Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
11221
lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door 11221 » 28 aug 2018, 21:52

Blijkbaar een gelijkaardig systeem als in Nederland:
https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 aug 2018, 23:45

Leuk voorstel, enkel gaan ze in België dit weer onder het mom van belastingsvoordeel forceren.

Keuze batterijen is wel ok
Tesla Powerwall 2, LG Chem RESU 7H, of LG Chem RESU 10H
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 29 aug 2018, 07:32

Ik vind dat sommigen een te groot geloof hechten aan eigen opslag en dan weer te negatief zijn over gemeentes en DNB. Maar ik vind ook weer niet dat eigen opslag helemaal dom is of dat er bij gemeentes/DNB niets beter zou kunnen. Maar denk ook na:
  • Heel wat gemeentes halen inkomsten uit de DNBs. Ik vind het niet meer dan logisch dat een gemeente die inkomstenbron niet willen zien opdrogen. Laten we ervan uitgaan dat ze - globaal gezien - die gelden ten goede inzetten. Als dat zou wegvallen, moeten ze besparen (een weg later vernieuwen, dat fietspad later aanleggen,...) of andere inkomsten zoeken (gemeentebelastingen, CO2-taks,...)
  • Patrick zei "Wacht maar tot de kleinschalige waterstof productie en opslag systemen beschikbaar zullen zijn. Deze systemen zullen de markt grondig herschikken" Opslag van waterstof is niet zo simpel: het is een heel klein molecuul dat snel ontsnapt.
  • Bij heel wat zaken die het kleinschalige beter maakt, zullen die voordelen méér doorwegen bij het grootschalige:
    • Je haalt meer uit een grote windmolen, dan enkele kleine windmolens.
    • Als je álle kosten rekent (dus zonder subsidies) van een zonneboiler, dan is de kans klein dat je een goede 'return on investment' hebt. Tenzij je een voldoende grote afname hebt (zwembad, hotel,...). Wil je overtollige warmte opslaan, is extra opslag nodig. Je kan het alvast niet naar een warmtenet sturen.
    • Als je de webpagina van Eneco bekijkt dan zie ik aparte offertes, geval-per-geval de installatie bekijken en een veelzeggende zin zoals "Een Powerwall geeft ons de mogelijkheid onze eigen energie volledig te verzorgen. Net alsof je al je groente haalt uit eigen tuin. En wat je daarvan niet op kunt, doe je toch óók in de vriezer." Ik kan nl. niet geloven dat ze afgesneden van het net zijn en een vriezer heb je vaak sowieso al staan, dus kan je ervoor kiezen daar je eigen groentes in te bewaren. Maar die opslag is ook beperkt, zo merk ik toch ad tomaten, druiven, courgettes,... die ik van velen heb gekregen, omdat ze hun groententuin niet de baas kunnen.
    • Als je batterijen aankoopt voor je zuidgerichte installatie, dan kan een wijkopslag diezelfde batterijen gebruiken om ook iets te doen met de west- en oostgerichte installaties. Bovendien kan je met wijkopslag betere prijzen bedingen.
    • Als je met 5 gezinnen waterstof thuis wil opslaan, dan zal je dat goedkoper kunnen door op één plaats die hoeveelheid op te slaan.
    • De vele zonnepanelen lijken een uitzondering, maar dat komt door een riante subsidie in het verleden, een eigen dak die de meeste mensen tóch hebben én een goed uitgebouwd netwerk waar we de overtollige energie in kwijt kunnen.
    • Een uitzondering is ook dat als je veel zelf doet, goedkoop aan materialen kan geraken en als je je eigen tijd niet doorrekent. Ik vermoed dat het project van ivob hieronder valt.
  • De opmerking van Luc6580 over het verschil tussen KW en KWh is bijzonder belangrijk. Is het niet logisch dat het vermogen van je opslag niet té groot mag zijn, want dat zou betekenen dat je op een bepaald moment via je batterij zodanig veel elektriciteit op het net zet, dat je deze overbelast. Je kan er wel over discussiëren hoe groot dit dan zou mogen zijn en of er een mogelijkheid is een uitzondering hierop te krijgen.

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 29 aug 2018, 08:31

Voor particuliere verbruikers zijn de standaard systemen van oa. Eneco een gemakkelijke oplossing die aantrekkelijk voorgesteld wordt.
Toch heeft ieder gezin een eigen verbruiksprofiel en dat is nog meer zo bij bedrijven. Daarom moet een opslagsysteem niet enkel naar capaciteit berekend maar vooral geprogrammeerd worden volgens dit profiel. Enkel systemen waar een scala aan vrij programmeerbare parameters voorhanden zijn om dit te kunnen doen bieden een goede oplossing voor energie opslag. Dit zijn op dit moment nog witte raven.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 29 aug 2018, 08:48

@m2ts

Inderdaad de gemeentes rekenen op inkomsten komende van de DNB’s (en ook andere intercommunales) en net dat is mijns inzien een scheefgegroeide situatie.
Op die manier vormen de diensten van de intercommunales een verdoken vorm van gemeentebelasting.
Terwijl het basisdoel van een intercommunale het aanbieden van een dienst zou moeten zijn die de overheid zelf niet (meer) wil aanbieden beginnen ze zich te focussen op winstmaximalisatie, enerzijds door hun tarieven op te drijven, anderzijds door zich te gaan bezighouden met investeringen en beleggingen die niets met hun kerntaak te maken hebben.
En dan spreken we nog niet over alle (politieke) bestuursmandaten en postjes dat dit met zich meebrengt.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 aug 2018, 12:07

YveST3 schreef:
28 aug 2018, 19:54
ivob schreef:
28 aug 2018, 19:00
Het zal wel eerder de kant opgaan van het Eneco voorstel.
Zijn ze al eventjes mee bezig om dat voor het einde van het jaar af te ronden en te vermarkten.
En het Eneco voorstel is ?
Dat heb ik hier in een andere tread al uitvoerig uitgelegd en de meningen over gevraagd.
viewtopic.php?f=23&t=21208&p=248441&hilit=eneco#p248441
Laatst gewijzigd door ivob op 29 aug 2018, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 aug 2018, 12:09

DaRkMaN_FX schreef:
28 aug 2018, 23:45
Leuk voorstel, enkel gaan ze in België dit weer onder het mom van belastingsvoordeel forceren.

