Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4070
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Regio Mechelen (B)

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 15:35

Inderdaad.
Voor Vlamingen op doorreis. Eveneens geen inkomen voor de B-staat.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2550
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door bruma » 30 jul 2018, 15:54

vignet? Old fashion.
EU wil vignetten verbieden en tussen 2023 en 2027 moeten de lidstaten overgaan naar km heffing.
Ik kan niet meteen de link terugvinden.

Gebruikersavatar
juano
lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 aug 2013, 10:45
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door juano » 30 jul 2018, 16:14

ivob schreef:
30 jul 2018, 14:25
YveST3 schreef:
30 jul 2018, 14:05
We are Europe, er mag geen discriminatie zijn, als je een vignet wil voor de buitenlanders moet die er ook voor de gewone belg komen . Was het maar zo gemakkelijk was het al lang gebeurd.
:?: :?: Al die andere landen liggen dus niet in Europa?
België is zowat bijna het laatste land waar je als buitenlander volkomen gratis over de hoofdwegen van Noord naar Zuid en van Oost naar West door mag karren.

Gaat België dan die Km-heffing invoeren op al zijn wegen zodat je ze nergens meer kan omzeilen als buitenlander?
Hoe gaan ze die km-heffing doorrekenen aan buitenlanders die hier sporadisch op doorreis zijn? Een vignet is idd het eenvoudigst. Je kan de
buitenlanders toch moeilijk verplichten een gps registratietoestel aan te schaffen of ze de rekening na sturen als ze een elektronische poort voorbijrijden? België is inderdaad te klein en er zijn veel te veel op- en afritten op de A-wegen om tolpoorten te installeren zonder een gigantische opstopping te creëren.
ok vignet dan voor ons belgen ook ( ongeveer de prijs van de verkeersbelasting die er nu is ) + vignet voor de buitenlanders !
met de prijs optrekken van diesel en benzine ( is idd niet voor de buitenlanders bedoeld ) maar lijkt mij dan wel een eerlijke bijdrage voor ons belgen als 'kilometervergoeding' : iemand met een zware posche ( die 12 liter per 100 km verbruikt) zal dan meer betalen dan iemand met een nissan micra 1000cc

nu als het idd zo is dat europa vignet wil verbieden dan is het idd geen oplossing... maar een kilometer vergoeding zoals die nu voorligt is de financiele doodsteek voor de gewone man! ( zeker zij die geen bedrijfswagen hebben om naar het werk te rijden)

Gebruikersavatar
Wallace
lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2016, 03:18
Installatie Land: België

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door Wallace » 30 jul 2018, 16:18

Het is dus tijd voor de synthetische brandstoffen .
Ah juist ja die zijn te duur en te schoon en er kan niet over gekankerd worden.
De E U jullie vriend....

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2550
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door bruma » 30 jul 2018, 16:30

maar een kilometer vergoeding zoals die nu voorligt is de financiele doodsteek voor de gewone man! ( zeker zij die geen bedrijfswagen hebben om naar het werk te rijden)
En dan verwacht men dat mensen de salariswagen aan de kant zal laten staan.
Tenzij men zou verbieden dat de bedrijven de km zou terugbetalen.
Wat ik zeker zie aankomen is dat indien de bedrijven de bedrijfskm mag vergoeden deze van de prive verplaatsingen zelf betaald moet worden en dan zie ik het voordeel in natura ook ferm de hoogte ingaan.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4070
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Regio Mechelen (B)

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 16:31

juano schreef:
30 jul 2018, 16:14
maar een kilometer vergoeding zoals die nu voorligt is de financiele doodsteek voor de gewone man! ( zeker zij die geen bedrijfswagen hebben om naar het werk te rijden)
Wat weet jij dat wij nog niet weten? Wat ligt er dan precies voor? Ik heb alleen weet van een intentieverklaring, niet van details en al zeker niet van gehanteerde prijzen noch waar, wanneer en voor welke voertuigen het geldig zal zijn.
Wat is je definitie van "gewone man"? Ik ken sanitair personeel (m/v, voorheen genoemd poetsvrouw) die over een salariswagen beschikken en goed verdienende middenkaders zonder salariswagen.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4070
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Regio Mechelen (B)

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 16:39

bruma schreef:
30 jul 2018, 16:30
Wat ik zeker zie aankomen is dat indien de bedrijven de bedrijfskm mag vergoeden deze van de prive verplaatsingen zelf betaald moet worden en dan zie ik het voordeel in natura ook ferm de hoogte ingaan.
Waarom? Dat hangt toch gewoon van de bedrijfspolicy af.
Nu zit bij sommige bedrijven er ook al een aantal km (afhankelijk van de brandstof) verrekend in de leaseprijs.
En daar vragen ze ook niet hoeveel km je privé en WW doet. Zolang je niet over het aantal km/jaar gaat maakt het niet uit.
Idem voor de tankkaart. Niemand die vraagt of je gaat tanken voor het werk noch voor privé. Zolang je maar met je tankkaart in het daaraan verbonden
brandstofmerk gaat tanken in de geldende landen.
Gezien je leasevoertuig een aantal gebruikskm heeft inbegrepen is het een koud kunstje de km-heffing (eenmaal de modaliteiten bekend) ook in beschikbare budget voor de salariswagen te verrekenen.
Van "Cash for car" en het mobiliteitsbudget is inderdaad, voorspelbaar, geen massaal succes te verwachten.
Als je met een mobiliteitsbudget al tijdig op je werkplek geraakt kan je er in de privé niets mee. Toch niet wat je er met je wagen mee kan.
En van cash for car blijft netto te weinig over om er een gelijkaardig voertuig (met al zijn kosten) privé van aan te schaffen en te onderhouden.
Waarom zou men het zichzelf dan moeilijk gaan maken (op enkele buitenbeentjes na) als een ander het voor je comfortabeler en goedkoper zou kunnen doen.

Overigens is dat hele systeem (salariswagen, maaltijdcheques, ecocheques,...) een beetje morbide.
De overheid, die tenslotte de arbeid belast, vind dat die belasting te hoog is. Dan gaat ze zelf allerlei systemen (met bijhorende kosten) introduceren of mogelijk maken om die belasting op arbeid (deels) te verminderen.
Geef dan iedereen eenzelfde deel basisloon onbelast. Geen discriminatie, geen mogelijkheid tot fraude, veel goedkoper en veel minder administratie en controle nodig.

Gebruikersavatar
juano
lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 aug 2013, 10:45
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door juano » 30 jul 2018, 16:47

ivob schreef:
30 jul 2018, 16:31
juano schreef:
30 jul 2018, 16:14
maar een kilometer vergoeding zoals die nu voorligt is de financiele doodsteek voor de gewone man! ( zeker zij die geen bedrijfswagen hebben om naar het werk te rijden)
Wat weet jij dat wij nog niet weten? Wat ligt er dan precies voor? Ik heb alleen weet van een intentieverklaring, niet van details en al zeker niet van gehanteerde prijzen noch waar, wanneer en voor welke voertuigen het geldig zal zijn.
Wat is je definitie van "gewone man"? Ik ken sanitair personeel (m/v, voorheen genoemd poetsvrouw) die over een salariswagen beschikken en goed verdienende middenkaders zonder salariswagen.
hierboven waren er toch posts die spraken van 0.10 cent per kilometer die je zou moeten betalen.
met de gewone man bedoel ik: mensen in de zorg ( verpleegkundigen, zorgkundigen) of leerkrachten, arbeiders in een fabriek, buschauffeurs ) die inderdaad geen bedrijfswagen hebben maar die vaak wel van Diest of Aarschot in brussel moeten gaan werken en die GEEN glijdende uren hebben ( uren dat ze kunnen kiezen om op het werk te zijn/en dus in de spits zullen moeten rijden aan het waarschijnlijk duurdere tarief)

Gebruikersavatar
juano
lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 aug 2013, 10:45
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door juano » 30 jul 2018, 16:54

+ nog vergeten bij zetten: de kilometervergoeding zal vooral ook goed zijn voor mensen die als tweede wagen een porsche carrera of ferrari in de garage heeft staan (waar ze meestal max 5000km mee rijden) ( wat dus meestal niet de kleine man is )

Gebruikersavatar
YveST3
Donateur
Donateur
Berichten: 2380
Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
Installatie Land: België
Locatie: Machelen
Contacteer:

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door YveST3 » 30 jul 2018, 17:09

ivob schreef:
30 jul 2018, 14:25
YveST3 schreef:
30 jul 2018, 14:05
We are Europe, er mag geen discriminatie zijn, als je een vignet wil voor de buitenlanders moet die er ook voor de gewone belg komen . Was het maar zo gemakkelijk was het al lang gebeurd.
:?: :?: Al die andere landen liggen dus niet in Europa?
België is zowat bijna het laatste land waar je als buitenlander volkomen gratis over de hoofdwegen van Noord naar Zuid en van Oost naar West door mag karren.
En wie zegt dat de Oostenrijker en de Zwitser (niet in de EEG) ook geen vignet moeten kopen om hun autosnelwegen te gebruiken ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4070
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Regio Mechelen (B)

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 17:14

juano schreef:
30 jul 2018, 16:47
hierboven waren er toch posts die spraken van 0.10 cent per kilometer die je zou moeten betalen.
- Er is op dit forum wel meer sprake van veronderstellingen die (nog) geen praktijk zijn.
- Je kan ook altijd dichter bij je werk gaan wonen. Of dichter gaan werken bij je woning. Je moet er uiteraard dan wel zelf iets voor doen.
- Waarom moet een voertuig dat bijna niet op straat komt veel wegenbelasting betalen? Belast een goedkope auto (die misschien wel meer plaats inneemt, meer op de baan is en een vervuilender motor heeft) het wegennet dan minder dan een dure auto in een garage/stalplaats?
Op bezit zijn beiden al meer en minder belast door de BTW bij aankoop. Op verbruik (en uitstoot) zijn beiden al meer of minder belast door de (toch niet minieme) taksen en accijnzen op de brandstof die ze al dan niet verbruiken.
Lijkt me dus juist een pleidooi om wel een km-heffing in te voeren. Het is niet omdat je jezelf "kleine man" noemt dat je het verkeer of milieu minder belast noch zal iemand die een "dure" auto koopt dit noodzakelijk meer doen (zeker niet als hij er maar 5000 km/jaar mee doet).

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2550
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door bruma » 30 jul 2018, 19:06

Heeft niks met woonplaats en werkplek te maken in de ICT maar wel wie is gisteren, vandaag en morgen klant en waar zijn ze gevestigd of je mag na ieder project verhuizen. En als je pech hebt gelijk een collega die van bedrijf veranderde om 80km dichter bij huis te gaan werken: 3 maand later nemen ze een concurrent over in Nederland waar hij naar toe moet.

Nog een voorbeeld vergeten: onze militairen, die kunnen dus niet kiezen in welke kazerne ze gaan werken en om de 3 jaar verhuizen ze van werkplek en/of sluiten ze de kazerne. Ze draaien bij defensie hun hand niet om als je van het westen plots naar de andere kant van t land moet of omgekeerd.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4070
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: België
Locatie: Regio Mechelen (B)

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 20:49

Vergeet ook onze voetballers en trainers niet die van de ene op de andere dag naar de andere kant van de
wereld/Europa moeten vertrekken.

Gebruikersavatar
Wallace
lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2016, 03:18
Installatie Land: België

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door Wallace » 30 jul 2018, 20:59

Beste ivob

Je schrijft mooi lange en vele comments op het forum die ik steeds graag lees maar in je laatste pleit je voor de km heffing.
Daar zou ik toch eens wat beter over nadenken .
Je weet zoals iedereen (zie de zonnepanelen) dat ze dat steeds zullen gaan optrekken naargelang ze tekorten hebben en nee niet het eerst jaar of niet het tweede maar komen zal het toch.
0.10 cent per kilometer is gwn niet realistisch als de ministers nu al uitkramen dat het budgetneutraal zal zijn..
Stel jij dan eens een bedrag voor ?
Ongeacht wat de voorstanders ervan denken ben ik er zeker van dat veel mensen op termijn niet meer met de wagen zullen kunnen rijden wegens onbetaalbaar.
En dan gaan we beetje jammeren dat boeltje aan de kust inmekaar is gedonderd of dat we tever moeten gaan werken ?
Dat is pure promotie van het communisme , op het laats houden wij niks meer over ook geen loon meer
en krijg je van de staat een zak meel en een zak rijst.

Gebruikersavatar
juano
lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 aug 2013, 10:45
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door juano » 30 jul 2018, 21:11

ivob schreef:
30 jul 2018, 17:14
juano schreef:
30 jul 2018, 16:47
hierboven waren er toch posts die spraken van 0.10 cent per kilometer die je zou moeten betalen.
- Er is op dit forum wel meer sprake van veronderstellingen die (nog) geen praktijk zijn.
- Je kan ook altijd dichter bij je werk gaan wonen. Of dichter gaan werken bij je woning. Je moet er uiteraard dan wel zelf iets voor doen.
- Waarom moet een voertuig dat bijna niet op straat komt veel wegenbelasting betalen? Belast een goedkope auto (die misschien wel meer plaats inneemt, meer op de baan is en een vervuilender motor heeft) het wegennet dan minder dan een dure auto in een garage/stalplaats?
Op bezit zijn beiden al meer en minder belast door de BTW bij aankoop. Op verbruik (en uitstoot) zijn beiden al meer of minder belast door de (toch niet minieme) taksen en accijnzen op de brandstof die ze al dan niet verbruiken.
Lijkt me dus juist een pleidooi om wel een km-heffing in te voeren. Het is niet omdat je jezelf "kleine man" noemt dat je het verkeer of milieu minder belast noch zal iemand die een "dure" auto koopt dit noodzakelijk meer doen (zeker niet als hij er maar 5000 km/jaar mee doet).
ivob,

om u een klein voorbeeldje te geven. Mijn vrouw werkt als ergotherapeute in een rusthuis ( bertem) , zelf zijn we woonachtig te tienen. Per dag heen en terug doet mijn vrouw ongeveer 75-80 km met onze EIGEN wagen. Nu kost ons dit ongeveer 300 euro wegentaks.
Denkt u dat we MEER of MINDER gaan moeten betalen met de KILOMETERHEFFING? ( nu doet ze dus ongeveer 12000 km per jaar woon/werk verkeer )
- denkt u echt dat we er al niet over hebben nagedacht dat ze dichter bij huis zou werken? Ten eerste werkt ze zeer graag in het rusthuis , maar dan nog als ergotherapeut is het zeer moeilijk om een voltijdse baan te vinden in uw eigen regio hoor...

- gezinnen die met hun eigen wagen gaan werken ( en ver van hun werk wonen) gaan er enorm op achteruitgaan.
- gezinnen waarvan één van de partners een bedrijfswagen heeft gaan het nagenoeg niet voelen ( de tweede wagen die deze vaak hebben is voor de vrouw en deze werkt vaak korter bij huis)
- gezinnen met 2 bedrijfswagens ( en in de garage een ford mustang/porsche ) gaan er duidelijk op vooruit gaan.

Plaats reactie