Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Gesloten
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door janus » 05 apr 2019, 16:51

Nu graag weer on topic
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Roeboe
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Roeboe » 06 apr 2019, 17:08

zonnekeinhuis schreef:
01 apr 2019, 19:47
ivob schreef:
01 apr 2019, 18:42
U bedoelt dus dat u er geen probleem mee had om subsidies op te strijken (niets is gratis) via een herverdeelsysteem van de gemeenschap
maar als U, zelfs zonder dat het U iets kost, ook aan herverdeling kan doen U nog liever een "paar" euro verlies doet dan dat U een ander die euro zou gunnen.
En dan bent U verwondert dat het systeem van herverdeling in deze contreien zoveel kost en op de helling komt te staan?
Terwijl uw ingesteldheid juist het systeem van herverdeling ondergraaft en een toonbeeld is van het "principe" "ikke en de rest kan stikken"?
Wij hebben een goede 40.000 euro extra geïnvesteerd (geothermische warmtepomp, zonnepanelen, extra geïsoleerde garagepoort en ramen + glas, ventilatie en extra isolatie in muren en dak) in onze nieuwbouw van eind 2014 met de toen geldende 'spelregels' in gedachten.

Ondertussen werden de regels 2x aangepast. Eerst met het prosumententarief en nu weer met de digitale meter dus ik voel me bekocht.
Ik had me beter een klein HR condensatieketeltje geplaatst voor het warm water + een houtkachel voor verwarming. Was ik misschien voor een 7000 euro gesteld geweest...

Als ik onze gezamelijke belastingsbrief zie, dan houden wij nog geen 50% over van ons brutoloon dus ik denk dat wij al genoeg aan de 'gemeenschap' geven :mad:

Ik gun 'die euro' wel aan een sukkelaar, maar niet aan een firma die peanuts geeft voor wat het aankoopt en het nadien voor een veelvoud terug verkoopt.

Een batterij is momenteel nog vrij duur + ik weet ook nog niet of je dan volledig onafhankelijk kan zijn van het net...
Amen, ik zit in hetzelfde schuitje en geef je 100% gelijk!
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 apr 2019, 18:47

Ik heb een gesloten onderwerp gemaakt over het invoeren van de digitale meter zodat het voor iedereen gemakkelijk terug te vinden is:

viewtopic.php?f=70&t=21927

Commentaren kan je hieronder kwijt.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Reppiepeppie » 08 apr 2019, 19:49

Vraag:

Ik heb een installatie uit 2011 op huis dat ik verhuur.

Nu komt er op mijn huidige woning een nieuwe installatie. 15 jaar recht op terugdraaiende teller dus.

Wat als ik nu de “2011-installatie” verhuis naar mn huidige woning en deze dus een nieuwe aanvulling wordt?

Hiermee zou de oudste installatie dus de bijkomende installatie worden.

Behoud ik gsc op oude gedeelte?
Geldt voor de verhuisde installatie als aanvulling op meest recente op dit dak ook de 15 jaar?

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 08 apr 2019, 20:42

ErikDD schreef:
08 apr 2019, 18:47
Ik heb een gesloten onderwerp gemaakt over het invoeren van de digitale meter zodat het voor iedereen gemakkelijk terug te vinden is:

viewtopic.php?f=70&t=21927
ErikDD schreef: Het amendement (met het belangrijke 49/1) vind je hier:
http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1469269

De 15 jaar begint te lopen vanaf de indiensname van uw eerste PV-installatie. Een bijkomende installatie wordt gezien als een uitbreiding en geeft geen aanleiding tot een nieuwe periode van 15 jaar.

Commentaren kan je hieronder kwijt.
Het is hier al wel een paar keer aangehaald, maar het is sterker dan mezelf:

Ik lees in deze WET-tekst NERGENS wat je hierboven beweerd Eric:
"Een bijkomende installatie wordt gezien als een uitbreiding en geeft geen aanleiding tot een nieuwe periode van 15 jaar"

"Loewie-ke" of "Jean-ke", verschillende zeer actieve (en wat mij betreft zeer bekwame)forum-ers, ja zelfs een (bijna ex-)minister kan beweren dat dit niet de bedoeling is, maar als puntje bij paaltje komt telt enkel de teksten waar we ons kunnen op baseren.
En interpretatie is wat het is, een interpretatie... Ik interpreteer dit blijkbaar anders dan jullie. Maar uitdrukkelijk lees ik jullie visie zeker niet in die teksten....

Kan iemand voor mij quoten uit deze tekst, waar jullie dit in denken te lezen, zodat ik eventueel mijn interpretatie kan bijschaven...
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 apr 2019, 21:14

Ik heb het nergens zwart-op-wit, dat klopt wel. Iets zeggen is iets anders dan de wet.

Anderzijds: ik denk dat er weinig discussie kan zijn over het feit dat een paneel bijplaatsen (al dan niet met extra omvormer) op hetzelfde aansluitpunt aanzien wordt als een 'uitbreiding', tenminste door de netbeheerder. Dus de 'installatie' bestaat sinds de eerste indienststelling.
En het decreet zegt '15 jaar na indiensstelling van de installatie'.

Het is een interpretatie, maar ik denk dat een rechter hetzelfde zou oordelen.

Het wordt moeilijker als je een installatie verhuist naar een ander aansluitpunt.
Ik zou denken: als je je GSC behoudt blijft de installatie verder als eerste installatie voortlopen.
Als je de oude installatie eerst uit dienst neemt (en dus GSC verliest) en dezelfde panelen op een andere plaats weer in dienst neemt, dat dan de 15 jaar begint vanaf de nieuwe indientneming.
Maar ook dat is mijn interpretatie ...
www.zonstraal.be/vzw

Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Reppiepeppie » 08 apr 2019, 21:28

ErikDD schreef:
08 apr 2019, 21:14
Het wordt moeilijker als je een installatie verhuist naar een ander aansluitpunt.
Ik zou denken: als je je GSC behoudt blijft de installatie verder als eerste installatie voortlopen.
Als je de oude installatie eerst uit dienst neemt (en dus GSC verliest) en dezelfde panelen op een andere plaats weer in dienst neemt, dat dan de 15 jaar begint vanaf de nieuwe indientneming.
Dus in mijn geval zou dit betekenen dat de nieuwe ‘eerste’ installatie op dat adres (zijnde voor t eerst in dienst gesteld in 2019) toch de ‘bijkomende’ zou worden mocht ik LATER de oude erbij plaatsen.

Puur theoretisch natuurlijk. No way dat ik de gsc zou opgeven of deze eerst uit dienst zou nemen.

Om maar te zeggen: ze kunnen dit maar beter sluitend maken en niet voor interpretatie vatbaar.

Want waar wordt bepaald dat 2 verschillende installaties (en ook TWEE omvormers) plots wel impact hebben op elkaar? Telt adres? Blijkbaar niet. Of toch?

Maar zo interpreteer ik t ook hoor, Erik

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 apr 2019, 21:52

Ik denk dat de EAN-code (en normaal gezien is 1 adres = 1 EAN code = 1 aansluiting) van belang is.
Maar als je de nieuwe installatie eerst in dienst neemt (en dus de 15 jaar doet starten) en dan de oude verhuist ... tja, dat is echt een speciaal geval ... had ik nog niet aan gedacht ...
Misschien lukt dat wel ...
www.zonstraal.be/vzw

ford8210
junior lid

Bericht door ford8210 » 08 apr 2019, 22:31

Hallo allemaal, Mij stoort het vooral dat de nieuwe installaties als eerste aan bod komen voor de digitale meter. Al die oude installaties die met dure groene stroomcertificaten van Turtelboom werken blijven de lotto winnen ,....

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 apr 2019, 22:34

Volgens het nu goedgekeurde decreet hebben nieuwe installatie (met of zonder digitale meter) 15 jaar lang een virtueel terugdraaiende meter. Het zijn dus eerder de oude installaties die eerder onder mogelijk minder gunstige voorwaarden zullen werken.
Het maakt dus niet meer uit wanneer je die nieuwe meter krijgt, tenzij je uw installatie in 2004 in gebruik hebt genomen, want dan val je direct onder het nieuwe tarief.
www.zonstraal.be/vzw

ford8210
junior lid

Bericht door ford8210 » 08 apr 2019, 22:41

Hallo , "virtueel" win ik elke week de lotto, maar als ik aan de kassa kom, moet ik real time cash neerleggen, ...

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 09 apr 2019, 09:29

ford8210 schreef:
08 apr 2019, 22:41
Hallo , "virtueel" win ik elke week de lotto, maar als ik aan de kassa kom, moet ik real time cash neerleggen, ...
En het punt is?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 09 apr 2019, 16:00

ErikDD schreef:
08 apr 2019, 22:34
Het maakt dus niet meer uit wanneer je die nieuwe meter krijgt, tenzij je uw installatie in 2004 in gebruik hebt genomen, want dan val je direct onder het nieuwe tarief.
En hebben we al een idee van hoe dat nieuwe tarief er uit zal zien, want juli is al morgen :vraag:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 09 apr 2019, 16:29

Vanaf het moment dat je een digitale meter hebt en vanaf de normale volgende meteropname kan je kiezen voor:
1) tarief zoals met de terugdraaiende teller + prosumententarief
2) de normale distributiekosten op elke afgenomen kWh (de naakte stroomkosten en heffingen blijven volledig terugdraaien.). Dit tarief is voordeliger als je minstens 30% van uw opgewekte kWh direct zelf verbruikt en uw installatie ongeveer evenveel opwekt als uw totaal verbruik op jaarbasis.
3) vanaf waarschijnlijk 1 januari 2021: een onbekend tarief dat de VREG nog uit zijn duim moet zuigen (capaciteotstarief ? Terugleververgoeding ? ... )

Voor een installatie in dienst genomen in 2004: geen keuze --> tarief 2)
www.zonstraal.be/vzw

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 09 apr 2019, 16:42

ErikDD schreef:
08 apr 2019, 21:14
Ik heb het nergens zwart-op-wit, dat klopt wel. Iets zeggen is iets anders dan de wet.

Anderzijds: ik denk dat er weinig discussie kan zijn over het feit dat een paneel bijplaatsen (al dan niet met extra omvormer) op hetzelfde aansluitpunt aanzien wordt als een 'uitbreiding', tenminste door de netbeheerder. Dus de 'installatie' bestaat sinds de eerste indienststelling.
En het decreet zegt '15 jaar na indienststelling van de installatie'.

Het is een interpretatie, maar ik denk dat een rechter hetzelfde zou oordelen.

Ik vind dat Zonstraal VZW NOOIT mag instemmen met deze interpretatie. En we mogen ze al zeker niet verkondigen voor waar :shock: want straks gelooft de politiek nog dat we erachter staan. :-(
Er staat nergens in het decreet EERSTE installatie.
Elke installatie heeft een eigen PVZ nummer en een eigen startdatum. Dus elke installatie heeft zijn eigen rechten. Dat is ook met het recht op 20 jaar GSC.
Ik weet niet precies wanneer die 15 jaar terugdraaidend teller voor het eerst ter sprake is gekomen. :vraag:
Was dit bij de invoering van het prosumententarief of bij het aanpassen van het decreet voor de digitale meter, of ...?
Met al die wijzigingen zie ik door het bos de bomen niet meer :? Kan iemand hier nog duidelijkheid scheppen?
Voor mij heeft elke PV-installatie even veel recht om aan de zelfde voorwaarden terugverdiend te worden.
Een gezin dat in 2009, 2010 of ... bijv. 3500Wp met 3kW omvormer plaatste om zijn verbruik te dekken en dit gezin besliste vorig jaar of vandaag om bijv. 9000Wp met 7kW omvormer bij te plaatsen om bijv. een warmtepomp te voeden, moeten zij voor die nieuwe investering toch ook kunnen rekenen op 15 jaar 'terugdraaidende teller'
Bijkomende investeringen in hernieuwbare energie blijft noodzakelijk om de doelstellingen van 2020 en 2030 te halen.
Onduidelijkheid en onzekerheid zijn het grootste obstakel om de doelstellingen NIET te halen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Gesloten