Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 23:24

Of 684 €, bijna een verdubbeling dus.

Je gaat met het prijsverschil nog wel geen alternatieven kunnen financieren.
Goed over nagedacht dus. :evil:
DNB verhogen hun inkomsten en iemand die twee keer nadenkt kan eigenlijk niet weg zonder zichzelf
nog meer in de vingers te snijden.
Hopelijk wonen er in Oostende veel mensen met PV (die twee keer kunnen nadenken in het stemlokaal).

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 12 aug 2018, 07:52

Installatie solaredge 4k 5400wp 20x phonosolar te koop, 1 jaar oud, bod via pm :?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

jordy.celis
junior lid

Bericht door jordy.celis » 12 aug 2018, 07:58

Als de digitale meter geplaatst wordt op een ongunstig moment ten opzichte van de eindafrekeningsdatum zal dit de factuur verhogen.

Immers staat in de ontwerptekst:
"In geval van bestaande prosumenten worden de meters ten laatste vanaf 1
juli 2019 uiterlijk tegen 31 december 2022 vervangen door een digitale meter. Bij
de plaatsing bij bestaande prosumenten wordt het verschil in meterstand ten
opzichte van de laatste afrekeningsfactuur ten gevolge van de compensatie verbonden aan de terugdraaiende teller meegenomen naar de eerstvolgende
afrekeningsfactuur."

Ofwel interpreteer ik dit niet goed..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 12 aug 2018, 15:49

JoG schreef:
11 aug 2018, 22:15
De nettarieven die ze gaan aanrekenen zijn inderdaad de huidige distrubitie tarieven en die maken 2/3 uit van uw electriciteitsfactuur.
en waar staat dat de nettarieven niet zullen veranderen? er is al langer sprake van een 'groene taxshift' van elektriciteit naar gas + als het capaciteitstarief er zal komen, zal dit ook bepaalde andere kosten doen dalen.

volgens een link op de VREG website, zijn de nettarieven nu 46% van de factuur, dus geen 2/3de...
link

en Roeboe, zelfs als je €100/jaar extra zou moeten betalen, rendabel blijft de installatie nog steeds hoor...

ik wacht in ieder geval liever met mijn mening te vormen tot alle details bekend zijn. al de rest is voorbarig en nutteloos.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 12 aug 2018, 18:26

Dit is de link die ik vind op VREG.be
https://www.vreg.be/nl/distributienetta ... rdgas-2018

En wel degelijk 2/3. Of zelfs meer. Vergelijk met 0,238 eur All in van ecopower in mijn gebied zijnde Interenerga. Bij mij wordt het 300 euro duurder dan mijn huidige prosumententarief van ongeveer 1000 euro, als ik niks verander.

Als Bas graag betaalt, ga je gang, maar ik ga ervoor zorgen dat mijn verbruik van wp in de winter omlaag gaat.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 12 aug 2018, 18:51

bartgo schreef:
12 aug 2018, 18:26

En wel degelijk 2/3. Of zelfs meer. Vergelijk met 0,238 eur All in van ecopower in mijn gebied zijnde Interenerga. Bij mij wordt het 300 euro duurder dan mijn huidige prosumententarief van ongeveer 1000 euro, als ik niks verander.

Als Bas graag betaalt, ga je gang, maar ik ga ervoor zorgen dat mijn verbruik van wp in de winter omlaag gaat.
Ik snap allessinds wel waarom de distributienet tarieven zo duur zijn! Ik raad iedereen aan het boek 'DE VLAAMSE ZIEKTE' van Peter Reekmans te lezen!!
Je wordt er gewoon ziek van hoeveel zitpenningen al die politiekers overal krijgen!!

JoG
lid

Bericht door JoG » 12 aug 2018, 19:53

Bas schreef:
12 aug 2018, 15:49

en waar staat dat de nettarieven niet zullen veranderen? er is al langer sprake van een 'groene taxshift' van elektriciteit naar gas + als het capaciteitstarief er zal komen, zal dit ook bepaalde andere kosten doen dalen.

De nettarieven zullen zeker nog veranderen , alleen vrees ik dat deze nog duurder zullen worden ... merk op dat we nu kunnen 'genieten' van een 'compensatieregeling' van 15 jaar. Daarna komt de 'finale' regeling die naar mijn gevoel nog duurder zal zijn en op het moment dat het de moeite loont om een batterijsysteem te installeren zullen ze op de proppen komen met het capaciteitstarief waardoor iedereen een stevige forfait dient te betalen wil je met het net verbonden blijven. Door hun strategische prijszetting dwingen ze ons om mooi in de pas te lopen.

Wat de groene taxshift betreft maak ik me ook niet al teveel illusies. De taxen op gas zullen wel stijgen maar dat daardoor andere kosten zullen dalen durf ik te betwijfelen. Maar ieder zijn mening natuurlijk.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 13 aug 2018, 08:41

Vreemd. Terwijl iedereen het eens schijnt te zijn dat het huidige prosumententarief gebaseerd op het omvormervermogen een miskleun is, ziet het ernaar uit dat een eerlijker systeem op komst is. En toch schieten de meeste mensen al in een kramp zonder het totaalplaatje te zien. Wat ik gezien heb is veel logischer dan het het actuele prosumententarief en zou ook het gewicht van een capaciteitstarief, dat een puur theoretisch model is met sociaal desastreuze gevolgen, kunnen verminderen. Mijn indruk is dat ze deze keer wat dieper nagedacht hebben en op langere termijn, maar we moeten inderdaad nog wat wachten op het totaalbeeld. Ik ben er wel helemaal gerust in dat ze zichzelf niet in de voet gaan schieten en dat zonnepanelen nog een accepteerbare terugverdientijd zullen hebben. En zonder shift van taksen van elektriciteit naar fossiele brandstoffen blokkeren ze de markt van warmtepompen.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 13 aug 2018, 09:21

bartgo schreef:
12 aug 2018, 18:26

ik wacht in ieder geval liever met mijn mening te vormen tot alle details bekend zijn. al de rest is voorbarig en nutteloos.

volledig akkoord met Foroa!

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 13 aug 2018, 10:12

Op welke details wacht jij nog Bas? De tarieven van 2019 wellicht, als de digitale meter effectief bij pv bezitters verschijnt, daar heb je gelijk in. Ik hoop samen met jou dat die miraculeus lager gaan zijn dan nu.

Los daarvan werd de nieuwe regeling gepubliceerd op de officiële website Vlaanderen.be, en daaruit blijkt duidelijk dat de terugdraaiende teller helemaal niet gegarandeerd wordt voor 15 jaar terwijl Tommelein dat heel helder heeft gezegd in juli 2017. Het staat overigens nog steeds op zijn blog te lezen: we garanderen de terugdraaiende teller. Niet dus.

Maar we vinden er wel iets op waardoor we uiteindelijk nog minder zullen betalen. De belastingverhoging krijgen ze van mij alleszins niet.

landoke13
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door landoke13 » 13 aug 2018, 10:19

Ik vraag mij eigenlijk af , als wij , zoals vroeger ook een door iemand voorgesteld werd
wij op een zonnige dag , allemaal gelijk , onze installatie's zouden afzetten
hoe het net gaat reageren
ook vraag ik mij af hoe het net gaat reageren , als er meer en meer elektrische auto's gaan rondrijden
als er dan geen plaatselijke opwekking is
zouden er hier mensen zijn die nu GSC hebben , en binnen 10 , 15 jaar er geen meer hebben , ze nog op hun dak gaan laten liggen

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 aug 2018, 11:18

landoke13 schreef:
13 aug 2018, 10:19
zouden er hier mensen zijn die nu GSC hebben , en binnen 10 , 15 jaar er geen meer hebben , ze nog op hun dak gaan laten liggen
Waarom niet, ze zijn al lang afbetaald / ROI is eruit & het brengt je enkel winst op.
Je hebt altijd een stuk direct verbruik.

Bij digitale teller valt het proconsumententarief weg.
Dus eigenlijk kan het al bij al nog goed meevallen.
Of een batterij hier een haalbare economische ROI gaat hebben zal afhangen hoe de tax-shift zich verder doorzet.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 13 aug 2018, 11:40

bartgo schreef:
13 aug 2018, 10:12
Op welke details wacht jij nog Bas? De tarieven van 2019 wellicht, als de digitale meter effectief bij pv bezitters verschijnt, daar heb je gelijk in. Ik hoop samen met jou dat die miraculeus lager gaan zijn dan nu.

Los daarvan werd de nieuwe regeling gepubliceerd op de officiële website Vlaanderen.be, en daaruit blijkt duidelijk dat de terugdraaiende teller helemaal niet gegarandeerd wordt voor 15 jaar terwijl Tommelein dat heel helder heeft gezegd in juli 2017. Het staat overigens nog steeds op zijn blog te lezen: we garanderen de terugdraaiende teller. Niet dus.

Maar we vinden er wel iets op waardoor we uiteindelijk nog minder zullen betalen. De belastingverhoging krijgen ze van mij alleszins niet.
Ja inderdaad, de details die eigenlijk alles bepalen.

De terugdraaiende teller voor de elektriciteitskost blijft gegarandeerd. Het deel netwerkkosten dat nu onder het prosumententarief valt, wordt vervangen... maar ik snap de verwarring wel.

Wally©
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 13 aug 2018, 11:54

Bon...We zullen wel zien hoe heet de soep wordt opgediend...
Ik maak mij echter weinig illusies...
Minder dan nu betalen zal maar weinigen gegund zijn vrees ik...
PT valt weg en wordt vervangen door iets waar de leek de ballen van snapt...
Ze gaan ons bij het spreekwoordelijk p**tje hebben...
Schrijf het maar op...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 aug 2018, 12:02

Je kan enkel anticiperen door uw energieverbruik eens onder de loep te nemen.
Je zou theoristisch gezien om de 15 min een stastiek kunnen raadplegen.

Voor de techneuten onders ons is dit maar een kleintje als de P1 poort openstaat.
Emonpi / Flukso / Raspi / ..

Sturen van uw verbruikers, vb: vaatwasser / wasmachine / droogkast aanzetten tijdens de zonuren.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie