Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Witte8
lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Witte8 » 02 nov 2018, 17:39

In de discussie met wartepompen kwam ik op dit onderzoek uit. Dit bevestigt ook wat hier in het forum door anderen (ervarings)gebruikers etc... wordt gezegd. Met die stijgende electricitritsprijzen krijg je uw wartepomp echt wel mogelijk tot niet terugverdiend. Zonnepanelen helpen, maar... dan moet je wel je energie kunnen opslaan die je in de zomermaanden hebt kunnen opwekken. Hebben we al zulke particulier batterijopslag voor maanden aan opgewekte stroom? Denk niet dat als dit mogelijk is zomaar overal te installeren is noch betaalbaar/rendabel.

Ik was behoorlijk enthousiast ivm de zonnepanelen en de offertes. Met al wat gaande is kan ik gewoon beter niet bijdragen aan groene energie, want daar wordt je voor gestraft. Het meest gekke is het argument dzt prosumenten de technologische vooruitgang op de energiemarkt zouden tegenhoudend. Echt tr gek voor woorden.

http://www.bouw-energie.be/nl/blog/post ... rmtepompen

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 02 nov 2018, 19:23

Ja,heb ook grote twijfels hoe dit zal eindigen ! Met dank aan onze opéénvolgende ministers van energie ! en die,,klunzen,, van de VREG,wat een theater,de mensen proberen warm maken voor groene energie, en ze dan straffen door ze op allerlei manieren uit te melken ,ze stellen voor om zoveel mogelijk opgewekte energie direct te gebruiken !,in de zomer ga je toch uw centrale verwarming niet aanzetten ! Als gebruiker van warmtepomp en zonnepanelen, om zoals gevraagd minder fossiele brandstoffen te benutten voel ik mij bij de neus genomen .Dat ze zo maar voort doen,dan zullen ze zeker hun Europese doelstellingen halen,Electrabel en co lossen dat wel op,van de 7 kerncentrales er 6 tegelijk in onderhoud (buiten gebruik),zetten,om de prijzen nog wat de hoogte in te jagen.
Ik vraag me toch af waar die,,Groenen,,zitten in heel dit verhaal van groene energie ? ik hoor of zie ze nergens !
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 02 nov 2018, 22:13

Ahhhh... oef. Gelukkig twee kernreactoren op 18 november.

En ondertussen de prijs maar omhoog...... kassa, kassa! ☹️

http://m.standaard.be/cnt/dmf20181101_03897867

sebastienbo
junior lid

Bericht door sebastienbo » 11 nov 2018, 10:20

Ik denk dat de volgende truuk van Tommelein gaat zijn om de Prosumententax gelijdelijk blijven te verhogen zo dat de eigenaren toch geneigd/verplicht gaan zijn om toch een digitale meter te laten plaatsen op eigen kosten...(3 dubbel winst voor de staat dus)

Er zijn trouwens geruchten dat de uitstel van digitale meters niet een puur leverancier probleem is, zo zou de regering last minute een aanpassing gevraagd hebben aan de producent van digitale meters , waardoor de levering inderdaad met 6 maand vertraagd zal zijn, een slim plannetje van de regering zo dat de verkiezinguitslagen van volgend jaar Mei 2019 niet beinvloed zouden worden...
De politiek zal dus nog blijven liegen tot de verkiezingen gepasseerd zijn.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 11 nov 2018, 10:26

Er zijn wel meer "natuurlijke" trucs mogelijk. Bijvoorbeeld de mensen laten betalen voor de "manuele" meteropname.

sebastienbo
junior lid

Bericht door sebastienbo » 11 nov 2018, 11:12

mabo schreef:
02 nov 2018, 12:42
Op mijn faktuur zie ik nochtans geen verschil in kWh prijs tussen winter en zomer.
Alles is weeral in het nadeel van de gewone burger zodat de regering aan hun bedrijfsvriendjes volop verder cadeautjes kunnen uitdelen.
Bedrijven krijgen hun elektriciteit al voor een schijntje van de prijs die burgers betalen, en nog klagen hun lobbygroepen dat het veel te duur is.
Niet alle bedrijven, enkel de zeeeer grote bedrijven.
En hun elektriciteit zou ik niet omhoog trekken, of die bedrijven verhuizen gewoon 50km in een ander land en wij verliezen alle jobs
Ik zou zelf bedrijven aantrekken door de prijs nog lager te zetten voor grote bedrijven, zoals duitsland doet. De duitsers betalen het meeste prijs/kwh van gans europa, terwijl hun duitse bedrijven het minste betalen van heel europa, dat is de reden dat al die grote autofabrikanten hun fabrieken in belgie sluiten en verhuizen naar Duitsland.
Moraal: Ja burgers betalen veel, maar ze hebben we allemaal een job waardoor ze een wagen en huis kunnen kopen. Als wij onze jobs verliezen dan hebben we niets meer.

sebastienbo
junior lid

Bericht door sebastienbo » 11 nov 2018, 11:27

ivanacke schreef:
27 okt 2018, 17:25
ik overweeg om in de winter de elektrische verwarming bij te zetten, dan stijgt mijn zelfconsumptie misschien van 36% naar 100 %. :mrgreen: :lol:
Dat truukje werkt enkel met terugdraaiende meter, omdat die in de zomer zo ver terug draaid, dat je daar in de winter geburik van kan maken;.
Als je een digitale meter hebt, dan word je zeer laag vergoed voor wat je in de zomer te veel aanmaakt. en dat betekend dat je in de winter en snachts volle pot moet betalen voor je aangekochte elektriciteit.

In Belgie als je zuidgerichte panelen hebt dan heb je in een jaar gemiddeld: 6 uur zon rendering voor je panelen en 18 uur geen rendement.
Dus 25% kan je injecteren (indien je geen zelf verbruik hebt) en 75% zal je moeten betalen zoals vandaag.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 nov 2018, 12:32

Drogenhof schreef:
02 nov 2018, 16:41
Heeft iemand een (mirakel?)constellatie geoWP + PV die in dat scenario nog wel rendabel is wanneer de basisinvestering volledig in rekening gebracht wordt (heb offertes liggen van 10000 euro boringen en 20000 euro voor de directe installatie die ermee verbonden wordt)?
Dan heb je ofwel uitsluitend zeer dure offertes gekregen ofwel een enorm groot huis met bijgaand groot energieverbruik wat een WP installatie met een zeer groot vermogen vereist.
Mijn WP installatie was op offerte niet veel duurder dan een gasinstallatie en in de praktijk zelfs goedkoper. "Terugverdiend" op een paar jaar (het verschil in aanschafprijs tussen een WP-binnen/buitenunit en een gasketel, de rest van de installatie moet je sowieso betalen voor beide installaties).
De installatiekost van PV reken ik daar niet in mee gezien deze nog voor andere doeleinden kan dienen dan alleen CV/SWW, geen eigen kapitaal vereiste en toch al in minder dan vijf jaar was terugbetaald.

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 11 nov 2018, 13:15

Het is inderdaad een grote wooneenheid (circa 400 m² verwarmd) oa door integratie van mijn zelfstandige praktijk.

10000 euro PV is voor circa 10 Wp om verbruik WP af te dekken en eigen verbruik.
20000 euro voor geothermische warmtepomp + boringen (aanvullende SWW-vat en vloerverwarming niet meegeteld).
Reden voor doorrekening geoWP is dat deze keuze E20 oplevert en dus vrijstelling onroerende voorheffing circa de prijs van de boringen oplevert.
Geschat vermogen gaat over 13-17 kW.

Op zich is dit dus relatief de grootte woning niet veel maar de vraag is hoe een geoWP met de nakende slimme meter nog terug te verdienen valt wanneer in de winter 80 of 90% van het verbruik zelf betaald moet worden (minstens qua netwerkkosten en binnen een paar jaar ook qua KWh) omdat het net niet meer al batterij gebruikt kan worden. Vandaar de vraag of iemand die al een WP gebruikt inzicht heeft in hoe het wel werkbaar gemaakt kan worden. Ik las eerder al een reactie van iemand die voorstelde in een goed geïsoleerd huis de warmtepomp overdag (wanneer PV wel winterseKWh opleveren) te laten draaien en dat er dan geen nood meer zou zijn om 's avonds "te stoken". Dit lijkt me echter te beperkt. Zeker om een dergelijk grootte kWh aan PV te verantwoorden die in de zomer kWh opleveren waar we maar moeilijk nog een weg mee zullen weten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 nov 2018, 16:39

Drogenhof schreef:
11 nov 2018, 13:15
Op zich is dit dus relatief de grootte woning niet veel maar de vraag is hoe een geoWP met de nakende slimme meter nog terug te verdienen valt
Het antwoord is eenvoudig: praktisch niet.
De toekomst ligt, mijn inziens, in kleinschaligheid en een hoge mate van zelfredzaamheid, ook inzake wonen en energieverbruik. Wat je niet nodig hebt verbruikt niets en kan niet belast worden. Al het "overbodige" maakt je afhankelijk van derden. Maar tot die conclusie ben je, spijtig genoeg, nu zelf al gekomen.
Drogenhof schreef:
11 nov 2018, 13:15
Vandaar de vraag of iemand die al een WP gebruikt inzicht heeft in hoe het wel werkbaar gemaakt kan worden. Ik las eerder al een reactie van iemand die voorstelde in een goed geïsoleerd huis de warmtepomp overdag (wanneer PV wel winterseKWh opleveren) te laten draaien en dat er dan geen nood meer zou zijn om 's avonds "te stoken". Dit lijkt me echter te beperkt. Zeker om een dergelijk grootte kWh aan PV te verantwoorden die in de zomer kWh opleveren waar we maar moeilijk nog een weg mee zullen weten.
Ik gebruik nu al vier winters een WP. Weliswaar een split lucht/water systeem en geen geothermisch systeem. Scheelt in installatie- en uitbatingskosten.
Om het probleem zomer/winter bij PV te overbruggen heb ik, al bij de initiële uitvoering van de renovatie in 2013 (in de optiek: liever te vroeg dan te laat) een deel van mijn te investeren budget in een circulaire en in gebruik gratis opslag voor energie gestoken: gemengd bos. Geloof het of niet maar zelfs de investering is goedkoper dan de aanschaf van een technologische batterij met ietwat bruikbare opslagcapaciteit. Bovendien is de opslag praktisch onbeperkt en haalt het meer CO2 uit de lucht dan er geproduceerd wordt. De WP kan nu al jaren 100% instaan voor gratis energie en zal zichzelf hebben terugverdiend tegen de tijd dat de digimeter 100% operationeel zal zijn. Na deze periode zal de WP ingezet worden voor CV en SWW afhankelijk van de goedkoopste tarieven/periode van de elektriciteitsleverancier (Ecopower) en de DNB (spijtig genoeg is er dan maar ene meer) en dit in synergie met de buitentemperatuur (die mede het optimaal rendement van een WP bepaalt).
Gezien ik ook bewust niet meer buitenhuis ga werken heb ik alle tijd en ruimte om dit bewust te sturen en ben ik niet meer afhankelijk van een individueel vervoermiddel. In het laatste geval kan ik dus ook rustig afwachten tot een e-car betaalbaar en praktisch is geworden en ik daar nog een deel van mijn PV overproductie aan kan vermarkten.
Ik zie het voorlopig dus wel zitten die transitie. ;-)

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 nov 2018, 15:38

Om het probleem zomer/winter bij PV te overbruggen heb ik, al bij de initiële uitvoering van de renovatie in 2013 (in de optiek: liever te vroeg dan te laat) een deel van mijn te investeren budget in een circulaire en in gebruik gratis opslag voor energie gestoken: gemengd bos. Geloof het of niet maar zelfs de investering is goedkoper dan de aanschaf van een technologische batterij met ietwat bruikbare opslagcapaciteit

wat moet ik me daarbij voorstellen (gemengd bos )
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

patrik
lid

Bericht door patrik » 12 nov 2018, 15:46

ivanacke je maakt mij nieuwsgierig , wat bedoel je met gemengd bos ? sla je zelf je elektriciteit op ?
chapeau man

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 nov 2018, 16:07

patrik schreef:
12 nov 2018, 15:46
ivanacke je maakt mij nieuwsgierig , wat bedoel je met gemengd bos ? sla je zelf je elektriciteit op ?
chapeau man
belange niet ! ik heb thuis geen emmer staan waar dit in kan :-)
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 12 nov 2018, 16:15

Ivob wou enkel zeggen dat hij een bos gekocht heeft en zelf hout kapt. Dat hout wil hij dan gebruiken voor sww en verwarming.

patrik
lid

Bericht door patrik » 12 nov 2018, 16:24

ha,ha ik dacht dat je iets nieuws had uitgevonden :-) :-) we kunnen er eens goed om lachen
waar ge kunt niet weten waar verborgen talenten zitten

Plaats reactie