens een financiële deeloplossingen kunnen zijn.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 11:29

bruma schreef:
31 dec 2018, 11:13
In eiland mode gaan zonder batterij, ik kijk alvast uit naar de technische oplossing.

Stroom opstoken, dan tijdens de zomermaanden, kan voor een 10kWp PV systeem wel oplopen tot boven de 50kWh dus toch een serieuze remweerstand nodig.

In de PV gunstige dagen heb je geen PLC nodig om ogenblikkelijk te verbruiken, je produceert immers toch véél teveel.

Inderdaad er zal een kosten baten gemaakt moeten worden naar diverse oplossingen en PV's bijleggen, indien er voldoende plaats is zou wel eens een financiële deeloplossingen kunnen zijn.

Waarom reken je met kWh ? Een verbruiker wordt uitgedrukt in W of kW. Mijn installatie wekt in de zomer maximaal zo'n 6000 W op. Dus zes remweerstanden van elk 1000 W is voldoende. En ja dat is een hoop warmte die geproduceerd wordt, maar die gaat gewoon weg in de vorm van opgewarmde lucht.

In eilandmode : in eerste instantie een generator samen met het net en mijn PV systeem. Overdag in de zomer is er voldoende stroom. Het beetje dat we 's avonds nog gebruiken nemen we van het net. In de winter wanneer we ook warmtevraag hebben, gebruiken we de WKK en de rest aangevuld met het net.
Als de batterijen voldoende performant en aanvaardbaar qua prijs zijn, dan wordt het net op termijn vervangen door batterijen
Theoretisch kan je met een generator volledig in eiland gaan, maar dan heb je in de zomer teveel verlies omdat er geen warmtevraag is.
Ander alternatief zou een windmolen kunnen zijn. Maar ook daar heeft de overheid weer een stokje voor gestoken.

Geen sturing nodig ? Hoe ga je dat dan doen ? Constant kijken hoeveel je opwekt om vervolgens je wasmachine aan en af te zetten, je boiler aan en af etc. Ik denk dat je dat héél snel moe gaat worden.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 31 dec 2018, 12:06

Ik snap de redenering van sommigen niet. We moeten met zijn allen wat meer aan KIS denken (Keep it Simple), ook en vooral de overheid.
De grootste besparing doen we door niet te verbruiken. Gewoon oplossingen zoeken die geen of zo weinig mogelijk energie vragen.
We zijn slaaf geworden van ons verlangen naar comfort en luxe.
De was drogen in open lucht is gratis. ;-)
Fietsen is bijna gratis, voor pakweg 300 à 400 € heb je al een degelijke fiets. Ok niet meteen het meest trendy model maar je geraakt er wel overal mee en je hoeft niet extra een abonnement in de fitness
En zo zijn er 10-tallen dingen die we best kunnen missen.
Bitcoinmining is volgens mij wereldwijd een gigantische verspilling van energie en echt geld enz. Maar er zullen ergens wel mensen zijn die daar echt financieel beter van worden.

Door massaal te investeren in overgesubsidieerde PV-panelen is stroom voor iedereen duurder geworden. Nog steeds pompen overheden (niet alleen in België) miljoenen in projecten die niet rendabel zijn zonder steun. PV-cellen in het wegdek of zonnepanelen op waterplassen? Zijn er niet genoeg daken waar die panelen veel meer nut kunnen hebben en tegen een veel lagere prijs? Denk maar aan de 10-duizende sociale woningen.

We moeten leren zuinig om te springen met energie vooral in de winter. Want dan moet de meeste stroom uit grote centrales (kolen, gas en kernenergie) of van windparken komen.
Het is aan de overheid om de juiste balans te vinden. Hoe kunnen we in de zomer voorkomen dat zonnestroom verspild wordt? Hoe kunnen we op de meest kosten efficiënte manier productie en vraag pieken opvangen en afvlakken.
Het is volgens mij veel efficiënter om te investeren in collectieve batterijopslag op straat- of wijkniveau dan in individuele opslag bij gezinnen met zonnepanelen.
De netbeheerders hebben een veel beter zicht op vraag en aanbod zij kunnen de geïnjecteerde energie perfect sturen naar batterijen of andere verbruikers. Zij kunnen ook perfect inschatten hoe groot zo'n buffer moet zijn.
Eén gezin is te klein om zijn vraag echt nuttig te sturen en in de zomer heeft een gezin sowieso teveel productie. Zoek maar eens een zinvolle verbruiker voor pakweg 5000 Watt.
Een wasmachine is geen constante verbruiker. (max 2000-2400W) maar slechts 1.1 à 0.9 kWh voor een standaard programma. Elke stap in het programma heeft een ander verbruik.
Bij een wasprogramma op 30° of 40° springt de weerstand ook maar beperkt aan.
Tot slot, wie gaat er met plezier brood, taart, ... bakken als buiten de zon volop schijnt. ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 31 dec 2018, 12:25

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 11:29
bruma schreef:
31 dec 2018, 11:13

Waarom reken je met kWh ? Een verbruiker wordt uitgedrukt in W of kW. Mijn installatie wekt in de zomer maximaal zo'n 6000 W op. Dus zes remweerstanden van elk 1000 W is voldoende. En ja dat is een hoop warmte die geproduceerd wordt, maar die gaat gewoon weg in de vorm van opgewarmde lucht.

In eilandmode : in eerste instantie een generator samen met het net en mijn PV systeem. Overdag in de zomer is er voldoende stroom. Het beetje dat we 's avonds nog gebruiken nemen we van het net. In de winter wanneer we ook warmtevraag hebben, gebruiken we de WKK en de rest aangevuld met het net.
Als de batterijen voldoende performant en aanvaardbaar qua prijs zijn, dan wordt het net op termijn vervangen door batterijen
Theoretisch kan je met een generator volledig in eiland gaan, maar dan heb je in de zomer teveel verlies omdat er geen warmtevraag is.
Ander alternatief zou een windmolen kunnen zijn. Maar ook daar heeft de overheid weer een stokje voor gestoken.

Geen sturing nodig ? Hoe ga je dat dan doen ? Constant kijken hoeveel je opwekt om vervolgens je wasmachine aan en af te zetten, je boiler aan en af etc. Ik denk dat je dat héél snel moe gaat worden.
Ik heb de indruk dat je nog liever 10-duizende euro's investeert in allerlei technische sturingen, batterijen, generator, verkwistweerstanden... ipv. gewoon realistisch te zijn.
Want in de winter ga je sowieso stroom moeten bijkopen van het net aan de volle prijs als je in de zomer alles opgesmost hebt.
En wees maar gerust als je ooit beslist volledig off-grid te gaan dat je dan sowieso een generator nodig hebt. Misschien is een micro-WKK dan een nog betere oplossing.
Maar wat je ook bedenkt het zal handen vol geld kosten. Ook zal de overheid dit niet zomaar laten gebeuren. Ze zijn nogal creatief in het bedenken van nieuwe wetgeving en belastingen.
Een generator zal vergund moeten worden en voldoen aan steeds strenger wordende millieunormen. Als je off grid gaat weten ze je direct te vinden ;-)
Ik ben ervan overtuigd dat gewoon ongrid blijven steeds voordeliger en zekerder zal zijn. Maar ik zal je niet tegenhouden als je het wil proberen.

bartgo
Master lid

Reactie op artikel in hbvl

Bericht door bartgo » 31 dec 2018, 12:28

Op wijkniveau: inderdaad waar. Mijn vraag is dan: zou de overheid het toelaten dat een paar buren samen een groot batterijpack aankopen en delen?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 12:31

jef schreef:
31 dec 2018, 09:09
ik volg met interesse; afstemmen van de vraag op het aanbod lijkt me een goede keuze !
Lijkt me een zeer moeilijke en vooral praktisch nogal ingewikkelde toestand om een wisselende vraag af te stemmen op een
heel onstabiel aanbod.
Je vraag heb je nog een beetje in de hand (als je het er tenminste voor over hebt daar extra tijd en/of middelen in te steken) maar het aanbod
heb je (of je moet nog meer extra middelen in een homebatterij gaan steken met de beperking dat het dan enkel om een invloed op het dagaanbod gaat)
helemaal niet in de hand.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 12:37

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 09:56
Klopt. Ik ga dwarsliggen. Vergeet vooral niet dat batterijen nog veel duurder zijn en je helemaal geen garantie geven dat je ze ooit terug zult verdienen. Integendeel zelfs.
Inderdaad. Maar uw eigen overproductie gaan vernietigen of opsouperen aan zaken waar je eigenlijk niets of niet veel aan hebt geeft je wel de volle zekerheid dat je er nooit iets aan zal terugverdienen.
En me het dwarsliggen waar jij op doelt ga je eerst in je eigen vingers snijden en waarschijnlijk ook in de vingers van je medegebruikers. Denk je nu echt dat de mensen die jij met je dwarsliggen viseert (DNB, overheid,...) daar iets van gaan voelen? Die rekenen dat gewoon door aan het geheel. Jij en ik dus.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 31 dec 2018, 12:42

bartgo schreef:
31 dec 2018, 12:28
Op wijkniveau: inderdaad waar. Mijn vraag is dan: zou de overheid het toelaten dat een paar buren samen een groot batterijpack aankopen en delen?
Ik zie wel iets in een soort cöoperatieve waar gezinnen in ruil voor gunstigere nettarieven kunnen participeren in dergelijke batterijprojecten.
Kwestie van op een snelle manier middelen vrij te maken die kunnen ingezet worden op plaatsen waar dit het meest zinvol is.
Als men in een wijk/straat voldoende mensen vindt om in een eigen project te stappen zou ook mooi zijn maar ik denk dat je al een zeker schaalgrootte nodig hebt om rendabel te zijn.
Je zou volgens mij al minstens 200 tot 500 kWh moeten kunnen bufferen volgens mij.
Maar naar bedrijfszekerheid, garantievoorwaarden, perfomantie ... zijn dergelijke projecten een veel veiligere investering dan een Homebattery set.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 12:48

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 10:34
Je kan nooit voldoende panelen leggen om heel je winterverbruik te dekken. En zelfs dan nog : vergeet niet dat je opgewekt vermogen onmiddellijk verbruikt moet worden. Bijvoorbeeld : je hebt een zonnige winterdag, waardoor op het middaguur je 4000 W opwekt. Die moet je onmiddellijk verbruiken of je stuurt ze naar het net en dezelfde avond (of 's namiddags wanneer de zon niet meer schijnt) wanneer je ze er terug afhaalt betaal je de volle pot inclusief taksen en distributietarieven...
Dus zonder een fatsoenlijke batterij kom je nergens. Die batterijsystemen kosten handenvol geld en zijn in wezen onrendabel. Bovendien word je gevraagd om te investeren in plaats van de DNB's en dan spreken we niet meer over 500 € maar over 10, 15.000 of meer. Mij niet gezien.
Dat is inderdaad zo.
De enige mogelijkheid die ik dan ook momenteel zie is om een klein home batterijpack (om het kortstondig verschil tussen onmiddellijk opgewekt en onmiddellijk verbruikt vermogen te overbruggen) en een EV met een voldoende groot batterijpack om de overschotten in de zomer te transfereren naar de winter (via de tussenstap van verkopen/aankopen elektriciteit).
De opbrengsten van certificaten en overschotten stroom zouden in principe ook moeten volstaan om te investeren in een bijkomend batterijpack, zeker als de voorstellen van Eneco (batterijpack met subsidie als je daarmee een deel opslagcapaciteit afstaat om het net te helpen stabiliseren) eindelijk werkelijkheid worden. Dan zou de bijkomende investering nogal eens kunnen meevallen en op termijn zelfs terug geld opleveren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 12:57

blsq1970 schreef:
Je zal toch minstens aan het net moeten blijven hangen zolang je certificaten wenst te krijgen.
En tegen de tijd dat je semi-eilandinstallatie voldoende op punt staat om de extra investeringen er terug uit te halen is er misschien weer een capaciteitstarief waardoor je het merendeel van de vaste kosten gewoon betaalt door met het net verbonden te zijn, ook al neem je er praktisch niets meer van af.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 dec 2018, 13:05

bartgo schreef:
31 dec 2018, 10:53
Mijn punt is dat het me worst zal wezen hoeveel stroom ik weggeef. Het enige getalletje dat mij interesseert (en dat mij zonder zorgen wordt aangereikt door de SHM) is Netafname: hoeveel moet ik instant bijkopen snachts en in de winter. Want dat zal ik vroeg of laat toch moeten betalen.

En mocht er stroom te veel zijn dan kunnen we in de zomer nog altijd eens met verlengkabels naar de buren werken voor hun droogkast en zwembadpomp. KWh teller ertussen en afrekenen tegen gunsttarief.
Lijkt me in theorie een mooi gegeven maar zou in de praktijk toch wel eens kunnen tegenvallen of met de reeds vernoemde "KIS" methode veel eenvoudiger op te lossen zijn?
De enige echt gestuurde oplossing lijkt me een wasmachine. Maar de meeste wasmachine zijn ook eenvoudig te programmeren (door bv. 's nachts te draaien). Blijft natuurlijk afwachten hoe de tarifering er in de toekomst zal uitzien. Maar wasmachines werken steeds op kortere programma's (hier draait 95% van de was al op een 60-70 min. programma) en steeds zuiniger (werkt hier nu al op een inverter motor en overwegend aan 30°C). Veel ga je daar niet mee uitsparen.
Een droogkast lijkt me daar echt niet voor geschikt. Ten eerste zou ik deze nooit onbeheerd in werking achter laten (één van de hoofdoorzaken van woningbrand). Maar vooral naar gebruik toe. Op de tijdstippen dat je een overvloed hebt aan geproduceerde stroom (onbewolkt, wind, droog) is het veel eenvoudiger de was gewoon buiten te hangen dan in een droogkast te steken. Wij doen dat hier altijd. Is nog eens veel vlugger droog dan in zo'n machine en verbruikt gewoon niets.
Zwembad- en vijverpompen verbruiken tegenwoordig ook bijna niets meer (in orde van 50-200 Wh). Daar krijg je dus je massale overproductie in de zomer ook niet mee weggewerkt. En in de winter kan je je stroom wel beter voor iets nuttiger gebruiken.
Een geautomatiseerd ventilatiesysteem (voor zover ik er iets van begrepen heb) stuurt ook zichzelf naar de noden van het huishoudelijk binnenklimaat en niet naar de noden van het beschikbaar elektrisch vermogen tegen een bepaald tarief.
Een elektrische verwarming/koeling idem.
Een koelkast regelt ook zijn eigen binnentemperatuur.

Welke andere elektrische apparaten ga je dan nog kunnen sturen? Koken? Wij hebben, in tegenstelling tot de meerderheid van de werkende bevolking, een vrije dagindeling. Maar toch eten wij liever warm (inductievuur - oven - microgolf - dampkap) op het ogenblik dat het ons past. En dat is meestal niet 's middags tijdens een zonovergoten dag.
Als we al TV kijken doen we dat ook liever na zonsondergang en niet op diezelfde zonnige middag.
De radio/muziekinstallatie zetten we ook liever niet aan- en uit in overeenstemming met de weersverwachtingen.

Wat blijft er dan nog over zodat het de moeite is in sturingen te investeren die ook een groot significant financieel voordeel opleveren zonder als een gek te moeten gaan leven (overleven?) op de bokkensprongen van de zon?
Laatst gewijzigd door ivob op 31 dec 2018, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:17

bartgo schreef:
31 dec 2018, 12:28
Antwoord : niet want dan verdienen ze niets meer aan hun taksen en distributietarieven en valt het elektriciteitsnet voor de gesubsidieerde grootverbruikers in elkaar.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:20

ivob schreef:
31 dec 2018, 12:57
blsq1970 schreef:
Je zal toch minstens aan het net moeten blijven hangen zolang je certificaten wenst te krijgen.
En tegen de tijd dat je semi-eilandinstallatie voldoende op punt staat om de extra investeringen er terug uit te halen is er misschien weer een capaciteitstarief waardoor je het merendeel van de vaste kosten gewoon betaalt door met het net verbonden te zijn, ook al neem je er praktisch niets meer van af.
Ik ben ook nog niet van plan nu in eiland te gaan. Tot en met mijn installatie certificaten blijft hebben en het voor mij interessant is, ga ik gewoon verder met mijn huidig systeem. De vergoeding die ik krijg om mijn stroom nu aan hen te geven in de zomer vind ik gewoonweg niet voldoende (+- € 150). Dan vernietig ik hem nog liever dan hen er 2x op te laten verdienen

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 31 dec 2018, 13:23

ivob schreef:
31 dec 2018, 12:37
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 09:56
Klopt. Ik ga dwarsliggen. Vergeet vooral niet dat batterijen nog veel duurder zijn en je helemaal geen garantie geven dat je ze ooit terug zult verdienen. Integendeel zelfs.
Inderdaad. Maar uw eigen overproductie gaan vernietigen of opsouperen aan zaken waar je eigenlijk niets of niet veel aan hebt geeft je wel de volle zekerheid dat je er nooit iets aan zal terugverdienen.
En me het dwarsliggen waar jij op doelt ga je eerst in je eigen vingers snijden en waarschijnlijk ook in de vingers van je medegebruikers. Denk je nu echt dat de mensen die jij met je dwarsliggen viseert (DNB, overheid,...) daar iets van gaan voelen? Die rekenen dat gewoon door aan het geheel. Jij en ik dus.
Zoals ik hiervoor al aangaf gaat het om maximaal 150€ dus nog niet de moeite om van wakker te liggen.

Waarom snij ik in mijn vingers. Mijn certificaten dekken gewoonweg mijn volle elektriciteitskost per jaar. Enige verlies is dus die 150€ en de kost om die PLC werkend te maken (€ 500 afgeschreven over het aantal jaren dat hij in gebruik gaat zijn - in mijn geval minstens tot 2031)

Dat ze er niet wakker van liggen als ik dit alleen doe : correct. Als er echter genoeg mensen hetzelfde zouden doen zou het een ander verhaal worden. Vandaar dat degenen die willen de plannen en programma gratis en voor niets krijgen.

Plaats reactie