Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door bartgo » 31 aug 2018, 22:15

Ik ben er van overtuigd dat je er het beste van hebt gemaakt, met heel veel diplomatie en kennis. Dat zal hen ook wel niet ontgaan zijn, en wellicht kunnen ze buigen als een gunstigere maatregel niet te veel geld kost.

Intussen ben ik gewoon al verder aan het oefenen om minder van het net terug te nemen savonds maar gewoon meer dingen te doen als de zon schijnt. Het lukt aardig met een 20% minder afname. Natuurlijk is het nog zomer en heb ik mijn warmtepomp niet zo veel nodig.

Heb je het over warmtepompen gehad?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 31 aug 2018, 22:19

Lees de nieuwsbrief hier : viewtopic.php?f=70&t=21452

Best in dat topic daar verder bespreken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 sep 2018, 07:12

En...als iedereen zijn auto weg doet, gaan ze de fietsen belasten. De :D ouderen onder ons zoals ik.. :mrgreen: weten het nog. 50 jaren geleden..de fietsen taksen (kenteken plaatjes?) Komt terug!
Als iedereen de electricteit uitzet gaan ze de kaarsen belasten.
De kassa van onze overheid zal altijd gevuld blijven.
Waterverbruik verminderen. Wat is het resultaat? We verbruiken minder, maar onze rekening blijft bijna even hoog. Tarieven gingen omhoog, omdat ze in de kassa evenveel willen hebben, ook al verbruiken we minder. pfff
Aan de digitale watermeter zijn ze ook al lang bezig. Twee jaar geleden was ik bij een klant die deze aan het ontwerpen was. Per toeval bij uitgekomen toen ik een herstelling aan een airco deed. Deze meter gaat vanop afstand kunnen uitgeschakeld worden en afgelezen. Opladen batterijtje vermoed ik door het rad in de waterstroom. Communicatie tussen meter en leverancier enz...kwam (mocht) ik niet weten. Tarieven zouden kunnen aangepast worden in de zomer, lange droogte, bij veel afname.
Tja, goed weekend aan iedereen :D

mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 01 sep 2018, 17:26

ErikDD schreef:
24 aug 2018, 12:19
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180824_03680665

‘Zonder duidelijkheid geen digitale meter voor zonnepanelen’

Zien of deze belofte gehouden wordt ...
Tja, mooie beloftes maken voor de verkiezingen kunnen ze allemaal, na de verkiezingen is het al snel wat anders.
Totaal onbetrouwbare politicy in dit landje.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 02 sep 2018, 14:06

mabo schreef:
ErikDD schreef:
24 aug 2018, 12:19
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180824_03680665

‘Zonder duidelijkheid geen digitale meter voor zonnepanelen’

Zien of deze belofte gehouden wordt ...
Tja, mooie beloftes maken voor de verkiezingen kunnen ze allemaal, na de verkiezingen is het al snel wat anders.
Totaal onbetrouwbare politicy in dit landje.
Politici. Maar inderdaad, ongelofelijk dat ons land überhaupt nog draaiend gehouden kan worden met al dat geklungel...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

ctphilippi

Bericht door ctphilippi » 09 sep 2018, 18:50

Mensen die erop achteruit gaan met de digitale meter, betalen dus eigenlijk minder forfetair prosumententarief dan de feitelijke kosten die er zijn aan hun gebruik van het net.

Mensen die veel direct verbruik hebben, gaan er op vooruit. Zij betalen nu eigenlijk meer dan de echte transportkosten van hun gebruik van het net.

Eigenlijk is het nieuwe systeem eerlijker.

Ik zelf bezit nu 2 jaar een huis, en verdiep me al een jaar of 3 in zonnepanelen. Maar door die eeuwig blijvend veranderende wetgeving en tariefiering ben ik er nog steeds niet aan begonnen. Want voorlopig lijkt het er dus nog niet op dat Tom zijn woord gaat kunnen waarmaken :roll:

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 10 sep 2018, 11:04

Eerlijker? Zonnepanelen en wp worden zo afgestraft...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 10 sep 2018, 11:14

ctphilippi schreef:
09 sep 2018, 18:50
Mensen die veel direct verbruik hebben, gaan er op vooruit. Zij betalen nu eigenlijk meer dan de echte transportkosten van hun gebruik van het net.

Eigenlijk is het nieuwe systeem eerlijker.
Alle pv-eigenaars betalen meer dan de echte transportkosten van hun gebruik van het net. Ze zorgen er eigenlijk zelfs voor dat elektriciteit minder ver getransporteerd moet worden, wat ook minder verliezen geeft. De netwerkkosten op elektriciteit zijn veel te hoog, op gas te laag.

Iedereen moet betalen voor de infrastructuur en openbare verlichting, daar kunnen we niet onderuit. Maar het mag wel transparanter dan alles onder de noemer transportkosten te plaatsen en drogredenen zoals 'dubbel gebruik van het net' in te roepen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 10 sep 2018, 14:06

Bas schreef:
10 sep 2018, 11:14
Iedereen moet betalen voor de infrastructuur en openbare verlichting, daar kunnen we niet onderuit. Maar het mag wel transparanter dan alles onder de noemer transportkosten te plaatsen en drogredenen zoals 'dubbel gebruik van het net' in te roepen.
+1 Elektronen verplaatsen zich door het net van producent naar verbruiker. Die producent kan een kerncentrale op +80 km zijn maar ook onze PV installatie op 20 m van de verbruikende buur. Waar zit dat dubbel gebruik!!!!
De distributiekosten zijn veel hoog omdat de overheid allerlei kosten in de tarieven duwt die er eigenlijk amper iets mee te maken hebben. Deze extra kosten zorgen er vooral voor dat groene investeringen eigenlijk steeds minder interessant worden.
Hoog tijd dat onze overheid zorgt voor een herverdeling van deze kosten naar andere energiedragers zoals mazout, aardgas of hout. Dan komt er pas echt sprake CO2-reductie.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 10 sep 2018, 14:27

Het gaat veel verder dan dat. De gemeentes rekenen op de dividenden van de intercommunales om hun gemeentekassen te spekken.

