Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wally©
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Wally© » 13 aug 2018, 12:12

DaRkMaN_FX schreef:
13 aug 2018, 12:02
Je kan enkel anticiperen door uw energieverbruik eens onder de loep te nemen.
Je zou theoristisch gezien om de 15 min een stastiek kunnen raadplegen.

Voor de techneuten onders ons is dit maar een kleintje als de P1 poort openstaat.
Emonpi / Flukso / Raspi / ..

Sturen van uw verbruikers, vb: vaatwasser / wasmachine / droogkast aanzetten tijdens de zonuren.
Met alle respect...maar als ik da die van ons moet gaan explikeren...dan kan ik even goed te voet naar Compostella vertrekken...
Die vliegt nu al de gordijnen in bij het zien van mijn nieuwste gadget...
Leg maar uit dagge uwe frit biefstuk best gereed maakt als de zon schijnt...en de boel 's avonds dan maar best lauwkes in de microgolf opwarmt...
Dan worden het droog sneekes met wat kees denk ik...
Of ne Chinees...Italiaan...etc...
Allez...ge snapt het wel...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 13 aug 2018, 12:52

Wally© schreef:
13 aug 2018, 12:12
...maar als ik da die van ons moet gaan explikeren...dan kan ik even goed te voet naar Compostella vertrekken...
^¨
Ik kan het u nochtans alleen maar aanraden https://www.dropbox.com/s/23c0qkjfnfquv ... 2.pdf?dl=0
on topic
22 panelen Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Wally©
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 13 aug 2018, 13:11

[/quote]
^¨
Ik kan het u nochtans alleen maar aanraden https://www.dropbox.com/s/23c0qkjfnfquv ... 2.pdf?dl=0
on topic
[/quote]
Gij wel gij !!!
Nog nie op een karreke aangestuurd door zonnepanelen...batterijen en vebonden met het IOT..;)

Maar ieder zijn goesting...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 aug 2018, 13:13

@wally, zelfde met deze van ons wil niets van comfort inboeten.
Om de 15 min liggen zal u een verkeerd beeld geven.
Hou er rekening mee dat die slimme meter eigenlijk 2 domme meters zijn eentje voor netafname en eentje voor niet-injectie. Met een wisselend verbruik en wisselende productie is er altijd 1 die verhoogt. Probeer dit maar bij te sturen met vaste of PWM Burst gestuurde verbruikers die nu op gebruiksinstelling werken en niet op productie van PV.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 13:42

DaRkMaN_FX schreef:
Voor de techneuten onders ons is dit maar een kleintje als de P1 poort openstaat.
Sturen van uw verbruikers, vb: vaatwasser / wasmachine / droogkast aanzetten tijdens de zonuren.
Dus voor diegenen die dat al jaren geleden gedaan hebben "eigen schuld dikke bult?"
Ik noem dat de omgekeerde wereld.
Ik heb nl. geen diepvries, geen Amerikaanse koelkast noch gloeilampen in huis.
De dagen dat ik op een jaar de (onlangs gekregen) droogkast gebruik zijn op twee handen te tellen, weinig aan bij te sturen vrees ik.
Een autosturing voor de wasmachine en vaatwasser zijn evenmin nodig. Ik zie ook zo wel als de zon schijnt en als ze langdurig afwezig is ga ik
heus niet dagen/weken zitten wachten met de vaatwas en was tot er weer genoeg eigen energie beschikbaar is.
En warm eten doen we nog altijd liefst als het ons uitkomt en niet wanneer de DNB bepaalt dat het een gunstig tijdstip is voor een warme hap. :roll:
Het enige wat ik echt zou kunnen sturen (ivm energietransitie) is de SWW-tank tijdens de tussenseizoenen (en dan nog, toevallig ook al de seizoenen
met zeer wisselvallige zonuren). Tijdens zomer en winter werkt die toch al niet of op een heel laag pitje.
Veel valt er dus niet te voorkomen voor wie al energiezuinig leeft, laat staan te winnen.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 13 aug 2018, 13:48

Ik kan niet meer volgen,....

Kan er mij nu eens iemand uitleggen wat de eindsom zal zijn bij digitale meter.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter

Dus de distributiekost zal berekend worden op het totaal van kwh dat we uit het net halen.
De compensatieregeling is niet van toepassing op de distributienettarieven. Het prosumententarief valt weg met de plaatsing van de digitale meter. De distributienettarieven zullen berekend worden op basis van de werkelijke hoeveelheid elektriciteit die u van het net afneemt.
Voor de Energie die we zullen betalen zal (nog voor 15 jaar na datum installatie) het principe van terugdraaiende teller gelden. Dus verbruik - injectie.
Prosumenten met een digitale meter betalen enkel het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto-afname, u betaalt dus geen distributienettarief voor het gedeelte injectie.
Dus even bottom line samenvatten stel op jaarbasis PV opbrengst == verbruik

Ik zie in mijn factuur 3 soorten kosten:
a/ Energie = Verbruik + kosten Groen stroom + kosten WKK + Vaste vergoeding. Ik veronderstel dat de vaste vergoeding zal blijven en indien mijn verbruik op jaarbasis dus (verbruik - injectie) nul is ik enkel de vaste vergoeding zal moeten betalen. JUIST?

b/ gebruik netten = Distributie + transport, vermoed dat ik hier zal betalen (het onmiddelijk verbruik - onmiddelijke PV opbrengst) dus m.a.w de stroom die binnenkomt ogenblikkelijk gemeten. JUIST?

c/ heffingen en toeslagen Hier is een vaste bijdrage voor Energiefonds , dit zal dus blijven JUIST? de rest is verbruik afhankelijk en zal dus met een nul verbruik wegvallen, JUIST?

Even een kort rekenvoorbeeld, stel
- totaal jaar verbruik == PV opbrengst == 5000 Kwh
- PV energie die men onmiddellijk verbruikt = 1000 kwh

a/ De vaste kosten = huur meter + vaste vergoeding energie + bijdrage energiefonds ===> blijven.
b/ Kwh afhankelijk kosten voor verbruik +kosten groene stroom + kosten WKK ====> deze worden nul in ons voorbeeld
c/ Kwh afhankelijke heffingen en toeslagen ===> deze worden nul in ons voorbeeld
d/ Kwh afhankelijke distributie + Transport ===> aanrekening voor 4000kwh (5000kw verbruik - 1000Kw PV energie die men direct verbruikt)

OP mijn factuur zie ik voor kwh afhankelijke distributie + Transport = 0.16 euro BTW inclusief

Bottom line heb ik dan nog volgende te betalen
a/ De vaste kosten
b/ 4000kwh * 0.16 euro = 640 euro BTW inclusief (dit is eigenlijk evenveel als de prosumenten tax)

Ben ik juist?

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 13 aug 2018, 13:55

ivob schreef:
13 aug 2018, 13:42
DaRkMaN_FX schreef:
Dus voor diegenen die dat al jaren geleden gedaan hebben "eigen schuld dikke bult?"
Nee. Het gaat om de gelijktijdigheid van verbruik en productie. Als je dat al jaren geleden geoptimaliseerd hebt, is jouw percentage eigenverbruik hoger dan gemiddeld en zal je dus ook minder netwerkkosten dan gemiddeld betalen. Anderen zullen die optimalisatie nog moeten doen om de kostprijs te verlagen. Als je geen diepvries hebt, kun je geen verbruik verleggen want je hebt er geen (dus ook geen elektriciteitskosten voor deze verbruiker).

Dit zal zoals je zelf zegt geen wereld van verschil zijn want het verbruik dat je kunt/wilt sturen is zeer beperkt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 14:37

Uiteraard wel. Gezien ik, zoals de meeste mensen met PV en een WP en die ter plaatse geen vervuiling meer wilden opwekken,
juist wel de zomerproductie maximaal gebruik voor de WP in de winter.
Al mijn andere verbruikers zijn al geoptimaliseerd dus daar valt niet veel meer aan te sturen.
Diegenen die wel nog theoretisch te sturen zijn (gebruik toestellen keuken) wens ik gewoonweg niet te sturen naar een ander tijdstip.
Zoals ik zei we eten hier nog altijd op een tijdstip dat het ons uitkomt niet wanneer de DNB het een geschikt ogenblik vindt.
Aan een elektrische verwarming in de winter (WP) met productie via PV (voornamelijk in de zomer dus) en zonder praktisch beschikbare opslag
on site valt ook niet veel te verschuiven. Ja, als je 2/3 betaalt van je eigen opgewekte energie aan de DNB om deze terug te mogen afnemen.
Mijn ogenblikkelijk verbruik is dus lager dan gemiddeld en onder praktisch haalbare (of gewenste) omstandigheden nauwelijks te verschuiven.

Dan betaal ik liever NIETS meer en ga mijn eigen weg. Resultaat: het zal de DNB inderdaad NOG minder opbrengen dan nu en spijtig genoeg het
klimaat weer lokaal meer vervuilen. Als dat de weg is die ze opwillen, mij niet gelaten.
Onder voorbehoud dat Mr. T idd de waarheid een beetje verdraaid heeft en dat er geen compenserende maatregelen komen voor WP gebruik.
PV + WP werd toch volop gepromoot door deze overheid?
Ik wacht dus geduldig op het totaalbeeld. Maar ongeacht het resultaat. Het zal mijn zorg idd niet zijn. Alleen zullen sommige alternatieven er dan nog vlugger komen dan gepland met als resultaat nog vlugger minder inkomsten voor de DNB dan ze zelf hadden ingeschat.

Net zoals dat circus rond de dieselauto. Resultaat: auto gewoon verkocht => NUL (0) euro overheidsinkomsten op wegentaks, BTW en accijnzen op brandstof, NUL euro inkomsten voor de economie (wisselstukken, onderhoud, aankoop nieuw voertuig,...).
Moesten meer mensen consequent het beleid zo counteren (ze willen minder auto's op de weg en minder dieselgebruik, ze krijgen direct zero) het zou vlug duidelijk worden dat ze "het zo niet bedoeld hadden". :D

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 13 aug 2018, 15:19

Met een WP wordt het verhaal inderdaad heel anders. Dat was niet op te maken uit uw vorige post.
ivob schreef:
13 aug 2018, 14:37
Net zoals dat circus rond de dieselauto. Resultaat: auto gewoon verkocht => NUL (0) euro overheidsinkomsten op wegentaks, BTW en accijnzen op brandstof, NUL euro inkomsten voor de economie (wisselstukken, onderhoud, aankoop nieuw voertuig,...).
Moesten meer mensen consequent het beleid zo counteren (ze willen minder auto's op de weg en minder dieselgebruik, ze krijgen direct zero) het zou vlug duidelijk worden dat ze "het zo niet bedoeld hadden". :D
is ook minder gebruik van de weg, dus minder files (=tijdswinst), minder onderhoud, minder vervuiling, ... ik denk echt niet dat de regering er wakker van zou liggen moesten er ineens duizenden auto's minder op de weg zijn. integendeel, ze promoten zelfs woon-werk verkeer met openbaar vervoer of fiets. je hebt naar mijn mening dus gewoon exact gedaan wat ze wilden :mrgreen:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 aug 2018, 16:56

Iedereen een mailtje sturen naar Mr T. om uitleg & duidelijkheid te vragen ? :lol:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 13 aug 2018, 17:01

@@BFOD
Tot nader order is uw uitleg volledig correct!
Echter omdat de werkelijke afname bij de meeste prosumenten hoger zal zijn dan de fictieve in de netvergoeding zullen die toch meer betalen;
VB: 1kW omvormer heeft 900kWH opbrengst en 72% Afname(648kWh) en betaald hierop prosumententarief,93,5€(berekening prosumentetarief)
maar de werkelijke afname kan veel hoger zijn door hogere opbrengst en lagere gelijktijdigheid bv: 1100kWh en 75% afname is 825kWh aan 0,153 ct geeft 126€
Als ik de jaaropbrengsten bekijk schat ik dat 3/4 evenveel tot veel meer zullen betalen!

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 aug 2018, 17:12

Het zijn vooral de WP gebruikers die zwaar bedot worden :evil:
Spijtig genoeg zit ikzelf in hetzelfde schuitje...
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 13 aug 2018, 17:55

DaRkMaN_FX schreef:
13 aug 2018, 17:12
Het zijn vooral de WP gebruikers die zwaar bedot worden :evil:
Spijtig genoeg zit ikzelf in hetzelfde schuitje...
Inderdaad, het gehanteerde (en dikwijls valse) warmtepompverhaal riskeert nog valser te klinken, tenzij er een serieuze tax shift komt van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. Maar zelfs gecombineerd met een stevige CO2 taks zal dit vermoedelijk nog niet genoeg zijn om de warmtepompen te doen "opleven", dus zullen ze straffere WP motivaties moeten uitvinden. Probleem ook dat ze moeten trancheren over de taks/subsidie-verdeling tussen industrie en particuliere verbruikers; de laatsten doen veel meer dan hun deel maar hebben het minst in de pap te brokken. Spannende tijden.

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 13 aug 2018, 18:24

Idem voor diegenen die nog elektrische verwarmen en om dat te compenseren (extra) zonnepanelen geplaatst hebben.

Of zoals wij; we bewonen een passiefhuis erkend als nulenergiewoning, we verwarmen in de winter bij met een elektrische convector, verbruik gem. 1500 kWh/winter, daarom wordt er in de zomer overschot gecreëerd om dit extra verbruik te compenseren. Bij die nieuwe regeling gaat dat flink tegenvallen. Volop betalen voor het verbruik in de winter en de overschot van de zomer gratis weggeven aan de DNB die het opnieuw verkoopt aan de omliggende buren. Of zie ik dat verkeerd...
Akkoord, het prosumententarief valt weg maar nu gaan we extra betalen aan het volle pond voor de verbruikte kW waar dat we nu ongeveer, afhankelijk van de winter, breakeven draaiden. Bovendien zal ons elektriciteitsverbruik voor verluchten, koken, licht, radio en tv in de winter niet voldoende gecompenseerd worden door wat de zonnepanelen zullen produceren. In januari 2017 produceerden ze 150 kWh of gem. 5 kWh/d. Daarmee heb je bijna zo goed als zeker onvoldoende om al de te vervullen functies te realiseren, laat staan bijverwarmen. Batterijopslag zal hier weinig bijdragen gezien deze niet meer opnieuw gevuld zullen geraken eens de reserve na enkele dagen opgebruikt.
Je kan je de vraag stellen waarom je in de zomer nog zou meer produceren dan wat je nodig hebt...
De WP-installateurs zouden best wat gaan lobbyen...
Hallo mijnheer T, wat is uw antwoord?
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 18:40

DaRkMaN_FX schreef:
13 aug 2018, 16:56
Iedereen een mailtje sturen naar Mr T. om uitleg & duidelijkheid te vragen ? :lol:
Op zijn voicemail krijg je tot half oktober alleen het gekrijs van zeemeeuwen te horen.
Als hij dan naast de flosh gegrepen heeft zal ie nog eens nadenken of het hem nog interesseert. :D

Misschien is het wel "verkeerd gecommuniceerd" of heeft een leidende ambtenaar het verkeerd begrepen?

Plaats reactie