Keuze batterijen is wel ok
Tesla Powerwall 2, LG Chem RESU 7H, of LG Chem RESU 10H
Powerwall 2 is nog steeds niet verkrijgbaar in België: https://eneco.be/nl/thuisbatterij

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 aug 2018, 12:22

viewtopic.php?f=23&t=21208&p=248441&hilit=eneco#p248441

Ik ben toen ook op gesprek geweest met enkele NL consulenten van Eneco in hun zetel te Mechelen daar
ze op dat ogenblik de Belgische markt aan het aftasten waren om het systeem door te voeren als er een subsidieregeling
uit de bus zou komen in België. Doelstelling was laatste kwartaal van dit jaar. Ik had dan ook een offerte gevraagd maar ben
nog steeds wachtende op een concreet voorstel. In de nabije toekomst zal ik sowieso een batterij systeem moeten hebben gezien bij een
stroomstoring mijn pomp niet mag uitvallen en in een korte tijdspanne uit veiligheid moet kunnen overschakelen naar een elektrisch back up systeem om een eventuele uitval te overbruggen. Hun systeem zou daarin normaal voorzien.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 aug 2018, 12:33

Het is de onderaannemer Izen die voor Eneco de batterijen plaatst.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 aug 2018, 13:27

Maar het contract en de voorwaarden komen van Eneco.
Als leverancier moeten zij mee voorzien in de stabilisatie van de netten.
Hun business model is bij particulieren batterijen te plaatsen en een % van deze opslag blijft voorbehouden voor gebruik van de
leverancier/DNB om het net te stabiliseren. De particulier moet zo ver gekregen worden (een deel van zijn batterijcapaciteit afstaan)
met een prijsvermindering op de installatie (ipv 9000 € een 7500€) en een kleine jaarvergoeding. Die prijsvermindering zou dan afgewenteld
worden via subsidies. Als ze die prijsvermindering zelf zouden dragen was het systeem al ingevoerd.
Zo heb ik het toch begrepen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 aug 2018, 14:55

Batterijsystemen zouden rendabel moeten zijn zonder subsidies want anders gaan we opnieuw de foute weg op :-( , met wederom stijgende tarieven voor gezinnen die het al moeilijk hebben. De totale stroomkost is sinds 2009 toch fors gestegen t.g.v. de massale plaatsing van PV en windmolens die GSC krijgen.
Baterijsystemen hebben ook en omvormer die een bepaald max. vermogen kan leveren. De DNB willen beletten dat PV-omvormers en opslag-omvormers samen nooit meer kVa aan het net leveren dan toegelaten. 5kVa voor enkelfazige aansluitingen en 10 kVa voor 3-fazige aansluitingen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 31 aug 2018, 09:48

Net gevonden op site VREG weet niet hoelang dit er er staat ?
We verwachten alvast dat bij zonnepaneleneigenaars met een digitale meter de berekening van de compensatie niet meer gebeurt voor het onderdeel nettarieven.
https://www.vreg.be/nl/digitale-meters
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 31 aug 2018, 09:59

Ik kan mij vergissen maar is die tekst over bruto en netto afname niet gewijzigd tegenover de vorige versie?
Indien ja,wie weet wat dat in de praktijk zou betekenen, financieel?

Heeft onze voorzitter intussen al op audiëntie geweest?

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 31 aug 2018, 11:25

DaanW schreef:
30 aug 2018, 14:55
Batterijsystemen zouden rendabel moeten zijn zonder subsidies ...
Niet alleen batterijsystemen. Alles zou rendabel moeten zijn zonder subsidies.

Voor mij kan het niet dat de overheid zomaar een berg geld bij legt voor wat dan ook.

(ik heb een nieuwbouw gezet, en ik heb van geen enkele subsidie kunnen genieten, t moest allemaal uit mijn eigen zakken komen)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 31 aug 2018, 19:44

Ik ben op audientie geweest bij de VREG en ben een uitgebreide (open) nieuwsbrief aan het schrijven over alles wat je moet weten over de digitale meter.
De VREG is door de commotie wat in snelheid gepakt maar was/is van plan een simulator op de website te zetten om het effekt van de digitale meter te simuleren.
De site met FAQ is ook nog maar pas online gezet neem ik aan.
Volgens de huidige tariefmethodologie betaal je inderdaad volgens gemeten afname en niet volgens prosumententarief.
Het is niet onmogelijk dat de methodologie aangepast kan worden of plaatsing digitale meter uitgesteld.
Alleszins is duidelijk dat er zo snel mogelijk duidelijkheid moet komen over wat het nu gaat worden.

Het zal zeker niet voor iedereen nadelig zijn om een digitale meter te krijgen, integendeel zelfs.

Lees hiervoor meer in mijn nieuwsbrief (waarschijnlijk vanavond nog ...)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie