Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 21:19

Ik denk niet noch gok ik over zaken waar nog niets in concreto over bekend is.
U kan die vragen beter voorleggen aan uw volksvertegenwoordiger.
Gezien er twee verkiezingen op til zijn krijg je misschien info waar je iets aan hebt.

ps. dat zal dan toch een heel eind buiten Tienen zijn. Ik ken maar één rusthuis in Bertem (Sin-Bernardus) en de afstand
tot de Grote Markt in Tienen is 27-30 Km enkel.
Zelf leg ik dagelijks dezelfde afstand af (enkel) en ik betaal nog geen 60 € jaarlijks verkeersbelasting. Zal ik meer moeten betalen?
Ik zou het niet weten en wakker ga ik er ook niet van liggen. Ga ik met een km heffing meer betalen: zeer zeker niet want dan neem ik gewoon tegenmaatregelen.
Hier loopt ook een ex-ergotherapeute rond. Veel werk voor relatief weinig geld in een besloten kader en binnen een strak afgelijnd stramien. Gewoon herschoold naar consultant DBA => veel meer loon+salariswagen+BNL tankkaart+mogelijkheid tot thuiswerk+eigen uren zelf inplannen.
Zoals ik zei: niet bij de pakken blijven zitten en er iets aan doen. Of je lot aanvaarden, slikken en verder doen zonder naar een ander te kijken die er wel iets aan deed.
de tweede wagen die deze vaak hebben is voor de vrouw en deze werkt vaak korter bij huis
:roll: 21ste eeuw? Het zegt mij al genoeg uit welke eeuw deze vastgeroeste beelden stammen. Dan kan je natuurlijk weinig flexibiliteit op andere vlakken verwachten.
Laatst gewijzigd door ivob op 30 jul 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 30 jul 2018, 21:34

ivob schreef:
30 jul 2018, 21:19
U kan die vragen beter voorleggen aan uw volksvertegenwoordiger.
Gezien er twee verkiezingen op til zijn krijg je misschien info waar je iets aan hebt.

ps. dat zal dan toch een heel eind buiten Tienen zijn. Ik ken maar één rusthuis in Bertem (Sin-Bernardus) en de afstand
tot de Grote Markt in Tienen is 27-30 Km enkel.
Zelf leg ik dagelijks dezelfde afstand af (enkel) en ik betaal nog geen 60 € jaarlijks verkeersbelasting. Zal ik meer moeten betalen?
Ik zou het niet weten en wakker ga ik er ook niet van liggen. Ga ik met een km heffing meer betalen: zeer zeker niet want dan neem ik gewoon tegen-
maatregelen.
Hier loopt ook een ex-ergotherapeute rond. Veel werk voor relatief weinig geld. Gewoon herschoold naar consultant DBA => veel meer loon+salariswagen+BNL tankkaart+mogelijkheid tot thuiswerk+eigen uren zelf inplannen.
Zoals ik zei: niet bij de pakken blijven zitten en er iets aan doen. Of je lot aanvaarden, slikken en verder doen zonder naar een ander te kijken die er wel iets aan deed.
de tweede wagen die deze vaak hebben is voor de vrouw en deze werkt vaak korter bij huis
:roll: No comment maar het zegt mij al genoeg.
Het is inderdaad aan de andere kant van tienen ( oplinter) , mja er zijn ook mensen die hun job tussen de mensen ( ouderen) graag doen...
en idd er zijn nog 2 verkiezingen op til. Ik ben benieuwd of ze er een verkiezingsthema durven van maken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 21:37

juano schreef:
30 jul 2018, 21:34
Het is inderdaad aan de andere kant van tienen ( oplinter) , mja er zijn ook mensen die hun job tussen de mensen ( ouderen) graag doen...
Niet dat ze de kennis van haar vorige job niet meer kan gebruiken hoor. In de ICT is het vergeven van mensen met ASS.

juano
lid

Bericht door juano » 30 jul 2018, 22:13

Hier loopt ook een ex-ergotherapeute rond. Veel werk voor relatief weinig geld in een besloten kader en binnen een strak afgelijnd stramien. Gewoon herschoold naar consultant DBA => veel meer loon+salariswagen+BNL tankkaart+mogelijkheid tot thuiswerk+eigen uren zelf inplannen.
alle respect voor uw collega, maar als iedereen zo denkt vrees ik dat er binnenkort niemand nog in de rusthuizen ( zorg ) werkt..
maar ik snap wel uw punt.

iedereen bekijkt (de kilometerheffing) uiteraard vanuit zijn standpunt. Ik ben benieuwd wat er van gaat komen.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 30 jul 2018, 23:13

Junano,

Ik begrijp uw terechte bekommernis. Echter als je weet dat dit soort maatregelen er zitten aan te komen, kan je daar mee rekening houden, het zal ook niet van vandaag op morgen zijn. Eigenlijk weten we toch al jaren dat de boel in de prak begint te draaien met ons verkeer?
Als je elke dag 3-4uur in de wagen in de file staat, weet je eigenlijk dat er iets niet klopt... Ja toch? Ik stond vroeger ook in de file, nu niet meer door enkel te werken in eigen regio.

Zo worden er ook nog steeds huizen gebouwd met een pelleke isolatie in de muren, men kijkt niet vooruit, vindt dat de overheid streng is.
In werkelijkheid bouwen die mensen een huis aan de normen van vandaag en kijken ze niet vooruit. Ik kom geregeld in woningen van nog geen 10 jaar oud, met 300EUR (ik betaal dat per jaar aan verwarming) of meer energiekost per jaar. Ook daar weer, we weten al lang dat olie ooit "stront" duur zal worden.

Maar zwakkeren mogen niet uit de boot vallen, dat is correct...

Mvg
Laatst gewijzigd door jeroen beeckx op 30 jul 2018, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door m2ts » 30 jul 2018, 23:14

Juano, je zegt "gezinnen die met hun eigen wagen gaan werken (en ver van hun werk wonen) gaan er enorm op achteruitgaan." Merk op:
  • ... dat de gemiddelde woon-werkverplaatsing van de Vlaming 18 km (afstand thuisadres-werkadres) is. Zelf doe ik 15 km met de e-fiets. Ja, dat betekent dat het voor sommige meer is, ja dat kan zijn dat sommige zo'n afstand niet met de e-fiets of pedelec zien zitten. Maar het is dus wel mogelijk.
  • Bovendien is het niet nodig dat iedereen de fiets neemt. Als al diegene die op een fietsbare afstand van het werk wonen effectief de fiets/e-fiets/pedelec/motor nemen, dan zou je vrouw wellicht heel blij zijn: ze zal niet/minder in de file staan.
  • Op dit moment worden behoorlijk wat nadelen van de auto op de maatschappij afgewenteld. Met een kilometerheffing zou dit eerlijker kunnen.
  • De heffing hoeft niet noodzakelijk superhoog te zijn om al een effect te creëren, zo leert Kopenhagen.
Wallace, het zou inderdaad kunnen dat ze de kilometerheffing optrekken naargelang ze tekorten hebben. Maar dat kan onmogelijk meespelen als reden om al of niet voorstander te zijn van de kilometerheffing. Sowieso hebben ze die mogelijkheid al: BTW, accijnzen, onroerende voorheffing, registratierechten, successierechten,... Allemaal zaken die ze kunnen optrekken.

Je hebt het ook over "Ongeacht wat de voorstanders ervan denken ben ik er zeker van dat veel mensen op termijn niet meer met de wagen zullen kunnen rijden wegens onbetaalbaar." Zonder concretere plannen van de regering kan je dit onmogelijk weten. je kan dezelfde argumentatie gebruiken bij het invoeren van de brandstofaccijnzen: stel je voor dat ze dit optrekken, waardoor veel mensen niet meer met de wagen kunnen rijden. Dat is nooit gebeurd. Zelf ben ik sterk voorstander van het principe van een kilometerheffing, maar het zou kunnen dat ik tegenstander wordt als het slechte, concrete plannen zijn.
juano schreef:
30 jul 2018, 21:11
- gezinnen met 2 bedrijfswagens ( en in de garage een ford mustang/porsche ) gaan er duidelijk op vooruit gaan.
Kunnen we aub de argumenten schrappen van die mensen die in het totaal plaatje amper verschil maken? Van welke uitwerking ook zullen mensen met een Porsche niet echt wakker liggen.

De bedrijfswagens salariswagens lijken me geen goede uitwerking van de regering (zoals ivob al zei), maar gezien we geen concrete plannen hebben over mobiliteit, weten we niet hoe die salariswagens en kilometerheffing in de toekomst wordt uitgewerkt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 00:12

juano schreef:
30 jul 2018, 22:13
alle respect voor uw collega, maar als iedereen zo denkt vrees ik dat er binnenkort niemand nog in de rusthuizen ( zorg ) werkt..
maar ik snap wel uw punt.
Het is mijn collega niet maar dat doet er hier niet toe.
Het zal niet voor binnenkort zijn maar zorg, en zeker in rusthuizen, is een beroep dat op termijn waarschijnlijk zal verdwijnen.
De kunst is trouwens juist niet de paden en denktrajecten te volgen die iedereen volgt. Dan ben je idd meestal de klos en mag je
opdraaien voor de kosten van het geheel. Politici (en hun belastingen) zoeken immers altijd de gemakkelijkste algemene deler om hun
slag thuis te halen.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 31 jul 2018, 06:40

ivob schreef:
31 jul 2018, 00:12
Het zal niet voor binnenkort zijn maar zorg, en zeker in rusthuizen, is een beroep dat op termijn waarschijnlijk zal verdwijnen.
Het hangt er vanaf hoe je precies "op termijn", "zorg" en "waarschijnlijk" definieert, maar volgens onderzoek van ING België hebben verpleegkundigen maar een automatiseringskans van 5,8%. Dit t.o.v. bv. chauffeurs/transport (om terug in het kader van het topic te geraken ;-) ) die rond de 50% automatiseringskans hebben.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 09:30

Ik zou je daar omstandig op kunnen antwoorden maar dat gaat dit topic ver te buiten.
En je hebt blijkbaar nu al genoeg aan je hoofd om je zorgen over te maken. ;-)
Overigens niet verwonderlijk als de titel van dit topic al lang achterhaald is en ver van de werkelijkheid staat.
Als overheidsapparaat gedraagt Vlaanderen (zoals een groot deel van de wereld) zich net als zijn kiezers, afwachten tot het met
de rug tegen de muur staat en de dingen zal moeten ondergaan en gedwongen uitvoeren wat van buitenaf zal worden opgelegd.
Dat laatste hebben ze trouwens nog maar eens bewezen in relatie tot dit topic: uitvoeringsorgaan van de (nu nog) machtigste lobby.
Benieuwd wat de autolobby hen gaat dicteren met betrekking tot de km-heffing.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 31 jul 2018, 09:53

ivob schreef:
30 jul 2018, 21:19

Wel 2 zaken die tegenstrijdig zijn: jij wil inspelen op wat komt (een onbekende dat toch verandert met de windrichting)
En zelfs al zou je de juiste keuze maken (cfr diesleauto 2011, benzine 2018) binnen een termijn kan men een andere politiek voeren.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 31 jul 2018, 11:57

ivob schreef:
31 jul 2018, 09:30
Ik zou je daar omstandig op kunnen antwoorden maar dat gaat dit topic ver te buiten. En je hebt blijkbaar nu al genoeg aan je hoofd om je zorgen over te maken. ;-)
Dat zou idd te ver afstaan van het topic. Je sprongetje naar "genoeg zorgen aan mijn hoofd" snap ik niet helemaal. Het lijkt me eerder te passen bij de opmerking van Juano, dan bij mijn posts. Enfin, doet er niet veel toe.

juano
lid

Bericht door juano » 31 jul 2018, 14:15

jeroen beeckx schreef:
30 jul 2018, 23:13
Junano,

Ik begrijp uw terechte bekommernis. Echter als je weet dat dit soort maatregelen er zitten aan te komen, kan je daar mee rekening houden, het zal ook niet van vandaag op morgen zijn. Eigenlijk weten we toch al jaren dat de boel in de prak begint te draaien met ons verkeer?
Als je elke dag 3-4uur in de wagen in de file staat, weet je eigenlijk dat er iets niet klopt... Ja toch? Ik stond vroeger ook in de file, nu niet meer door enkel te werken in eigen regio.

Zo worden er ook nog steeds huizen gebouwd met een pelleke isolatie in de muren, men kijkt niet vooruit, vindt dat de overheid streng is.
In werkelijkheid bouwen die mensen een huis aan de normen van vandaag en kijken ze niet vooruit. Ik kom geregeld in woningen van nog geen 10 jaar oud, met 300EUR (ik betaal dat per jaar aan verwarming) of meer energiekost per jaar. Ook daar weer, we weten al lang dat olie ooit "stront" duur zal worden.

Maar zwakkeren mogen niet uit de boot vallen, dat is correct...

Mvg
zou de fout niet zijn dat ons verkeer in de prak loopt door al de bedrijven die persé in de grote steden willen zitten in plaats van zich te decentraliseren? ( hier in de regio tienen ligt een super groot bedrijventerrein, maar er willen maar geen bedrijven bijkomen )
Ik begrijp dus niet dat bedrijven hun hoofdzetel vooral in de twee grote steden willen hebben. een stad als tienen/aarschot/diest , ligt ook vlak aan autosnelwegen en station...

met je voorbeeld van stookolie geef ik je gelijk dat we dit al lang weten. doch blijft het voor sommige mensen immens duur om zo maar een bijna passief huis te bouwen of te renoveren...

juano
lid

Bericht door juano » 31 jul 2018, 14:22

m2ts schreef:
31 jul 2018, 06:40
ivob schreef:
31 jul 2018, 00:12
Het hangt er vanaf hoe je precies "op termijn", "zorg" en "waarschijnlijk" definieert, maar volgens onderzoek van ING België hebben verpleegkundigen maar een automatiseringskans van 5,8%. Dit t.o.v. bv. chauffeurs/transport (om terug in het kader van het topic te geraken ;-) ) die rond de 50% automatiseringskans hebben.
idd mts , ik begrijp niet dat je zegt dat rusthuizen/jobs in de zorg op termijn zouden verdwijnen? Mijn insziens zijn er meer en meer alleenstaanden en gezinnen zonder kinderen die later niet op de zorg van anderen gaan kunnen rekenen om hun te helpen. Deze zullen dan vroeg of laat , wanneer ze dus niet meer voor zichzelf kunnen zorgen zeker naar het rusthuis moeten. Of gaan de buren voor deze mensen zorgen?
ivob, ik hoop dat ik het mis heb maar soms lijkt het alsof je nogal neerbuigend bent ten op zichte van mensen die in de zorg werken. ( het lijkt alsof je dit een onbelangrijk beroep vind ( ergotherpeut/verpleegkundige)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 15:59

m2ts schreef:
31 jul 2018, 11:57
Dat zou idd te ver afstaan van het topic. Je sprongetje naar "genoeg zorgen aan mijn hoofd" snap ik niet helemaal. Het lijkt me eerder te passen bij de opmerking van Juano, dan bij mijn posts. Enfin, doet er niet veel toe.
Inderdaad, mijn fout. Was gericht aan Juano.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 16:07

juano schreef:
31 jul 2018, 14:15
zou de fout niet zijn dat ons verkeer in de prak loopt door al de bedrijven die persé in de grote steden willen zitten in plaats van zich te decentraliseren? ( hier in de regio tienen ligt een super groot bedrijventerrein, maar er willen maar geen bedrijven bijkomen )
Ik begrijp dus niet dat bedrijven hun hoofdzetel vooral in de twee grote steden willen hebben. een stad als tienen/aarschot/diest , ligt ook vlak aan autosnelwegen en station...
Dan verschuif je het probleem maar.
Jaren geleden is Mechelen-Noord en in mindere mate Mechelen-Zuid, beiden aan een afrit van de E19 zo explosief gegroeid door uit Antwerpen en Brussel weggevluchte bedrijven (en nieuwe bedrijven die daar hun heil gingen zoeken).
Nu begint de file 's morgens voor Kontich en eindigt in Brussel.
's Avonds begint de file op de ring van Brussel en eindigt hij in Antwerpen om daar over te gaan in een file richting Waasland en Nederland.
Vlaanderen is eigenlijk één stadstaat geworden. En dan nog voornamelijk de driehoek Brussel-Gent-Antwerpen waar alles zich op toespitst. Dat heeft voordelen op economisch gebied en grote nadelen verkeerstechnisch en naar woonkwaliteit toe. De overheden kijken voorlopig nog alleen naar de voordelen en vergeten de nadelen. Het helpt natuurlijk ook niet dat voor een regio met niet meer oppervlakte en inwoners dan een doorsnee internationale stad er een kluwen van elkaar doorkruisende bevoegdheden en overheden zijn die dan ook nog als hobby hebben elkaar tegen te werken en vliegen af te vangen.
Vele mensen zouden ook al veel admin. taken (deels) thuis kunnen doen. Overheden zouden al lang gedecentraliseerd kunnen werken via een digitaal platform. Enz. Maar Vlamingen betrouwen elkaar blijkbaar niet al te erg en houden elkaar liever in het oog. Schept ook "jobs, jobs,jobs" uiteraard.

Plaats reactie