Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door janus » 10 aug 2018, 21:11

ivob schreef:
10 aug 2018, 17:50
janus schreef:
10 aug 2018, 13:30
Ik heb er even een "mededeling" van gemaakt, ivm de belangrijkheid ervan.
Op die manier leest bijna elke bezoeker van het forum dit bericht.
Kon dat niet even wachten. Moet je nu per se iedereen zijn WE bederven? :D
Sorry :oops:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 10 aug 2018, 21:19

Wat zou je denken van een zonneboiler die in de winter een deel van het warm water kan aanmaken en zo sww elektrisch of wp alvast in de winter minder doet verbruiken?

paulvdb

Bericht door paulvdb » 10 aug 2018, 22:48

Met die slimme meter moet je bij uw jaarlijks verlof dus best uw zonnepanelen van het net halen, als je niets verbruikt in die periode levert het dus ook niets op, en uw omvormer werkt niet en verslijt niet.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 10 aug 2018, 23:00

paulvdb schreef:
10 aug 2018, 22:48
Met die slimme meter moet je bij uw jaarlijks verlof dus best uw zonnepanelen van het net halen, als je niets verbruikt in die periode levert het dus ook niets op, en uw omvormer werkt niet en verslijt niet.
Niet voor zij met GSC, want dan mis je die...
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 11 aug 2018, 08:58

paulvdb schreef:
10 aug 2018, 22:48
En je hebt altijd minimaal verbruik van koelkast & ijskast.
En sommige van hun zonneboiler pomp.

Ik denk dat dit nog een rechtszaak gaat uitdraaien wegens geen gelijkheid tussen alle aansluitingen.
Ze kunnen de digitale meter & dit erdoor duwen als dit voor iedereen tegelijk geactiveerd zal worden imho.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Senior lid

Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door bartgo » 11 aug 2018, 09:53

Waarom heb ik hier niets over gelezen in de media? Dit is er weer stommelings doorgedrukt en toevallig wordt dan de pagina op Vlaanderen.be ontdekt.

Maar geen nood, we vinden wel een verdediging tegen deze maffiapraktijken. Het zal hard tegen onzacht worden. Batterijen, zonneboiler,... allemaal manieren om stroom alternatief te stockeren en minder stroom van het net te moeten verbruiken tijdens de donkere momenten. Ik heb het geluk vrij veel panelen te hebben en ook veel overdag thuis te werken. En toevallig ook een budget om de komende maanden mijn dak te herschikken.

En natuurlijk zullen ze wel een paar maanden geduld moeten hebben voor ze een afspraak met mij vasthebben voor de installatie van die digitale geldmachine in mijn garage.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 11 aug 2018, 11:08

Deze regeling is al lang geleden beslist door de VREG voor slimme meters in proefproject en bidirectionele meters, maar ik weet niet of dat al toegepast werd:
viewtopic.php?f=21&t=17985
Ook geldt deze regeling voor de huidige tariefstruktuur;bij een nieuwe tariefstruktuur kan het plaatje er weer anders uitzien;er wordt zelfs aan gedacht aan piekmeting te doen of het verbruik bij hogere afname hoger te prijzen;vanaf blz 129 conclusie;
https://www.vreg.be/sites/default/files ... apport.pdf

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 11 aug 2018, 14:29

ivob schreef:
10 aug 2018, 17:55
Converse schreef:
10 aug 2018, 17:09
Dit wilt dus ook zeggen dat je 's nachts en in de winter gewoon 's avonds terug elektriciteit moet aankopen omdat je zonnepanelen niks opbrengen op die momenten?
Over injectievergoeding lees ik ook niets meer.
Dus idd overdag gratis afstaan aan de DNB terwijl je buur de volle pot hiervoor betaald.
En 's avonds alle twee de volle pot betalen.
Benieuwd hoe Tommelein zich hieruit gaat l****en.
Na de Turteltaks de Tommeleugen?
Een partij die beweert tegen belastingen en voor investeringen te zijn. Hun daden dienen het omgekeerde vermoeden.
En ook weer zo'n extra maatregel die in volle vakantieperiode er even door gestuurd wordt.
allebei beter lezen... de terugdraaiende teller is er nog voor de pure elektriciteitskost, de netwerkkosten worden dan wel aangerekend.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 14:30

DaRkMaN_FX schreef:
11 aug 2018, 08:58
En je hebt altijd minimaal verbruik van koelkast & ijskast.

Ik denk dat dit nog een rechtszaak gaat uitdraaien wegens geen gelijkheid tussen alle aansluitingen.
Ze kunnen de digitale meter & dit erdoor duwen als dit voor iedereen tegelijk geactiveerd zal worden imho.
Een diepvries hebben wij niet (buiten de combi in de koelkast) en de koelkast halen wij idd leeg bij langdurige afwezigheid dus dat kan
makkelijk opgelost worden. Ik trek zelfs bij vertrek de stekker van de internetmodum uit. :D

Geen gelijkheid tussen verschillende groepen aangeslotenen tot daar aan toe. Maar hoe ze het gaan spelen om verschillende tarifering te hanteren tussen één groep (in ons geval de prosumenten dus)?
Zoals ik eerder aanhaalde hoe gaan ze een verschil in tarifering (vast prosumententarief voor ferarismeter, afnametarief voor slimme meter) rechtvaardigen welke louter alleen afhankelijk is van de plaatsing van een soort meter?
Als ze moeten wachten tot iedere prosument een slimme meter heeft gaat het nog een tijdje duren vermoed ik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 14:37

Bas schreef:
11 aug 2018, 14:29
allebei beter lezen... de terugdraaiende teller is er nog voor de pure elektriciteitskost, de netwerkkosten worden dan wel aangerekend.
Ik heb dat wel degelijk gelezen, maar dat maakt voor mij niet veel uit (PV en WP gebruiker).
De elektriciteitskost maakt nog maar een klein deel uit van de totale elektriciteitsfactuur.
Wat je in de zomer en overdag gratis weggeeft (en tegen volle pot wordt aangerekend aan de buren) moet je tussen enkele uren voor zonsondergang
en enkele uren na zonsopgang en tussen november en februari bijna een gans etmaal inkopen aan tarieven met een kleine korting (6-8 cent?).
En dan nog maar hopen dat er in de periodes met voldoende zon verspreid over een dag niet te veel wolken zijn (want het gaat wel over een periodiek metende slimme meter die op elk tijdstip elke netto afname zal registreren en aanrekenen). In de praktijk niet naar te leven.
Het sturend systeem ging voor ons geen bijkomende kosten meebrengen. Klanten gingen er mee besparen (tot zo ver de marketing).
Benieuwd of ik dezelfde leefwijze kan aanhouden en bij de jaarrekening niet meer (of minder?) zal moeten betalen dan bij het prosumententarief.
De DNB heeft dus gelobbyd voor deze draak om ons een plezier te doen zeker? :D :roll:

Als deze maatregel zo onverkort er door geduwd wordt (of is het nog een ballonnetje?) geraken ze een e-auto al zeker niet meer aan mij kwijt. Want dat gaat dan de volgende melkkoe zijn. Zelfde systeem: loze beloften, gevolgd door subsidies, weer loze beloften, gevolgd door de straf. :D

Anderzijds vind ik het ook wel leuk. Een mens wordt er uit noodzaak weer ontzettend creatief van. :D
Laatst gewijzigd door ivob op 11 aug 2018, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 11 aug 2018, 14:45

ik snap niet dat hier al zoveel gegrommel is en zeer grappige tommelein/dommelein woordspelingen gemaakt worden. hoeveel de netwerkkosten net zullen zijn, is nog niet eens bekend. als dat bijvoorbeeld 10 cent is, betalen de meesten onder ons minder dan met het huidige prosumententarief... denk aan uw hart en jaag u nog niet op.

voorbeeld:
4500 kWh opbrengst en verbruik, 4 kW omvormer, 20% eigen verbruik van PV
nu --> €350-€485, afhankelijk van netgebied
met digitale meter --> €360

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 14:47

Opjagen? Bijlange niet.
Gewoon ze op tijd voor willen zijn. Het is bijna een full time hobby geworden. :D

jordy.celis
junior lid

Bericht door jordy.celis » 11 aug 2018, 21:47

Bas schreef:
11 aug 2018, 14:45
ik snap niet dat hier al zoveel gegrommel is en zeer grappige tommelein/dommelein woordspelingen gemaakt worden. hoeveel de netwerkkosten net zullen zijn, is nog niet eens bekend. als dat bijvoorbeeld 10 cent is, betalen de meesten onder ons minder dan met het huidige prosumententarief...
Op de site van de Vlaamse Overheid wordt specifiek verwezen naar de distributienettarieven. Deze liggen al vast en zijn hoger dan 10 cent hoor ;-) . [url]https://www.vreg.be/sites/default/files ... tw.pdf[url].
De clou gaat zijn om minstens 28% van jouw geproduceerde elektriciteit onmiddellijk te verbruiken, of je gaat moet bijbetalen tegenover het prosumententarief.
Het probleem is dan wel dat er op dit moment nog niets bestaat om dit te kunnen sturen. Slimme toestellen bestaan niet, en het software platform dat dit via de zogenaamde slimme meter mogelijk moet maken is nog niet eens klaar. En moesten deze slimme toestellen wel al bestaan weet ik niet of ik deze meteen zou kopen. Wie weet worden die toestellen binnen een paar jaar ook weer extra belast! :roll:

JoG
lid

Bericht door JoG » 11 aug 2018, 22:15

De nettarieven die ze gaan aanrekenen zijn inderdaad de huidige distrubitie tarieven en die maken 2/3 uit van uw electriciteitsfactuur. Ik denk dat de meeste PV bezitters meer gaan betalen dan de huidige prosumenten taks of waarom dacht je dat ze de digitale meter prioritair bij de prosumenten gaan installeren ...

Wat de timing betreft staat het volgende in het ontwerp decreet.

"...In geval van bestaande prosumenten worden de meters ten laatste vanaf 1
juli 2019 uiterlijk tegen 31 december 2022 vervangen door een digitale meter..."

https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news- ... 57802461a8

Ben eens benieuwd wat de raad van state hiervan zal vinden want dit lijkt me toch wel een schending van het gelijkheidsbeginsel.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 aug 2018, 23:14

Bas schreef:ik snap niet dat hier al zoveel gegrommel is en zeer grappige tommelein/dommelein woordspelingen gemaakt worden. hoeveel de netwerkkosten net zullen zijn, is nog niet eens bekend. als dat bijvoorbeeld 10 cent is, betalen de meesten onder ons minder dan met het huidige prosumententarief... denk aan uw hart en jaag u nog niet op.

voorbeeld:
4500 kWh opbrengst en verbruik, 4 kW omvormer, 20% eigen verbruik van PV
nu --> €350-€485, afhankelijk van netgebied
met digitale meter --> €360
Gaselwest nettarief 21,68ct(19,58+2,10)

De slimme toestellen zullen er nooit voor kunnen zorgen, als ze actief zijn, dat opwekking = verbruik. Immers opwekking is niet constant (ft tijdstip dag, wolken, temperaturen, schaduw, e.a.) en verbruik is vast (warmte-element) of fluctueert afhankelijk van andere parameters (WP , inductie kookplaat, e.a.)
Enige oplossing zal een batterijsysteem zijn dat verbruik/injectie meet en bijstuurt (laden, ontladen). Een slimme meter die slechts om de 6 sec zijn ogenblikkelijk verbruik/injectie naar buiten spuugt zal via sturing ook niet 100% slagen in zijn taak, maar kan al veel bijsturen.
Laatst gewijzigd door bruma op 11 aug 2018, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie