Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door waldonk » 21 okt 2018, 06:47

ZPVDE schreef:
09 aug 2018, 20:09
De nieuwe regelgeving betreffende zonnepanelen staat nu op de website van Vlaanderen.

In het kort:
- Prioritair digitale meter voor eigenaars van zonnepanelen, vanaf 2019.
- Prosumententarief valt weg met de plaatsing van een digitale meter.
- Digitale meter blijft 15 jaar terugdraaien maar je zal distributienettarief betalen op de kWh die je van het net afneemt. Het systeem van de terugdraaiende teller blijft niet behouden voor de nettarieven.

Dus concreet: als je 5000kWh opwekt maar slechts 2000kWh op het moment van opwekking verbruikt ga je nettarief betalen op de 3000kWh die je van het net haalt.

Voor nieuwe installaties vanaf 1 januari 2021 komt er een alternatief compensatiesysteem om rendabiliteit op peil te houden.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter
Stel dat ik jaarlijks 6000 kWh opwek en daarvan op het moment 27% zelf verbruik komt op een direct verbruik op 1620 kWh
Naar het net steek ik dan 4380 kWh.
Vermits ik verwarm met een warmtepomp haal ik die in de winter allemaal terug van het net. Daarvoor moet ik de volledige stroomprijs betalen, grof geschat 4380 x 0,25 €/kWh = 1095 €
Vermits het procument tarief van 528 € dan wegvalt moet ik 567 meer betalen dan met het procument tarief
Klopt mijn berekening?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 okt 2018, 08:52

4380 x 0,21 denk ik eerder.
Je moet enkel de distributietarieven betalen en niet de volle stroomprijs.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 21 okt 2018, 09:21

Is de kost distributie 0,14 en de naakte stroomprijs 0,07
Dan wordt het 4380 x 0,14 = 613
613 - (Pr tarief) 528 = 85€

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 21 okt 2018, 10:13

Deze regeling is nog niet definitief goedgekeurd door het Vlaams Parlement. In het najaar wordt hierover meer duidelijkheid verwacht.
Voor ons zou nieuwe regeling nadelig uitvallen: werkend ouderpaar dus wanneer de zon schijnt zijn we niet thuis.
Hopelijk zoals Mr T beloofd heeft zal er toch voor zonnepaneelbezitters voor 15 jaar alles blijven zoals het is en is hij toch niet teveel bezig met het burgermeesterschap in Oostende ;-) .Hij heeft zelfs ooit gezegd dat de digitale meter er desnoods niet komt. Als onze Vlaamse "volksvertegenwoordigers" kiezen voor hun zitjes in de DNB's zal ik op zondag 26 mei 2019 eens goed nadenken in het stemhokje.
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 okt 2018, 13:57

waldonk schreef:
21 okt 2018, 09:21
Dit verschilt per regio en per DNB.
Als er dan later nog eens het capaciteitstarief bijkomt...

De distributienettarieven kan je simuleren op de site van de Vreg bij de V-test.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 21 okt 2018, 14:24

DaRkMaN_FX schreef:
21 okt 2018, 13:57
waldonk schreef:

De distributienettarieven kan je simuleren op de site van de Vreg bij de V-test.
Beste,

Er bestaat nog maar 1 DNB in Vlaanderen en dat is fluvius
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 okt 2018, 14:42

En toch zijn de dnb tarieven verschillend waar je woont.
Deze zijn op heden niet overal hetzelfde.

Fluvius is gewoon een naam voor de "eenmaking" van Eandis & Infrax.
En dit is ook niet op 1-2-3 gerealiseerd.

Voor mijn regio (Intergem / Eandis) is de DNB tarieven 0,19736 € per kWh en de naakte stroomprijs amper 8,4 eurocent / kWh (0,084 €)

Om verder in te haken op het topic zelf.
Naar mijn mening mogen ze bij de PV eigenaren een "digitale" teller komen installeren.
Maar het omvormen van proconsumententarief naar digitale telling moet overal tegelijk starten.
Het zou oneerlijk zijn mocht gemeente Y er al mee starten en gemeente X niet.

Of zoals Mr T. ooit zei: tot uw 15 jaar (AREI keurings datum) van uw 1ste zonnepanelen is afgelopen.
En dan overschakelen naar digitale telling en enkel naakte stroomprijs kunnen compenseren.

Volgende verkiezingen hoop ik dat dit ook een item word op hun agenda zodat de strijd helemaal kan los barsten.
En hopelijk zijn de mensen onze rode vrienden (Freya enz...) dan nog niet vergeten waardoor er ooit een GSC put kwam.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 okt 2018, 14:54

Volgens mijn weten worden Intergem, Gaselwest, e.a. niet afgeschaft noch gelijk getrokken qua DNB tarief. T zijn melkkoeien voor de lokale politiek.

Bij de volgende verkiezingen is er geen Mr T. Dus een ander beleid en opnieuw andere spelregels.

Freya heeft de GSC's naar beneden gehaald, iets te laat misschien, maar dat heb je als je een portefeuille van de tegenstrevers moet overnemen, inwerktijd (Peeters was de GSC 450€ uitvinder opgevolgd door Credits, beiden deden niks).

En als ik de Gaselwest tarief zie dan kan ik straks mijn EV wagen goedkoper opladen (stroomkost) op mijn werkplek (HS aansluiting) dan dat ik mijn eigen stroom terug van t net moet halen en er DNB tarief ervoor moet betalen! DE omgekeerde wereld dus.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Witte8
junior lid

Bericht door Witte8 » 21 okt 2018, 20:32

Nieuwe bespreking in de commissie leefmilieu volgende week woensdag 24/10

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ige-agenda

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 okt 2018, 09:43

DaRkMaN_FX schreef:
waldonk schreef:

Als er een capaciteitstarief komt, zal dit een deel van de variabele nettarieven vervangen. Dus globaal gezien zal dit niet zoveel uitmaken voor de meesten.
Voor wie zuinig is met energie zal het wel nadeliger zijn dan voor mensen met een hoger totaal verbruik.
Wie slim omspringt met zijn verbruikers en niet gelijktijdig gaat koken, bakken, wassen, strijken, stofzuigen,... en dus kan toekomen met bijv. 25A (6kVA) zou zijn voordeel kunnen doen.
Maar dit alles is voorlopig allemaal voorbarig. En er zal nog deftig over gediscussieerd worden.
We zitten nu al met de hoogste nettarieven in Europa. En iedereen beseft dat dit niet nog hoger mag stijgen. De groep gezinnen in energie-armoede wordt steeds groter. :cry:
De regering MOET dus op zoek naar formules die zorgen voor meer efficiënt energiegebruik en toch betaalbaar voor iedereen.
Jammer genoeg zullen de meeste prosumenten de gevolgen van de digitale meter pas ondervinden ver na de federale verkiezingen van mei 2019 en de politici weten dat ook. :cry:

:arrow: Persoonlijk krijg ik wel de indruk dat de fusie van Infrax en Eandis naar Fluvius een positief effect zal hebben op de tarieven. Infrax voerde in het verleden een heel andere prijzen politiek dan Eandis waar Electrabel steeds een stevige vingen in de pap had. Dat tijdperk is nu voorbij en de Infrax is verveld tot Fluvius. De aanpassing van de kosten (200€)voor het veranderen van tariefformule bij Eandis (dag-nacht naar dag) is daarvan het eerst bewijs. De zeer hoge tarieven bij Gaselwest zullen binnenkort ook wel aangepast worden. Want ondanks dat Limburg ook zeer landelijk is zijn de tarieven hier steeds bij de laagste in Vlaanderen geweest. Dus er is volgens mij nog hoop. :tu:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 okt 2018, 10:00

DaRkMaN_FX schreef:
Ik was vorige week op een uiteenzetting van Ecopower. Daar ging men er van uit dat het capaciteitstarief er niet
onmiddellijk komt. Dit kan ik wel bijtreden. Volgens mij een stok achter de deur als blijkt dat na de invoering van de
digitale meter bij prosumenten er teveel overschakelen naar home batterijpacks om hun eigen verbruik te optimaliseren
(en de inkomsten van de DNB dan weer zakken).
Niet dat ik er van uitga dat ze bij Ecopower het licht gezien hebben. Ze gingen er in hun berekeningstabellen van uit dat een
home batterijpack een 3000-3500 € kost, het eigen verbruik naar 80% kan optimaliseren en zo'n pack 20 jaar zou meegaan. Ze
waren ook voor de combinatie van WP en PV maar die impact kwam in hun alternatieve berekeningen (bij invoer van de digimeter)
nergens voor (nogal begrijpelijk). Had ook de indruk dat 80% van de aanwezigen gewoon de finesse van PV+digimeter niet
doorhad en nog steeds dacht hun elektriciteitsrekening gevoelig te kunnen doen dalen door nu nog PV te plaatsen. Was ook een
overwegend seniorenpubliek.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 okt 2018, 10:04

DaRkMaN_FX schreef:
21 okt 2018, 14:42
En hopelijk zijn de mensen onze rode vrienden (Freya enz...) dan nog niet vergeten waardoor er ooit een GSC put kwam.
Als je er dan toch zelf over begint gelieve het gehele verhaal dan vertellen.
IEDEREEN, ongeacht welke partij, in de Vlaamse regering heeft in dit dossier boter op zijn hoofd. Freya (en zij en haar medepartijleden behoren
zeker niet tot mijn beste vrienden maar de feiten zijn wat ze zijn) heeft een aanzet willen geven tot vermindering van de GSC maar is daarvoor
teruggefloten door o.a. de heer Peeters (toch van een heel andere strekking) en co.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 okt 2018, 10:07

robbe_15 schreef:
21 okt 2018, 10:13
Voor ons zou nieuwe regeling nadelig uitvallen: werkend ouderpaar dus wanneer de zon schijnt zijn we niet thuis.
De zoveelste "verkapte" nieuwe belasting op arbeid dus. :D
Waarom denk je dat ik niet meer uit ga werken? ;-)
De (elektrische) kettingzaag zal hier deze winter overuren maken. :-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 okt 2018, 10:14

DaanW schreef:
22 okt 2018, 09:43
Wie slim omspringt met zijn verbruikers en niet gelijktijdig gaat koken, bakken, wassen, strijken, stofzuigen,... en dus kan toekomen met bijv. 25A (6kVA) zou zijn voordeel kunnen doen.
Toch niet, of eerder tijdelijk.
Dit punt werd wel aangehaald op de Ecovergadering. Als te veel mensen overschakelen op een lagere capaciteit (in principe zou dit zelfs via een online kunnen en softwarematig beperkt via de DNB en de digitale meter) zal de DNB de prijzen van de tariefstructuur dan verhogen. De DNB gaat immers uit van een kost van het net + winstmarge, ongeacht het gebruik van zijn afnemers. Leveren die afnemers globaal minder op (en dalen de winstprognoses) door te besparen in verbruik (dat gaat, zoals je zelf al stelt, het capaciteitstarief zo al tegen) of om over te schakelen naar een lagere max. belasting van hun aansluiting stijgen gewoon de tarieven eenmaal de inkomsten in het geheel gaan dalen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 okt 2018, 10:32

ivob schreef:
22 okt 2018, 10:14
DaanW schreef:
22 okt 2018, 09:43
Toch niet, of eerder tijdelijk.
Dit punt werd wel aangehaald op de Ecovergadering. Als te veel mensen overschakelen op een lagere capaciteit (in principe zou dit zelfs via een online kunnen en softwarematig beperkt via de DNB en de digitale meter) zal de DNB de prijzen van de tariefstructuur dan verhogen. De DNB gaat immers uit van een kost van het net + winstmarge, ongeacht het gebruik van zijn afnemers. Leveren die afnemers globaal minder op (en dalen de winstprognoses) door te besparen in verbruik (dat gaat, zoals je zelf al stelt, het capaciteitstarief zo al tegen) of om over te schakelen naar een lagere max. belasting van hun aansluiting stijgen gewoon de tarieven eenmaal de inkomsten in het geheel gaan dalen.
Anderzijds kan de netbeheerder bepaalde investeringen uitstellen of hoeft hij ze helemaal niet meer te doen als de verbruikers samen het net minder intensief belasten.
Het probleem situeert zich tegenwoordig ook eerder bij de injectiepieken op het net. Dit wordt ook ergens zo verteld door spreker Frederik Loeckx van Flux50. Als het verslag er is zal ik dat citaat even opzoeken. Het ging over wat er tegenwoordig gebeurde in de transformatorcabienes wanneer het net zijn limiet van 253V bereikt. Maar ik heb dit slecht vluchtig gehoord zonder helemaal te begrijpen wat er dan precies gebeurt.

Plaats reactie