Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Nieuwe Weetjes, persberichten
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door bruma » 24 jul 2018, 21:21

Ik weet nog niet zo zeker of er nog bijkomende infrastructuur zal moeten bijkomen voor de km heffing.
Elektrische 4 voeters rijden toch van laadpaal naar laadpaal en voelen zich kiplekker bij lagere snelheden. Die zullen dan vermoedelijk de sluipwegen opzoeken.
En indien iedereen per km getaxeerd zal worden, dan is een BE meet systeem overbodig, bij de 'jaarlijkse' keuring zal je prepaid voor het komende jaar kunnen afrekenen en indien je boven je geschatte saldo zit, zonder dat je zelf actie nam om dit aan te zuiveren, dan zijn die bijkomende km driedubbel zo duur, met intrest en een boete er bovenop.
En dat zal de echte km vergoeding zijn. ELKE km zal geld kosten ongeacht de gevolgde route.
En tegen die tijd zullen wagens ook kunnen praten zodat buitenlandse wagens aan de grenzen automatisch hun tellerstand zullen verkondigen.
En dan is t tijd voor de volledig autonome wagen die je op afroep via een app bestelt per rit.
🤩

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 15:04

Hoe gaan ze op de keuring zien over welke wegen je gereden hebt en op welke tijdstippen?
Het was toch juist de bedoeling het spitsrijden te spreiden en/of te ontmoedigen.
ELKE km zal geld kosten ongeacht de gevolgde route.
Dan moet je gewoon niets doen. Alleen de taksen op brandstof nog meer verhogen. Simpeler kan het niet.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 jul 2018, 15:55

Als je nu centrum Brussel bekijkt (Rogier): ochtendfile vanaf 6u30 tot 10u30 en vanaf 12u30 tot rond 18u30 als er niks speciaals gebeurd. Veel spreiden kunnen ze al niet meer.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 16:31

En hoe zouden ze een km-heffing daar gaan regelen?
Wel op het Vlaamse gedeelte van de ring en niet op het BXL gedeelte en de Waalse invalswegen?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 25 jul 2018, 17:49

bruma schreef: ↑
24 jul 2018, 21:21
Ik weet nog niet zo zeker of er nog bijkomende infrastructuur zal moeten bijkomen voor de km heffing.
Elektrische 4 voeters rijden toch van laadpaal naar laadpaal en voelen zich kiplekker bij lagere snelheden. Die zullen dan vermoedelijk de sluipwegen opzoeken.
En indien iedereen per km getaxeerd zal worden, dan is een BE meet systeem overbodig, bij de 'jaarlijkse' keuring zal je prepaid voor het komende jaar kunnen afrekenen en indien je boven je geschatte saldo zit, zonder dat je zelf actie nam om dit aan te zuiveren, dan zijn die bijkomende km driedubbel zo duur, met intrest en een boete er bovenop.
En dat zal de echte km vergoeding zijn. ELKE km zal geld kosten ongeacht de gevolgde route.
En tegen die tijd zullen wagens ook kunnen praten zodat buitenlandse wagens aan de grenzen automatisch hun tellerstand zullen verkondigen.
En dan is t tijd voor de volledig autonome wagen die je op afroep via een app bestelt per rit.
Natuurlijk zal er, zoals voor de vrachtwagens, een GPS toestelletje in iedere wagen moeten komen, al was het maar om de tarieven te kunnen differentiëren in functie van de spitsmomenten. Maar voor dat gaat werken zullen er andere tarieven dan 10 cent/km (uiteraard aftrekbaar voor bedrijven) moeten komen; echte tol.
Ook onschatbaar om de grootste vervuilers van de scholen en dorpskernen weg te houden. En op de Brusselse ring: om de rekening van Vlaanderen, Wallonië en Brussel bij te houden.

Maar een van de niet-uitgesproken motivaties is dat het systeem een perfect excuus is om een Big Brother systeem te laten financieren onder de mom van het fileprobleem. Dus op termijn een ding dat je vingerafdruk kan lezen (rijbewijs OK?, openstaande boetes), je verzekeringsstatus kan checken, je reacties kan meten indien je niet te veel alcohol of drugs op hebt, detectie van gebrek aan slaap of te oud om te rijden.

En nu we toch bezig zijn. Een klassieke auto vervuilt evenveel gedurende de eerste kilometer na koude start dan de volgende 20 km. Dus ook nog ruimte voor een koud-start belasting, vooral nuttig voor mensen die hun auto vooral gebruiken om 1 km verderop naar de slager en bakker te rijden.

Ze zullen zich kunnen uitleven met hun nieuwe taks-machine die 10 à 15 miljard € per jaar uit onze zakken moet kloppen. En uiteraard zullen de steden zich ook aan de warme borst leggen van de taks-machine; zij hebben ook lage-emissie zones, file knelpunten, ... die moeten "geoptimaliseerd" worden.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 25 jul 2018, 18:13

Daarstraks te horen gekregen dat de federale regering 90 miljoen extra willen halen uit accijnzen uit diesel + dan die kilometer heffing in Vlaanderen is dan wel een hele grote belastingverhoging voor alle diesel rijders hier in België.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 19:35

Km-heffing, als ze er al komt, is nog niet voor morgen.
Eerst moeten ze nog uitvlooien hoe en waar.
Dan kan er weer een tijd over en weer gediscussieerd worden.
En dan zijn er weer verkiezingen.
Het heeft niet veel zin veronderstellingen te maken over een item waar nog geen enkel detail van gekend is.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 25 jul 2018, 20:10

ivob schreef: ↑
25 jul 2018, 15:04
Dan moet je gewoon niets doen. Alleen de taksen op brandstof nog meer verhogen. Simpeler kan het niet.
Zoals de taksen op alcohol en tabak zeker, we hebben wel gezien dat het niet opgebracht wat ze dachten, mensen die kort bij de grens wonen gaan hun boodschappen bij ons buren doen.
Taksen op brandstof zal hetzelfde effect hebben, Belgen zullen naar het buitenland gaan tanken en buitenlanders die Belgïe gewoon doorkruisen zullen tanken vóór ze Belgïe binnen komen of na ze Belgïe verlaten en dan heb je er ook niets aan
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 25 jul 2018, 20:18

Ik lees hier weer vooral typische Belgische reacties...
Nergens lees ik:
- Gelukkig gaat de vervuiler betalen.
- Willen we met 3 auto's per huisgezin verder? Fijn, dan kunnen we de pensioenen blijven betalen.
- Eindelijk een kilometerheffing, zo is er weer wat geld voor onze gezondheidszorg
Moet ik verder gaan of begrijpen jullie wat ik bedoel?

Niemand is blij als hij moet betalen, maar kijk ook eens wat je er in België voor in de plaats krijgt. En als je dat niet wil, plan dan je volgende reis eens naar Afrika of een ander onderontwikkeld land, je zal je ogen dan wel opentrekken...

En dat onze ministers niet (allemaal) bekwaam zijn, dat is een feit, maar wat houdt U tegen?...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 21:48

YveST3 schreef: ↑
25 jul 2018, 20:10
Zoals de taksen op alcohol en tabak zeker, we hebben wel gezien dat het niet opgebracht wat ze dachten, mensen die kort bij de grens wonen gaan hun boodschappen bij ons buren doen.
Taksen op brandstof zal hetzelfde effect hebben, Belgen zullen naar het buitenland gaan tanken en buitenlanders die Belgïe gewoon doorkruisen zullen tanken vóór ze Belgïe binnen komen of na ze Belgïe verlaten en dan heb je er ook niets aan
Dan moet de brandstof daar allereerst al gevoelig goedkoper zijn om je rit H/T er uit te halen en nog winst te maken.
De overgrote meerderheid van de Vlaamse bevolking zal niet aan die voorwaarden voldoen en gewoon verder doen zoals nu.
Alcohol en tabak kan je hamsteren. Met een eenmalige rit kan je m.a.w. je voorraad inslaan voor een tijdje als je eens toevallig een uitstapje naar het buitenland plant. Lijkt me iets moeilijker met de inhoud van de tank van je auto. Ik denk niet dat de doorsnee Vlaming met een tankwagen rondrijdt
noch gebaat is met een rit H/T. Hij rijdt gewoon zijn winst op door de H/T rit (minstens).
Diegenen die er wel voordeel uithalen handelen nu ook al zo.
Buitenlanders moeten hier trouwens ook niet naar de technische controle (en daar ging mijn tegenargument in se over).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 21:58

Koidream schreef: ↑
25 jul 2018, 20:18
Ik lees hier weer vooral typische Belgische reacties...
Nergens lees ik:
- Gelukkig gaat de vervuiler betalen.
- Willen we met 3 auto's per huisgezin verder? Fijn, dan kunnen we de pensioenen blijven betalen.
- Eindelijk een kilometerheffing, zo is er weer wat geld voor onze gezondheidszorg
Moet ik verder gaan of begrijpen jullie wat ik bedoel?

Niemand is blij als hij moet betalen, maar kijk ook eens wat je er in België voor in de plaats krijgt. En als je dat niet wil, plan dan je volgende reis eens naar Afrika of een ander onderontwikkeld land, je zal je ogen dan wel opentrekken...

En dat onze ministers niet (allemaal) bekwaam zijn, dat is een feit, maar wat houdt U tegen?...
Ten eerste "Vlaamse reacties". ;-)
De vervuiler gaat inderdaad deels betalen. En dat is een goed punt aan het voorstel. Daar ben ik het met je eens.
Je tweede punt (drie auto's) snijdt geen hout. Integendeel zelfs. Met een km heffing betaal je alleen voor het gebruik van de auto.
Dus iemand met drie auto's (in de veronderstelling dat hij ze niet gelijktijdig gebruik) zal dan goedkoper af zijn. Iemand met een hele dure auto
ook (inzake gebruikskost). Ten gronde zal een km heffing (die per definitie gelijk is voor iedereen die dezelfde afstand aflegt over eenzelfde traject) zelfs iemand die minder vermogend is (en doorgaans met een goedkopere auto rijdt) harder treffen dan een vermogend iemand met een dure auto.
Je derde punt valt nog af te wachten en zou een kentering op zijn eigen zijn. De overheden in dit land hebben nu niet bepaald de gewoonte de opbrengsten van hun belastingen te besteden aan de voor de hand liggende noden. En eigenlijk zou het ook maar logisch zijn dat diegenen die (misschien tegen wil en dank want niet iedereen heeft de luxe om thuiswerk te doen of om zijn arbeidstijd vrij te kiezen) km heffing betalen ook als eerste genieten van de opbrengsten (in de vorm van betere en veiligere verkeersinfrastructuur en een ruimere werkbare keuzemogelijkheid om op hun (werk)plek te geraken. Eventuele meeropbrengsten komen op de tweede plaats.

Maar ik ben het wel met je eens dat uiteindelijk iemand er mee moet beginnen. Blijven wachten en nietsdoen (zoals nu) tot een ander er als eerste mee begint leidt tot de huidige situatie van stilstand (eigenlijk achteruitgang).

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 jul 2018, 22:01

Ivob, waarom zou iemand met drie auto's die hij niet gelijktijdig gebruikt goedkoper af zijn? Hij moet dan toch het budget hebben om die drie auto's aan te schaffen? Waarom zou iemand met een dure auto goedkoper af zijn? Of bedoel je dit in het kader van "de vervuiler betaalt" en een nieuwe auto vervuilt zoveel niet?

Het klopt dat iemand die minder vermogend is, zo goed als altijd harder wordt getroffen dan iemand die meer vermogend is. Maar een eenvoudige oplossing hiervoor zie ik niet. Je kan wel een beetje rekening hiermee houden, maar het wordt snel bijzonder complexe berekening.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 jul 2018, 22:34

Stel ik ben vermogend genoeg om drie dure auto's te kopen met een zware motor. Gewoon als hobby. Dan betaal ik nu (bv.) 3x1000 €/jaar verkeersbelasting*.
Stel ik ben een arbeider of bediende die iedere dag verplicht van 8-17 moet gaan werken en er is geen werkzaam openbaar vervoer ter
beschikking om op die uren van de woonplaats op de werkplek te geraken. Hij koopt een zo goedkoop mogelijke auto (uit noodzaak) om op zijn werk te geraken. Dat kost hem aan verkeerstaks een 200 €/jaar.
Beiden rijden met hun auto's 10.000 km/jaar.
Km-heffing is voor beiden gelijk, stel 10 cent/km.
Beiden betalen in plaats van de jaarlijkse verkeersbelasting nu 1000 €/jaar.
De persoon met de dure luxe auto's doet 2000 € winst.
De persoon met zijn noodzakelijke goedkope auttotje betaalt 800 € meer.
*Hoe duurder de auto('s) en hoe zwaarder hun motor hoe goedkope rje af bent in het systeem van km-heffing.
Een V8-V12 is nu niet bepaald minder vervuilend dan een 1200 cc benzinemotor.
Dan spreken we nog niet van een e-car die nu nul euro betaalt en in het vergelijkbaar geval 1000 € zal betalen. Het voertuig met de minste lokale
uitstoot zal de grootste verliezer zijn.

Uiteraard is het een complex systeem en een eenvoudige oplossing is er niet.
Maar ik kan me juist aardoor al voorstellen dat het een politiek geladen onderwerp zal worden (alleen al de reacties op dit forum over het onderwerp zeggen genoeg hoe gevoelig de materie bij de kiezers ligt. En het zijn twee opeenvolgende verkiezingsjaren!) dat onderhevig zal zijn aan allerhande lobbywerk. Tussen het afkondigen van een intentie en de werkelijke uitvoering zal dus nog wel wat water naar de zee vloeien. Kijk hoelang de intentie, van in se iets heel simpel, voor de ban op de verkoop van mazoutketels (over drie jaar dan nog) heeft standgehouden. Slechts enkele dagen.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 26 jul 2018, 23:20

Ik volg ivob in deze....
Stel, ik ben even vermogend als Ivob ;-) en ik wil er een speeltje bij om in het weekend af en toe eens een toertje te doen.... de nieuwe Mustang GT350 lijkt me wel een leuk ding....(en die is eigenlijk nog niet zo duur voor een volbloed racepaard in vergelijking met vele andere wagens)
co uitstoot 285gr.... BIV 11127€,
rijtaksen 24 fiscale pk: 3421€
Ik plan ongeveer 5000km/jaar te bollen.... @10cent/km....
Nu kost men hobbywagen een fortuin, met de nieuwe regeling kost die me een heel pak minder....

Ik zou het wel weten.... eigenlijk komt dit er op neer dat het bezit van een wagen niet meer belast zal worden maar het gebruik... goed nieuws voor autoliefhebbers en verzamelaars; slecht nieuws voor zij die elke dag niet anders kunnen dan in de fille richting Brussel of Antwerpen te karren en terug, tijdens de volle spits en de volle pot moeten betalen, zelfs als ze met een kleine zuinige wagen rondrijden....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 jul 2018, 23:48

Okee, dat begrijp ik. Maar met de huidige situatie zijn er heel wat problemen. Vooral dan met het teveel en auto's en dus...
  1. Veel file
  2. Veel lawaai
  3. Veel tijdverlies
  4. Veel CO2-uitstoot
  5. Veel luchtvervuiling
  6. Veel grotere kans op ernstige ongelukken
  7. Veel ruimte inname, zowel voor parking, als voor de wegen
  8. ...
Wat is jullie oplossing precies om één of meerdere van bovenstaande op te lossen? Als het niet "pijn" doet (azijnregel) of iets oplevert (honingregel) is de kans bijzonder klein dat mensen hun vast geroeste gewoontes veranderen. Je moet er hoe dan ook van uitgaan dat welke regeling je ook kiest, diegene die vermogend is minder getroffen zal worden. Probeer daar niet jaloers rond te zijn ;-). Aan de andere kant moet natuurlijk vermeden worden dat iemand echt financieel in de problemen komt. Als nu iemand op 3 km van zijn werk woont en normaal altijd de auto neemt, dan kan die uiteraard met grote kans de fiets nemen. Mocht niemand andere oplossingen zoeken zou het nl. een business as usual zijn.

Ik ben benieuwd. Hoe dan ook is er nu nog geen kilometerheffing uitgewerkt. Wel al in Stockholm, waar de TED-talk "How to solve traffic jams" bijzonder interessant is. Het bleek dat zelfs met een klein bedrag je zo'n 20% kon overhalen om hun trip anders in te richten, wat voldoende was om de files op te lossen.

Plaats reactie