Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 12 okt 2018, 16:34

Roeboe schreef:
12 okt 2018, 12:23

Als je goed leest inderdaad een losgekoppeld batterij. Enkel voor de wagen, vaak is de auto thuis, we gebruiken beide de fiets 3 of 4/5 werkdagen.

2 laadpunten kan toch ook... 1 op het net en 1 op de batterij.

Ik zou dan mijn huidige installatie downscalen om wat er opgewekt is onmiddelijk te proberen verbruiken.
Je wordt toch niet gestraft voor wat je niet onmiddellijk verbruikt? Waarom een bestaande installatie dan gaan downgraden?
Als je downgrade heb je ook minder energie ter beschikking om te bufferen in een batterij. Zeker in de winter.

En als je hoofdzakelijk met de fiets kan gaan werken waarom dan nog bijkomend investeren in een (nog steeds) dure e-car die maar 4-5 dagen per maand
rendeert?
Ik zou het dan gewoon zonder auto doen. Nul investeren, nul gebruikskosten. Minder kan niet.

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 12 okt 2018, 17:29

Ook mijn installateur zegt dat hij contact met Eandis heeft gehad en dat de digitale meter gaat "terug draaien" in bepaald van injectie - trekking van elektriciteit. Dus, hetzelfde systeem als een gewoon meter. Voor en periode van 15 jaar.

Uiteraard, wilt hij zijn product verkopen...

Beter om te wachten tot 24 oct dan :)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 okt 2018, 19:49

De hamvraag is niet of er kan verrekend worden maar wat er gaat verrekend worden en aan welke prijs.

Ludanto
junior lid

Bericht door Ludanto » 16 okt 2018, 09:02

Ter info: heb een antwoord gehad van de VREG op enkele vragen die ik per mail had gesteld. De antwoorden van de VREG zijn in het blauw
Mijn schoonvader heeft een energieverbruik van 4000 kWh op de dagteller en 4000 kWh op de nachtteller.
Hij overweegt het plaatsen van zonnepanelen, de offerte voor een installatie van 30 panelen en een omvormer van 6,1 piek is bijna ondertekend. Ook wou hij een verandering van telwerk aanvragen aan Infrax.

Ik lees nu dat het prosumententarief wordt afgeschaft en dat er een andere tariefstructuur zal worden toegepast.
Als ik het goed begrijp zal hij voor de nettarieven worden aangerekend voor het verbruik dat hij nog afneemt van het net?
Dit is enkel van toepassing als het Vlaams Parlement het voorstel van minister Tommelein goedkeurt.

Ja, het prosumententarief (een nettarief) valt volgens onze tariefmethodologie 2017-2020 weg met de plaatsing van de digitale meter. De nettarieven zullen niet meer berekend worden op basis van het vermogen van de omvormer, maar op basis van de werkelijke hoeveelheid van het net afgenomen elektriciteit. Dat is nu ook al zo bij andere klanten die geen zonnepanelen hebben.
Een prosument met een digitale meter betaalt het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto-afname, zonder prosumententarief.

Welk invloed gaat deze wijziging hebben op de prijs die hij moet betalen en op de terugverdientijd van zijn installatie?
Kunt u het eerste deel van uw vraag wat extra toelichten?
Wat betreft de terugverdientijd. Dit wordt niet door ons berekend. Veel zal afhangen van hoeveel stroom de installatie kan opwekken en hoeveel ervan geïnjecteerd wordt in het net. In de toekomst zal het belangrijk zijn om een verbruik te hebben op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken.

Momenteel is er een heel hoog nachtverbruik. Hij gaat m.i. dus nog veel aan nettarieven moeten betalen voor zijn verbruik?
Het is moeilijk om op voorhand in te schatten of hoeveel verbruik hij in de toekomst zal hebben op de nachtmeter. Hij zal dus nettarieven betalen op de stroom die hij afneemt van het net.

Op jullie website lees ik dat het belangrijk zal zijn om "verbruiksgewoontes bij te sturen". Kan u meedelen hoe dit precies gedaan moet worden?
Het zal in de toekomst belangrijk zijn om uw verbruik via de digitale meter regelmatig te controleren en indien nodig uw verbruiksgewoontes bij te sturen.
De boodschap is: Op het moment dat de zon schijnt en u dus elektriciteit produceert, moet u die ook direct verbruiken. U kunt op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken de wasmachine laten draaien, koken, strijken, …

Is het nog nodig/nuttig om een installatie te installeren die 8000 kWh per jaar opwekt als hij toch een deel aan nachtverbruik zal moeten betalen?
Dit is een persoonlijke keuze, maar ik zou persoonlijk eerder opteren om het verbruik van de dagmeter te compenseren met de zonnepanelen, namelijk 4.000 kWh.

Worden de leveranciers bij de slimme meters ook op de hoogte gebracht van de afname en injectie?
De leveranciers zullen dan zowel de meterstanden ontvangen van de afname alsook van de injectie.

Kunnen deze dan ook verbruik aanrekenen voor wat er werd afgenomen?
Ja, de leveranciers gaan in dat geval het netto-verbruik aanrekenen. Het netto-verbruik is gelijk aan de stroom die u afneemt van het net min de stroom die geïnjecteerd wordt in het net.
Bijvoorbeeld:
U neemt 3.000 kWh stroom af van het net en er is 2.000 kWh stroom geïnjecteerd in het net. Het bruto-verbruik is gelijk aan 3.000 kWh. Het netto-verbruik is gelijk aan 1.000 kWh.

Wat gebeurt er met het te veel aan elektriciteit dat tijdens de piekuren te veel op het net wordt gezet aangezien dit niet meer met het nachtverbruik zal gecompenseerd worden?
De geïnjecteerde stroom wordt opgenomen in de netverliezen. Dit zorgt ervoor dat de netbeheerders minder elektriciteit moeten aankopen om de netverliezen te compenseren. Hierdoor wordt er een lagere kost aangerekend via de nettarieven. Dit komt alle gebruikers ten goede.
In de toekomst zal het mogelijk zijn om deze stroom te verkopen.

Wanneer worden hier definitieve beslissingen over genomen?
Dit najaar.
Het komt er precies op neer dat we allemaal 's nachts moeten gaan werken en door de dag als bezetenen op ons verbruik gaan letten.

Het antwoord 'om het verbruik van de dagmeter te compenseren met de zonnepanelen' slaat m.i. nergens op. In de zomermaanden wordt de meeste elektriciteit opgewekt en het minst verbruikt. Het verbruik dat op de dagmeter geregistreerd wordt, is dus grotendeels van de daluren in de donkere wintermaanden, wanneer de zonnepanelen dus wsl niet genoeg gaan opbrengen.

Ik vraag me af of leveranciers wel degelijk het netto-verbruik gaan aanrekenen. Bestaat de mogelijkheid dat de leveranciers ook de elektriciteit zullen aanrekenen die van het net werd afgenomen? Als uitleg kunnen ze gebruiken dat deze wel degelijk geleverd werd.

De elektriciteit die op het net wordt gezet, is dus ten goede van de dnb. M.i. gaan die massaal veel elektriciteit toegestuurd krijgen..

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 16 okt 2018, 10:20

de uitleg van de Vreg is mijns inzien heel dubbelzinnig
Eerst schrijven ze
Een prosument met een digitale meter betaalt het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto-afname, zonder prosumententarief.
Vervolgens een stuk lager, De leveranciers zullen dan zowel de meterstanden ontvangen van de afname alsook van de injectie.
De vraag hierop "Kunnen deze dan ook verbruik aanrekenen voor wat er werd afgenomen? wat er wordt aangerekend door de leverancier"
Ja, de leveranciers gaan in dat geval het netto-verbruik aanrekenen. Het netto-verbruik is gelijk aan de stroom die u afneemt van het net min de stroom die geïnjecteerd wordt in het net.
Bijvoorbeeld:
U neemt 3.000 kWh stroom af van het net en er is 2.000 kWh stroom geïnjecteerd in het net. Het bruto-verbruik is gelijk aan 3.000 kWh. Het netto-verbruik is gelijk aan 1.000 kWh.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 16 okt 2018, 10:25

waldonk schreef:
16 okt 2018, 10:20
Eerst schrijven ze
Vervolgens een stuk lager, De leveranciers zullen dan zowel de meterstanden ontvangen van de afname alsook van de injectie.
De vraag hierop "Kunnen deze dan ook verbruik aanrekenen voor wat er werd afgenomen? wat er wordt aangerekend door de leverancier"
Bijvoorbeeld:
neen hoor:
1.000 kWh verbruik + 3.000 kWh afname - distributie etc....

Ludanto
junior lid

Bericht door Ludanto » 16 okt 2018, 10:46

waldonk schreef:
16 okt 2018, 10:20
Eerst schrijven ze
Bijvoorbeeld:
De distributienettarieven zouden bruto aangerekend worden. Dus 3000 kWh afnemen = 3000 kWh betalen aan nettarieven.
De energiekost (aan de leveranciers) zouden netto aangerekend worden. 3000 kWh afnemen en 2000 terug op het net zetten = 1000 kwh aangerekend krijgen.

Ik vraag mij alleen af voor hoever dit het geval zal zijn..

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 16 okt 2018, 12:10

Dit is inderdaad hoe de vreg en de DNB’s momenteel de regelgeving zouden willen zien ingevoerd worden.
Ik heb begrepen dat er deze en volgende woensdag in het Vlaams parlement (of de bevoegde commissie) hoorzittingen zijn omtrent de digitale meter.
Ik heb alvast mijn bedenkingen geformuleerd aan een lid van deze commissie en begrijp uit zijn reactie dat ook hij niet overdeeld tevreden is met de gang van zaken...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 okt 2018, 14:56

En de grote adder onder het gras:
Voor wie waar ze de slimme meter komen zetten rond de jaaropname geen probleem, maar wie hem krijgt op een ander tijdstip staat die meter misschien ver beneden 0 en moet het verbruik nog komen. Dan verliest hij/zij het feit van terugdraaiende teller en mag hij meteen betalen op alle verbruik. Terwijl een die al verbruikt heeft en de zon moet dit nog opwekken er met een quasi 0 factuur ervan afkomt voor zijn eerste jaar.
Wedden dat de DNB's hun planning hierop zullen afstemmen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 16 okt 2018, 15:11

bruma schreef:En de grote adder onder het gras:
Voor wie waar ze de slimme meter komen zetten rond de jaaropname geen probleem, maar wie hem krijgt op een ander tijdstip staat die meter misschien ver beneden 0 en moet het verbruik nog komen. Dan verliest hij/zij het feit van terugdraaiende teller en mag hij meteen betalen op alle verbruik. Terwijl een die al verbruikt heeft en de zon moet dit nog opwekken er met een quasi 0 factuur ervan afkomt voor zijn eerste jaar.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Als de elektriciteit al gebruikt is zonder dat het telwerk heeft kunnen terugdraaien dan registreren ze wel de laatste gegevens van die meters. Ze zullen in geen geval gewoon de meetgegevens schrappen zonder die te noteren en in rekening te brengen.

Hebben we eigenlijk wel zicht op wat er gebeurt bij een negatief saldo? Als ik er vanuit ga dat je nog 15 jaar zou recht hebben op een terugdraaiende teller dan moeten ze bij die nieuwe slimme meter het digitaal telwerk een negatief saldo geven.

Het zou te zot voor woorden zijn dat ze wel rekening houden met een verbruiksafname bij vervanging van de meter, maar bij injectie het dan achterwege zouden houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 16 okt 2018, 15:36

Door mijn slecht nederlands, begrijp ik niet zo veel over wat er hier geschreeft is.

Als ik goed begrijp :

VREG gaat deze woensdag (morgen) en volgende woensdag (24/10) hun proposities verdedigen tegen de vlaamse parlement.

Hun proposities zijn (met een voorbeel van 5000kwh/jaar):

-Iemand die nu al een digitaal meter heeft, heeft zo'n rekening van + en - tussen injectie en afname van elektriciteit dus, met een jaarlijks verbruik van 5000, 3500 afname, 1500 direct vebruikt, 3500 injectie, betaalt gewoon de prosumententarief en niet meer (ongeveer 400+ voor en omvormer van 4kw)

-Vanaf de nieuw regeling (eind van het jaar?), op het moment dat men een digitaal meter hebben, iemand die 1500 kwh direct verbruikt, 3500 injectie (te veel in zomer) en 3500 afname (te weining zon in winter) gaat distributietarieven betalen op 3500 afname ? (dus ongeveer 630 eur).
Of is er zo'n rekening gedaan tussen injectie en afname om minder kosten te hebben? (daar twijfel ik)

NB : "normaal" installatie van 5000 kwh voor ongeveer 7500 eur incl/BTW + 650eur/jaar distributietarief = 17250 eur op 15 jaar.
Met een economie van 1500 kwh (400 eur/jaar), bijna 19 jaar om terug geld te verdienen ????
Dus beter om te rekenen hoeveel elektriciteit we effectief gebruiken tussen april en oktober en panelen kopen voor deze gebruik?

Alvast bedankt,

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2018, 15:48

bruma schreef:
16 okt 2018, 14:56
En de grote adder onder het gras:
Kwestie om deze eenmalige gelegenheid zoveel mogelijk in uw voordeel om te buigen (lees het nadeel zoveel mogelijk te verminderen).
Ik vermoed dat ze U geen brief gaan toesturen met de mededeling dat ze morgen een digitale meter gaan plaatsen. Daar zal een planning aan vooraf gaan die ruimschoots van tevoren zal medegedeeld worden (anders gaan ze aan veel gesloten deuren staan). Kwestie tegen de uiterste datum er voor te zorgen dat je rond het nulverbruik zit.
Ook al een oefening om de volgend jaren door te komen:
VREG schreef:U kunt op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken de wasmachine laten draaien, koken, strijken, …
. De toeristische sector en horeca zullen blij zijn met dit uitgangspunt: als de zon volop schijnt en het is een stralende dag verwacht de VREG dat U daar als PV-bezitter NIET van gaat profiteren maar thuis blijft en de was gaat doen, dant gaat zitten strijken en een etensvoorraad gaat bijeen koken tegen dat er sombere dagen aankomen. Het moet niet. Van de DNB zeker niet want dan profiteren zij er wel van.
Dit natuurlijk als het droomscenario van de VREG/DNB wordt goedgekeurd tijdens een aanloopperiode naar de volgende verkiezingen. Ik zou dan niet graag de opvolger van Bart T. zijn. Zal een korte politieke carrière zijn, hopelijk met uitstraling naar de partij die dat mee mogelijk maakt. Het geheugen van de kiezer is doorgaans zeer kort maar de volgende politieke test volgt wel heel snel op de voorziene implementatie van de digitale meter.
Hoogstwaarschijnlijk zal de effectieve plaatsing dan ook na mei 2019 zijn. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2018, 15:51

Giolovin schreef:
16 okt 2018, 15:11
Hebben we eigenlijk wel zicht op wat er gebeurt bij een negatief saldo? Als ik er vanuit ga dat je nog 15 jaar zou recht hebben op een terugdraaiende teller dan moeten ze bij die nieuwe slimme meter het digitaal telwerk een negatief saldo geven.
Bij vervanging van de meter krijg je, volgens de huidige regeling, een afrekening en begin je terug met een wit blad wat betreft de nieuwe meter.
Niemand weet nu wat de effectieve nieuwe regeling zal inhouden.
De digitale meter moet helemaal niet op negatief gezet worden. Hij draait trouwens niet terug. Ze verrekenen gewoon de afname met de injectie, die afzonderlijk gemeten worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 16 okt 2018, 17:26

Dus beter om te rekenen hoeveel elektriciteit we effectief gebruiken tussen april en oktober en panelen kopen voor deze gebruik?
Daar lijkt het op maar er is nog niets beslist.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Witte8
junior lid

Bericht door Witte8 » 17 okt 2018, 21:49

Goedenavond allen,
Mijn eerste post. Zie hieronder link naar de agenda vd Comissie leefmilieu mbt de vergadering vandaag 17/10/2018 9u00 aangaande aanpassingenergiedecreet tot invoering digitale meters

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... en/1276072

Klik op video om de vergadering te herbekijken.
Er zijn verslagen in voorbereiding.

Plaats reactie