Dus je kan dat ook nog eens als een verdoken vorm van gemeentebelasting zien omdat de gemeentebesturen de ballen niet hebben om toe te geven dat ze niet toekomen met de gemeentebelasting.

Dat er centen moeten zijn voor dienstverlening is evident, maar in ze dan rechtstreeks en op een correcte manier en niet via omwegen die niets met de kern van de zaak te maken hebben.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Fanatix

Bericht door Fanatix » 11 sep 2018, 15:56

Ik was eigenlijk van plan zonnepanelen te laten installeren, maar als ik het zo lees ga toch nog wachten.
De terugverdientijd is nu vrij onzeker, zeker als je overdag niet veel verbruikt.
Of je moet een warmtepompboiler kunnen installeren en die intelligent sturen. (volgend jaar subsidies volgens mr. T)

Beter eerst goed monitoren op welk moment ik hoeveel verbruik.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 sep 2018, 17:08

Of je moet een warmtepompboiler kunnen installeren en die intelligent sturen. (volgend jaar subsidies volgens mr. T)
Niet voor iedereen is een wp interessant, als je stooktemperatuur te hoog ligt blijf je beter bij iets anders.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 16 sep 2018, 12:45

janus schreef:
11 sep 2018, 17:08
Niet voor iedereen is een wp interessant, als je stooktemperatuur te hoog ligt blijf je beter bij iets anders.
Sta me toe een straffe uitspraak te doen: zoals de toekomstkaarten nu liggen is een warmtepomp voor nog maar weinig situaties interessant.

Een korte onderbouwing aan de hand van een fictief voorbeeld waarbij een WP wél interessant is.
Stel dat je een - voor residentiële doeleinden - grote PV installatie staan hebt van 10 kWp. Die produceert jaarlijks 10.000 kWh. Lijkt me ruim voldoende om het jaarverbruik af te dekken, inclusief warmtepomp. Daarvan wordt echter 8.000 kWh geproduceerd in de zomermaanden en slechts 2.000 kWh in de wintermaanden. Het grootste deel van die 8.000 kWh ben je kwijt (onder de voorgestelde regeling met de digitale meter). Misschien stuurt de netbeheerder jou wel een kaartje "bedankt voor de gratis energie". :geek:
Van die 2.000 kWh in de wintermaanden hoop ik dan dat je het meeste instant kan gebruiken. Op voorwaarde uiteraard dat de warmtepomp regelbaar is in functie van de productie van het PV systeem. Met een effectieve COP van pakweg 4, kom je voor de wintermaanden nog aan 8.000 kWh warmte. Voor een goed geïsoleerd huis kan dat volstaan.

De meeste situaties zijn echter zo dat
  • afstemming verbruik WP op productie PV onbestaande is (daar valt wellicht nog relatief makkelijk een mouw aan aan te passen)
  • er onvoldoende plaats is voor zo'n grote PV installatie
  • er meer dan 8.000 kWh aan warmte nodig is om de winter comfortabel door te komen
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 sep 2018, 13:54

Even snel gerekend voor een 10kWp installatie midden West-Vlaanderen opbrengst per maand
november 510kWh
december 330kWh
januari 400kWh
februari 520kWh
De ene dag meer opbrengst dan de andere dag echter verwarming heb je 24/7 nodig, reken maar uit hoeveel warmte je per uur kunt verkrijgen.
Zelf verbruik ik met mijn WP tussen de 2540-4570kWh per jaar afhankelijk van het weer (graaddagen).
Je zal wel een dag of 2 30kWh en een dag of 2 20kWh opbrengsten hebben, de meeste dagen zullen maar rond de 3-5kWh schommelen.
Minima van 0,7kWh dagopbrengst zijn niet uitzonderlijk.
Dagverbruik (totaal incl WP) in december zal al snel 30kWh bedragen (24/7 verbruik en niet wanneer de zon schijnt)

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 16 sep 2018, 20:11

Ik kan me grotendeel vinden in jouw cijfervoorbeeld.
bruma schreef:
16 sep 2018, 13:54
Je zal wel een dag of 2 30kWh en een dag of 2 20kWh opbrengsten hebben, de meeste dagen zullen maar rond de 3-5kWh schommelen.
Dit stuk klopt niet met m'n buikgevoel. Maar da's maar buikgevoel.
Buikgevoel becijferd: als ik uit ga van 330 kWh, dan is het maandgemiddelde net boven 10 kWh per dag. Zonder die paar zonnige dagen van 30 kWh is het gemiddelde over de andere 29 dagen (330-2*30)/29 = 9 kWh.

Als ik snel even de simulatie loop voor 10 kWp, dan kom ik voor een december maand op een totaal van 305 kWh en maandgemiddelde net geen 10 kWh/dag. Om te verwarmen heb je in december, inderdaad afhankelijk van het aantal graaddagen ongeveer 2540-4570 kWh / 6 maanden = circa 400 - 800 kWh nodig, ofwel minstens 15 kWh per dag (enkel voor de warmtepomp).
quick_sim.png
Bovenstaande grafiek laat duidelijk zien dat de WP minstens 2/3 van de tijd niet voldoende heeft aan de uit PV geproduceerde productie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie