Digitale meter zonnepanelen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Sniffers
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Digitale meter zonnepanelen

Bericht door Sniffers » 18 sep 2018, 16:30

Wie o wie legt mij uit hoe of wat? Ik heb een digitale meter en zonnepanelen met een omvormer van 5 kw. Als ik op de site van electrabel ga dan zie ik maandelijks de cijfers die ze uitgelezen hebben uit mijn digitale meter. Probeer ik een chatsessie met een medewerken zegt hij dat hij niet bevoegd is voor digitale meters dus daar stopt het verhaal aan hun kant. Ik zie 6 cijfers staan. Eerste twee zonnepanelen, dan piekverbruik, zonnepanelen, dalverbruik en zonnepanelen. Enkel op mijn piekverbruik, dalverbruik en de laatste waarde van zonnepanelen zie ik veranderingen. Mijn vraag is de volgende. Is de laatste waarde mijn teruggestoken aantal kw of mijn totale productie van mijn zonnepanelen. Waarom de vraag? Als de laatste enkel zou mogen handelen over mijn teruggave op het net dan is deze waarde veel te hoog en vrees ik voor een verkeerde installatie. En geef ik mijn elektriciteit terug aan eandis en betaal ik de volle pot omdat ik niks van mijn productie zelf gebruik. Wie helpt mij verder?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Digitale meter zonnepanelen

Bericht door janus » 18 sep 2018, 18:43

Een digitale meter kan onmogelijk jouw productie meten, ik ga er dus vanuit dat het het gene is wat je terugsteekt op het net.

Hoe Elektrabel de berekening precies maakt weet ik niet maar normaal horen ze alleen te kijken naar het piek en dal verbruik.
Wijkt dat veel af van wat het hoort te zijn?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 19 sep 2018, 09:12

Zal er de cijfers even bijnemen dan wordt alles wat duidelijker. Alle cijfers moeten bij mijn digitale meter maal 50 gedaan worden. De digitale meter is blijkbaar zo ingesteld. De zonnepanelen staan er nu ongeveer 5 maanden.

Hieronder de cijfers zoals ze staan op de site van electrabel

1 september 2018

Zonnepanelen 0.54
Zonnepanelen 0.326
Elektriciteit 139.92
Zonnepanelen 0.369
Elektriciteit 169.17
Zonnepanelen 115.37

1 augustus 2018

Zonnepanelen 0.52
Zonnepanelen 0.314
Electriciteit 108.18
Zonnepanelen 0.325
Electriciteit 137.08
Zonnepanelen 88.55

Mijn redenering is de volgende, enkel de laatste waarde zonnepanelen is volgens mij van belang. Daar zie ik een toename van 27 maal 50 is 1350 kw. Dit lijkt me dus wel de volledige productie te zijn van mijn zonnepanelen en niet de waarde van hetgeen ik terugstuur op het net. Met een omvormer van 5 kw en een constant verbruik is dat niet mogelijk om zoveel teruggave te doen op het net. Ook zie ik nog steeds een stevig verbruik op mijn dal en piek, heel stevig eigenlijk. Dus ik denk momenteel dat ik alles terugsteek op het net en dan nog eens de volle pot betaal voor hetgeen ik zelf geproduceerd heb. Waar zit de fout? En electrabel kijkt idd enkel naar mijn piek- en dalverbruik, op basis hiervan krijg ik maandelijks mijn facturen. Wat nota bene een grove discriminatie is ten opzichte van iemand met een terugdraaiende meter.

Bas
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Bas » 19 sep 2018, 10:59

Lijkt me goed om contact op te nemen met uw netbeheerder/de verantwoordelijke voor de digitale meter.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 sep 2018, 12:33

Krijg jij een maandelijkse afrekening van je verbruik?
Voor het deeI energiekost zou injectie en afname met elkaar verrekend moeten worden. Jij hebt en piek/dal (Dag/nacht) meter.
Ook voor de zonnepanelen zal er een meting zijn volgens deze tariefperiodes vermoed ik.
Neem zeker contact op met jouw netbeheerder Eandis, Infrax (sinds kort opereren die onder de gemeenschappelijke naam Fluvius https://www.fluvius.be/ ) zij moeten meer uitleg kunnen geven over de meetgegevens.
Ik zou in iedere geval ook een schriftelijke vraag stellen aan Electrabel zodat ze daar ook de juiste persoon kunnen vinden om te antwoorden. Want de digitale meters zijn nog een uitzondering bij Vlaamse huishoudens. De gemiddelde helpdesk- of callcentermedewerker is daar niet mee vertrouwd.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 19 sep 2018, 12:34

