Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Vlaanderen stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door janus » 22 jul 2018, 13:55

Vanaf 2021 stopt Vlaanderen met de verkoop van mazoutketels en worden nieuwe verkavelingen niet meer op het gas aangesloten.

Plan is om tegen 2030 12,6 miljoen zonnepanelen bij te plaatsen.
Zie GVA

Zeer ambitieus plan moet ik zeggen.

Edit, titel aangepast van België naar Vlaanderen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: België stopt met fossiele brandstoffen

Bericht door jef » 22 jul 2018, 15:19

in de regeling voor nieuwe verkavelingen kan ik me wel vinden; bij een volledige nieuwbouw is de warmteinput zodanig beperkt dat je die met een WP kan invullen. Grootste knelpunt blijkt de bereiding van voldoende sanitair warmwater te worden.

Maar voor alle bestaande woningen op mazout is zo'n omschakeling toch niet haalbaar. Standaardwoning uit de jaren '80, verbruik 3.000 l mazout per jaar = 30.000 kWH. Begin dat eens in te vullen met een WP, die dan ook nog een afgiftesysteem op lage temperatuur moet krijgen. Daar is volgens mij geen beginnen aan zonder gigantische ingrijpende werken...

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 22 jul 2018, 15:52

En waarom zou je met een WP of een WPB geen SWW kunnen aanmaken?
Voor die laatste, als ik het allemaal goed heb kunnen volgen en beloften ook realiteit worden, zou je zelfs subsidies kunnen krijgen.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 22 jul 2018, 16:03

Met die 12.6 miljoen extra zonnepanelen is de bedoeling dat ze waarschijnlijk de verliezen van de GSC kunnen terug verdienen met de taksen die ze er allemaal opheffen.
Maar hoe gaan ze het elektrisch verbruik van alle warmtepompen gaan compenseren als ze kerncentrales gaan sluiten, gaan ze dan terug de gascentrales er voor opnieuw opstarten maar dat is dan ook tegen hun beleid in gaan.
Warmtenetten in België zijn er ook bijna nog niet dus dat wordt ook nog een dure investering.
Als ze in Vlaanderen willen dat iedereen in de toekomst overschakelt naar een warmtepomp zit je met deze berekening ongeveer:
2.500.000 woningen in Vlaanderen x 4 KWh aan warmtepompen = 10.000.000 KWh = 10.000 MWh = 10 GWh waar gaan ze al dat vermogen gaan halen want in de winter leveren de zonnepanelen niet al dit vermogen en ook niet met die 12.6 miljoen extra zonnepanelen.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

jef
Senior lid

Bericht door jef » 22 jul 2018, 16:10

ivob schreef:
22 jul 2018, 15:52
Voor die laatste, als ik het allemaal goed heb kunnen volgen en beloften ook realiteit worden, zou je zelfs subsidies kunnen krijgen.
waar staat er dat dit niet kan? :vraag:

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 22 jul 2018, 17:25

SWW moet eigenlijk minimum 50° zijn om ook bruikbaar te zijn in de keuken.
Weet iemand hoeveel de COP seizoen is van een warmtepompboiler indien er gebruik gemaakt wordt van buitenlucht?
Bij gebruik van binnenlucht wordt de warmte geproduceerd voor de woning weer weggepompt in het SWW.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 22 jul 2018, 17:46

Is het fout om te denken dat een WP (met buitenlucht) eigenlijk niet de juiste verwarming is, in het geval dat je alles met een WP moet bewerkstelligen?
Op de momenten dat het buiten koud is en weinig zon is, heb je de meeste energie nodig om het huis te verwarmen en alles te laten werken. Laat dan die WP op dat moment nu net het slechtste rendement hebben.

Of zie ik dat niet goed?

Volgens mij kan je het niet maken om van vandaag op morgen te zeggen dat alle mazout en gas weg moet, en alles met een WP moet gebeuren.

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 22 jul 2018, 18:13

Dit is gepruts in de marge en bangmakerij vermits de definitieve beslissingen aan de volgende vlaamse regering worden overgelaten.
Dus veel van deze ondoordachte maatregelen belanden zowiso nog in de prullemand.
Er is niet eens gesproken over mazoutkachels en gasgeisers , worden deze ook verboden of zijn ze die in hun haast vergeten ?

Noot : om belgen te overtuigen om 12 miljoen zonnepanelen te leggen zul je fiscaal toch uit een ander vaatje moeten tappen en daar heb ik niks over gehoord.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2018, 18:30

Sylvester schreef:
22 jul 2018, 17:46
Is het fout om te denken dat een WP (met buitenlucht) eigenlijk niet de juiste verwarming is, in het geval dat je alles met een WP moet bewerkstelligen?
Op de momenten dat het buiten koud is en weinig zon is, heb je de meeste energie nodig om het huis te verwarmen en alles te laten werken. Laat dan die WP op dat moment nu net het slechtste rendement hebben.

Of zie ik dat niet goed?

Volgens mij kan je het niet maken om van vandaag op morgen te zeggen dat alle mazout en gas weg moet, en alles met een WP moet gebeuren.
Ik doe het toch al jaren zo.
Maar niet ieder huis is daarvoor geschikt of beter gezegd, niet iedereen wil gaan wonen zodat zijn huis geschikt is voor een WP voor CV en SWW.
ps. 50°C is ook geen probleem voor het SWW via WP. Al begrijp ik niet waarom je tientallen liters water van 50°C (via het SWW) in een keuken zou nodig hebben. Daar bestaan efficiëntere en eenvoudigere manieren voor.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2018, 18:31

jef schreef:
22 jul 2018, 16:10
ivob schreef:
22 jul 2018, 15:52
waar staat er dat dit niet kan? :vraag:
edit: waarom zou het bereiden van SWW een knelpunt zijn zonder gas of mazout?

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 22 jul 2018, 18:35

ivob schreef:
22 jul 2018, 18:30
Ik doe het toch al jaren zo.
Maar niet ieder huis is daarvoor geschikt of beter gezegd, niet iedereen wil gaan wonen zodat zijn huis geschikt is voor een WP voor CV en SWW.
Moet dat niet zijn : bijna geen enkel huis...

Maar voor SWW maakt het volgens mij niet uit welk huis je hebt. Je hebt een bepaalde temperatuur nodig, liefst toch 50°C of liefst nog iets meer.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 22 jul 2018, 18:54

heb sinds 1976 alles op den elektriek. ;-)
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2018, 20:01

Sylvester schreef:
22 jul 2018, 18:35
Moet dat niet zijn : bijna geen enkel huis...
Hoog tijd om in te grijpen dus.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 22 jul 2018, 20:21

ja dat is waar, maar niet van vandaag op morgen.
2021 is morgen. Je hebt Vlaanderen niet in 2 jaar omgebouwd.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 23 jul 2018, 09:56

Ik vraag mij af waar ze in de winter al die stroom gaan halen? Verwarmen met WP, elektrische voertuigen, ...
En waar gaan ze in de zomer met al hun zonnestroom naartoe? Hier zit het net nu al constant tegen zijn bovengrens van 252V.

En dan nog te zwijgen over de kosten Want voordelig zal een WP ook niet zijn. Ik zie het nu al voor mij:
- Door de massale overproductie is stroom in de zomer spot goedkoop en met de slimme meter ga je een peulschil krijgen voor je geïnjecteerde kWh.
- In de winter zal de vraag groter zijn dan het aanbod en zal je de stroom terug duur moeten aankopen om je huis te verwarmen. En batterijopslag is geen optie in de winter hooguit in het tussenseizoen.

Ik stel mij toch serieus vragen bij de 'ambitieuze plannen' van deze regering... uit ervaring weten we dat ze niet uitblinken in doordachte lange termijn maatregelen. De GSC zijn het mooiste voorbeeld.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie