Reactie op artikel in hbvl

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Roeboe
Senior lid
Installatie Land: België

Reactie op artikel in hbvl

Bericht door Roeboe » 20 dec 2018, 21:21

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20181220_04052 ... -dat-zonde

Ik reageerde op bovenstaande artikel. Nu vroegen ze om mijn reactie te mogen publiceren. Ze doen dat spijtig genoeg niet letterlijk. Heb al spijt dat ik gereageerd heb...

Hieronder mijn originele reactie, het resultaat kreeg ik via email en zal ik morgen delen:

Wij plaatsten 2 jaar geleden in onze nieuwbouw zonnepanelen en een warmtepomp. De zonnepanelen wekken meer op dan ons totale stroomverbruik voor verwarming, warm water en het algemeen elektrische verbruik. We hebben dus overschot.

Op het moment dat we de keuze maakten om te investeren in een warmtepomp en zonnepanelen, werd gegarandeerd dat het systeem van de terugdraaiende teller nog 15 jaar bleef gelden. (Tommelijn). Het leek ons toen dus interessant om, vanuit een ecologisch en financieel standpunt te investeren in deze groenere/moderne oplossingen.

Wij betalen momenteel 400 euro per jaar voor het totale energie verbruik (prosumenten).
Na invoering van de digitale meter zal dat ongeveer vermeerderen met 1000 euro per jaar indien de voorgestelde voorwaarden, die nu op tafel liggen, aanvaard worden.
Wij gaan onze investering dus nooit kunnen terugverdienen. Vergeleken met kost van de goedkopere oplossingen die er toen waren en die minder investering vroegen.

Wij overwegen daarom om in ons huis airco te plaatsen, zodat we in de zomer zoveel mogelijk van onze opgewekte energie zelf kunnen verbruiken.
Om de winter door te komen, zonder al de energie te moeten aankopen die onze warmtepomp verbruikt, zullen we waarschijnlijk een kleine houtkachel laten installeren.

Indien we tijdens het zomerverlof niet thuis zijn zal ik mijn zonnepanelen uit zetten, dan zullen we enkel nog betalen voor het verbruik van de diepvriezer en koelkast. Zodoende moeten we onze opgewekte energie niet gratis weggeven.

Hoe gaan ze de werkende kleine man nog overtuigen om mee te werken aan een beter milieu, indien groene investeringen duurder zijn dan oplossingen die fossiele brandstoffen gebruiken? Welke energiedoelstellingen, die vanuit Europa worden opgelegd, gaan hiermee bereikt worden?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

lennie
Master lid

Re: Reactie op artikel in hbvl

Bericht door lennie » 20 dec 2018, 21:24

Ik heb ook gereageerd. Zie andere toppic. Maar ik denk dat mijn reactie niet in hun kraam paste want ik heb nog niets gehoord.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 12:57

Zware studies zullen het niet zijn om journalist te worden....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 22 dec 2018, 13:21

De media zijn zo bevooroordeeld als het maar kan. Op de facebookpagina van bijvoorbeeld VTM wordt tegenwoordig niets meer gepost over zonnepanelen of milieuconferenties omwille van de negatieve reacties die ze krijgen.
Ik heb overigens dezelfde ervaring met HBVL maar in een andere problematiek.

Ik begrijp je situatie volkomen. Er zijn alleen betere oplossingen dan je panelen uit te zetten en een airco te installeren. Die zijn bovendien nog goedkoper ook. Echter het zal niets veranderen aan je verbruik in de winter.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 dec 2018, 13:40

Je installatie uitschakelen en stroom van het net halen om in de zomer je beperkte verbruik te dekken en niets op het net te 'moeten' zetten is wel een bizarre keuze (al kan ik me moeilijk inbeelden dat je dat ook effectief zou doen)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 dec 2018, 13:45

Ik begrijp daarin toch enkele zaken niet:
- Hoe ga je dat praktisch uitvoeren, airco en huishoudelijk verbruik door je PV laten dekken en deze in die periode uitschakelen?
- Hoe ga je een houtkachel aansluiten op een warmtepomp? *
- Wat is, buiten je in de pers te kijk zetten, het persoonlijk doel van je actie "afschakelen" van PV in de zomer?

Welke persoonlijke doelstellingen ga je hiermee bereiken?

Ik zie alleen maar dat je je veel dagdagelijkse beslommeringen op de hals gaat halen (of ga je nog eens extra investeren in een omgekeerde automatische schakeling voor je PV installatie?) met een actie waarvan niemand buiten de omtrek van je eigen garage één ogenblik van gaat wakker liggen.

* ik versta dit punt wel als je een houtkachel gaat inzetten voor SWW en CV tijdens echt koude periodes en als je dan nog eens gratis of zeer goedkoop stookhout ter beschikking hebt. Extern van je warmtepomp zodat deze dan niet in werking moet treden.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 14:44

Lees aub eerst eens wat ikzelf heb geschreven en daarna wat in de krant staat...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 dec 2018, 15:26

Roeboe schreef:
22 dec 2018, 14:44
Lees aub eerst eens wat ikzelf heb geschreven en daarna wat in de krant staat...
Enkele van jou uitspraken zijn duidelijk verkeerd begrepen. Maar ik heb ook de indruk dat je zelf ook nog niet helemaal begrijpt hoe de afrekening met de digitale meter er zal uitzien.
1. het prosumenten tarief vervalt
2. Voor de energiekost blijft men de kWh compenseren 1 kWh = 1kWh. Dat blijft identiek aan de huidige situatie.
3. Alleen zal je voor al je stroomafname nettarieven betalen. Dat is voor jou nadeliger door de warmtepomp.
Maar alle stroom die je verbruikt terwijl de panelen produceren is 100% gratis. Dus ook het verbruik van je diepviezer, koelkast, alarm, ... op de momenten dat je met vakantie bent.
Dan je omvormer afzetten zou dwaas zijn.
Een mooie degelijke houtkachel kost ook veel geld. Die heb je ook niet op een paar jaar uitgespaard. Pellets of goed stookhout is ook niet gratis. Tenzij je natuurlijk afvalhout gaat verbranden. ;-)
Jou bewering van 1000 Euro meer te betalen is ook van de pot gerukt. :vraag:
Ik ken niet jou exacte verbruiksgegevens, maar afgaand op jou info: PV installatie van 5,4 Wp en omvormer van 4kW heb je een jaaropbrengst van tussen de 4500 en de 5200 kWh
Stel dat je 2400 kWh gebruikt voor je huishouden en 2800 kWh voor je warmte pomp. Ik weet ook niet of je overdag thuis.
Ik neem aan dat je op jaarbasis 30% van huishoudelijke behoefte direckt kunt gebruiken bij de WP schat ik dat 15% directverbruik haalbaar is. Bij het slim inzetten van de warmtepomp kan nagenoeg 80% van je winterproductie direct verbruikt worden. maar daarvoor is een slimme sturing noodzakelijk.

Laten we veronderstellen dat je 2400 x 0,3 = 720kWh en 2800 x 0,15 = 420 kWh kunt verbruiken op momenten dat je panelen produceren. Dat is dus 1140 kWh die helemaal niets kost.
5200 - 1140 = voor 4060 kWh moet je geen energie betalen maar wel nettarieven.

Als ik nu de VREG V-test doe geeft dit voor 2019 volgend resultaat. Gewoon enkelvoudig tarief. De 21 goedkoopste tarieven excl. ecopower. ;-)
Zonder zonnepanelen betaal je voor 5200 kWh tussen de 1383 en de 1450€
Met zonnepanelen, maar zonder prosumententarief, betaal je geen energiekosten want jaarverbruik is 000 maar wel nattarieven voor 4060kWh
Dit geeft dan 611,94 € nettarieven + 24,78€ heffingen (hiervan is nog niet duidelijk of het terugdraaiende teller principe hierop van toepassing gaat zijn)
+ eventuele vaste vergoeding van de leverancier dit is, afhankelijk van de leverancier, tussen 00 en 60€ of meer maar dit kan je helemaal zelf kiezen.

:arrow: Dus om concreet te zijn ga je maximaal 635,72€ betalen aan nettarieven en heffingen ipv 343€ prosumententarief2019 dit is idd wel nadeliger door de WP .
Het verschil is dus geen 1000€ maar wel nog altijd pakweg 293€
Als je meer directverbruik hebt of als de heffingen ook nog wegvallen wordt het verschil nog kleiner.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 dec 2018, 21:14

Roeboe schreef:
Roeboe schreef:
20 dec 2018, 21:21
Indien we tijdens het zomerverlof niet thuis zijn zal ik mijn zonnepanelen uit zetten, dan zullen we enkel nog betalen voor het verbruik van de diepvriezer en koelkast. Zodoende moeten we onze opgewekte energie niet gratis weggeven.
Ja, dit schrijf je toch zelf en ik neem aan dat je je toestemming gegeven hebt om er een krantenartikel van te laten maken?

Dus welk persoonlijk voordeel haal je uit je actie (tijdens zomerverlof je PV uitschakelen)?
Volgens mij gaat het periodiek uitschakelen van je PV , het installeren van een houtkachel en de gebruikskosten je alleen extra geld kosten.
Zie ook de berekeningen (incl. aankoop kachel) die DaanW je al voorgerekend heeft.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 22 dec 2018, 21:36

Het perverse aan de gehele gedachtegang

Ivob uw punt 2. 1kWh=1kWh
's winter is er alternatieve of groene stroom te kort. Dan zou je denken dat men iets doet om minder stroom te verbruiken, is ook minder (bijkomende) op te wekken (CO2).
Nee hetgeen men doet is 1kWh=1kWh maar men gaat distributiekosten aanrekenen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 22:27

Heb gereageerd met quotes ipv hele lange tekst.
Laatst gewijzigd door Roeboe op 22 dec 2018, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 22:34

ivob schreef:
22 dec 2018, 21:14
Roeboe schreef:
Roeboe schreef:
20 dec 2018, 21:21
Ja, dit schrijf je toch zelf en ik neem aan dat je je toestemming gegeven hebt om er een krantenartikel van te laten maken?

Dus welk persoonlijk voordeel haal je uit je actie (tijdens zomerverlof je PV uitschakelen)?
Volgens mij gaat het periodiek uitschakelen van je PV , het installeren van een houtkachel en de gebruikskosten je alleen extra geld kosten.
Zie ook de berekeningen (incl. aankoop kachel) die DaanW je al voorgerekend heeft.
Hout kan ik (bijna) gratis krijgen en een kachel wilde ik toch al voor de gezelligheid. Ik kies zelf waar ik geld aan uitgeef en het zal zeker niet meer zijn aan energiebesparende dingen.

Ik geef liever geen stroom weg die ze aan anderen doorverkopen. Anders mag jij tomaten kweken in je tuin, ik zal ze komen oogsten en opeten?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 22:37

ErikDD schreef:
22 dec 2018, 13:40
Je installatie uitschakelen en stroom van het net halen om in de zomer je beperkte verbruik te dekken en niets op het net te 'moeten' zetten is wel een bizarre keuze (al kan ik me moeilijk inbeelden dat je dat ook effectief zou doen)
Het was ook een beetje hypothetisch en enkel van toepassing indien de huidige plannen met de digitale meter doorgaan. Maar ik zou dat doen denk ik, Het zou me zeker niet meer dan 5 euro kosten om 2 weken te overbruggen, enkel de vriezer moet draaien...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 22:48

ivob schreef:
22 dec 2018, 13:45
Ik begrijp daarin toch enkele zaken niet:
- Hoe ga je dat praktisch uitvoeren, airco en huishoudelijk verbruik door je PV laten dekken en deze in die periode uitschakelen?
Ik zou deze enkel uitschakelen als ik op VERLOF ben, niet de hele zomer, dat heeft de journalist geschreven
- Hoe ga je een houtkachel aansluiten op een warmtepomp? *
Heb niet gezegd dat ik dat ging doen, dat verzon de journalist. Ik zou een houtkachel installeren om in de minder koude maanden mijn warmtepomp nog niet te moten aanzetten. Mijn wp staat 5 maanden per jaar aan, daarbuiten enkel warm water, dit kan ik zo terugbrengen naar 3 maand
- Wat is, buiten je in de pers te kijk zetten, het persoonlijk doel van je actie "afschakelen" van PV in de zomer?
wederom, niet mijn woorden

Welke persoonlijke doelstellingen ga je hiermee bereiken?
ik geeft niet graag iets aan mensen die het niet verdienen. Zoals ik mij nu ook erger aan het feit dat ik er zo veel tijd in aan het steken ben, ik reageer nooit meer op krantenartikels.

Ik zie alleen maar dat je je veel dagdagelijkse beslommeringen op de hals gaat halen (of ga je nog eens extra investeren in een omgekeerde automatische schakeling voor je PV installatie?) met een actie waarvan niemand buiten de omtrek van je eigen garage één ogenblik van gaat wakker liggen.

* ik versta dit punt wel als je een houtkachel gaat inzetten voor SWW en CV tijdens echt koude periodes en als je dan nog eens gratis of zeer goedkoop stookhout ter beschikking hebt. Extern van je warmtepomp zodat deze dan niet in werking moet treden. houtstoof inderdaad extern, aansluiten op wp heb ik niet geschreven, dat is technisch ook niet mogelijk volgens mij. Hout het ik buiten het klieven en transport gratis.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 22 dec 2018, 22:55

DaanW schreef:
22 dec 2018, 15:26
Roeboe schreef:
Enkele van jou uitspraken zijn duidelijk verkeerd begrepen. Maar ik heb ook de indruk dat je zelf ook nog niet helemaal begrijpt hoe de afrekening met de digitale meter er zal uitzien.
1. het prosumenten tarief vervalt
2. Voor de energiekost blijft men de kWh compenseren 1 kWh = 1kWh. Dat blijft identiek aan de huidige situatie.
3. Alleen zal je voor al je stroomafname nettarieven betalen. Dat is voor jou nadeliger door de warmtepomp.
Maar alle stroom die je verbruikt terwijl de panelen produceren is 100% gratis. Dus ook het verbruik van je diepviezer, koelkast, alarm, ... op de momenten dat je met vakantie bent.
Dan je omvormer afzetten zou dwaas zijn.
Een mooie degelijke houtkachel kost ook veel geld. Die heb je ook niet op een paar jaar uitgespaard. Pellets of goed stookhout is ook niet gratis. Tenzij je natuurlijk afvalhout gaat verbranden. ;-)
Jou bewering van 1000 Euro meer te betalen is ook van de pot gerukt. :vraag:
Ik ken niet jou exacte verbruiksgegevens, maar afgaand op jou info: PV installatie van 5,4 Wp en omvormer van 4kW heb je een jaaropbrengst van tussen de 4500 en de 5200 kWh
Stel dat je 2400 kWh gebruikt voor je huishouden en 2800 kWh voor je warmte pomp. Ik weet ook niet of je overdag thuis.
Ik neem aan dat je op jaarbasis 30% van huishoudelijke behoefte direckt kunt gebruiken bij de WP schat ik dat 15% directverbruik haalbaar is. Bij het slim inzetten van de warmtepomp kan nagenoeg 80% van je winterproductie direct verbruikt worden. maar daarvoor is een slimme sturing noodzakelijk.

Laten we veronderstellen dat je 2400 x 0,3 = 720kWh en 2800 x 0,15 = 420 kWh kunt verbruiken op momenten dat je panelen produceren. Dat is dus 1140 kWh die helemaal niets kost.
5200 - 1140 = voor 4060 kWh moet je geen energie betalen maar wel nettarieven.

Ik dacht dat je ook de kwh betaalde, daar zat inderdaad een fout in mijn berekening. Het gaat me eigenlijk niet om hoeveel het bedrag is, elke cent is teveel indien je met goede bedoelingen investeerde en het word afgestraft.

Als ik nu de VREG V-test doe geeft dit voor 2019 volgend resultaat. Gewoon enkelvoudig tarief. De 21 goedkoopste tarieven excl. ecopower. ;-)
Zonder zonnepanelen betaal je voor 5200 kWh tussen de 1383 en de 1450€
Met zonnepanelen, maar zonder prosumententarief, betaal je geen energiekosten want jaarverbruik is 000 maar wel nattarieven voor 4060kWh
Dit geeft dan 611,94 € nettarieven + 24,78€ heffingen (hiervan is nog niet duidelijk of het terugdraaiende teller principe hierop van toepassing gaat zijn)
+ eventuele vaste vergoeding van de leverancier dit is, afhankelijk van de leverancier, tussen 00 en 60€ of meer maar dit kan je helemaal zelf kiezen.

:arrow: Dus om concreet te zijn ga je maximaal 635,72€ betalen aan nettarieven en heffingen ipv 343€ prosumententarief2019 dit is idd wel nadeliger door de WP .
Het verschil is dus geen 1000€ maar wel nog altijd pakweg 293€
Als je meer directverbruik hebt of als de heffingen ook nog wegvallen wordt het verschil nog kleiner.
Meer direct verbruiken gaat bijna niet, van de 5500 kwu die ik opwek gebruik ik er maar 1000 rechstreeks schat ik, en dat kan ik bijna niet veranderen (vloerverwarming lage temperatuur is constant). Zelfs in de winter verbruik ik niet alle dagen alle opbrengst. Mijn wp verbruikt 3500 kwu in maanden waar ik in totaal maar 1000kwu opbrengst heb.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k

Plaats reactie