Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
BFOD
lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door BFOD » 14 aug 2018, 11:33

Vergeet niet dat batterijen onderhevig zijn aan slijtage en dat is redelijk snel

Een goede normale AGM accu heeft volgens de fabrikant volgende levensduur.
ontlading 80 tot 100% 300 cyclus, of bijna 1 jaar
ontlading 50% == 600 cyclus
ontlading 30% == 900 cyclus of ongeveer 2.5 jaar

stel een accu bank van 2 x 12V x 200ah en gemiddelde ontlading 30% per avond-nacht dan heb je 1440 Wh per dag maar dan moet je iedere 2.5 jaar uw batterijen vervangen. kostprijs iedere 2.5 jaar 800 a 1000 euro.

Die 1440 wh zou mogelijks voldoende kunnen zijn om 4 uur TV te kijken met de surround aan.

Dus we besparen dan de distributie kost uit aan 1.44kwh * 365 dagen * 0.16 euro x 2.5 jaar = 210 euro tov een kost accu van 800 a 1000 euro.
Vergeet het rendement niet: stel lader 90% batterij 90% omvormer 90% dan heb je 0.9 x 0.9 x 0.9 = 73% rendement

Je kan natuurlijk speciale batterijen gebruiken zoals in de Tesla, die halen 5000 cyclus bij 50% ontlading, maar de kostprijs is ook veel hoger.

Volgens mij niet rendabel,

Er bestaan speciale systemen volledig met batterij, maar dan moet je ze nog correct kunnen aansturen. Laad vermogen in functie van het teveel aan PV energie, ontlaad vermogen in functie het tekort aan PV energie.

Al de rest is technisch mogelijk zelfs voor een goede DIY, maar het heeft geen zin om hierop in te gaan.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 14 aug 2018, 11:58

Inderdaad, spoort goed met mijn berekeningen van een aantal maanden terug. 1500 Wh, het verbruik van een gemiddeld gezin, een Tesla van 6000 €, goed voor 15 à 20 jaar. Begint dus tegen een rendabele oplossing aan te leunen. Nog even wachten tot de batterijprijzen echt zakken of de elektriciteitsprijs goed omhoog schiet als de kerncentrales uiteen vallen.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 14 aug 2018, 12:37

Foroa schreef:
14 aug 2018, 11:58
Inderdaad, spoort goed met mijn berekeningen van een aantal maanden terug. 1500 Wh, het verbruik van een gemiddeld gezin, een Tesla van 6000 €, goed voor 15 à 20 jaar. Begint dus tegen een rendabele oplossing aan te leunen. Nog even wachten tot de batterijprijzen echt zakken of de elektriciteitsprijs goed omhoog schiet als de kerncentrales uiteen vallen.
15 a 20 jaar is dat commerciële praat of specificatie en aan welke % ontlading?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 14 aug 2018, 13:09

13,5 kWh. 10 jaar waarborg met onbeperkte cyclussen (whatever that means). Ik neem aan dat met een belasting van ongeveer 10 %, de levensduur op zijn minst gaat verdubbelen, alhoewel het mogelijks maal 5 tot 10 zou kunnen zijn, maar de piek laad- en ontlaadstromen spelen ook een rol op lage gebruiksregimes.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 aug 2018, 13:20

Waar vind je in België een Tesla batterijpack van 13.5 kWh met omvormer en geplaatst voor 6000€?
Eneco maakt daar nu al twee jaar promotie voor (en dan nog voor 9.000 €) maar in de praktijk nog steeds niet beschikbaar noch is
de datum bekend wanneer ze beschikbaar zullen zijn.
https://eneco.be/nl/thuisbatterij

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 14 aug 2018, 14:32

Foroa schreef:
14 aug 2018, 13:09
10 jaar waarborg met onbeperkte cyclussen (whatever that means).
waarborg is een bruikbaarheidswaarborg en geen capaciteitswaarborg
reken op 3000 cycles met 80% DOD of ontlading

Ernstige fabrikanten zetten dat in hun specificaties

En reken maar, we sparen enkel de niet compensatie van de distributie kost. We hebben voorlopig nog de terugdraaiende teller of digitaal equivalentt

En batterijen moet je NU reeds aangeven en laten keuren.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 14 aug 2018, 15:53

Bas schreef:
13 aug 2018, 13:55
ivob schreef:
13 aug 2018, 13:42
DaRkMaN_FX schreef:
13 aug 2018, 12:02
Je kan enkel anticiperen door uw energieverbruik eens onder de loep te nemen.
Je zou theoristisch gezien om de 15 min een stastiek kunnen raadplegen.
Voor de techneuten onders ons is dit maar een kleintje als de P1 poort openstaat.
Emonpi / Flukso / Raspi / ..
Sturen van uw verbruikers, vb: vaatwasser / wasmachine / droogkast aanzetten tijdens de zonuren.
Dus voor diegenen die dat al jaren geleden gedaan hebben "eigen schuld dikke bult?"
Nee. Het gaat om de gelijktijdigheid van verbruik en productie. Als je dat al jaren geleden geoptimaliseerd hebt, is jouw percentage eigenverbruik hoger dan gemiddeld en zal je dus ook minder netwerkkosten dan gemiddeld betalen. Anderen zullen die optimalisatie nog moeten doen om de kostprijs te verlagen. Als je geen diepvries hebt, kun je geen verbruik verleggen want je hebt er geen (dus ook geen elektriciteitskosten voor deze verbruiker).

Dit zal zoals je zelf zegt geen wereld van verschil zijn want het verbruik dat je kunt/wilt sturen is zeer beperkt.
ik heb de indruk dat het vooral mensen gaan zijn met een zwembad die in het nieuwe systeem geluk hebben! zwembad opwarmen in de zomer gaat echt niet veel meer kosten aangezien percentage eigen verbruik dan hoog gaat zijn ( ze kunnen als het ware het zwembad verwarmen tot 35
graden ). Mensen met warmtepompen gaan dan eerder de pineut zijn. Want zij zullen deze vooral gebruiken in de winter ( weinig opwekking zonnepanelen)

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 14 aug 2018, 16:06

+ airco

je verbruik mag dan natuurlijk wel niet hoger worden dan je opbrengst, anders betaal je de volle pot

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 aug 2018, 06:34

Tijdens een mooie zomerdag is de PV-productie hier zelfs dertig keer hoger dan een slechte dag in putje winter en tot
4-5 keer hoger dan op een zonnige winterdag.
Airco verbruikt in verhouding tot verwarming (zelfs met WP) veel minder.
Hun beleid is duidelijk kortzichtig budget georiënteerd en niet naar een klimaatgunstige omslag met een lange termijn visie.
Op korte termijn gaat dit tot gevolg hebben dat er in de zomer veel energie verloren zal gaan aan middelen die niet echt onontbeerlijk zijn
(zoals reeds gezegd zwembaden en airco's) en het zoeken naar alternatieven in de winter die lokaal meer milieuonvriendelijke zijn (houtstook,
stookolie, gas...). Daardoor gaan ze waarschijnlijk de opgelegde klimaatdoelstellingen niet halen (de geforceerde fiscale omschakeling van diesel
naar benzine heeft nu al het perverse neveneffect dat de CO2 uitstoot in Vlaanderen weer gaat pieken), riskeren ze boetes, die dan weer moeten
doorgerekend worden aan de verbruikers, enz. Een straatje zonder eind.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 15 aug 2018, 11:06

ivob schreef:
15 aug 2018, 06:34
Tijdens een mooie zomerdag is de PV-productie hier zelfs dertig keer hoger dan een slechte dag in putje winter en tot
Hun beleid is duidelijk kortzichtig budget georiënteerd en niet naar een klimaatgunstige omslag met een lange termijn visie.
Op korte termijn gaat dit tot gevolg hebben dat er in de zomer veel energie verloren zal gaan aan middelen die niet echt onontbeerlijk zijn
(zoals reeds gezegd zwembaden en airco's) en het zoeken naar alternatieven in de winter die lokaal meer milieuonvriendelijke zijn (houtstook,
stookolie, gas...). Daardoor gaan ze waarschijnlijk de opgelegde klimaatdoelstellingen niet halen (de geforceerde fiscale omschakeling van diesel
naar benzine heeft nu al het perverse neveneffect dat de CO2 uitstoot in Vlaanderen weer gaat pieken), riskeren ze boetes, die dan weer moeten
De verbranding van 1 liter diesel levert 2,64 kg CO2.
De verbranding van 1 liter benzine levert 2,39 kg CO2.
Mijn vorige Scenic diesel verbruikte een 6,75 l/100 km of 178 g CO2/km.
Mijn huidige civic benzine verbruikt een 7,1 l/100 km of 170 g CO2/km.
Dus verandering van diesel naar benzine zal volgens mij niet meer CO2 geven.
CO2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 15 aug 2018, 11:33

declerck schreef:
15 aug 2018, 11:06
De verbranding van 1 liter diesel levert 2,64 kg CO2.
De verbranding van 1 liter benzine levert 2,39 kg CO2.
Mijn vorige Scenic diesel verbruikte een 6,75 l/100 km of 178 g CO2/km.
Mijn huidige civic benzine verbruikt een 7,1 l/100 km of 170 g CO2/km.
Dus verandering van diesel naar benzine zal volgens mij niet meer CO2 geven.
CO2.JPG
Ik vrees dat je een berekening niet volledig is.
Er is iets mis met uw verbruik cijfers van de 2 wagens het verbruik van Scenic diesel is volgens mij totaal verkeerd.
Dit moet meer in de buurt van 5.5 l/100km liggen of nog lager, dit gezien uw rijstijl en verbruik op de civic.
Uit 1 liter diesel kan je meer kw halen dan uit een liter benzine. Daarnaast is het rendement van een diesel hoger dan benzine motor.

Mensen denken dat de verbruikgegevens van de boordcomputer juist zijn, dat is niet zo!
De boordcomputer doet geen meting van verbruik maar een inschatting op basis van de injectie timing. Er is geen debietmeter .

De enige juiste meting voor verbruik is de oude manier van km stand en tankbeurt te noteren.

De discussie diesel fijnstof is volledig fout en in de media gebracht door de olieraffinage.
De uitstoot van fijnstof door diesel personenwagens is slechts 8% van het totale. De uitstoot door het huishoudelijk verbranden van hout is 40%.

Daarnaast is de uitstoot van benzine wagens ook niet nul.

Er is geen milieu reden voor het bannen van diesels voor personenwagens.

De enige echte reden, de olieraffinage kunnen hun benzine niet meer verkopen en dus zitten ze met overschot en een raffinage proces die niet meer optimaal is.

Het fijnstof van diesel is een puur populistisch verhaal er is geen grond hiervoor.

Een beetje ^¨ enkel voor de duidelijkheid

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 15 aug 2018, 11:55

Moderne benzinemotoren produceren nog fijner fijn stof en zijn in t zelfde bedje ziek en moeten binnenkort ook uitgerust worden met een roetfilter.
De capaciteit om zwavelarme diesel te produceren is te klein (wereldwijd) én ze hebben grote overschotten aan benzine, k moet er geen tekening bij maken.
En er bestaan al oplossingen om het gehalte NOx serieus naar beneden te halen oplossingen die het door 'beleid' van politici nooit zullen halen gezien de diesel in de grond geboord word.

juano
lid

Bericht door juano » 15 aug 2018, 11:59

ivob schreef:
ik denk dat dit de nagel op de kop is!
ik dacht nu zonnepanelen te gaan leggen (( omdat ik nu warmtepomp heb ( wel vooral voor airco )) maar ik dacht ze ook te gebruiken om mee te verwarmen (tussenseizoen).
Maar Ik twijfel nu echt of het nog iets oplevert om nog zonnepanelen te leggen. Ik heb echt de indruk dat de nieuwe compensatie regeling nog nadeliger gaat zijn dan de netvergoeding die er nu al is...

Converse
lid

Bericht door Converse » 15 aug 2018, 12:03

juano schreef:
15 aug 2018, 11:59
ivob schreef:
ik denk dat dit de nagel op de kop is!
ik dacht nu zonnepanelen te gaan leggen (( omdat ik nu warmtepomp heb ( wel vooral voor airco )) maar ik dacht ze ook te gebruiken om mee te verwarmen (tussenseizoen).
Maar Ik twijfel nu echt of het nog iets oplevert om nog zonnepanelen te leggen. Ik heb echt de indruk dat de nieuwe compensatie regeling nog nadeliger gaat zijn dan de netvergoeding die er nu al is...
Zelfde probleem hier :) Ik had net een mooie offerte ontvangen waarop ik ging ingaan.
Maar ik ben bang dat mijn terugverdientijd zal verdubbelen met deze nieuwe regeling.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 aug 2018, 12:44

Ik overweeg (gisteren iemand langs laten komen voor offerte) blijvende tegenmaatregelen:
- Westelijke buitenschil leefruimte bijkomend isoleren volgens passiefnorm (noordelijke buitenschil is reeds enkele jaren geleden aangepakt).
- Nieuwe buitenbouw tegen zuidgevel met vloer, dak en oostwand geïsoleerd volgens passiefnorm.
Zuid- en westwand in zonnewerend naadloos geplaatst superisolerend glas.
Hierdoor ontstaat een buffer op het zuiden die in de tussenseizoenen gratis zonnewarmte kan binnentrekken in de leefruimte.
Geen verwarming voorzien in dit gedeelte. Het bestaande schuifraam in de voormalige zuidgevel blijft behouden zodat bij hevige koude en weinig
zonneschijn oude en nieuwe ruimte van elkaar kunnen gescheiden worden doch met minder warmteverlies als voorheen.
Het grootste deel van het jaar hebben we dan wel een extra 36m² leefruimte zonder energiekosten voor verwarming (extra meegenomen).
Als koeling voorzien we 2 tot 3 systemen:
- Gesloten oostwand en glazen westwand hebben tegen over elkaar liggende schuifdeuren zodat er winddoorstroming kan geregeld worden.
- In het plafond van het "aquarium" komt een krachtige airco unit. Die zal dus alleen energie nodig hebben op zonnige dagen wanneer PV overproductie
heeft welke onmiddellijk verbruikt moet worden (met het oog op de digitale meter).
- Als deze twee maatregelen onvoldoende efficiënt blijken voorzien we voor de zuidgerichte glazen wand nog verrijdbare externe shutters op rails
geïntegreerd in het buitenterras.

Gezien het verhoogde comfort zal de terugverdientijd, in dit geval, ons een zorg wezen.

Plaats reactie