Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wallace
lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Wallace » 09 okt 2018, 20:45

Ik ga alvast voor niemand gratis elektriciteit produceren dan gaat de stekker eruit.
Rommel van het dak af en klaar.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 10 okt 2018, 16:04

@ Wallace, en dan de volle pot betalen voor je electriciteit, dat is toch zot, ze liggen nu op je dak en als je maar 30% bespaart ipv 70% is dat toch al gewonnen, niet ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 10 okt 2018, 16:17

Niet gewonnen... eerder minder verloren. Als er echter kosten aan de installatie komen...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 10 okt 2018, 16:36

het is raden en gissen wat de toekomst t.a.v. de prijzen , kost4en en baten , er ons pv eigenaars te wachten staat :mrgreen: :vraag:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2018, 16:37

Wallace schreef:
09 okt 2018, 20:45
Ik ga alvast voor niemand gratis elektriciteit produceren dan gaat de stekker eruit.
Rommel van het dak af en klaar.
Ook niet meer voor jezelf produceren dus? Eigenaardige instelling. Nog liever in uw eigen voet schieten dan een ander iets te gunnen. :roll:
Dat je twijfelt om nog een nieuwe installatie te plaatsen en dat dit met de huidige windhaanregelingen onmogelijk nog op termijn te
berekenen is tot daar aan toe. Maar een reeds geplaatste en betaalde installatie gaan afbreken gewoon om geen overproductie meer op het net te moeten zetten :?: en bijgevolg je eigen stroom aan 100% terug in te kopen van het net. Emopolitiek.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 okt 2018, 17:08

Ik begrijp Wallace, voor iemand die alles al op een rij heeft i.v.m. zijn verbruik: indien niet thuis quasi geen verbruik en indien wel thuis terug moeten betalen voor uw eigen stroom ... met die 7ct/kWh gaat het niet ver lopen rekening houdend dat het al de zoveelste keer is dat ze ons vleugels afknippen, en zolang we nog een stukje vleugel over hebben dat ze in de toekomst nog zullen knippen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 okt 2018, 18:21

Benieuwd wie van jullie twee dan als eerst effectief zijn installatie zal afbreken.
Nuchter berekend is in het uiterste geval 22 cent/kWh nog altijd minder dan 29 cent/kWh.
En je vast gekoppelde toestellen (diepvries, frigo) en eventueel airco bij zonnig weer zullen op bepaalde
tijdstippen nog altijd 0 cent verbruiken tov 29 cent.
En daar stopt het niet bij. Stroom wordt nu al duurder. Ook het aandeel naakte elektriciteitsprijs.
Het zal uiteraard geen vetpot meer zijn zoals nu. Maar bij een reeds betaalde installatie zeker niet duurder dan
geen installatie. Ik begrijp die logica dus niet. Ik begrijp wel emo-reacties maar tussen ondoordachte emo reacties en daadwerkelijke
actie staat een wereld van verschil. Hoort in dezelfde categorie thuis als "op een zonnige dag met zijn allen de PV massaal afschakelen".
Staat goed op sociale media. Maar zal in de praktijk geen realiteit zijn. Toch niet bij mij. Ik gun jullie je kortstondig krantenmoment bij zulke acties waar alleen de uitvoerder last van heeft.
Als de overheid geen brede kijk op de zaak heeft en voortdurend jojo speelt tussen subsidies en lastenverhoging moet je het hoofd koel houden om gepast te reageren. Niet mee op hol slaan.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 10 okt 2018, 21:19

@ Ivob, 100% akkoord met jou ! ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 10 okt 2018, 22:09

Ok...
Mijn broer heeft dit jaar panelen gelegd voor 100% zijn verbruik te compenseren, terug verdien tijd was iets van 10 jaar...
De vraag is hoe wat voor terug verdien tijd heeft hij nu..? En zou hij met bovenstaande informatie mss de helft maar gelegd en een deel van het geld belegd of geïnvesteerd in iets anders wat nuttiger was...

Hoe ga je mensen overtuigen van mazout/gas af te stappen en naar een warmtepomp te gaan als het verbruik niet meer te compenseren is en de stroomprijs zorgt dat een w/w warmtepomp gekke werk is..
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 11 okt 2018, 03:06

bruma schreef:
Giolovin schreef:De warmtepomp is een nog grotere pineut in het ganse verhaal...

Als de regeling op deze manier vastgezet wordt, dan komen ze maar beter af met een aparte meter voor een warmtepomp...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
En wat met de bestaande WP PV installaties, die kunnen toch de productie niet splitsen over de WP-meter of de huisinstallatie-meter?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Met de regeling die nu voor ons ligt dan is het beter om de warmtepomp op een aparte meter te kunnen steken tegen goedkopere elektriciteittarieven/distributietarieven zoals dat nu het geval is met gewoon elektrische verwarmen met accumulatiekachels/elektrische boilers op exclusief nacht.

Wat ben je met een warmtepomp die aangesloten is op een meter met duurdere elektriciteit die enkel gedurende de dag adhv zonnepanelen kan meegenieten.

Tijdens de winterperiode is er bijna geen zonne-energie dus betaal je de volle pot.

Ja dan is een aparte meter met lagere distributie- en transportprijzen beter.

Ze doen het in Oostenrijk ook op deze manier. https://stromliste.at/strompreis/tarifa ... aermepumpe

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 okt 2018, 06:39

@giolovin
WP eigenaars hebben er wel voor gezorgd dat hun totaalverbruik (inclusief. WP) afgedekt werd door PV productie.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 11 okt 2018, 06:58

bruma schreef:@giolovin
WP eigenaars hebben er wel voor gezorgd dat hun totaalverbruik (inclusief. WP) afgedekt werd door PV productie.

Zolang er wordt gewerkt met een terugdraaiende teller is dat inderdaad mogelijk.

Zonder terugdraaiende teller kom je in de winter met een wp in de problemen.

johan001
lid

Bericht door johan001 » 11 okt 2018, 08:57

Vandaag heb ik een antwoordt gehad van het kabinet van B Tommelein.
Het lijkt er meer op dat de zo aangevochten prosumenten vergoeding wordt afgeschaft , en we daar na gewoon moeten gaan betalen voor het verbruik. Eerst extra belasten en dan afschaffen . Dat zou onze winst zijn .

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 11 okt 2018, 10:11

Emo politiek of niet, als de digitale meter er komt aan de voorwaarden zoals ze het nu proberen stil te houden. Dan komt er een houtkachel en gaat de warmtepomp uit voor verwarming als de zon niet schijnt.

In een latere fase zal er een batterij en e-wagen komen (wanneer rendabel) en haal ik een groot deel van mijn zonnepanelen van mijn dak. Deze komen op een ander dak losgekoppeld van het net, enkel om mijn wagen op te laden (of de batterij) die ook alleen daarvoor zal dienen. (Misschien nog wat tuinverlichting)

Heb al spijt dat ik een jaar geleden pv panelen legde en mijn volledige verbruik inclusief wp heb gedekt daarmee.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 11:18

johan001 schreef:
11 okt 2018, 08:57
Vandaag heb ik een antwoordt gehad van het kabinet van B Tommelein.
Het lijkt er meer op dat de zo aangevochten prosumenten vergoeding wordt afgeschaft , en we daar na gewoon moeten gaan betalen voor het verbruik. Eerst extra belasten en dan afschaffen . Dat zou onze winst zijn .
Er is voor de gemiddelde pv eigenaar geen winst. Ik heb de berekening gedaan voor mijn verbruik van vorig jaar. Mijn Smappee geeft me exact de gegevens die ik daarvoor nodig heb. Zelfconsumptie zou in de toekomstige regeling de belangrijkste factor worden. En daaruit blijkt dat ik op basis van de gegevens van vorig jaar onder de nieuwe regeling ca 80€ duurder zou uitkomen dan met de huidige prosumenten vergoeding. Terugverdientijd wordt dus alleen maar (nog) langer.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie