Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Bas » 11 okt 2018, 11:28

lennie schreef:
11 okt 2018, 11:18
johan001 schreef:
11 okt 2018, 08:57
Vandaag heb ik een antwoordt gehad van het kabinet van B Tommelein.
Het lijkt er meer op dat de zo aangevochten prosumenten vergoeding wordt afgeschaft , en we daar na gewoon moeten gaan betalen voor het verbruik. Eerst extra belasten en dan afschaffen . Dat zou onze winst zijn .
Er is voor de gemiddelde pv eigenaar geen winst. Ik heb de berekening gedaan voor mijn verbruik van vorig jaar. Mijn Smappee geeft me exact de gegevens die ik daarvoor nodig heb. Zelfconsumptie zou in de toekomstige regeling de belangrijkste factor worden. En daaruit blijkt dat ik op basis van de gegevens van vorig jaar onder de nieuwe regeling ca 80€ duurder zou uitkomen dan met de huidige prosumenten vergoeding. Terugverdientijd wordt dus alleen maar (nog) langer.
Uit interesse: hoeveel verbruik heb je? hoeveel productie van PV? en welk percentage zelfverbruik geraak je?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 okt 2018, 12:31

Giolovin schreef:
11 okt 2018, 03:06
Met de regeling die nu voor ons ligt
En welke goedgekeurde regeling ligt er dan voor je?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 okt 2018, 12:34

RoelandK schreef:
10 okt 2018, 22:09
En zou hij met bovenstaande informatie mss de helft maar gelegd en een deel van het geld belegd of geïnvesteerd in iets anders wat nuttiger was...
Heeft hij dan zo'n uitzonderlijk dure installatie geplaatst dat hij de helft van dat bedrag (een paar duizend euro?) zou kunnen beleggen tegen vergoedingen die de 1% overstijgen? (Zowat het max. dat je kan krijgen voor kleine standaard beleggingen). Je mag die info dan gerust delen zodat ik mijn spaargeld ook naar zo'n belegging kan verschuiven.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 okt 2018, 12:42

Roeboe schreef:
11 okt 2018, 10:11
Emo politiek of niet, als de digitale meter er komt aan de voorwaarden zoals ze het nu proberen stil te houden. Dan komt er een houtkachel en gaat de warmtepomp uit voor verwarming als de zon niet schijnt.

In een latere fase zal er een batterij en e-wagen komen (wanneer rendabel) en haal ik een groot deel van mijn zonnepanelen van mijn dak. Deze komen op een ander dak losgekoppeld van het net, enkel om mijn wagen op te laden (of de batterij) die ook alleen daarvoor zal dienen. (Misschien nog wat tuinverlichting)

Heb al spijt dat ik een jaar geleden pv panelen legde en mijn volledige verbruik inclusief wp heb gedekt daarmee.
Het eerste is al een heel andere reactie dan gewoon je PV installatie van het dak gooien.
Voor het tweede wat is de reden dat je je e-auto dan niet gewoon laadt via de bestaande installatie? Wat is het voordeel ze los te koppelen van het net?
Waarom verhuizen naar een ander dak? Praktisch ga je er dan voor zorgen dat als de zon voldoende schijnt je vlug thuis bent met je auto om deze op te laden? Je bent dan waarschijnlijk één van de weinigen die dagelijks thuiswerk kan doen en niet tegen valavond thuis komt? Of ga je nog eens dubbel investeren en de (losgekoppelde) PV productie in een off gridbatterij laden en die energie dan weer overladen in de batterij van je auto?
Er gaat in de winter net zo weinig zonne-energie zijn voor je autobatterij dan voor je WP. Blijf je dan in de winter gewoon thuis? Voor je CV en SWW kan je inderdaad van WP nog overschakelen naar hout of een andere energiebron. Hoe ga je dat doen voor je e-car (zonder extra bij te betalen aan een extern laadpunt?).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 okt 2018, 12:45

lennie schreef:
11 okt 2018, 11:18
Er is voor de gemiddelde pv eigenaar geen winst. Ik heb de berekening gedaan voor mijn verbruik van vorig jaar. Mijn Smappee geeft me exact de gegevens die ik daarvoor nodig heb. Zelfconsumptie zou in de toekomstige regeling de belangrijkste factor worden. En daaruit blijkt dat ik op basis van de gegevens van vorig jaar onder de nieuwe regeling ca 80€ duurder zou uitkomen dan met de huidige prosumenten vergoeding. Terugverdientijd wordt dus alleen maar (nog) langer.
En is je elektriciteit dan duurder of goedkoper dan zonder PV-installatie? Of is de elektriciteit nog steeds goedkoper via PV maar is de terugverdientijd wat langer dan onder de huidige regeling?

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 11 okt 2018, 12:54

ivob schreef:
11 okt 2018, 12:34
RoelandK schreef:
10 okt 2018, 22:09
En zou hij met bovenstaande informatie mss de helft maar gelegd en een deel van het geld belegd of geïnvesteerd in iets anders wat nuttiger was...
Heeft hij dan zo'n uitzonderlijk dure installatie geplaatst dat hij de helft van dat bedrag (een paar duizend euro?) zou kunnen beleggen tegen vergoedingen die de 1% overstijgen? (Zowat het max. dat je kan krijgen voor kleine standaard beleggingen). Je mag die info dan gerust delen zodat ik mijn spaargeld ook naar zo'n belegging kan verschuiven.
Sure, pensioensparen op lange termijn. HR+++ ramen ipv HR++ schuifraam... Een euro kan maar 1x uitgegeven worden. Dit is een zeer ingrijpende aanpassing van wat er beloofd werd ivm terugdraaiende teller garantie voor 15 jaar vindt u ook niet?

Mensen die een lening afgesloten hebben aan 2% voor hun zonnepanelen zijn hierdoor nog meer benadeeld of niet...
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 11 okt 2018, 14:10

er wordt in raadsels gepraat ? of heb ik iets mislopen wat betreft de toekomstige regeling met de invoer van de digitale meter ? wie vertelt het mij :vraag: :?:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 14:31

ivanacke schreef:
11 okt 2018, 14:10
er wordt in raadsels gepraat ? of heb ik iets mislopen wat betreft de toekomstige regeling met de invoer van de digitale meter ? wie vertelt het mij :vraag: :?:
Je hebt nog niets gemist, alle mogelijkheden zijn nog open.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 11 okt 2018, 14:45

janus schreef:
11 okt 2018, 14:31
ivanacke schreef:
11 okt 2018, 14:10
Bedankt :tu:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 11 okt 2018, 19:34

ivob schreef:
Giolovin schreef:
11 okt 2018, 03:06
Met de regeling die nu voor ons ligt
En welke goedgekeurde regeling ligt er dan voor je?
Ik nooit gesproken over een goedgekeurde regeling. Alle opties staan inderdaad nog open, dat klopt, maar dat deze regeling een mogelijke piste is staat buiten kijf.

Niks is zo nefast voor een sector als onzekerheid. En dat zullen menig installateurs beamen of ondervinden zolang er geen duidelijke regeling is omtrent pv installaties/warmtepompen wanneer ze die "slimme" meter invoeren.

Wij stellen onze investering alvast uit tot hier meer duidelijkheid in komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 20:28

Bas schreef:
11 okt 2018, 11:28
Uit interesse: hoeveel verbruik heb je? hoeveel productie van PV? en welk percentage zelfverbruik geraak je?
Vorig jaar dus:
Productie: 3952 kWh
Verbruik: 3775 kWh
Eigenverbruik 32%
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 okt 2018, 20:38

Giolovin schreef:
11 okt 2018, 19:34
Ik nooit gesproken over een goedgekeurde regeling. Alle opties staan inderdaad nog open, dat klopt, maar dat deze regeling een mogelijke piste is staat buiten kijf.

Niks is zo nefast voor een sector als onzekerheid. En dat zullen menig installateurs beamen of ondervinden zolang er geen duidelijke regeling is omtrent pv installaties/warmtepompen wanneer ze die "slimme" meter invoeren.

Wij stellen onze investering alvast uit tot hier meer duidelijkheid in komt.

Het is correct dat de onzekerheid niet zal helpen om de klimaatdoelstellingen te halen.
Gezien er nog geen enkele regeling gekend is, alleen voorstellen en geruchten, kan je voorlopig ook niet voldoende anticiperen.
Dat nieuwe maatregelen niet minder mogen opbrengen dan bestaande is een bijna zekerheid waar je wel rekening mee kan houden.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 20:40

janus schreef:
Ik denk dat we er van mogen uit gaan dat de regeling voor 99% zeker vast ligt. Dat blijkt uit de website Vlaanderen.be en diverse documenten van de vreg.
En dat zou betekenen dat vanaf de installatie van de digitale meter het prosumententarief vervalt en dat je nog tot 15 jaar na de installatiedatum van je pv installatie recht hebt op het terugdraaieffect van je teller, maar enkel op de naakte kostprijs van de stroom (minder dan 1/3e van de totale stroomprijs). Dus voor de stroom die je niet meteen opgebruikt betaal je meer dan 2/3e van de normale stroomprijs om deze op een later tijdstip te kunnen gebruiken.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 20:44

ivob schreef:
11 okt 2018, 20:38
Gezien er nog geen enkele regeling gekend is, alleen voorstellen en geruchten, kan je voorlopig ook niet voldoende anticiperen.
Op de website vlaanderen.be staat letterlijk
“De compensatieregeling is niet van toepassing op de distributienettarieven. Het prosumententarief valt weg met de plaatsing van de digitale meter. De distributienettarieven zullen berekend worden op basis van de werkelijke hoeveelheid elektriciteit die u van het net afneemt.”

Dat geeft toch al duidelijk aan welke richting het uit gaat. Ook uit diverse documenten van de vreg blijkt dezelfde redenering.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 11 okt 2018, 20:47

lennie schreef:
janus schreef:
Ik denk dat we er van mogen uit gaan dat de regeling voor 99% zeker vast ligt. Dat blijkt uit de website Vlaanderen.be en diverse documenten van de vreg.
En dat zou betekenen dat vanaf de installatie van de digitale meter het prosumententarief vervalt en dat je nog tot 15 jaar na de installatiedatum van je pv installatie recht hebt op het terugdraaieffect van je teller, maar enkel op de naakte kostprijs van de stroom (minder dan 1/3e van de totale stroomprijs). Dus voor de stroom die je niet meteen opgebruikt betaal je meer dan 2/3e van de normale stroomprijs om deze op een later tijdstip te kunnen gebruiken.
Dan kunnen we ook enkel maar vaststellen dat een aparte tarifering voor een wp enkel maar een logische stap zou zijn. Een warmtepomp in de winter laten draaien op 2/3 van de totale elektriciteitsprijs lijkt mij niet echt een investeren die ooit kan terugverdiend worden. Integendeel het zal je geld kosten.

Plaats reactie