Chinezen gaan in Belgie auto produceren

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Chinezen gaan in Belgie auto produceren

Bericht door Christiaan » 19 okt 2018, 18:39

Het Chineese "Thunder Power" komt naar Gosselies en gaat er vanaf eind 2020 30.000 wagens per jaar voor de Europese markt produceren. Er zit wel een reukje aan vast met een "transfer" naar een belastingsparadijs.

Bron :
https://www.rtbf.be/info/regions/detail ... d=10050578

"Thunder Power" ( met een lelijk neusgat ) :
https://www.tpev.com/en

Koidream
Master lid

Re: Chinezen gaan in Belgie auto produceren

Bericht door Koidream » 19 okt 2018, 18:58

Voor 150 miljoen dollar, eerst nog van Vlaanderen krijgen natuurlijk...

https://newmobility.news/2018/05/30/wal ... llar-site/
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 okt 2018, 19:43

Koidream schreef:
19 okt 2018, 18:58
Voor 150 miljoen dollar, eerst nog van Vlaanderen krijgen natuurlijk...

https://newmobility.news/2018/05/30/wal ... llar-site/
Nogal oud , dat artikel. Het vermeldt trouwens Taiwan als bron voor die 150 miljoen dollar , en zoals je weet komen die niet goed overeen met de vasteland Chinezen ( een beetje jaloers misschien ). Waarom trouwens zou Wallonie dat eerst van Vlaanderen moeten krijgen ? Misschien leent Albert Frère of Maurice Lippens dat bedrag eventjes. En Etienne Davignon zal misschien mee op de kar springen. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 okt 2018, 21:34

Voor diegenen voor wie het nog niet duidelijk zou zijn , het gaat hier wel over 100 % EV's. Als het over een klassieke wagen of een hybride zou gegaan hebben , had ik dit nieuws hier op "zonstraal" niet gepost.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 19 okt 2018, 23:01

K dacht dat ze op de radio over een stadswagen spraken, ziet die er zo uit?
https://www.hln.be/auto/chinese-autobou ... i~a8868df2

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 okt 2018, 23:40

bruma schreef:
19 okt 2018, 23:01
K dacht dat ze op de radio over een stadswagen spraken, ziet die er zo uit?
https://www.hln.be/auto/chinese-autobou ... i~a8868df2

Ik denk ook dat het om die kleine wagen gaat. De grotere kunnen volgen als het wat meevalt.

Dit https://e-go-mobile.com/de/modelle/e.go-life/ is ook iets om in het oog te houden. Hun basisversie kost minder dan 20.000 Euro.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 okt 2018, 07:52

Hier nog eentje die van t zelfde hout gesneden is
https://sonomotors.com

Echter qua uitrusting redelijk back to basics, om de prijs te drukken, en mogelijke komen ze net te laat op de markt. Dit zal afhangen van wanneer gevestigde merken met hun kleinere, goedkopere, modellen komen aandraven.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 10:02

bruma schreef:
20 okt 2018, 07:52
Hier nog eentje die van t zelfde hout gesneden is
https://sonomotors.com

Echter qua uitrusting redelijk back to basics, om de prijs te drukken, en mogelijke komen ze net te laat op de markt. Dit zal afhangen van wanneer gevestigde merken met hun kleinere, goedkopere, modellen komen aandraven.

Toch al minder basic dan mijn eigen vier jaar oude Kangoo ZE. Dat dingetje kost 16.000 Euro zonder batterij , met de keuze van de batterij te kopen voor ca. 4000 Euro ofwel af te betalen per maand.
https://sonomotors.com/sion.html/#st-details
Je moet eens opzoeken hoe het dashboard van mijn Kangoo ZE eruit ziet : "total basic". Autoradio , GPS en andere bling-bling zijn allemaal opties.

De Sono heeft een batterij van 35–45 kWh aan boord ( wat die verschillende waarden betekenen is me niet duidelijk - https://sonomotors.com/wp-content/uploa ... ion_EN.pdf ).

4000 Euro voor 35 kWh uur is echt peanuts ( 10 keer minder ) in vergelijk met wat wij als particulier voor dat aantal kWh aan Li-ion batterijen zouden betalen , vooral ook omdat je in omgekeerde richting terug stroom uit die wagen kan terughalen ( 11 kW (Type 2) + 3.7 kW (SchuKo) ) .

Met wat extra foefels heb je voor 20.000 Euro een bijna off-grid installatie zoals in mijn "concept" , maar met een gratis auto erbij. :lol: Ik zou 40.000 Euro aan Victronenery , puur voor de batterijen alleen al , moeten op tafel leggen. Dit is een bewijs dat sommigen ontzaglijk grote winsten opstrijken.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 okt 2018, 10:22

Met basic bedoel ik geen fancie infotainment systeem/radio/GPS. Geen boordcomputer noch deftige verwarming (weerstanden), gezien de bemerkingen en de roadshow tijdens het warme weer is nu toch de airco aan de spec's toegevoegd.
En men spreekt al lang over de accu, maar dan in actieradius van 250km, nooit in kWh! Ze vertellen er ook nooit bij aan welke snelheid.

En dat accu's voor voertuigen merkelijk goedkoper zijn had je al in andere Poststraat van mij kunnen merken, waarbij mijn hersenspinsels, noch niet echt een concept, eerder uitgaat van een lokale stationaire kleine accu die als de EV thuis staat een serieuze uitbreiding krijgt.
Als je in de Hyundai/Kia stal kijkt dan is het prijsverschil tussen de 39kWh en de 64kWh iets van 4000of4500€.
Van de leaf zijn er sinds deze week speculatieprijzen van 5500$ voor de upgrade van 40-60kWh. Let wel mogelijke is de nieuwe 60kWh accu actief gekoeld/verwarmd terwijl de oude passief is.
Hierdoor zou er geen rapidgate effect meer zijn indien je snellaad na trajecten sneller dan 90km/u.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 11:30

De verhouding actieradius tot batterij kWh is zowat een constante. Die verhouding komt ongeveer overeen met het verbruik van 15 kWh/100km en dat is zowat voor alle EV's hetzelfde , vanaf de Tesla ( bij "normale" rijstijl ) tot en met de kleinste EV die je kunt vinden. Als je dus ergens een actieradius leest , dan weet je ook ongeveer wat de KWh van de batterij is , en vice versa.

Nu , een batterij die warm wordt in welke omstandigheden dan ook , is geen goede zaak. Daarom past men nu steeds waterkoeling toe om effectief de temperatuur ervan beneden de 30 °C te houden. Ik denk dat Tesla geen watergekoelde batterij heeft , maar voor zover ik heb gelezen gaan ze simpelweg de stroom per cel beperken als ze merken dat de cel te warm wordt.

Met een auto die stroom kan terugleveren kan je eigelijk niet veel aanvangen in een thuisbatterij systeem als die tegelijk ook niet terzelfdertijd geladen kan worden. Zelfs als dat wel zou kunnen , zie ik nog niet meteen een comfortabele hardware configuratie tussen openbaar net , wagen en binnenhuisnetwerk. Het is allemaal niet zo simpel. Het zou in elk geval nooit mogen kunnen dat mijn buurman 's nachts de stroom uit mijn auto kan "tanken". :D

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 okt 2018, 12:08

Het is daarmee dat de Huyndai ioniq net uitblinkt ten opzichte van andere wagens.
Indien je een objectief idee wenst van het verbruik en het verschil in verbruik van diverse EV's dan zoek je maar even de testen op van Bjorn Nyland.

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de V2x meer specifiek V2H en niet de V2G of V2B.
Ik vermoed dat aan uw elektrische wagen ook een klep is waarachter de aansluiting zit om op te laden? Die klep is toch afgesloten, hoe zou je buurman daar dan toegang toe hebben.
De DC pinnen van de chamedo wagens zijn eenvoudig weg toegangkelijk via het aangestuurde protocol (bestaat zelfs al in open source). Dan zou* je de DC van de wagen kunnen koppelen aan om het even welke HS batterijinverter. Momenteel zijn er er enkel inverters die 2 wegs werken toegelaten als proef in AT, DE, ES en UK.

*technisch geen probleem, gezien er al HS PV inverters zijn waar je een accu kan aanhangen die stroom uit en in de accu kan stoppen vanuit de aangesloten PV's of vanuit het net. Enige nadeel van deze huis-tuin-en keuken oplossing is dat je zelf de communicatie met de wagen moet opbouwen om de SOC te weten en zo op tijd het laden of ontladen te stoppen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 12:45

bruma schreef:
20 okt 2018, 12:08
Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de V2x meer specifiek V2H en niet de V2G of V2B.
Ik vermoed dat aan uw elektrische wagen ook een klep is waarachter de aansluiting zit om op te laden? Die klep is toch afgesloten, hoe zou je buurman daar dan toegang toe hebben.
....
De Sono heeft 2 aparte uitgangen voor 11 kW (Type 2) + 3.7 kW (SchuKo) naast de Mennekes type 2 stekker met de 2 extra pinnen ( CCS/Combo 2 ) , dus meteen de klassieke 230 Volt AC . Dat zie je op de foto ergens middenin https://sonomotors.com/wp-content/uploa ... ion_EN.pdf ( kapitel "Information" ) en dat vind ik interessant.

Een Amerikaanse professor ( en in navolging ook een Belg ) heeft ooit gesuggereerd om EV batterijen als buffer te gebruiken binnen een lokaal net. Dit betekent dat er 's nachts via de Mennekes type 2 ( of bij uitbreiding CCS/Combo 2 ) of Chademo aansluiting stroom uit de batterij kan gehaald worden naar de buurman , dus ook uit de mijne moest die in staat zijn om stroom terug te kunnen sturen. Daar zie ik helemaal geen brood in. Het is wel de bedoeling dat ik mijn wagen volledig kan voltanken met de stroom die ik via zonnepanelen zou genereren , en niet dat ik via ( veel te complexe ) procedures stroom zou leveren of verkopen - met de kans dat ik 's morgens met een bijna lege batterij de weg op moet.

Of het al dan niet V2H wordt , hangt van de hardware af. Zoals ik al schreef zie ik nog niet meteen een comfortabel gebruik van de wagen als V2H.

P.S. Chademo kan je in de toekomst in Europa wel vergeten , denk ik.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 okt 2018, 17:43

Uw reactie vind ik van de pot gerukt.
Indien je thuis komt dan sluit je toch je wagen met Mennekes type 2 ( of bij uitbreiding CCS/Combo 2 ) of Chademo aan aan je wallbox? Misschien de uwe niet maar die is dan ook al 4j oud en technologisch volledig voorbijgestreefd. Beide kanten van de wagen zijn gelokt totdat je ZELF het unlock commando geeft door de deuren te openen, meestal enkel met de afstandsbediening. Hoe kan in godsnaam je buur dan je wagen gaan leegzuigen.
In het V2H wordt uw verbruik/injectie gemeten en daarop afgestemd.
Dan zou je wel een groot verbruiker zijn om in 1 nacht 64kWh* te verbruiken, echter je zal ook kunnen instellen hoeveel je wagen nog aan SOC moet overhouden om je rit te vervolledigen de volgende dag. Een energieleverancier doet dit immers al in DE, AT. Geen slimme meter nodig een eigen leverancierstoestel bij u thuis.

Indien je zelfs off-grid wil gaan, wat toch uw droom is, dan ga je in de winter gewoon met je wagen even DC laden (de uwe niet, ik weet het, die kan zelfs niet snelladen) voor een half uurtje. Dat ritje is dan wel de prijs die je moet betalen om off-grid te gaan.

*binnenkort de ref (Zoe, Leaf, e-Niro, kona allen gelijkaardige prijzen)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 18:52

bruma schreef:
20 okt 2018, 17:43
Uw reactie vind ik van de pot gerukt.
Indien je thuis komt dan sluit je toch je wagen met Mennekes type 2 ( of bij uitbreiding CCS/Combo 2 ) of Chademo aan aan je wallbox? Misschien de uwe niet maar die is dan ook al 4j oud en technologisch volledig voorbijgestreefd. Beide kanten van de wagen zijn gelokt totdat je ZELF het unlock commando geeft door de deuren te openen, meestal enkel met de afstandsbediening. Hoe kan in godsnaam je buur dan je wagen gaan leegzuigen.
Omdat het bij V2G de bedoeling is dat er stroom vanuit je autobatterij via je omvormer in het net geinjecteerd wordt , en zo bij je buurman terechtkomt.
In het V2H wordt uw verbruik/injectie gemeten en daarop afgestemd.
Dan zou je wel een groot verbruiker zijn om in 1 nacht 64kWh* te verbruiken, echter je zal ook kunnen instellen hoeveel je wagen nog aan SOC moet overhouden om je rit te vervolledigen de volgende dag. Een energieleverancier doet dit immers al in DE, AT. Geen slimme meter nodig een eigen leverancierstoestel bij u thuis.

Indien je zelfs off-grid wil gaan, wat toch uw droom is, dan ga je in de winter gewoon met je wagen even DC laden (de uwe niet, ik weet het, die kan zelfs niet snelladen) voor een half uurtje. Dat ritje is dan wel de prijs die je moet betalen om off-grid te gaan.
Voilà , daar zit het hem ! Waarom zou ik eventjes heel dure stroom gaan snelladen om die 's nachts binnenhuis te kunnen gebruiken. Overdag rijden ook nog eens de meesten met hun wagen rond , en gaat de overproductie van hun zonnepanelen het net op ( binnenkort , met de slimme meter , bijna zonder financiele compensatie ). Je hebt er dus alle belang bij dat die zonnepanelenstroom meteen in je EV kunt laden , maar dat kan niet als hij niet thuis staat.

Het heeft volgens mij amper zin dat een EV stroom kan leveren, gewoon omdat het er steeds gaat op uitdraaien dat je die 's avonds gaat willen opladen voor de rit van de volgende dag. Als je die nog eens bij thuiskomst verder ontlaadt voor je piekstroomgebruik binnenshuis met zijn kookfornuis , wasmachine , droogkast , schiet er amper nog iets over voor de rit van de volgende dag. Overdag , als de inwoners uit werken zijn , is de woning nog steeds aangewezen op het net. Je kan dan wel van je zonnepaneel stroom profiteren , maar dat is een heel gering verbruik in vergelijk met wat je 's avonds bij thuiskomst gaat verbruiken , inclusief het opladen van de EV. En 's avonds hoef je ook al niet veel meer ter verwachten van je zonnepanelen.

Voor alle gekheid , je zou een Sono EV kunnen kopen , de wielen ervan afhalen en hem op blokken in de tuin plaatsen. Je laadt dan continu zijn batterij op met zonnepaneel stroom en je koppelt hem aan je binnenhuisnetwerk. :D , en je hebt meteen zo eventjes 35 kWh thuisbatterij capaciteit voor slechts 20.000 Euro. Goedkoper ga je niet vinden. :-)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 20 okt 2018, 21:34

Christiaan schreef:
20 okt 2018, 18:52
Overdag rijden ook nog eens de meesten met hun wagen rond
Beetje out of the box denken kan geen kwaad. Als je met de massa blijft meelopen zal de transitie nooit slagen.
Op 17/10 ben ik fase twee van mijn persoonlijke transitie ingegaan en heb de deur van mijn buitenhuizige job (60 km/dag) definitief
achter mij dichtgetrokken. Ik deel nu mijn tijd (al minstens twee uur tijdswinst per werkdag of een 10 uur per week) zelf in en kan mijn
energieverbruik daar ook volledig op aftemmen. Ik ben de DNB nu al twee stappen voor. :D
En een auto, welke aandrijving hij ook gebruikt, kan ook al van het lijstje geschrapt worden. :mrgreen: $*

Plaats reactie