Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Gesloten
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 09:54

patrik schreef:
12 dec 2018, 09:50
ik zal eens naar batibouw gaan waar ze gretig hun toestellen gaan te toon spreiden
Hopelijk met het nodige historische cijfermateriaal wat betreft je productie/verbruik.
Je moet toch iets in handen hebben om de marketingpraatjes te counteren voor je een (hopelijk) gefundeerd wederwoord kan krijgen?
Zelf moet ik, wat betreft dat laatste, de eerste verkoper nog tegenkomen.

ps. ik ben absoluut niet tegen een homepack, al was het maar om de mogelijkheden open te houden om de nadelen van de digitale meter* te counteren.
Maar om van het net los te geraken (van ieder net dus) spreken mijn persoonlijke metingen de haalbaarheid nog steeds tegen.

* bij gebrek aan een duidelijk uitgewerkt plan voor de digitale meter en vooral over de gevolgde tarifering kan ik daar, tot op heden, nog geen besluiten uit trekken.

Bas
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Bas » 12 dec 2018, 10:05

ivob schreef:
12 dec 2018, 09:52
lennie schreef:
12 dec 2018, 09:44
De huidige consumer batterijsystemen van 5 a 10.000€ kunnen maar net genoeg stroom opslaan voor 1 max 2 dagen als je heel zuinig bent. Maar je moet er ook eerst stroom in krijgen.
Zelfs dat niet in normale huishoudelijke omstandigheden. Je dagverbruik (excl. CV/SWW) is op de beste dagen, bij een normaal gedimensioneerde PV-installatie, maar even hoog als je productie. Er komt dus gewoon niets bij in zo'n batterij. Ze kan hoogstens (en dan alleen op onbewolkte dagen) per etmaal de uren voor zonsopgang en na zonsondergang overbruggen.
Ik denk dat de meeste huishoudens, toch als ik hun voorstellen hier lees" gewoon geen zicht hebben op hun dagelijkse energiebehoeften.
Dat klopt toch niet helemaal. PV-installaties worden gedimensioneerd om het jaarverbruik van het huishouden te produceren. Op de zonnige dagen is er dus meer productie om de minder zonnige dagen te compenseren. Je gaat dan zelfs zoveel overproductie hebben dat een gewone home battery vol geraakt en je dus weer stroom op het net zet en/of kwijt bent. Dagen overbruggen is zeker mogelijk met een thuisbatterij, seizoenen zeker niet. Of je moet nog een generator of iets dergelijk hebben voor de donkere dagen, maar dan ben je weer aangewezen op fossiele brandstoffen.

Dit gezin was bijvoorbeeld met PV en een batterij 42 dagen zelfvoorzienend tussen september en maart.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 dec 2018, 10:14

ivob schreef:
12 dec 2018, 09:52
Zelfs dat niet in normale huishoudelijke omstandigheden. Je dagverbruik (excl. CV/SWW) is op de beste dagen, bij een normaal gedimensioneerde PV-installatie, maar even hoog als je productie. Er komt dus gewoon niets bij in zo'n batterij. Ze kan hoogstens (en dan alleen op onbewolkte dagen) per etmaal de uren voor zonsopgang en na zonsondergang overbruggen.
Ik denk dat de meeste huishoudens, toch als ik hun voorstellen hier lees" gewoon geen zicht hebben op hun dagelijkse energiebehoeften.
Inderdaad. Mijn gemiddeld dagelijks verbruik vorig jaar was 10,35 kWh, in de zomer iets minder in de winter wat meer. Terwijl mijn productie op topdagen in de zomer oploopt richting 27 kWh bedraagt dit op sombere dagen in de winter amper 0 à 2 kWh.

Het enige wat je met zo een batterij kan bereiken is het verhogen van de zelfconsumptie. Wat met de toekomstige regeling misschien positief zou kunnen zijn. Maar het gunstige effect hiervan kan volgens mij ook nog behoorlijk tegenvallen. En dan is het nog maar de vraag of de kosten/baten analyse positief zal uitvallen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 10:50

Bas schreef:
12 dec 2018, 10:05
Dagen overbruggen is zeker mogelijk met een thuisbatterij, seizoenen zeker niet. Of je moet nog een generator of iets dergelijk hebben voor de donkere dagen, maar dan ben je weer aangewezen op fossiele brandstoffen.
Dit gezin was bijvoorbeeld met PV en een batterij 42 dagen zelfvoorzienend tussen september en maart.
correctie: sommige dagen
Wat je zelf bevestigt met je verwijzing. ;-)
Het gaat over een periode van 181 dagen. Daarvan waren ze 42 dagen zelfvoorzienend, inbegrepen de niet problematische maanden september-oktober.
Proficiat. "Gazettenpraat" noemden wij dat vroeger. ;-)
Tom, het gelegenheids-marketinginstrument van Eneco schreef:“Zeker nu het een paar dagen goed weer is geweest, gaat het gemakkelijk”,
Ja Tom, dat is de kunst niet. :roll:
Met mijn historische cijfergegevens gaat Eneco al zeker niet uitpakken in de pers.
de niet kritische journalist van N schreef:Tom vindt vooral het ecologische karakter ervan belangrijk. “Als je stroom gebruikt van het elektriciteitsnet, kan die van een kerncentrale komen. Op deze manier weet je dat je ze zelf opgewekt hebt.”
Ja, dat weet ik zonder die batterij ook. Maakt het ecologisch iets uit of jij of je buren op het ogenblik van PV productie die stroom afneemt. Ergo, als je te weinig productie hebt waar denk je dat jouw stroom dan vandaan komt Tom?

Kan je zo zelfs sterkere cijfers uit eigen huishouden geven: we zijn, gemiddeld gezien, over een jaar gemeten zelfs zelfvoorzienend voor e-productie.
In de praktijk zouden de laatste 15 dagen wel een soort die hard overlevingscursus geweest zijn. :D (of eerder :mrgreen: ).
Een batterijpack, van welke opslagcapaciteit dan ook, had hier niets aan veranderd.
Eneco schreef:“De batterij moet een centrale plaats krijgen in het wettelijke kader om het zo aantrekkelijk te maken voor de eigenaars”, zegt Christophe Degrez van Eneco. “Zij ontlasten er immers het elektriciteitsnet mee, waardoor minder investeringen nodig zijn.
Ja daar, en van de eigenlijke bedoeling, ben ik na mijn gesprek met de marketing afdeling van Eneco ook achter. Zo kan Eneco, als leverancier, gemakkelijker aan zijn wettelijke verplichtingen voldoen? Niets mis mee met dat concept. Maar ik wacht nog altijd op een voorstel dat niet alleen aantrekkelijk is voor de leverancier(s) maar ook voor de prosument.
Zij: lees de prosument
minder investeringen: moet er een tekening bij gemaakt voor wie?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 11:27

lennie schreef:
12 dec 2018, 10:14
Inderdaad. Mijn gemiddeld dagelijks verbruik vorig jaar was 10,35 kWh, in de zomer iets minder in de winter wat meer. Terwijl mijn productie op topdagen in de zomer oploopt richting 27 kWh bedraagt dit op sombere dagen in de winter amper 0 à 2 kWh.

Het enige wat je met zo een batterij kan bereiken is het verhogen van de zelfconsumptie. Wat met de toekomstige regeling misschien positief zou kunnen zijn. Maar het gunstige effect hiervan kan volgens mij ook nog behoorlijk tegenvallen. En dan is het nog maar de vraag of de kosten/baten analyse positief zal uitvallen.
Gezien je overduidelijk je eigen metingen doet een voor de hand liggende correcte inschatting.
Ik ga dan nog uit van meer positieve cijfers. ;-)
2017:
Gemiddeld totaal dagverbruik: 11,84 kWh
Gemiddeld huishoudelijk dagverbruik: 6,9 kwh
Gemiddelde dagproductie: 13,48 kwh
Hoogste etmaalproductie in de zomer: 32 kWh
Laagste etmaalproductie in de herfst: 0.2 kwh
Voorlopig eindresultaat 2018:
Gemiddeld totaal dagverbruik: 7,90 kWh
Gemiddeld huishoudelijk dagverbruik: 5,06 kWh*
Gemiddelde dagproductie: 14,82 kwh
Hoogste etmaalproductie in de zomer: 33 kWh
Laagste etmaalproductie in de herfst: 0.8 kwh

*Verbruik waar in de praktijk rekening mee gehouden moeten worden om op batterijen te leven zonder comfort** in te leveren.
** persoonlijke levensstandaard/comfortverwachtingen.

Mijn praktische dagcijfers, over de laatste gemeten 15 dagen in 2018, tijdens een periode die er vanuit de perceptie van huishoudelijk batterijgebruik toe doet, zijn al weergegeven.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 12 dec 2018, 13:08

omerpr schreef:
12 dec 2018, 08:48
Dat zijn nu de oplossingen om de opgewekte elektriciteit te gebruiken wanneer ze wordt opgewekt ! Als dit de oplossing voor ,,groene,,energie is ?
Met nogmaals een hip hip hoera voor de Vreg,die dit systeem in de hand werkt ! de mensen aanmoedigen om hun opgewekte energie op te souperen.
Maar zo moet je wel de,,dure,,elektriciteit aankopen bij Infrax,Electrabel,...als je ze echt nodig hebt, dat is wat ze willen denk ik ? Co2 normen halen ? Goe bezig,,Slimme meters voor hen ja.,Domme meters voor ons !! bij hun brengt het geld op en ons kost het geld !
Akkoord, maar dat is nu éénmaal een gevolg van het beleid. Ik volg gewoon vraag en aanbod : als iemand anders of een andere oplossing me meer opbrengt dan wat zij betalen voor mijn stroom is de keuze snel gemaakt spijts alle milieu-argumenten.

Ondertussen leveren mijn panelen mij nog certificaten op die mijn stroomverbruik compenseren. Dus win/win

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 12 dec 2018, 14:46

Wij prosumenten worden opnieuw verplicht om te investeren in technologie willen we überhaubt nog een voordeel halen uit onze zonnepanelen.
En of onze extra investeringen rendabel zijn valt nog af te wachten.
Wij nemen het risico.
Wij worden opnieuw overgeleverd aan 'Cowboys' die ons overdonderen met veel te rooskleurige cijfers en winsttabellen.
En als je de pech hebt om voor de verkeerde te kiezen raak je nooit uit de kosten of kan je naar service en garantie fluiten omdat de verkoper spoorloos verdwenen is.
Zelfs om meetgegevens van de digitale meter te kunnen volgen en te interpreteren zullen we moeten investeren in door commerciële bedrijven aangeboden hard- en software.
De meesten hebben niet de kennis om dit zelf te doen. Hoeveel zullen deze toepassingen kosten? Moet je deze eenmalig aankopen? Worden dit abonnementen... wat met updates of wat bij wijziging van tariefformules...
Het kunnen/willen gebruiken van de meetgegevens alleen al zorgt ervoor dat de digitalemeter voor ons nadelig is. Want dit is een extra kost die we nu niet hebben.

En of investeringen zinvol zijn zal volledig afhangen van de tarieven die mogelijk zullen zijn. En laat net daarover nog helemaal niets bekend zijn.
De energiesector rekent vooral op dynamische tarieven die volledig zullen afhangen van vraag en aanbod.
Probeer op basis daarvan maar eens een energiefactuur te voorspellen of te controleren op juistheid.
Laat staan dat je er een ROI mee kan berekenen voor een investering.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 dec 2018, 14:55

Klopt als een zwerende vinger...

Of je moet zoals ivob er voor zorgen dat je zo onafhankelijk mogelijk van deze “dienstverleners” in je behoefte kunt voorzien. Dat is helaas (maar wellicht gelukkig voor ivob) niet iedereen -mijzelf incluis- gegeven.

patrik
lid

Bericht door patrik » 12 dec 2018, 15:00

Daan W ik volg je mening volledig ,dat ze nu een duidelijkheid brengen en ipv 21% BTW naar zes brengen zou al iets zijn ,dat ze je zonnepanelen laten leggen juist voor jou verbruik ,dat ge het net niet gratis kunt gebruiken daar heeft niemand een probleem denk ik en nu eens voor iedereen gelijk bv 300 taks betalen voor het net te gebruiken en de kous is af maar het is nu eenmaal niet zo maar goed we kunnen blijven kankeren
ge moet de gulden middenweg vinden ,en de techniek staat niet stil dus er zullen altijd andere elementen spelen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 18:09

lennie schreef:
12 dec 2018, 14:55
Dat is helaas (maar wellicht gelukkig voor ivob) ....
Excuseer dat heeft niets met geluk te maken maar gewoon keuzes (durven) maken.
Iets dat voor iedereen, die dat wenst, weggelegd is.
Verder pleit ik tot op heden voornamelijk zelfs voor gedeeltelijke netafhankelijkheid en tegen volledige off grid.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 18:14

patrik schreef:
12 dec 2018, 15:00
en nu eens voor iedereen gelijk bv 300 taks betalen voor het net te gebruiken en de kous is af maar het is nu eenmaal niet zo maar goed we kunnen
Ze gaan U op uw wenken bedienen en het kind heeft zelfs al een naam: capaciteitstarief. Met 300€ ga je er wel niet komen.
Ecologisch gezien is een vaste taks op energie, onafhankelijk van het verbruik, wel je reinste onzin. Het reeds in gebruik zijnde prosumententarief op de max. capaciteit van de omvormer is daar al een goed voorbeeld van. Het zet eerder aan tot misbruik van energie dan besparing.
Economisch gezien is het natuurlijk een meesterzet voor de ontvangende zijde.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 dec 2018, 18:26

@ivob ge begrijpt verkeerd wat ik met in dit geval “gelukkig” bedoel. Ik wil hiermee zeggen dat indien iedereen dergelijke mate van onafhankelijkheid zal bereiken onze overheid op zoek zal moeten naar nieuwe inkomstenbronnen.
En er wellicht dingen in het vizier komen die momenteel ontsnappen. Als ik bijvoorbeeld in een presentatie van de VREG aan de commissie van het Vlaamse parlement duidelijk uitgelegd zie worden hoe pellets de goedkoopste vorm van verwarmen is met enkel 6% btw als overhead in de kostprijs dan heb je niet veel meer nodig om als politicus op creatieve ideeën te komen.

En dat het met keuzes maken te maken heeft is al helemaal logisch. Maar als ik bijvoorbeeld mijn job van thuis uit zou moeten gaan doen moet ik als werfleider een andere job zoeken vrees ik. Om maar een voorbeeld te geven.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 18:53

lennie schreef:
12 dec 2018, 18:26
@ivob ge begrijpt verkeerd wat ik met in dit geval “gelukkig” bedoel. Ik wil hiermee zeggen dat indien iedereen dergelijke mate van onafhankelijkheid zal bereiken onze overheid op zoek zal moeten naar nieuwe inkomstenbronnen.
Op die manier. Inderdaad. Ook de reden dat ik het blijf benadrukken dat vooral niemand aan mij een voorbeeld moet nemen, laat staan dit gaan volgen. :D
lennie schreef:
12 dec 2018, 18:26
Maar als ik bijvoorbeeld mijn job van thuis uit zou moeten gaan doen moet ik als werfleider een andere job zoeken vrees ik. Om maar een voorbeeld te geven.
Een goed voorbeeld van keuzes durven maken, of niet.
Door begin dit jaar mijn jobzekerheid met een redelijk goed inkomen (bovenmodaal) op te geven lever ik vanaf 1 januari volgend jaar 16.000* euro netto per jaar in. Dat is een keuze waarvan ik de gevolgen alleen zelf moet dragen. En tot op heden met plezier. Die vrijheid en onafhankelijkheid (van individueel vervoer, agenda's van derden, externe weersomstandigheden,....)is me meer waar dan de "verloren" euro's.
Uiteraard is niet iedereen die keuzevrijheid gegeven. Door verkeerde keuze's in het verleden, door keuze die toen de juiste leken en nadien misschien niet de juiste bleken of door omstandigheden die je zelf niet in de hand hebt. Op die manier heeft keuzevrijheid soms wel een samenloop met een gedeelte "geluk".
* uiteraard deels te compenseren door niet meer noodzakelijke uitgaven welke ik momenteel inschat op 2265 € rechtstreekse en 6400 € onrechtstreekse compensaties.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 12 dec 2018, 21:38

Tsja met nog een aantal jaar lening af te betalen en kinderen op de middelbare school durf ik die stap momenteel nog niet aan. Wel staat het voor mij als een paal boven water dat ik dit niet tot m’n 67 blijf doen. Toch niet aan dit tempo.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 dec 2018, 21:52

Een lening is uiteraard het middel bij uitstek om mensen jarenlang te binden aan de modale maatschapelijke verplichtingen.
Ook een soort weldoordacht grid dus die je keuzevrijheid beperkt en waar de meeste mensen ondoordacht intrappen. ;-)
Ver vooruitkijken is geen algemene menselijke eigenschap. Onze politici zijn daar het treffende voorbeeld van.
De klimaatopwarming o.a. één van de triestige resultaten (voor de menselijke soort).

Gesloten