Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
lennie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door lennie » 12 dec 2018, 22:46

ivob schreef:
12 dec 2018, 21:52
Een lening is uiteraard het middel bij uitstek om mensen jarenlang te binden aan de modale maatschapelijke verplichtingen.
Nou ja... de eerste stap naar onafhankelijkheid is een eigen woning me dunkt. Ik ben al blij dat ik op 16 jaar en een paar maanden schuldenvrij zal zijn. M’n bank denkt daar anders over. 😋
ivob schreef:
12 dec 2018, 21:52
Ver vooruitkijken is geen algemene menselijke eigenschap. Onze politici zijn daar het treffende voorbeeld van.
De klimaatopwarming o.a. één van de triestige resultaten (voor de menselijke soort).
Ik doe pogingen, alleen is dat zo verdomd moeilijk met politici die als hobby het spelletje verander de spelregels bedacht hebben.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 23:13

lennie schreef:
12 dec 2018, 22:46
Nou ja... de eerste stap naar onafhankelijkheid is een eigen woning me dunkt.
Volledig mee eens. En dat gaat vlugger zonder lening want zolang die loopt (met hypotheek) is het niet je eigen woning.
lennie schreef:
M’n bank denkt daar anders over. 😋
Ik ook. Daarom dat ik ze alleen gebruik als ze iets opleveren, niet als ze me geld kosten.
lennie schreef:
Ik doe pogingen, alleen is dat zo verdomd moeilijk met politici die als hobby het spelletje verander de spelregels bedacht hebben.
Dat laatste is inderdaad een serieuze rem. Allen een kijkje gaan nemen in Eeklo zou ik zeggen. :-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 dec 2018, 19:24

ivob schreef:
12 dec 2018, 18:53
Een goed voorbeeld van keuzes durven maken, of niet.
Door begin dit jaar mijn jobzekerheid met een redelijk goed inkomen (bovenmodaal) op te geven lever ik vanaf 1 januari volgend jaar 16.000* euro netto per jaar in. Dat is een keuze waarvan ik de gevolgen alleen zelf moet dragen.
Net t nieuws aan t volgen met deze die vandaag staakten voor meer koopkracht.
K moest meteen aan u denken en bovenstaande.
De persoon in kwestie, arbeider in de chemiesector in een of andere haven, vond dat zijn nettoloon van 1850€ te weinig was om rond te komen.
Veel ruimte heeft hij niet om 'keuzes' te maken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 dec 2018, 13:32

Die laatste zin, meen je dat of is dat eerder cynisch bedoeld? (ik kom nu maandelijks met veel minder rond en moet niets laten).

Arbeider in de chemie sector in de haven met een netto loon van 1850 €?
Wat doet hij daar dan echt? Is hij ongehuwd en alleenstaande of werkt zijn partner niet (ook eigen keuzes).

Toevallig ken ik de lonen van sommige "ongeschoolde" (maar gemotiveerd en niet te beroerd om bij te leren door zelfstudie en af te kijken op de werkvloer) arbeiders in de Antwerpse haven (sector chemie) maar al te goed. Een 26-jarige arbeider (pomptechniek en alleenstaande) houdt in de laagste categorie (beginner in de firma) netto meer over (+3.000 €) en heeft meer verlofdagen (+60) en meer voordelen (fietsvergoeding, keuze elektrische fiets met waarde tot 7.000 €,....) dan bv een senior ITC'er met twee universitaire diploma's.
Betrokkene had op zijn 23ste bovendien al een eigen appartement met 2 badkamers en 5 slaakamers gekocht in centrum Antwerpen.
Uiteraard ken ik ook "arbeiders" in een andere firma, in dezelfde sector, die "maar" 1800 € per maand netto krijgen. Omdat ze het max. aantal dagen per jaar "technisch werkloos" gesteld worden (niets mee aan te vangen op de werkvloer en te duur om te ontslaan). Niets mis mee maar natuurlijk heb je dan tijd te over om te gaan zagen en klagen dat je "niet rond komt". :roll:

Ken ik er nog eentje met een hogeschooldiploma die (eigen keuze) in de sociale sector is gaan werken. Netto loon 1700 €. Met twee kinderen.
Eigen huis (echtgenote werkt in dezelfde sector dus inkomen x2). Nog nooit horen klagen dat ze "niet rond" komen. Zou er maar moeten aan ontbreken.
Met hun diploma kunnen ze zo terecht in een veel beter betaalde baan. Maar ze zijn, vol bij hun verstand, vol goesting voor die keuze gegaan en dragen er de gevolgen van.

Nog eentje heeft alleen hoger middelbaar latijn/wiskunde afgemaakt. Geslaagd ingangsexamen burgerlijk ingenieur. Maar de keuze gemaakt niet voor een bureaujob te gaan. Kocht op zijn 25ste een eigen appartement in een provinciale stad in opmars met eigen middelen (minimale lening alleen om van de korf woonbonus te kunnen genieten). Leeft nu van het avontuur en houdt daar op de leeftijd van 28 toch een loon van 3000-4000 netto aan over.
Maar heeft inmiddels de keuze gemaakt die jobzekerheid bij einde contract te laten voor wat het is en voor het echte avontuur te gaan zonder enige zekerheid. Dan ook, vooruitblikkend, al de keuze gemaakt geen vaste relatie aan te gaan. Keuzes vragen de gevolgen te willen dragen en aanvaarden.

En als afsluiter nog eentje: vrouwelijke student met twee universitaire diiploma's. Keuze gemaakt deze (nog) niet te verzilveren op de arbeidsmarkt (nochtans aanbiedingen genoeg) maar naar Zuid-Frankrijk te trekken om Frans bij te spijkeren (en zelfstandig te leren leven). Ter plaatse een appartementje gehuurd van 400 €/maand en komen met twee rond van een vast inkomen 550 €/maand en wat schnabbels links en rechts. De ene maand zien ze zwarte sneeuw en de andere maand hebben ze genoeg om een WE te gaan skiën in Andorra. Telkens eigen keuze.
Maar om op straat te komen (nota bene in het land van de gele hesjes) om wat te staan schreeuwen voor "meer koopkracht" hebben ze gewoon tijd noch goesting.

Keuzes (durven) maken dus. Maar daarvoor is er waarschijnlijk, voor sommigen, te weinig ruimte tussen hun twee oren.
Of werd het hun in hun jeugd te makkelijk gemaakt zodat ze nooit geleerd hebben voor zichzelf te zorgen en de gevolgen van eigen keuzes op voorhand in te schatten of er gewoon voor te gaan.

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 15 dec 2018, 22:15

Ik werk ook in de Chemie bij een bekende Belgische multinational als bediende. En dan nota bene nog in Brussel waar de lonen relatief gezien nog hoger logge.De bedragen dat je daar opnoemde lijken me toch zeer straf voor eender welke beginner. Ik kan perfect de verloftellers van mijn directe leidinggevenden bekijken en het gaat over mensen met een staat van dienst van 30 jaar of meer en die hebben veel verlof, maar geen 60 dan. Wellicht betreft het hier dan overuren of recup / adv dagen. Mijn vader als gewezen arbeider in de Petrochemie had dat idd ook op “het einde” van zijn loopbaan. Ik ga zeker niet klagen en voor de rest volg ik je volledig mbt keuzes ... de chemie is bv ook een keuze net zoals zonnepanelen en meer zelfproductie...De digitale meter daarentegen ....dat is geen keuze 😉

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 16 dec 2018, 11:30

ivob schreef:
15 dec 2018, 13:32
Wat doet hij daar dan echt? Is hij ongehuwd en alleenstaande of werkt zijn partner niet (ook eigen keuzes).
Mijn eerste arbeidsdag aan 11 Bef/u was in september 1957 bij een bedrijfje waar ze schaalmodellen maakten van treinen en schepen. Die hebben jarenlang in de vitrine gestaan van de kantoren van CMB op de Meir. Op de modellen van de vrachtschepen met alles erop en eraan zaten zelfs de katrollen de kabels en kranen, de naam van het schip in loodletters, echte prachtstukjes.
Later na avondschool gevolgd te hebben en een B2 diploma behaald, heb ik ook in de chemie sector in de haven van Antwerpen gewerkt als mekanieker van 1969 tot aan mijn pensioen en heb goed toegekomen met wat ik verdiende.
Dank zij de vele overuren die ik deed heb ik nu ook nog een goed pensioen, want dat wordt berekend op de inkomsten tijdens de hele loopbaan. Mijn vrouw is nooit mee gaan werken die zorgde voor de kinderen en het huishouden, een voltijdse baan.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

EricG
lid

Bericht door EricG » 16 dec 2018, 17:13

ivob schreef:

We moeten iemand anders zijn rekening niet maken, ik kom toe met 1500 euro per maand, iemand anders misschien niet. Veel hangt af van de persoonlijke toestand, moet die man nog huur betalen of een hypotheek aflossen? heeft hij een partner en kinderen ten laste? Moet hij nog schulden betalen uit het verleden, of alimentatie aan een vorige partner? Veel factoren die niet geweten zijn, oordeel en veroordeel dus niet. Is die 1850 realistisch of niet? Ik werk ook in de chemie, en bij ons is dat een toploon, vele andere collega's komen daar niet aan. Het is niet alleen de sector, maar ook de functie die bepalend is voor het loon. En sommige kunnen doorgroeien, (oud vakbondsdeligees die niet te moeilijk deden bv). andere blijven gewoon inpakker met een loontje van 12 euro per uur.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 18:37

Witte8 schreef:
15 dec 2018, 22:15
Ik werk ook in de Chemie bij een bekende Belgische multinational als bediende. En dan nota bene nog in Brussel waar de lonen relatief gezien nog hoger logge.De bedragen dat je daar opnoemde lijken me toch zeer straf voor eender welke beginner. Ik kan perfect de verloftellers van mijn directe leidinggevenden bekijken en het gaat over mensen met een staat van dienst van 30 jaar of meer en die hebben veel verlof, maar geen 60 dan. Wellicht betreft het hier dan overuren of recup / adv dagen. Mijn vader als gewezen arbeider in de Petrochemie had dat idd ook op “het einde” van zijn loopbaan. Ik ga zeker niet klagen en voor de rest volg ik je volledig mbt keuzes ... de chemie is bv ook een keuze net zoals zonnepanelen en meer zelfproductie...De digitale meter daarentegen ....dat is geen keuze 😉
Ten eerste ging het voor mij over dat als je met 1850 €/maand netto niet rond dreigt te komen er eerder iets scheelt aan je eigen huishoudelijke boekhouding/persoonlijk bestedingspatroon dan aan je inkomen an sich. Dan kan de meerderheid van België immers op straat komen om te zagen dat hij niet rond komt. En met meer redenen dan een arbeider in de petrochemiesector.

Het betreft een petrochemisch bedrijf in de haven van Antwerpen. Over andere sectoren spreek ik mij, bij gebrek aan persoonlijke ervaring, niet uit.
Het woord "beginner" moet ik inderdaad relativeren. Het betreft beginner (laagste loonschaal) in het desbetreffende bedrijf. Eerst aan de slag (als 18-jarige schoolverlater) in bedrijf 1, vervolgens daar weggekocht door bedrijf 2 met een loonsverhoging, maar dat bleek een trucje door hem in te schrijven aan de hoogste loonschaal in dat bedrijf. Zat als 25-jarige dus daar al aan zijn max. Vervolgens recentelijk weer weggekocht door het huidige petrochemisch bedrijf (het is een kleine wereld onder pomptechnici met de nodige kennis van zaken) met de reeds omschreven voordelen. Brutoloon lag 1000 €, nu als beginner in dat bedrijf aan de laagste loonschaal, hoger dan plafond in vorig bedrijf. Maar, de voordelen spelen natuurlijk ook mee, wat hem over de streep trok was dat het een zelfstandige technische functie was met eigen verantwoordelijkheid en beslissingsrecht binnen een bedrijf (heeft een lichte slag van ASS).
Verlof heb ik inderdaad verkeerdelijk naar boven afgerond. Betreft 57 dagen in een 40 uren regime, deel ADV dus. In het vorig bedrijf was het ook een 40 uren werkweek maar die gaven maar 13 dagen ADV. Het vast recht op ADV geeft bovendien nog de mogelijkheid en kans om er een zelfstandige beroepsactiviteit als technieker bij te nemen. Vragende klanten genoeg. Kon met dezelfde kennis ook een job als technieker krijgen in een farmaceutisch bedrijf met ongeveer dezelfde voordelen, maar 38 uur/week. Maar dat was enkel 30 km van de deur en met de fiets niet te doen.

De digitale meter is, volgens de huidige stand van zaken want het dossier is nog niet afgerond, inderdaad geen vrije keuze. Het is dan de keuze van diegenen die het verplicht moeten gebruiken hoe ze er mee omgaan en welke keuzes ze maken zodat de negatieve impact van het ding (als ze tenminste eindelijk de software van dat gedrocht werkend krijgen) zo klein mogelijk is of misschien een op het eerste zicht nadeel om te buigen is in een voordeel. Over iets blijven jammeren waar je toch niet aan kan ontkomen helpt je ook niet vooruit. Je kan die energie beter steken in oplossingsgericht denken. Is net zo iets als wakker liggen van je sterfdatum. Kan je ook niet onderuit. Dus gewoon aanvaarden en de tijd tot het zo ver is zo leuk mogelijk besteden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 18:44

EricG schreef:
16 dec 2018, 17:13
ivob schreef:

We moeten iemand anders zijn rekening niet maken, ik kom toe met 1500 euro per maand, iemand anders misschien niet. Veel hangt af van de persoonlijke toestand, moet die man nog huur betalen of een hypotheek aflossen? heeft hij een partner en kinderen ten laste? Moet hij nog schulden betalen uit het verleden, of alimentatie aan een vorige partner? Veel factoren die niet geweten zijn, oordeel en veroordeel dus niet. Is die 1850 realistisch of niet? Ik werk ook in de chemie, en bij ons is dat een toploon, vele andere collega's komen daar niet aan. Het is niet alleen de sector, maar ook de functie die bepalend is voor het loon. En sommige kunnen doorgroeien, (oud vakbondsdeligees die niet te moeilijk deden bv). andere blijven gewoon inpakker met een loontje van 12 euro per uur.
Ik oordeel niet. Die man heeft de vrije keuze gemaakt zich te kijk te zetten met zijn vermeend "probleem". Is net als politici. als je vrijwillig de keuze maakt om je in het openbaar te kijk te zetten moet je er ook tegen kunnen dat de openbaarheid zijn bedenkingen uit over je "problemen".
En als je met 1850 €, ook in je eentje, niet toekomt is dat wel degelijk je eigen probleem. Voor 80% van mijn ex-collega's was dat ongeveer hun loon op het einde (na 45-47 jaar) van hun loopbaan. Je geeft zelf al aan dat een meerderheid van de bevolking minder heeft of met zo'n inkomen geen problemen heeft om rond te komen. Als je met zo'n inkomen op straat moet komen om meer te eisen geef je inderdaad anderen het recht om daar zich vragen bij te stellen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2018, 18:55

