Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door molenveld » 27 aug 2018, 12:53

Wat mij het meest tegenspreekt aan deze regeling is de (m.i. onterechte) focus op direct eigen verbruik. Terwijl het voor het distributienet niet uitmaakt of ik die stroom direct verbruik of mijn buurman.

Neem nu een zeer kleine installatie van slechts 1 paneel, hier ga je het dichtst tegen 100% direct verbruik zitten als mogelijk, en dus maximaal rendement hebben van je installatatie. Correct gedimensioneerde installaties, die exact het eigen verbruik afdekken, gaan procentueel het minste direct verbruik hebben, en in deze regeling dus maximaal nettarieven betalen.

Terwijl 1 huis met 10 zonnepanelen of 10 huizen met 1 zonnepaneel (in dezelfde wijk en op dezelfde fase) voor het distributienet dezelfde impact geven, gaat de eerste situatie veel meer nettarieven opleveren. Logisch???

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 27 aug 2018, 13:17

Op dit moment zijn het alleen de DNB die zeker willen zijn dat hun kosten (en dividenden) gedekt zijn.
De volgende stap zijn de grote energieleveranciers die bijv. gascentrales standby moeten houden om bij te springen bij energieschaarste, op momenten dat er te weinig zon en/of wind is.
Velen zullen nog schrikken eens zij hun tarieven voor vergoeding van geïnjecteerde stroom mogen bekend maken.
Want dat is de "alternatieve compensatieregeling" die Tommelein voorziet voor nieuwe installaties vanaf 1 januari 2021 of vanaf die "15 jaar na installatie" voor zij die nu nog recht hebben op het "principe" terugdraaiende teller.
Als ik merk dat we hier in de straat op zonnige momenten constant flirten met die 253V grens vraag ik mij toch af hoever het net op zeer veel plaatsen verwijderd is van zijn verzadigingspunt.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 27 aug 2018, 14:53

Hoe je het ook draait of keert. Mijns inziens hebben ze ons altijd bij ons kleurpotloden.
“Stel” dat we gaan mogen kiezen tussen de huidige netvergoeding of de toekomstige regeling dan betaal ik met mijn installatie van begin 2014 nog altijd kosten waarvan op het ogenblik van de installatie geen sprake van was.
Ik zou dus mogen kiezen tussen de pest en de cholera.
En dan spreken we nog niet over het capaciteitstarief wat hoogstwaarschijnlijk ook nog wat stokken in de wielen zal komen steken.

Ik blijf er bij: zolang de vreg het schoothondje van de DNB’s blijft spelen kunnen wij nooit als winnaar uit de bus komen. Er is geen enkele stimulans voor de DNB’s om hun efficiëntie te verhogen zolang ze door hun monopoliepositie koudweg alle kosten aan hun “klanten” kunnen blijven doorrekenen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 aug 2018, 16:06

En de grootste aandeelhouders van de DNB's zijn de Vlaamse gemeenten, dus het blijft een verdoken belasting onder het mom van energieprijzen...

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 27 aug 2018, 18:07

lennie schreef:
27 aug 2018, 14:53
“Stel” dat we gaan mogen kiezen tussen de huidige netvergoeding of de toekomstige regeling dan betaal ik met mijn installatie van begin 2014 nog altijd kosten waarvan op het ogenblik van de installatie geen sprake van was.
+1 :roll:
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 27 aug 2018, 20:04

molenveld schreef:
27 aug 2018, 12:53
Wat mij het meest tegenspreekt aan deze regeling is de (m.i. onterechte) focus op direct eigen verbruik. Terwijl het voor het distributienet niet uitmaakt of ik die stroom direct verbruik of mijn buurman.

Neem nu een zeer kleine installatie van slechts 1 paneel, hier ga je het dichtst tegen 100% direct verbruik zitten als mogelijk, en dus maximaal rendement hebben van je installatatie. Correct gedimensioneerde installaties, die exact het eigen verbruik afdekken, gaan procentueel het minste direct verbruik hebben, en in deze regeling dus maximaal nettarieven betalen.

Terwijl 1 huis met 10 zonnepanelen of 10 huizen met 1 zonnepaneel (in dezelfde wijk en op dezelfde fase) voor het distributienet dezelfde impact geven, gaat de eerste situatie veel meer nettarieven opleveren. Logisch???

Wat Molenveld schrijft is een andere invalshoek waar tot nu toe zo goed als niet over gepraat is, maar waar toch eens ernstig moet over nagedacht worden.
Wat we nodig hebben zijn mensen die dit gedachtegoed helpen omzetten naar politieke realiteit. Zoiets moet toch politiek haalbaar zijn?
Indertijd zijn intercommunales opgericht om ons van elektriciteit te voorzien.
Nu zou bijna een omgekeerde beweging moeten gebeuren. De burger produceert elektriciteit en "de gemeente" helpt deze te verwerken.
Bij overproductie moet men ook capaciteit kunnen uitschakelen, (Ik kan nu toch ook technisch mijn eigen productie uitschakelen?) maar in veel van de gevallen wordt deze elektriciteit van deze "kleine centrales" nu toch onmiddellijk verbruikt in de omgeving.
Het moet toch indenkbaar zijn dat men zo iets kan organiseren, afspraken maken, plannen, implementeren?
Maar zoals het er nu uit ziet wil men eerder remmen dan groeien. Het initiatief zou eigenlijk van de DNB moeten uitgaan maar zoals eerder gezegd stort dan hun businessmodel in.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

juano
lid

Bericht door juano » 27 aug 2018, 22:37

Passiefzonnen schreef:
27 aug 2018, 20:04
molenveld schreef:
27 aug 2018, 12:53

Wat Molenveld schrijft is een andere invalshoek waar tot nu toe zo goed als niet over gepraat is, maar waar toch eens ernstig moet over nagedacht worden.
Wat we nodig hebben zijn mensen die dit gedachtegoed helpen omzetten naar politieke realiteit. Zoiets moet toch politiek haalbaar zijn?
Indertijd zijn intercommunales opgericht om ons van elektriciteit te voorzien.
Nu zou bijna een omgekeerde beweging moeten gebeuren. De burger produceert elektriciteit en "de gemeente" helpt deze te verwerken.
Bij overproductie moet men ook capaciteit kunnen uitschakelen, (Ik kan nu toch ook technisch mijn eigen productie uitschakelen?) maar in veel van de gevallen wordt deze elektriciteit van deze "kleine centrales" nu toch onmiddellijk verbruikt in de omgeving.
Het moet toch indenkbaar zijn dat men zo iets kan organiseren, afspraken maken, plannen, implementeren?
Maar zoals het er nu uit ziet wil men eerder remmen dan groeien. Het initiatief zou eigenlijk van de DNB moeten uitgaan maar zoals eerder gezegd stort dan hun businessmodel in.
het is idd zo dat de ' kleine centrales' de omgeving van elektriciteit kunnen voorzien maar dat de ' grote (kern)centrales ' niet met een aan/uitknop kunnen worden gestuurd! Heeft het op dit moment uberhaupt wel zin dat er veel 'kleine centrales ' zijn? op die momenten is er nu toch al teveel stroom...

Het probleem met zonnepanelen is dat er s nachts en in de winter geen opwekking is... (wanneer we juist het meeste nodig hebben/ in winter dan)

Het tweede probleem is dat er teveel SPINNEN in het spinneweb van intercommunales zitten en deze allemaal moeten mee eten ( zitpenningen) dixit ' de Vlaamse ziekte' van Peter Reekmans. Hieruit blijkt ook dat fluvius een koepel organistatie blijft waarbij al de intercommunales als (ENERGA,IMEWO,INTERGEM )allemaal hun bestuursleden behouden ( en dus zitpenningen krijgen)

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 27 aug 2018, 23:40

Ja zij zullen geen enkel postje inleveren.
Wij darentegen.....

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 27 aug 2018, 23:47

If you can’t beat them, join them. Met al onze kennis zouden we misschien ook wel een zitje in zo een intercommunale kunnen bemachtigen :) of alleszins: misschien aandelen van de DNB kopen? Elia bijvoorbeeld, al is dat een niveau hoger.

11221
lid

Bericht door 11221 » 28 aug 2018, 07:34

https://www.vreg.be/sites/default/files ... 017-05.pdf

De netbeheerders (Synergrid) zijn alweer aan het proberen, om de opkomst van de batterijpaketten te saboteren. (zie bijlage)

De Vreg heeft hun voorstel tot wijziging afgekeurd, maar ze zullen wel weer met een aangepaste versie gaan komen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 aug 2018, 09:00

11221 schreef:
28 aug 2018, 07:34

De netbeheerders (Synergrid) zijn alweer aan het proberen, om de opkomst van de batterijpaketten te saboteren. (zie bijlage)

De Vreg heeft hun voorstel tot wijziging afgekeurd, maar ze zullen wel weer met een aangepaste versie gaan komen.
Tof :evil:
Uit de besprekingen met Synergrid blijkt dat “het totale vermogen” geïnterpreteerd moet worden
als de som van de omvormers (inclusief dus dat van de energie-opslagsystemen). De bijkomende
plaatsing van energie-opslagsystemen wordt dus enkel toegelaten -zonder dat daarvoor de
toestemming van de netbeheerder vereist is- voor productie-installaties met vermogen ≤5 kVA die
enkelfasig zijn aangesloten op het distributienet.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 aug 2018, 09:14

