Zonnepanelen in de achtertuin !

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Zonnepanelen in de achtertuin !

Bericht door Christiaan » 07 okt 2018, 23:57

Toen ik een paar jaar geleden navraag deed over de toestemming om zonnepanelen in de tuin te plaatsen stootte in op verzet uit verschillende hoeken. Zie : "10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen" viewtopic.php?f=48&t=19556#p221783

Mijn verdediging destijds was dat de panelen die ik zou plaatsen zouden voldoen aan de regelgeving voor " niet overdekte constructies " , alhoewel zonnepanelen toen niet expliciet als voorbeeld werden aangehaald , maar wel bvb. een tennisveld , een vijfer en .... "puntje-puntje-puntje". Alleen een toenmalige schepen van Gent gaf me gelijk.

Nu blijkt dat de zonnepanelen in de tuin ( op Vlaams niveau ) wel degelijk toegelaten en expliciet vermeld worden als mogelijke "niet overdekte constructies" als ze ook aan die voorwaarden voldoen. Zie :
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... er-zwembad

Wanneer dit precies in voege is gekomen is me niet bekend. Als er op gemeentelijk vlak geen regelgeving hieromtrent bestaat is het plaatsen van zonnepanelen in de tuin dus vergunningsvrij en niet eens meldingsplichtig.

Plaats reactie