Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Gesloten
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ErikDD » 24 aug 2018, 14:35

Het eenvoudigste is vrije keuze laten of je al dan niet een digitale meter wilt.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 24 aug 2018, 14:44

Zoals in Nederland. Staat ook op de faq vragenlijst van Vreg dat het niet de bedoeling is de vrije keuze te laten zoals in Nederland. Maw het kan wel nog, ook al is dat niet zoals de Vreg het graag heeft. Wel, ik heb de wijzigingen aan het systeem de laatste jaren ook niet graag...

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 24 aug 2018, 14:47

Zoals Matthias Schoenaerts zei in Rundskop: 'Gekloeët zèè dzje altèèt' :mrgreen:

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 24 aug 2018, 14:52

Vaak wel maar daarom moeten we ons niet automatisch laten doen. Sociale media maakt burgers ook sterker dan vroeger waar je vaak geen stem had. Ik zou zeggen: het is niet omdat ze met ons voeten spelen, dat we onze schoenen en kousen op voorhand moeten uitdoen.... (ik had ook andere uitspraak kunnen doen maar wou het deftig houden).

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 24 aug 2018, 14:54

ErikDD schreef:
24 aug 2018, 14:35
Het eenvoudigste is vrije keuze laten of je al dan niet een digitale meter wilt.
Die "vrije keuze" is blijkbaar wel voorzien.
Wie zelf een digitale meter aanvraagt, zal de kosten voor de plaatsing, de indienststelling en de meter zelf betalen.
Al heb ik niet bepaald de indruk dat het gros van de PV eigenaars staat te springen om een digitale meter in huis te halen. Ook al zou dat de afschaffing van het alom gehekelde prosumententarief betekenen.
De Vlaamse regering besliste om vanaf 2019 de digitale meter in heel Vlaanderen te installeren. De digitale meters zullen eerst geïnstalleerd worden bij

(ver)bouwers
eigenaars van zonnepanelen
klanten met een budgetmeter.
Gelukkig is de verantwoording ijzersterk. :roll:
De Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) maakte een geactualiseerde kosten-batenanalyse (externe website). Berekend voor de volledige maatschappij is de uitrol een juiste beleidsbeslissing. Een belangrijke opmerking is dat de effecten kunnen verschillen van klant tot klant en tussen actieve en minder actieve klanten.
Ik wil dat document wel eens lezen, maar helaas.
Screenshot at 2018-08-24 14-51-26.png
Openbaarheid van bestuur?

Tot slot
Deze regeling is nog niet definitief goedgekeurd door het Vlaams Parlement. In het najaar wordt hierover meer duidelijkheid verwacht.
To be continued...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 24 aug 2018, 14:58

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 24 aug 2018, 15:51

Seffens moeten we nog blij zijn om prosumententaks te mogen betalen waar iedereen eerst zo kwaad over was... Is dat allemaal niet in scène gezet?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 24 aug 2018, 15:52

JoG
lid

Bericht door JoG » 24 aug 2018, 16:31

'uitstel dreigt voor de slimme meter'
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 42903.html

"...In theorie kan de slimme meter volgend jaar al worden ingevoerd voor wie geen zonnepanelen heeft. ‘Maar dat is niet wenselijk, want de eigenaars van zonnepanelen zijn de meest interessante groep voor slimme meters', zegt Gryffroy.

Als de zonnepanelen geen digitale meter krijgen, valt heel het businessmodel onder de digitale meters weg. Dat zou kunnen leiden tot duurdere distributienettarieven. 'Van uitstel voor eigenaars met zonnepanelen kan daarom geen sprake zijn', zegt Marc Van den Bosch van de Federatie van Elektriciteits- en Gasbedrijven FEBEG. 'We hebben deze groep nodig bij de invoering van de slimme meters.'.."

Bij deze is het wel duidelijk dat het primaire doel van de slimme meter is om de PV bezitter meer te doen betalen ...