Ik neem er even de volledige tekst erbij want de gekwoteerde is een beetje uit zijn context gerukt/
In feite gaat het over de toelating en de voorwaarden waaruit duidelijk blijkt, zonder op te zoeken hebben we hier al over gebrainstormd, dat enkel éénfasige systemen rechten hebben:
3.1.3 Toestemming tot aansluiting (punt 2.1)
Onder punt 2.1 “toestemming tot aansluiten” is bepaald dat men enkel na schriftelijke toestemming een decentrale productie-installatie kan aansluiten. Deze toestemming is eveneens vereist indien men een wijziging aan de productie-installatie wil doorvoeren, met name ingeval van wijziging van het vermogen van de betrokken installatie.

Op deze toestemmingsvereiste is in een uitzondering voorzien als voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.
Er is bijvoorbeeld momenteel geen vereiste toestemming als “bij een enkelfasige aansluiting op het openbare distributienet het totale vermogen van de productie-installatie op het aansluitingspunt
≤5 kVA”
alsook “bij een driefasige aansluiting op het openbare distributienet het totale vermogen van de productie-installatie op het aansluitingspunt ≤10 kVA”.

Voor de aansluiting van een kleine decentrale productie-installatie (vermogen eenfasig ≤5 kVA of driefasig ≤10 kVA) is een toestemming dus niet vereist*.
Dit zou als volgt aangevuld worden:
“bij een enkelfasige aansluiting op het openbare distributienet het totale vermogen van de productie-installatie op het aansluitingspunt ≤5 kVA, zonder rekening te houden met energie-opslagsystemen. Bovendien is het in dit geval toegelaten om één of meerdere energie-opslagsystemen aan te sluiten, die samen een maximaal vermogen hebben van 5 kVA, op voorwaarde dat aan de DC zijde van deze bijkomende omvormers in geen enkel geval elektrische productie aangesloten wordt.”

Uit de besprekingen met Synergrid blijkt dat “het totale vermogen” geïnterpreteerd moet worden als de som van de omvormers (inclusief dus dat van de energie-opslagsystemen). De bijkomende plaatsing van energie-opslagsystemen wordt dus enkel toegelaten -zonder dat daarvoor de toestemming van de netbeheerder vereist is- voor productie-installaties met vermogen ≤5 kVA die enkelfasig zijn aangesloten op het distributienet.

Uit de -niet zo duidelijke- verwoording zou moeten blijken dat energie-opslagsystemen met een vermogen tot 5kVA kunnen worden (bij?)geplaatst voor enkelfasige aansluitingen.
Dergelijke soepelheid wordt niet gecreëerd voor driefasig aangesloten decentrale productie-installaties met een vermogen ≤ 10 kVA.

Patrick
Master lid

Bericht door Patrick » 28 aug 2018, 09:17

11221 schreef:
28 aug 2018, 07:34

Wacht maar tot de kleinschalige waterstof productie en opslag systemen beschikbaar zullen zijn. Deze systemen zullen de markt grondig herschikken, want je zul met de eigen geproduceerde waterstof kunnen kiezen of je verwarming en/of elektriciteit wil produceren.
Afhankelijk van wat men wil, kan men de opslag dimensioneren zodat loskoppeling van het net perfect mogelijk is. Het is zelfs mogelijk dit zo in te richten dat men een woonwijk hierop kan laten draaien.
Dit is echter de doodsteek voor de Belgische DNB en grote energieproducten die dit als een werkelijke dreiging zien van hun businessmodel.
Ook politiek ligt dit heel gevoelig, daar beide spelers zwaar politiek gekleurd zijn en dat er een gans verdoken verdienmodel achter DNB zit.

Gelukkig worden deze systemen ontwikkeld in landen waar deze beide partijen geen enkele grip hebben en kunnen ze deze ontwikkelingen niet tegenhouden.

Geduld is een mooie deugd.
Zonstraal lid 007

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 28 aug 2018, 09:18

Kan iemand dat eens in simpele taal vertalen aub?

11221
lid

Bericht door 11221 » 28 aug 2018, 09:32

Vertaald: Ze hebben niet graag dat we in te toekomst onze PV-stroom gaan opslaan, of zelfs terugleveren, indien we met variabele tarieven gaan werken.
Als er moet opgeslaan worden, willen zij dat wel doen, en moeten wij gewoon verder betalen, ze willen hun huidige grip niet inleveren.

Plaats reactie