Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen-app

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
j vd b te v
Installatie Land: Nederland

Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen-app

Bericht door j vd b te v » 03 jul 2018, 18:38

Goede avond allemaal.
Dank voor de toelating op dit forum en ik heb bij deze een vraag(je)......

Ik heb sinds 3 april 24 panelen ( 6600 Wp) op mijn dak liggen en een Growatt dubbele omvormer.
Op 24 mei zijn bij mij de slimme meters voor elektra en gas geplaatst door Enexis.
Ik hield uit hobby (beroepsdeformatie als oud scheeps/centralewerktuigkundige) ;-) ) al dagelijks de meterstanden bij om 12:00 sinds begin april vanaf het plaatsen van de zonnepanelen.
In de app van Growatt kan ik in allerlei grafieken mijn dagopbrengsten zien. Ik had er nog niet veel aan gerekend of scherp op gelet.
Met de oude ferrarismeter constateerde ik alleen dat de meter terug loopt. Ik ben van 7630 naar 7004 gegaan. (3 april tot 24 mei)

Nu constateer ik een verschil tussen de Growatt-app en de slimme meter.
Als ik elk dagtotaal uit de staafdiagrammen van Growatt op tel, kom ik op 1056 kWh PV-productie.
De slimme meter is op 24 mei op 0 begonnen (zowel voor laag als hoog tarief)
Ik ben op 30 juni om 12:00 gekomen op 216 kWh laag tarief en 572 kWh hoog tarief. Dat is samen 788 kWh!!!!!
Wie zit er nu fout?
Is de slimme meter mij aan het bestelen of is Growatt te positief? En waar zit het midden? Procentueel scheelt mij dit toch te veel.
Of heeft het te maken met dat er twee uitgangen van de Growatt omvormer zijn waarvan er nu misschien eentje niet meer mee doet op de slimme meter?

Dus kort gezegd: productie in een bepaald tijdsvenster is volgens de slimme meter 788 kWh, maar volgens de omvormer 1056 kWh.
Hoe kan dat, zo'n groot verschil?

Ik heb deze vraag ook al per mail aan mijn installateur gesteld per mail, maar die is misschien op vakantie, maar het kan geen kwaad om mijn horizon te verbreden met jullie zeer gewaardeerde adviezen!

Met vriendelijke groeten,
Jan van den Broek

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen-app

Bericht door janus » 03 jul 2018, 20:58

Welkom,

Een omvormer is geen kWh meter en kan (soms erg) afwijken.

Maar als je het echt niet vertrouwd kun je er best een kWh metertje op aansluiten, een goede Chinese kost maar juist 10€ en die tellen zeer nauwkeurig.

ps, ik heb geen idee wat je bedoelt met
dubbele omvormer
en
twee uitgangen van de Growatt omvormer
:vraag:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 03 jul 2018, 21:04

Ik heb een vermoeden dat je slechts de helft van de informatie uit je slimme meter krijgt.
Indien je spreekt over hoog en laag dan moet je voor beide verbruik en injectie tellerstanden hebben, 4 stuks.

j vd b te v
Installatie Land: Nederland

Bericht door j vd b te v » 03 jul 2018, 22:09

Dank voor de antwoorden.
Mijn Omvormer is een Growatt 5000UE met twee ingangen. Ik heb een dak wat een beetje lijkt op dat van een zwitsers chalet met een dakhoek van 20 graden. Op de westkant liggen 16 panelen en op de oostkant liggen er 8. Die twee groepen komen dus apart binnen op de omvormer. Ik sprak abusievelijk van twee UITgangen. Sorry.

Mijn installateur heeft inmiddels ook een verklaring gegeven:
"de slimme meter is niet zo slim dat hij weet wat de zonnepanelen opleveren.
Hij meet alleen maar wat er terug het net in gaat, dat is de opbrengst minus het eigen verbruik op elk tijdstip.
en
"terwijl je terug levert koop je niet in.
Als je opwekt, en meer dan die opwek verbruikt, koop je dat meer-gedeelte in.
Je moet uiteindelijk betalen: de totale inkoop (2 telwerken) minus de totale teruglevering (ook 2 telwerken)"

Een energiemeter er aan hangen kan ik ook nog doen. Ik heb de oude Ferrarismeter van de monteur van Enexis los gepeuterd. Dus het kost me niks verder ;-)

Ik weet nu genoeg.
Nogmaals dank.

Plaats reactie