Patrick
Master lid

Bericht door Patrick » 24 aug 2018, 16:46

Als dat rapport lees, stel ik vast dat ze de kostprijs van de meter op 52,01€ brengen. Vervolgens gaan ze ervan uit voor de berekening, dat deze loopt over 20y. Dus kan ik aannemen dat ze ervan uitgaan dat deze digitale meter gegarandeerd 20y zal meegaan.Want anders vervalt gans het kosten model.
Ik zou wel eens de garantie van deze meter willlen zien. Ik geloof niet dat deze meters 20y zullen meegaan. Het zal eerder 5y a 7y zijn waardoor je niet 1 maar 3 of 4 meters moet betalen.
Verder neemt men dus aan dat deze meter een meerkost van 15€ per jaar zal zijn, dus 300€ voor 20y. Zonder dat er ook maar iets tegenover staat voor de eindgebruiker.

Dat ziet er dus weeral een goed doordacht plan uit.

En dan komt de politiek klagen dat ze alle geloofwaardig kwijt zijn ? Met zo'n plannen ga je inderdaad niet mee komen Mr Tommelein.
Zonstraal lid 007

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 24 aug 2018, 16:50

Voor zij die niet op Twitter zitten, enkele van mijn laatste tweets:
De oplossing is simpel: verplicht plaatsing van de digitale meter NIET voor PV-eigenaars: geef tot 15 jaar na installatie de vrije keuze of ze al dan niet een digitale meter + tarief willen (zonder er extra voor te moeten betalen uiteraard) @vreg_be @Barttommelein
Niet verplichten gedurende 15 jaar, maar wel de mogelijkheid geven aan wie meent dat het voor hem gunstiger uitkomt, dan is iedereen tevreden #gewoondoen
Als @Barttommelein het meent kan hij deze oplossing invoeren door het decreet aan te passen en scoren bij 200.000+ PV-eigenaars. Dat is wel zijn bevoegdheid. #gewoondoen
Daar gaat duidelijk nog heel wat strijd geleverd worden ...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 24 aug 2018, 17:06

dyckie schreef:
22 aug 2018, 17:29
ivob schreef:
22 aug 2018, 17:24
Als politici toch zo zeker zijn dat het nieuwe systeem voor een meerderheid van de prosumenten geen nadeel zal opleveren waarom dan
Het zijn niet de politici die over de prijzen beslissen want dat word nog altijd door de vreg, de nutsmaatschappijen (laagspanningsnet) en elia (hoogspanningsnet) beslist. Dus ga bij hun aan kloppen en niet bij de politici.
Ik denk dat ze mijn bericht van in de week gelezen hebben dat ze er vandaag mee naar buiten komen dat andere dan de politici over de prijzen bepalen :D
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 24 aug 2018, 17:16

Naast de update ook het oorspronkelijke document van 2017 erbij genomen.
https://www.vreg.be/nl/document/rapp-2017-06

@JoG Prosumenten, budgetmeters en commercieel maken de business case. Bij de overige aansluitingen zijn de kosten groter dan de baten.
Screenshot at 2018-08-24 17-07-09.png
@Patrick De aanname is dat de digitale meters 15 jaar meegaan. En daarnaast:
Om in het nulscenario rekening te houden met de komst van elektronische meters, en
aangezien de kostprijs van een elektronische meter vergelijkbaar is met die van een Ferrarismeter,
werd in het model de parameter ‘levensduur van de klassieke meter’ door de VREG aangepast van 30
naar 25 jaar . Hierdoor wordt in de KBA de uitrol van slimme meters iets positiever in vergelijking
met het nulscenario.
Of m.a.w. de digitale meter kost evenveel als de klassieke meter, maar gaat maar de helft zo lang mee. Dus eigenlijk kost de digitale meter het dubbel van de klassieke meter?

@ErikDD Om precies te zijn, 290.000 prosumenten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 24 aug 2018, 17:23

En Bart kan waarschijnlijk heel goed inschatten hoeveel stemgerechtigden dat zijn. ;-)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 24 aug 2018, 17:25

ivob schreef:
24 aug 2018, 17:23
En Bart kan waarschijnlijk heel goed inschatten hoeveel stemgerechtigden dat zijn. ;-)
Nu voor mijn stem is het toch al te laat. Buurman (zonder PV) en ik zijn juist gestart met een tegenproject in
in deeleconomie. Wordt dit WE al afgerond. :mrgreen: $* + :r:

Gesloten