Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Nieuwe Weetjes, persberichten
JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door JohnDC » 26 jul 2018, 23:53

Met zen allen op de motor. Probleem opgelost!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 27 jul 2018, 00:08

Alle vrachtwagens alleen van 20 uur tot 6 uur laten rijden en lossen is er al een pak minder verkeer op de baan. En zijn die vrachtwagens ook makkelijker te controleren door politie en douane.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 10:27

Bollocks schreef:
26 jul 2018, 23:20
Ik volg ivob in deze....
Stel, ik ben even vermogend als Ivob ;-)
Ahum, ik anticipeer wel en wacht niet af tot ik met mijn rug tegen de muur sta.
Ik heb dus mijn diesel in februari verkocht (omdat ik de bui al zag aankomen) op een ogenblik dat ik er nog een goede
prijs voor zou krijgen. Ik heb me met de opbrengst een gloednieuwe motor aangekocht (en geen auto meer dus).
Deze motor kan ik al direct na een jaar voor 40% inbrengen in mijn belastingen (WW-verkeer).
In plaats van belastingen te betalen recupereer ik er een deel (geen onderhoud meer op de auto), bespaar ik jaarlijks (groot verschil in taksen op
motor en auto, benzineprijs is al lager dan dieselprijs en motor verbruikt minder benzine dan de diesel) en krijg ik nog een groot deel
van de WW-kosten terugbetaald via de personenbelasting. Alleen maar winst. En dan zwijgen we nog van de tijdswinst door nooit geen last meer
van files.
Zo word je idd slapend vermogend. :D
Moesten ze zo dom zijn om ook een km-heffing in te voeren op motorfietsen heb ik mijn volgende stap al klaar. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 10:33

m2ts schreef:
26 jul 2018, 23:48
Probeer daar niet jaloers rond te zijn ;-).
Integendeel. Net zo min als ik jaloers ben op "den buur met zijn dure PV installatie" is er geen enkele reden om daar
jaloers op te zijn. Gewoon gebruik maken van de geboden voordelen en een andere oplossing zoeken (wat de bedoeling is) voor
de eventuele nadelen in plaats van er over zitten te jammeren en af te geven op zij die wel de koe bij de horens vatten.
Nog geen enkele maatregel van de laatste jaren (isoleren, PV, WP, dubbel glas,....) heeft mij geld gekost. Het heeft alleen maar
geld opgebracht.
"Geen geld" is ook geen excuus voor de Vlaming. Er is geen land waar zoveel geld onbenut ligt te slapen op spaarrekeningen waar het niet
rendeert. Leningen zijn nu al jaren goedkoper dan de inflatie. Met een lening investeren brengt op zijn eigen al geld op ipv geld te kosten.

EricG
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door EricG » 27 jul 2018, 10:37

dyckie schreef:
27 jul 2018, 00:08
Alle vrachtwagens alleen van 20 uur tot 6 uur laten rijden en lossen is er al een pak minder verkeer op de baan. En zijn die vrachtwagens ook makkelijker te controleren door politie en douane.
Op veel bedrijven kan je na 17.00 uur al niet meer terecht om te laden of te lossen. De meeste warenhuizen liggen in woongebied en stadscentrum, leuk voor de omwonenden wanneer kot in de nacht een vrachtwagen naast uw deur stopt om even de groentenvoorraad voor de volgende dag te brengen, en een uur later nog ééntje voor de frisdrank. T zal niet lang duren vooraleer de ganse buurt komt protesteren bij de burgemeester vanwege nachtlawaai.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 27 jul 2018, 11:14

ivob schreef:
27 jul 2018, 10:27
Ahum, ik anticipeer ...
Ik lees vooral: Ik maak gebruik van elke mogelijkheid aangeboden door onze regering.
En dat is helemaal NIET verkeerd (laat me daar mee beginnen), maar... denk je nu echt dat die 40% die je terugkrijgt van je WW verkeer omdat je met een moto rijdt niet ergens anders gehaald wordt?
Hoogstwaarschijnlijk (lees: zeer zeker) wel. Misschien wel bij één of andere tak die jij nu en later na je WW verkeer ook nodig hebt. Op die manier betaal je misschien meer terug dan nu je voordeel is.
Mijn conclusie: Zolang men "onnodige" voordelen blijft geven aan bepaalde groepen zal er steeds iemand anders voor moeten betalen. Sommige dingen moet je ook eens leren doen uit overtuiging of voor de toekomst van je kinderen en kleinkinderen en niet enkel om enkele euro'e te sparen die iemand anders dan weer moet ophoesten.
Als ik zie hoe belastingvoordelen door bepaalde groepen mensen worden gebruikt, dan vraag ik me soms af of die mensen rustig slapen.

My 2 cents...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 12:13

Koidream schreef:
27 jul 2018, 11:14
Hoogstwaarschijnlijk (lees: zeer zeker) wel. Misschien wel bij één of andere tak die jij nu en later na je WW verkeer ook nodig hebt. Op die manier betaal je misschien meer terug dan nu je voordeel is.
Moest ik niets doen (zoals velen nu voorstellen en hopen) kwamen ze die sowieso ook halen.
Uiteraard het liefst bij diegenen die liever niets doen.
Niets doen is dus sowieso altijd verliezen.
Om op die motor terug te komen, waar zouden ze die dan in dat segment bij mij moeten gaan halen gezien ik geen eigen auto meer heb? Blijkbaar toch bij de anderen die gewoon met hun diesel blijven rondkarren of met hun benzineauto in de file staan.
Ik win dus rechtstreeks door minder taksen te betalen op BIV, jaarlijkse wegentaks en brandstof. Ik win nog eens extra gezien ik mijn motor voor 100% in de personenbelasting mag inbrengen (en een auto niet gezien die 0.15 €/km zelfs de forfaitaire beroepsaftrek niet overstijgt).
Ik win in tijd door niet meer in de file te staan.
Het milieu is er mee gebaat door minder uitstoot (5l/100 benzine tov 7l/100 diesel).
Het verkeer is er mee gebaat doordat ik minder plaats inneem op de openbare weg en niet mee files veroorzaak.
De subsidies hebben dus wel een effect op de verkeersdensiteit en het milieu.
De reden waarom ik het doe doet er dus eigenlijk niet toe. Het effect is er.
Dat een ander die wil betalen omdat hij altijd wel een reden vindt om niets te doen, tja dat is zijn verhaal.
Sommige dingen moet je ook eens leren doen uit overtuiging of voor de toekomst van je kinderen en kleinkinderen en niet enkel om enkele euro'e te sparen die iemand anders dan weer moet ophoesten.
Dat is een utopie die in de praktijk nooit een effect zal hebben. Cfr. de weerstand tegen de km-heffing van Jan Modaal of, godbetert, tegen zo iets verouderd als een mazoutketel dat pas over drie jaar zou ingaan. Dan enkel nog voor een nieuwe en niet op reeds geplaatste of nog binnen drie jaar te plaatsen mazoutketels. Binnen de 48 uur was die maatregel al herroepen. En er stonden niet eens boetes op!

Het doel van belastingen (of zo zou het moeten zijn) is juist om sturend te werken. En iemand moet er voor betalen. Daar is niets mis mee. Net zoals iemand die nooit ziek is mee betaalt aan de gezondheidszorg van een verstokte roker (om maar een vb. te geven) of een kinderloze alleenstaande meebetaalt voor een kroostrijk gezien, enz.

Milieu en energie moet daar geen uitzondering op zijn.
Als ik zie hoe belastingvoordelen door bepaalde groepen mensen worden gebruikt, dan vraag ik me soms af of die mensen rustig slapen.
Moet ik minder goed slapen omdat "bepaalde groepen mensen" halsstarrig in hun tunnel blijven zitten en liever zagen en klagen en verwijten maken naar "de anderen" dan zelf iets te doen? Ik zou juist niet goed slapen als ik in de groep zat die alles rond zich maar laat gebeuren en afwacht tot een ander het voor hen oplost. En dan klaagt dat er voor hen niets meer overschiet. Waar ik dan nog mijn twijfels over heb want dit land hangt aaneen van de herverdelingen. Uitzonderingen zijn zij die niet genieten van een of andere herverdeling. De grootste klagers zijn dan waarschijnlijk nog te vinden in de groep die in verhouding het minste bijdragen aan de herverdeling en alleen maar ziet wat een ander "krijgt" en zij niet.

Bondig: ik slaap zeer goed (ook door de airco die in deze periode draait op, voor mij, gratis energie). Het Calimero-effect is inderdaad aan mij niet besteed.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 30 jul 2018, 09:43

JohnDC schreef:
26 jul 2018, 23:53
Met zen allen op de motor. Probleem opgelost!
Euhm...

Al eens achter een motor gereden die niet stinkt????

Gaan we allemaal met een masker rondrijden dan???

De moto-gate is volgens mij nog groter dan de diesel-gate... of zijn er geen EURO normen voor moto's?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 10:30

juano
lid

Bericht door juano » 30 jul 2018, 13:00

motor gaat inderdaad nog het goedkoopste zijn om mee te rijden ( maar geen pretje in de winter bij vriestemperaturen en/of sneeuw), dan zal je toch nog een wagen ter beschikking moeten hebben om op je werk te geraken...

Verder om in te gaan op het boeiende debat , ben ik vooral voor een systeem met vignet (voor buitenlanders ) zoals in oostenrijk ( vb 1 euro per dag) en de rijtaks en verkeersbelasting houden zoals ze nu is!
Eventueel kan je dan de brandstoffen nog duurder taxeren ( als je een soort van kilomtervergoeding wil) en met het systeem van een wegenvignet voor buitenlanders laat je deze ook betalen indien ze door belgie ( vlaanderen) willen rijden.

de politiekers zitten altijd te zeggen dat de buitenlanders onze wegen mee kapot rijden ( wel met een vignet is dit opgelost)
en o ja op termijn zullen de nederlanders en duitsers wel hun tegenmaatregelen hebben, maar dit is dan vooral zo voor mensen die het hun toch al kunnen permiteren om naar het buitenland te gaan en raak je dus niet aan mensen die nu al aan de armoedegrens zitten.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 30 jul 2018, 14:05

We are Europe, er mag geen discriminatie zijn, als je een vignet wil voor de buitenlanders moet die er ook voor de gewone belg komen . Was het maar zo gemakkelijk was het al lang gebeurd.
Meestal is die vignet bedoeld voor het gebruik van autosnelwegen zoals in Zwitserland en Oostenrijk, plus nog speciale vignetten voor de Brennerpas, de Karawankentunnel of een van de andere speciale toltrajecten dan is een extra vignet nodig. Niets verplicht u om één van die vignetten te kopen maar dan rijdt je op de gewone wegen aan een slakkentempo

Wat betreft het brandstof taxeren als middel om de buitenlanders hun deel van het verbruik van ons wegennet, België is zo groot als een zakdoek (maximum 300 km), als het brandstof goedkoper is bij hun gaan die tanken vóór dat ze ons land binnenrijden en nog is tanken als ze ons land verlaten zoals nu gebeurd in Luxemburg voor de Nederlanders en ander noorderburen als ze naar het zuiden rijden en vice versa in de andere richting, dus zero komma nul in de Belgische staatskas.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 14:19

maar geen pretje in de winter bij vriestemperaturen en/of sneeuw
Ik rij het ganse jaar rond. Vorig winter tot -7°C (kouder is het niet geweest).
Elektrisch verwarmde handschoenen (en verwarmde handgrepen en zadel maar nog nooit nodig gehad)
en aangepaste kledij.
(uiteraard allemaal aftrekbaar van de personenbelasting :mrgreen: )
In de woestijn is het trouwens fysiek harder afzien dan binnen de poolcirkel.
Geen auto voor WW-verkeer nodig dus.

Vond het wel grappig dat de NL-overheid laatst zat te vitten op Vlaanderen inzake de geplande km-taks en dat ze
"maatregelen zouden nemen tegen Vlaanderen".
Over de péage in Frankrijk heb ik ze anders nooit een woord horen zeggen. Of zou die jaarlijkse NL-trek naar het zuiden met de sleurhut inderdaad
alleen maar via de N-wegen plaatsvinden?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 14:25

YveST3 schreef:
30 jul 2018, 14:05
We are Europe, er mag geen discriminatie zijn, als je een vignet wil voor de buitenlanders moet die er ook voor de gewone belg komen . Was het maar zo gemakkelijk was het al lang gebeurd.
:?: :?: Al die andere landen liggen dus niet in Europa?
België is zowat bijna het laatste land waar je als buitenlander volkomen gratis over de hoofdwegen van Noord naar Zuid en van Oost naar West door mag karren.

Gaat België dan die Km-heffing invoeren op al zijn wegen zodat je ze nergens meer kan omzeilen als buitenlander?
Hoe gaan ze die km-heffing doorrekenen aan buitenlanders die hier sporadisch op doorreis zijn? Een vignet is idd het eenvoudigst. Je kan de
buitenlanders toch moeilijk verplichten een gps registratietoestel aan te schaffen of ze de rekening na sturen als ze een elektronische poort voorbijrijden? België is inderdaad te klein en er zijn veel te veel op- en afritten op de A-wegen om tolpoorten te installeren zonder een gigantische opstopping te creëren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 14:29

YveST3 schreef:
30 jul 2018, 14:05
zoals nu gebeurd in Luxemburg voor de Nederlanders en ander noorderburen als ze naar het zuiden rijden en vice versa in de andere richting, dus zero komma nul in de Belgische staatskas.
Dat doen Vlamingen evengoed hoor. Tanken in eerste station over de Lux grens en bij terugkeer tanken in laatste station voor de B-grens.
Capellen en Berchem de best draaiende tankstations van België. :D

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 30 jul 2018, 14:32

ivob schreef:
30 jul 2018, 14:29
Dat doen Vlamingen evengoed hoor. Tanken in eerste station over de Lux grens en bij terugkeer tanken in laatste station voor de B-grens.
Capellen en Berchem de best draaiende tankstations van België. :D
Euh... Luxemburg !

Plaats reactie