Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door m2ts » 04 jan 2019, 17:39

Sorry ivob, ik merk nu dat ik door mijn zin "Dat klopt, maar het blijkt te werken bij andere zaken," jou blijk tegen te spreken, terwijl ik eigenlijk bedoelde dat het niets nieuws is en dat we al zoiets kennen bij andere zaken. Met mijn vbn bedoelde ik dat als er geen verschillende tarieven zou zijn, de schaarse goeden minder benut zouden zijn. Extreem uitgedrukt: het hotel zou in het laagseizoen leger staan en in het hoogseizoen ofwel nóg onbetaalbaarder, ofwel altijd vol... maar hoe dan amper economisch rendabel, omdat niet iedereen zijn tijd vrij kan indelen.

De ene kant van de medaille is dat schaarse goederen dan mss beter benut worden (en gemiddeld gezien dus ofwel goedkoper zijn, ofwel dat er meer winst op gemaakt wordt), maar de andere kant van de medaille is dan inderdaad dat vaak dezelfde de klos zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 19:42

Ach, als het dat maar is.
Het is U vergeven.
Vond het al een eigenaardig betoog. ;-)
En dat altijd dezelfden de klos zijn kan je ook op verschillende manieren bekijken.
Misschien zijn sommige mensen wel gelukkiger als ze kunnen ondergaan in plaats van zelf initiatief te moeten nemen?
Ergens moet er een soort natuurlijk evenwicht zijn. Als iedereen uitermate assertief is beweeg er niets meer. Net zo min als
iedereen alles over zich heen laat gaan.

Meerhoef

Bericht door Meerhoef » 23 jan 2019, 11:37

Heeft iemand ervaring met een energie opslag accu/batterij ?
De batterij van Tesla lijkt te kostbaar om rendabel te kunnen worden.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 23 jan 2019, 12:10

Meerhoef schreef:
23 jan 2019, 11:37
Heeft iemand ervaring met een energie opslag accu/batterij ?
De batterij van Tesla lijkt te kostbaar om rendabel te kunnen worden.
elke batterij is op dit moment en met de huidige wetgeving te duur om financieel rendabel te kunnen worden.

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 24 jan 2019, 22:49

1) Er is geen enkel zicht wat overheid en energiemaatschappijen gaan uitspoken met tarieven en regels, dus het financiële patroon in de toekomst is pure speculatie, maar beter wordt het zeker niet.
2) Tegelijk moet de techniek zich nog veel verder ontwikkelen om een 'redelijke' opslagcapaciteit (> 24 uur nominaal verbruik?) tegen interessante kosten te kunnen bieden, met intelligente, stuurbare terugvoeding naar de 'interne' verbruikers.
3) Net zoals voor de huidige PV-Systemen voor een opslag-/terugvoedingssysteem als economisch doel stellen een break-even binnen 10 jaar?

Het ontgaat me hoe je nu de bovenstaande 3 aspecten combineert.
:-( Het duurt nog wel een paar jaar voordat een eerste zinvolle invulling gevonden is ........
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

FrancisOsaer
junior lid

Bericht door FrancisOsaer » 26 feb 2019, 11:15

Stel dat mijn huidige teller stuk gaat.
Dan gaan ze meer dan waarschijnlijk een digitale teller komen installeren.
Hoe gebeurd de compensatie dan ?
Bij wie moet ik zijn zodat ik nog ruim 15 jaar kan genieten van terug draaiende teller zoals beloofd tot 2035?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 feb 2019, 11:47

als je teller nu stuk gaat dan krijg je een nieuwe teller.
Er zijn immers nog geen digitale tellers ter beschikking
wat er na de levering van de digitale tellers aan de DNB's gaat gebeuren in zo'n geval is nog niet duidelijk.
Terugdraaiende teller, daar zijn de modaliteiten nog niet van gekend.
Er is een piste waarbij, na installatie van de digitale teller, je DNB kosten zal moeten betalen op de terug van het net gehaalde energie dus terugdraaiende teller onder zijn huidige vorm staat ter discussie.
Bij wijziging van meter (defect) zal de huidige verrekening nog steeds geldig zijn. Bij installatie van een digitale moeten we nog even afwachten wat de regeling zal zijn.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 26 feb 2019, 12:01

FrancisOsaer schreef:
26 feb 2019, 11:15
Stel dat mijn huidige teller stuk gaat.
Dan gaan ze meer dan waarschijnlijk een digitale teller komen installeren.
Hoe gebeurd de compensatie dan ?
Bij wie moet ik zijn zodat ik nog ruim 15 jaar kan genieten van terug draaiende teller zoals beloofd tot 2035?
1. Het is niet zeker dat ze nu al een digitale meter komen plaatsen. Want het definitieve model, met 2 toepassingspoorten, zal pas beschikbaar zijn vanaf 1 juli. Als ze al een digitale meter plaatsen zal deze binnen enkele maanden/jaren opnieuw vervangen worden door het definitieve model. ;-)
2. De digitale meter heeft meerdere telwerken. Injectie en afname worden apart gemeten. De tellers kunnen alleen optellen en zeker niet 'terug draaien'. In principe ga je op alles wat je van het net afneemt de gewone nettarieven (distributie en transmissie) moeten betalen. Voor de energiekost zal men het verschil maken tussen afname en injectie (virtueel terugdraaien) je zal moeten betalen bij meer afname.
En in de toekomst, ALS de Vlaamse regering het goedkeurt, kan je misschien een vergoeding krijgen van je energieleverancier of de DNB voor de stroom die je teveel hebt geïnjecteerd.
Die 15 jaar "terugdraaiende teller" is vanaf de datum dat je (eerste) installatie in dienst is genomen en dus enkel van toepassing op het stuk "energiekost" (en eventueel heffingen).
De Vlaamse regering moet alles nog definitief goedkeuren... Het kan dus nog steeds anders lopen. ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 27 feb 2019, 22:56

Kan iemand me nog eens uitleggen waarom er nog iemand zonnepanelen zou moeten leggen met de regeling die nu voorligt met de slimme meters, want ik zie er totaal geen voordeel meer in.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2019, 09:04

Bij nieuwbouw kun je een flinke korting krijgen op taxen, daar kan het nog zeker interessant zijn
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 28 feb 2019, 18:51

ook voor renovatie hoor. in de meeste gevallen is er nog steeds een terugverdientijd. hoelang hangt natuurlijk af van het percentage zelfverbruik. maar het is natuurlijk zeer moeilijk rekenen :!: zonder definitieve beslissing en bijhorende tarieven. :!:

altijd dezelfden die het onderwerp terug willen aanhalen om een potje te klagen, ook al is er in de tussentijd nog niets veranderd. spaar u nog even tot er een echte beslissing genomen is, dan pas doet het er toe.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 01 mar 2019, 18:57

Bas schreef:
28 feb 2019, 18:51
ook voor renovatie hoor. in de meeste gevallen is er nog steeds een terugverdientijd. hoelang hangt natuurlijk af van het percentage zelfverbruik. maar het is natuurlijk zeer moeilijk rekenen :!: zonder definitieve beslissing en bijhorende tarieven. :!:

altijd dezelfden die het onderwerp terug willen aanhalen om een potje te klagen, ook al is er in de tussentijd nog niets veranderd. spaar u nog even tot er een echte beslissing genomen is, dan pas doet het er toe.
In alle ernst : denk je dat er nog iets in het voordeel van de zonnepaneeleigenaar gaat veranderen ?

Los daarvan : maak eens een berekening met 33% onmiddellijk verbruik van opgewekte energie in de zomer (2000kWh) en een totaal verbruik van 6000 kWh.

Verneem het wel.

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 02 mar 2019, 01:00

Dat mag ik hopen Daan , anders gaat de stekker eruit.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 02 mar 2019, 06:36

DaanW schreef:
26 feb 2019, 12:01
Het is niet zeker dat ze nu al een digitale meter komen plaatsen. Want het definitieve model, met 2 toepassingspoorten, zal pas beschikbaar zijn vanaf 1 juli.....
...
En in de toekomst, ALS de Vlaamse regering het goedkeurt...
..
De Vlaamse regering moet alles nog definitief goedkeuren... Het kan dus nog steeds anders lopen. ;-)
Weet er iemand of dit nog op de planning staat van DEZE Vlaams regering? Want als het voor de volgende regering zal zijn, dan mag de meter nog beschikbaar zijn op 1 juli, dan zal de wetgeving tegen dan nog niet op punt staan vermoed ik?
Vanuit mijn standpunt mag het nog wat duren, ik hoef die digimeter niet...
Vanuit de onzekerheid voor investeringen daarentegen.....
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 08:29

Wallace schreef:
02 mar 2019, 01:00
Dat mag ik hopen Daan , anders gaat de stekker eruit.
Toch eens benieuwd welke forumgebruiker dit effectief gaat uitvoeren als de digitale meter EN een nieuwe tarifering worden doorgevoerd. :D
Principes houden meestal niet lang stand als men het volledige kostenplaatje kan overschouwen.
Mensen met GSC en OV voordelen gaan dit de eerste jaren als zeker niet uitvoeren.
En voor de rest is het afwachten (als ze bij de pakken blijven neerzitten) wat het verschil zal zijn tussen het oude prosumententarief tov de
nieuwe tarifering + opbrengst van hun PV-installatie.

Plaats reactie