Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door DaanW » 17 aug 2018, 12:15

Als Tommelein en de DNB een beetje realistisch zijn, zouden ze al minstens tot het moment dat elke prosument zijn eigen digitale meter heeft, de mensen de mogelijkheid moeten geven om te kiezen.
Ofwel afrekenen volgens het huidige systeem, 'het principe van de terugdraaiende teller' met prosumententarief. Hij beloofde iedereen toch 15 jaar 'terugdraaiende teller'!!!
Ofwel volgens de werkelijk gemeten cijfers injectie en afname.
Of nog beter, zorg voor een pijnloze overgangsperiode. Garandeer de prosument de eerste jaren, bijvoorbeeld die beloofde 15 jaar, automatisch de meest voordelige berekeningswijze. ;-)
Dan kunnen mensen 'leren' omgaan met de digitale meter. Bovendien krijgen ook de DNB de tijd om hun tarieven aan te passen aan de massa nieuwe DATA waarover ze zullen beschikken.
Zo krijgt iedereen de tijd om met kennis van zake te anticiperen op de nieuwe situatie en eventueel de juiste investeringen te plannen. Want anders gaan we weer 'zotte' dingen zien gebeuren die pure verspilling van middelen zijn.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

JoG
lid

Bericht door JoG » 17 aug 2018, 13:27

DaanW schreef:
17 aug 2018, 12:15
Als Tommelein en de DNB een beetje realistisch zijn....
't probleem is dat Tommelein niet echt realistisch is..... Op zijn facebook pagina staan ook heel wat reacties van misnoegde PV bezitters en zijn reactie zegt alles. Volgens Tommelein is de regeling die nu gepubliceerd is niets nieuws en perfect in lijn met wat er vroeger gecommuniceerd werd....

Ik steun alvast uw voorstel. Laat de mensen de eerste jaren kiezen volgens welke methode ze gefactureerd willen worden.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 17 aug 2018, 13:39

ik kreeg als antwoord dat deze regelgeving de bevoegdheid van de VREG is, niet van hem

jordy.celis
junior lid

Bericht door jordy.celis » 17 aug 2018, 14:21

DaanW schreef:
Zo krijgt iedereen de tijd om met kennis van zake te anticiperen op de nieuwe situatie en eventueel de juiste investeringen te plannen. Want anders gaan we weer 'zotte' dingen zien gebeuren die pure verspilling van middelen zijn.
100% mee akkoord, DaanW.
Is het dan geen tijd dat de sector dit duidelijk maakt aan Tommelein? Ik lees hier niets over in de media.
Dit staat toch in schril contrast met de reacties op het stopzetten van de verkoop van mazoutketels..
JoG schreef:
17 aug 2018, 13:27
Volgens Tommelein is de regeling die nu gepubliceerd is niets nieuws en perfect in lijn met wat er vroeger gecommuniceerd werd..
Ook dit slaat weer alles. Er is altijd gecommuniceerd dat het prosumententarief zou verdwijnen. Maar in de plaats hiervan zou het capaciteitstarief ingevoerd worden. De nieuwe regeling is dus duidelijk verschillend met wat gecommuniceerd werd.

Nu de minister is niet verlegen om een leugen. Gisteren nog las ik op deredactie.be dat hij beloofde het fiscale klimaat voor elektrische wagens gunstig te houden. Dat het door deze regeling met de slimme meters duurder zal zijn om deze wagens 's nachts op te laden wordt niets over gezegd! Ook het capaciteitstarief zal het veelal duurder maken een elektrische wagen thuis op te laden.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 17 aug 2018, 15:05

Als je online een dossier voor een aanpassing aanmaakt op de website van EANDIS krijg je nu reeds volgende vragen:

Heb je een batterij installatie
Heb je een elektrische auto.

Dus men is nu reeds de info aan het verzamelen.

Dacht je nu echt dat elektrisch rijden goedkoop en tax vrij zal blijven? Vergeet niet 60% van de diesel/benzine prijs is tax.
Die tax inkomsten gaan niet vervallen, eens er veel elektrische auto's gaan rondrijden zal men daar ook iets op vinden.

Trouwens elektrisch rondrijden is een ramp voor het milieu. Immers er is te weinig groene energie en kerncentrales moeten dicht.
Dus gaan we terug fossiele brandstof gebruiken om elektrisch te rijden. Gerekend op het rendement van de volledige cyclus zal er geen winst zijn op CO2.

Voor WP idem geen winst voor CO2

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 17 aug 2018, 15:52

DaanW schreef:
Als Tommelein en de DNB een beetje realistisch zijn, zouden ze al minstens tot het moment dat elke prosument zijn eigen digitale meter heeft, de mensen de mogelijkheid moeten geven om te kiezen.
Ofwel afrekenen volgens het huidige systeem, 'het principe van de terugdraaiende teller' met prosumententarief. Hij beloofde iedereen toch 15 jaar 'terugdraaiende teller'!!!
Ofwel volgens de werkelijk gemeten cijfers injectie en afname.
Of nog beter, zorg voor een pijnloze overgangsperiode. Garandeer de prosument de eerste jaren, bijvoorbeeld die beloofde 15 jaar, automatisch de meest voordelige berekeningswijze. ;-)
Dan kunnen mensen 'leren' omgaan met de digitale meter. Bovendien krijgen ook de DNB de tijd om hun tarieven aan te passen aan de massa nieuwe DATA waarover ze zullen beschikken.
Dat is nu eens een voorstel zie!
Men lost hiermee verschillende problemen tegelijk op.
Alle partijen kunnen hiermee hun voordeel halen, ook de DNB's.
De verschillende betrokken partijen als de zonnepaneelsector, de warmtepompsector, enz. zouden hiervoor toch moeten gaan lobbyen!
Waarom komt hiervan niets in de media?
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 aug 2018, 15:53

Voor WP idem geen winst voor CO2
Correctie: wie PV's heeft én een WP én het jaarverbruik ermee kon afdekken wel.
Enkel en alleen door invoering van een nieuwe fiscale maatregelen niet meer.

Met de BEV ga ik akkoord, zo'n maatregels worden niet van vandaag op morgen gemaakt vandaar dat hij zijn Tesla al van de hand heeft gedaan op voorhand anders had hij het nu zeker vlaggen bij de verkiezingen voor zover hij nog geloofwaardig overkomt.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 17 aug 2018, 22:38

Alé vooruit, net alles gelezen... :evil: :evil:
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

Converse
lid

Bericht door Converse » 20 aug 2018, 19:06

Mijn installateur gaf mee dat de slimme meter enkel bij nieuwe installaties zal komen.
Verder gaf hij ook mee dat het een vooruitgang is die de terugverdientijd sterk zal doen dalen.

Hmm. Mooi verkoopspraatje :roll:

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 20 aug 2018, 19:50

Ik heb vandaag een keuring gehad voor een vervanging van mijn omvormer.

Volgens de technieker is op vandaag 8 op de 10 van de nieuwe installaties met oude teller

Tzal nog niet voor morgen zijn

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 20 aug 2018, 19:59

Vanaf januari 2019 worde de 'oude' meters vervangen door de digitale, een vriend van mij heeft begin dit jaar PV geplaatst en zijn zeer oude teller die niet kon terug draaien werd vervangen door de huidig gekende 'oude' terugdraaiende teller.

Wie de eerste wordt is een groot :?: net als wie de laatste wordt, al hoop ik dat ik bij de laatste zal zijn :D
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 aug 2018, 20:02

BFOD schreef:
20 aug 2018, 19:50
Volgens de technieker is op vandaag 8 op de 10 van de nieuwe installaties met oude teller
Waar slaat dat dan op? En die overige twee dan?
BFOD schreef:
20 aug 2018, 19:50
Tzal nog niet voor morgen zijn
Uiteraard niet. Ten vroegste vanaf 2019. We zitten nog in 2018.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 aug 2018, 20:22

GianniV schreef:Wie de eerste wordt is een groot :?: net als wie de laatste wordt, al hoop ik dat ik bij de laatste zal zijn :D
Normaliter werden oude meters na 30j vervangen. Ik denk dat die straten die vervangmeters nodig hebben snel in de planning zullen staan.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 20 aug 2018, 20:47

Gelukkig is mijn teller ook nog geen 4 jaar oud ;-)
Werd geplaatst wanneer men in de huizenrij een zwaardere aansluiting moest voorzien.

Men spreekt over het distributienettarief (en transportkost) voor bruto afname als kost bij PV. Als ik nu een simulatie doe dan mag ik maximaal 2400 kWh op jaarbasis afnemen en de rest zelf voorzien. Dan zit ik ongeveer op hetzelfde bedrag ivm het huidige prosumententarief (~ € 400 voor 4 kW omvormer)
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 20 aug 2018, 20:52

Vanaf 2019 zijn de eigenaars van zonnepanelen en mensen met een budget meter als eerste aan de beurt waar ze de oude meter vervangen naar een nieuwe digitale meter.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Plaats reactie