Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 18:48

Bas schreef:
13 aug 2018, 15:19
is ook minder gebruik van de weg, dus minder files (=tijdswinst), minder onderhoud, minder vervuiling, ... ik denk echt niet dat de regering er wakker van zou liggen moesten er ineens duizenden auto's minder op de weg zijn. integendeel, ze promoten zelfs woon-werk verkeer met openbaar vervoer of fiets. je hebt naar mijn mening dus gewoon exact gedaan wat ze wilden :mrgreen:
Gelooft U dat echt?
Tussen promoten (cfr. PV panelen, warmtepomp, isolatie, drinkwater,...) en het echt willen uitvoeren van hun blabla ligt een wereld van verschil.
Moesten er een paar duizend mensen PV panelen gelegd hebben er kraaide geen haan naar. +200.000 werd ineens een gigantisch probleem.
Anders waren nu niet aan het discussiëren over de gevolgen.
Een paar 1000 mensen met een elektrische auto? Geen enkel probleem. Tot de mensen massaal overgaan tot het uitvoeren van hun
doelstellingen en die echt gehaald worden. Stort hun boeltje in elkaar.
Een enkeling die het zonder auto doet? Idd geen enkel probleem. Tot een significant aantal dat doet en ook nog hun raad eens opvolgt om
van het openbaar vervoer gebruik te maken. Hun verdienmodel stuikt in elkaar (ze leven nl. van de taksen op fossiele brandstoffen) en hun
verouderd openbaar vervoer kan het niet meer slikken en raakt hopeloos in de knoop.
Er is in België, en vooral Vlaanderen (die flauwekul van "wij gaan het beter doen" is al lang ingehaald door de praktijk) een groot verschil
tussen blabla en promopraatjes van het beleid en het echt willen dat de mensen die promo daadwerkelijk in de praktijk brengen.
Het enige gevolg daarvan is dat ze hun taksen gewoon verschuiven van het ene naar het andere. Minder verbruiken mag. Minder betalen zeker niet.
Eén element daarvan zijn ze nu (allee minstens twee want voor drinkwater zijn ze ook al geruime tijd op dezelfde weg maar dat valt zo niet op)
weer aan het doordrukken.
Ik denk echt niet dat ze hopen dat veel mensen mijn voorbeeld gaan volgen hoor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ivob op 13 aug 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wally©
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 13 aug 2018, 18:49

ivob schreef:
13 aug 2018, 18:40
DaRkMaN_FX schreef:
13 aug 2018, 16:56
Iedereen een mailtje sturen naar Mr T. om uitleg & duidelijkheid te vragen ? :lol:
Misschien is het wel "verkeerd gecommuniceerd" of heeft een leidende ambtenaar het verkeerd begrepen?
Denk het niet...
Screenshotje van zijn facebookpagina...
Mijn reactie op meneerke zijne zever vind je op dezelfde pagina en is hier niet voor publicatie vatbaar...
Zonet ook contact gehad met de 'sales' van mijn installateur...Die kwam als het ware uit de lucht gevallen...
Heb hem ook gevraagd of de sector dit eens grondig bekijkt en zéér kort op de bal speelt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 18:53

Euh, Wally, dat was niet letterlijk te nemen maar een ironische verwijzing naar
gelijksoortige voorvallen in het recente verleden. :D
Zelfs Mr. T komt letterlijk in één van die 180° verhalen voor. :D
Ook benieuwd of ze dan een tijd (3-5 jaar?) voor prosumenten met twee verschillende berekeningssystemen gaan werken?
Laatst gewijzigd door ivob op 13 aug 2018, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wally©
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 13 aug 2018, 18:56

No offense taken buddy...

Maar het helpt wel om eens lekker te ventileren...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 18:58

Nu kan het nog.
Binnenkort moet je betalen als je ventileert als de zon boven je huis niet gelijktijdig schijnt. :D

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 13 aug 2018, 19:03

Het decreet digitale meters voorziet in een overgangsregeling voor installaties die geïnstalleerd worden tot en met 31 december 2020.
Deze periode zou dus maximum 15 jaar lopen na installatie.

Ik heb 2 installaties
De eerste 5.25Kwp van 2009
De tweede 1.5 Kwp van 2011

Hoe gaan ze dat bepalen, ik heb dus recht op 15 jaar terugdraaiende teller, een verschil maken tussen de 1st en 2de installatie is volgens mij niet mogelijk. Dus zal het zijn tot 2011 + 15 jaar.

Als we nu allemaal een extra (kleine) installatie bij plaatsen tegen 31/12/2020 dan hebben we recht op terugdraaiende teller tot 2035 ook voor onze oude installatie?

WP + PV eigenaars, zie hier uw oplossing: 2 paneeltjes en een omvormer van 500W extra laten plaatsen voor 31/12/2020

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 13 aug 2018, 19:11

Zeker dat de tweede installatie (die eigenlijk geen installatie is maar een uitbreiding op je bestaande installatie) als referentie wordt gebruikt.
Ik gok eerder op 15 jaar vanaf plaatsing van je basisinstallatie (je eerste dus)...
Laatst gewijzigd door Koidream op 13 aug 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
22 panelen Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 13 aug 2018, 19:16

Dit staat er op een document van infrax:

Welke gevolgen heeft de digitale meter voor eigenaars van zonnepanelen?

Het is belangrijk dat we blijven investeren in hernieuwbare energie om de opwarming van het klimaat tegen te
gaan en onze Europese doelstellingen te behalen. Wie investeert of geïnvesteerd heeft in hernieuwbare
energie, moet dan ook beloond worden en niet gestraft. Je rendement blijft dus zeker behouden. Iedere
installatie blijft gedurende minstens 15 jaar zijn recht behouden op een terugdraaiende teller. Wie dat wil, zal
vanaf 2021 kunnen overstappen naar nieuwe markt- en verkoopmodellen om hun lokaal geproduceerde
energie te gaan vermarkten.

Converse
lid

Bericht door Converse » 13 aug 2018, 19:19

Met de terugdraaiende teller moet je wel nog steeds elektriciteit gaan kopen als je panelen niks opbrengen 's avonds? Of gaan ze het verbruik nog 15 jaar verrekenen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 19:32

BFOD schreef:
13 aug 2018, 19:03
WP + PV eigenaars, zie hier uw oplossing: 2 paneeltjes en een omvormer van 500W extra laten plaatsen voor 31/12/2020
Dat was de voorgestelde regeling ja*.
Tot ze op de proppen kwamen dat die terugdraaiende teller blijkbaar alleen geld voor de naakte elektriciteitsprijs (?).
Gezien de nettarieven 2/3 van de elektriciteitsprijs vormen (afhankelijk hoe je het interpreteert maar dat is nogal
onduidelijk gezien er geen details gegeven worden. Misschien wachten ze met details in verhouding tot de reacties?) vind
ik dat niet echt een oplossing. En al zeker niet voor recente installaties zonder GSC maar met WP.
* en zoals gesteld er van uitgaand dat uitbreiding van je installatie als een nieuwe installatiedatum wordt bezien. Daar is ook
nog geen regelgeving over bekend. Maar die deur zullen ze dan ongetwijfeld onmiddellijk sluiten. Zo makkelijk gaat het niet
zijn (maar je weet natuurlijk nooit met die Vlaamsche stoethaspels die om de andere dag van tactiek veranderen).

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 13 aug 2018, 19:35

Zeker dat de tweede installatie (die eigenlijk geen installatie is maar een uitbreiding op je bestaande installatie) als referentie wordt gebruikt.
Ik gok eerder op 15 jaar vanaf plaatsing van je basisinstallatie (je eerste dus)...
Ik ben van niets zeker,.... wie nog wel,

Ik ben niet zeker of het een uitbreiding is, wat begrijp je onder uitbreiding.

Technisch zijn de 2 installties gescheiden, aparte omvormer en aparte GSC teller en een aparte GSC waarde 40 cent en 33 cent.
De installatie heeft een apart dossier. En de GSC moet ik apart ingeven.

stephan
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stephan » 14 aug 2018, 00:06

Dit stond al jaren in de sterren geschreven. We worden gewoon misbruikt om hun doelstellingen te halen. Het komt erop neer dat men wil dat pv eigenaars evenveel belastingen betalen als iemand die geen panelen heeft. We zitten met een nulverbruik en moeten evenveel geld op tafel leggen als toen we nog geen panelen hadden. Als het mogelijk is zal men wel een manier vinden om de belastingen nog een beetje te verhogen. Eigenlijk paseren onze beste mannen tweemaal aan de kassa. Wij moeten betalen op afnama en de buur die onze stroom krijgt van de pv eigenaars mag ook nog eens betalen. Mooi verdiend op de rug van pv eigenaars. Hilarisch wij voorzien ons van onze eigen stroom en het kost ons veel geld. Dit kan alleen weer in België. Batterijen plaatsen die over dag opgeladen worden om s'avonds terug te ontladen is een stuk van de oplossing maar veel te duur om het eigenlijk uit te voeren.
Conclusie zij hun normen halen maar op financieel vlak moet het een nul operatie zijn. Zo simpels is het. We zouden in de toekomst een pv loze dag in het leven moeten roepen. Oei een piekje om op te vangen :?

fluppie
lid

Bericht door fluppie » 14 aug 2018, 10:07

Ik weet niet of het rendabel is om een DIY powerwall project op te starten? Deze gast heeft er al enkele gemaakt: https://www.youtube.com/user/jehugarcia/videos

Kunnen we onze PV inverter gebruiken om de DC van de batterijen om te zetten in AC? Die we dan terug in't net duwen :D :D :D ?
Hier ook enkele gasten die een diverter hebben gemaakt voor overschot naar bv. een elektrische boiler te duwen, dan heb je tenminste sanitair warm water gemaakt met de overschot: https://learn.openenergymonitor.org/pv- ... iverter.md

Kan/mag je in België off-grid gaan? Dus volledig zelfvoorzienend worden en zodoende van al die miserie gespaard blijven?

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 14 aug 2018, 11:00

Volledig off-grid brengt nog veel meer miserie en kosten met zich mee...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 aug 2018, 11:31

fluppie schreef:
14 aug 2018, 10:07
Hier ook enkele gasten die een diverter hebben gemaakt voor overschot naar bv. een elektrische boiler te duwen, dan heb je tenminste sanitair warm water gemaakt met de overschot: https://learn.openenergymonitor.org/pv- ... iverter.md
Dat doet mijn WP nu ook met ietwat ingebouwde programmatie. Maar vier keer te zuinig. :roll:
Dus kan ik best de 1:1 weerstand terug activeren om nog meer PV-energie in het water op te slaan.
fluppie schreef:
14 aug 2018, 10:07
Kan/mag je in België off-grid gaan? Dus volledig zelfvoorzienend worden en zodoende van al die miserie gespaard blijven?
1. Het mag (tot nu toe toch nog).
2. Het kan als je over genoeg financiële middelen beschikt en je doelstelling is je gelijk te bewijzen.
Economisch gezien is het in de meeste gevallen (nog) onzin.

Plaats reactie