Enigste scenario die me wel nog mogelijk lijkt waarbij alles te verklaren zou zijn is dat mijn verbruik maal 50 moet gedaan worden en de teruggave op het net NIET. Wat zou willen zeggen dat ik 27 kw teruggestoken heb op het net wat mij een zeer aannemelijke waarde lijkt. Alleen is het godgeklaagd dat je nergens uitleg over krijgt bij de installatie van een digitale meter en zoek het verder maar uit. Die 27 kw teruggave zou direct al het aansluiten van een thuisbatterij uitsluiten en eerder een uitbreiding van de pv-installatie verdedigen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 sep 2018, 12:44

Waarom zou je maar 27kWh teruggestoken hebben ? In de zomer gaat 80 tot 90 % van je productie direct het net. Omdat je overdag als je afwezig bent, amper verbruik hebt. De zonnepanelen produceren dan +20 Kwh/dag als de zon schijnt. Als je dan vanaf 17 uur begint te koken, wassen, strijken... verbruik je meer stroom dan je zonnepanelen op dat moment nog kunnen leveren en zal je dus vooral stroom van het net verbruiken.
Bij een gewone meter loopt de teller direct voor- of achteruit en gebeurt de verrekening onmiddellijk. Bij de digitale meter moet die verrekening op de factuur gemaakt worden ;-) Maar daarvoor moet je goede afspraken maken met je energieleverancier en netbeheerder.
Sinds wanneer heb je een digitale meter?
Wie is je netbeheerder?
Zijn de meterstanden ter info voor de opvolging of is er al afgerekend?

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 19 sep 2018, 12:46

Ik krijg idd een maandelijkse afrekening. Niks terugdraai-effect of gelijk wat. Ons bartje heeft dat goed geregeld. Gedaan met sparen in de zomer om in de winter te gebruiken. Enigste wat je kan doen is overdag sparen en 's nachts gebruiken. Daar komt de thuisbatterij dus naar voor maar wil eerst meer info over de powerwall 3 wat zijn specs zal zijn en zijn releasedate. Iedereen zal ferm genaaid zijn met een PV-installatie zeker diegene die meer stroom produceren dan verbruiken. En het verhaal dat we in de toekomst slim energie gaan verbruiken overdag wanneer de zon schijnt is ook zever. Vraag welke brandweerman zijn droogkast zal laten draaien als je niet thuis bent. Of wie zijn auto zal opladen als die geparkeerd staat op het werk. Wil nog de vaatwas zien draaien die 50 gaat stoppen wanneer er een wolk voor de zon zit. De enige winnaar is EANDIS die jouw stroom zal verkopen aan je buurman zonder 30% verlies te hebben aan stroomverlies door decentrale productie. En zitten er nu toch wel veel politiekers die geld ontvangen van EANDIS.

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 19 sep 2018, 12:48

Die 27 kw is bij mij mss wel aannemelijk, als je mijn cijfers bekijkt zie je dat ik een verbruik heb iedere dag van ongeveer 100 kw. 3000 kw per maand.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 sep 2018, 12:53

Zorg eerst eens dat je de juiste info van Eandis en Electrabel hebt. De energiekost moet sowieso verrekend worden.
Je moet bij Eelctrabel een jaarlijkse afrekening vragen en een verrekening van injectie en afname eisen. Lukt dit niet, zoek dan zo snel mogelijk een leverancier die dat wel doet.
Met een verbruik van 3000 kWh per maand ben je geen 'gemiddelde" verbruiker daar gelden sowieso andere voorwaarden/afspraken met de energieleverancier, daar ga ik toch van uit.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 19 sep 2018, 13:26

Kun je niet eens wat cijfers uit je omvormer geven in kWh
Ook je verbruik van voor de zonnepanelen is handig om mee te rekenen.
Meterstanden toen je panelen geplaatst werden, heb je die nog?
En de actuele standen, die je op je meter afleest misschien?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 19 sep 2018, 14:37

om de omvormer 4313 kwh en dit in vijf maanden, installatie van de digitale meter en de zonnepanelen verschilt 2 maanden ongeveer.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 19 sep 2018, 15:40

is het dan een proefproject dat je nu al een digitale meter hebt? of is het een bidirectionele meter? en waarom heb je deze laten plaatsen?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 sep 2018, 16:32

Volgens mij kan een maandelijkse "eind"factuur niet voor een residentiële klant.
Als bij hem het terug draaiend effect al weg is, dan is dit contract breuk.

Op wie zijn vraag werd deze digitale meter geplaatst ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Sniffers
junior lid

Bericht door Sniffers » 24 sep 2018, 11:20

De digitale meter werd geplaatst door Eandis bij een grondige verbouwing/nieuwbouw. De reden die ze aangaven was dat er een risico bestond op "doordraaien". Ik ben idd geen residentiele klant maar dat mag het verschil niet maken in mijn ogen.

Plaats reactie