waldonk schreef:
16 dec 2018, 11:30
ivob schreef:
Mijn eerste arbeidsdag aan 11 Bef/u was in september 1957 bij een bedrijfje waar ze schaalmodellen maakten van treinen en schepen. Die hebben jarenlang in de vitrine gestaan van de kantoren van CMB op de Meir. Op de modellen van de vrachtschepen met alles erop en eraan zaten zelfs de katrollen de kabels en kranen, de naam van het schip in loodletters, echte prachtstukjes.
Later na avondschool gevolgd te hebben en een B2 diploma behaald, heb ik ook in de chemie sector in de haven van Antwerpen gewerkt als mekanieker van 1969 tot aan mijn pensioen en heb goed toegekomen met wat ik verdiende.
Dank zij de vele overuren die ik deed heb ik nu ook nog een goed pensioen, want dat wordt berekend op de inkomsten tijdens de hele loopbaan. Mijn vrouw is nooit mee gaan werken die zorgde voor de kinderen en het huishouden, een voltijdse baan.
Ik begrijp je punt niet echt.
Mijn eerste loon (eind jaren 70 van vorige eeuw) was 17.000 Bfr. Maar dat waren ook andere tijden.
Mijn overuren werden wel nooit in rekening gebracht voor de berekening van mijn pensioen. Dat wordt alleen berekend op het brutoloon x indexcijfer.
En alle gewerkte jaren komen ook niet in aanmerking gezien het pensioenbedrag geplafonneerd is. Of je nu langer werkte of meer verdiende, eenmaal aan dat plafond maakte het niets meer uit voor je latere pensioenbedrag. Maar mij hoor je ook niet klagen. Zelfs nu ik niet meer werk (vrijwillige keuze)
krijg ik mijn spaargeld niet op. Ik heb dan ook nooit een lening moeten afbetalen (daar destijds de gevolgen van gedragen om daar nu des te meer de vruchten van te plukken => o.a. nooit huur moeten afdragen aan derden noch intresten aan banken), geïnvesteerd in PV op het juiste ogenblik (geen energiekosten meer) en nog wat maatregelen waardoor de lopende kosten praktisch nihil zijn en ik de volledige vrijheid heb mijn inkomen te besteden aan wat ik leuk en/of belangrijk vind. Daar heb ik in het verleden wel bewust keuzes voor moeten maken.
ps. een partner is voor mij, maar dat is mijn keuze, steeds een volledig zelfstandige eenheid geweest. Ik moet daarom geen verantwoording afleggen tegen de partner noch andersom. Wij genieten dus beiden steeds van de voordelen van een partnerschap zonder de nadelen er bij te moeten nemen. ;-)

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 17 dec 2018, 21:32

http://m.standaard.be/cnt/dmf20181217_04041276

Zouden de "gele hesjes" hier voor iets tussen zitten :lol: ,of een zet voor de nakende verkiezingen, of minder politiekers & lagere zitpenningen in DNB's ?
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 18 dec 2018, 08:08

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 78478.html

Het gaat nog ff duren die slimme meters 😬

mabo
lid

Bericht door mabo » 18 dec 2018, 16:23

robbe_15 schreef:
17 dec 2018, 21:32
http://m.standaard.be/cnt/dmf20181217_04041276

Zouden de "gele hesjes" hier voor iets tussen zitten :lol: ,of een zet voor de nakende verkiezingen, of minder politiekers & lagere zitpenningen in DNB's ?
Ze hebben ons gedurende de ganse regeerperiode uitgeperst, en nu gooien ze net voor de verkiezingen wat snoepjes in het rond om stemmen te kopen van goedgelovigen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 18 dec 2018, 19:41

In Limburg (inter-energa) zijn de nettarieven en het prosumententarief vorig jaar al een beetje gedaald, daar is de daling voor elektriciteit deze keer eerder beperkt vergeleken met andere netbeheerders.
Ik hoop dat de daling deels een gevolg is van de samenwerking binnen Fluvius. Weet ook dat Electrabel tegenwoordig niks meer in de pap te brokken heeft bij Eandis. Ik weet niet of dat een invloed heeft?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie